Permalänk
Medlem

Köpråd studentdator

Är på jakt efter en ny bärbar dator nu när det är dags att börja plugga igen i vår. Har inga jättehöga krav egentligen men tänkte att jag skulle skriva vad den ska användas till/önskemål jag har så kanske nån kan komma med några bra förslag?

- Surfa/skriva uppsatser/m.m.
- Helst 13" skärm, men är medveten om att det säkert får bli en 15" pga pris.
- Inte för tung, har en klump på 3kg nu och det är helt klart för mycket.
- 4gb ram, eller åtminstone möjlighet att utöka till det.
- Minst 160gb hårddisk, 5400rpm duger bra då jag förstått att dom är tystare.
- Gärna tyst, beror förvisso på belastning etc, men ändå ^^
- Visst motstånd i tangenterna. En del bärbara t-bord är på tok för "lätta" för min smak.
- Vill givetvis att datorn ska klara hela studieperioden på 3-4år.
- DVD-brännare.
- Inbyggt trådlöst nätverkskort.
- Dedikerat grafikkort, vill verkligen kunna spela en del spel. Inte Crysis förstås, men hoppas på att kunna lira StarCraft 2/Diablo 3 när dom kommer, samt kanske WoW.

Hmmm... det var nog det. Och prislappen då? Hade hoppats på att komma under åtminstone 7000 kr. Men blir det billigare än så så vore jag överlycklig. Är jag orealistisk i mina önskemål så får ni gärna säga vad jag borde kompromissa med.

Permalänk
Medlem

Zepto bör ha någon modell som passsar in för dig (vet inte så mycket om deras modeller). Dell är också ett alternativ med Studio 15, XPS 1330, XPS 1530 (XPS modellerna kommer troligen att försvinna i November och ersättas med Studio XPS 13 och 16).

HP kan också vara ett alternativ dock så har jag ingen erfarenhet av deras modeller. Jag skulle hålla mig undan från Asus mainstream laptops p.g.a bristande kvalitet och taskig service i Europa.

Dell erbjuder hemsupport (de reparerar datorn hemma hos dig) vilket kan vara en stor fördel för studerande som inte kan vara utan datorn. Men sådant kostar lite extra.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om Dell Vostro 1310 då. Finns att få med Geforce 8400m GS, BF2 och Civ4 flyter på utan problem... Går att konfigurera lite hur du vill, hemsupport ingår dessutom, dom var här och bytte högtalaren år mig igår, snabbt och smidigt...

Gå in på www.dell.se och välj "mindre företag" eller något i den stilen, sen bara klickar du dig fram. Tänk på att priserna på konfigsidan är angivna utan moms bara.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Går det att beställa från Dells "småföretag" som privatperson, dirrekt från deras hemsida? eller måste man ringa dem?

Konfigruerade en XPS och en Vostro, den senare blev ca 1500kr billigare (inkl moms), med samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Vostro 1510 billigare än 1310

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det går att beställa som privatperson, under företag på hemsidan skriver du bara "Privatperson"...

Och Vostro 1510 är billigare, men inte i närheten av att vara lika smidig Om man nu har råd med en 1310 och ska bära den med sig är det ingenting att tveka om, 13,3" är det största jag kan tänka mig att bära runt på.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD