Permalänk
Medlem

Lcd eller Plasma?

Hej

Jag är på jakt efter en ny tv.

det ska vara mellan 37-42"

plasma eller LCD jag vet inte vad som kan tänkas vara bäst?
jag har en xbox 360 som jag lirar endel på
jag har en dator som jag kan koppla in via HDMI och kolla på HD film på de viset så jag vet inte LCD eller plasma?

pris klassen ligger ungefär 8- 12 tusen

villka märken är att föredra?

MVH

Permalänk
Medlem

Enkelt, för den budgeten så är det bara att välja.

För film så välj en plasma, men skall du använda den till dator och konsoller så behövs Full-HD och då är det LCD som gäller. Om du går upp en prisklass så finns det nu plasma med riktig Full-HD men de är som sagt dyra.
Köpte just en ny 42" TV och det fick bli en Philips 42PFL5603D som jag använder både som TV och datorskärm och som fungerar mycket bra med 1920x1080 som standard upplösning.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

LCD skulle jag köpa.Finns fler anledningar men den största är faktiskt elförbrukningen.Har själv en 42" plasma och den drar 275 watt .Rena rama elementet med blir varm som tusan =P.

Plasman ska visserligen ha bättre bild men detta med elförbrukningen gör att nästa jag köper blir en LCD.

Blir en samsung helt klart snygga som tusan och bra,eller en sony

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
LCD skulle jag köpa.Finns fler anledningar men den största är faktiskt elförbrukningen.Har själv en 42" plasma och den drar 275 watt .Rena rama elementet med blir varm som tusan =P.

Plasman ska visserligen ha bättre bild men detta med elförbrukningen gör att nästa jag köper blir en LCD.

Ja det var en viktig faktor med när jag valde TV, just denna philips (42PFL5603D) har rekord låg elförbrukning och drar ca. hälften av vad en lika stor plasma drar och blir därför inte lika varm och värmer inte upp rummet till en bastu.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

kan bara fortsätta tjoa för plasma. Finns bra FullHD- plasmor för 12 000kr. Ska mycket tv-tittande till för att elkostnaden ska vara en märkbar faktor.

Permalänk

Läs tester, finns knappt inga fördelar för en LCD nu för tiden. Den vitalaste delen av allt tar plasman dvs BILDKVALITÈ och allt vad det innebär. Ska man däremot köra den som dataskärm så är lcd valet men som vanlig TV så gäller plasma.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

OK då om jag fattat detta rätt så.

spela upp HD-matrial från PC = LCD ?
spela xbox360 = LCD?
kolla på film via dvd eller digital box = plasma?

ska man då välja 720 eller 1080 i upplösning?

har hört att pioneer ska vara bra plasma och samsung sony i LCD stämmer de?

MVH

Permalänk
Medlem

statiska bilder i många timmar = LCD

xbox 360 = plasma
film = plasma
tv = plasma

En plasma har i princip 180 graders betraktningsvinkel och <1 ms responstid.

fullHD plasma alla gånger.

Permalänk
Avstängd

HD-material: Plasma
Xbox: Plasma
Film/Tv: plasma

Näe men allvarligt, de enda nackdelarna med plasma är som sagt att de drar lite mer ström, de väger lite mer och har ofta (alltid?) aktiv kylning. Skillnaden i strömförbrukningen är nog bara i teorin, du märker helt enkelt inte av det. Permanenta inbränningar, vilket var plasmans stora nackdel, har försvunnit sedan några generationer tillbaka. Du får fortfarande temporära inbränningar men de försvinner väldigt fort. Panasonic har tagit över Pioneers plasmatillverkning om jag förstått det rätt. Tycker definitivt du ska satsa på en FullHD plasma (eller lcd om du väljer det) om du ska lägga ut så pass mycket pengar. Med tanke på prisraset idag så vill du antagligen inte känna att du borde byta ut den om två eller tre år bara för att upplösningen är för låg. 1080p är dessutom eb trevlig upplösning för databruk.

Permalänk
Medlem

Några bra alternativ px80?

är detpanasonic eller pinoneer som gäller då i plasma väg?

MVH

Permalänk
Avstängd

Tror inte du kommer ha råd med Pioneers plasmor. Jag och några polare kör själva med FullHD plasma och kunde inte vara mer nöjda. Här de vi använder:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207252 <- Har jag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292575 <- har två av mina homies. denna är lite nyare men det enda som verkar skilja är foten. Den ska även ha lite högre dynamisk kontrast men ta det med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Kollade på Elgiganten en Samsung LCD tv där de visade HD filmer, bilden var den bästa man sett, överlägset bäst skulle man nästan säga. Har varit i flera butiker sen dess, där man såg Pioneer plasmor men de såg sämre ut än den Samsung tvn jag såg, kanske lite bättre svärta men thats it.

För film skulle jag rekommendera LCD, de nya iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nextro
Kollade på Elgiganten en Samsung LCD tv där de visade HD filmer, bilden var den bästa man sett, överlägset bäst skulle man nästan säga. Har varit i flera butiker sen dess, där man såg Pioneer plasmor men de såg sämre ut än den Samsung tvn jag såg, kanske lite bättre svärta men thats it.

För film skulle jag rekommendera LCD, de nya iaf.

Då måste du skaffa glasögon, för en LCD är EJ bättre än plasma på det viset, självklart om du kollade på en för 30papp och jämför med en plasma för 20 kanske. Skulle också vara roligt om du såg en Bluray sändning på lcdn och sen digital/analog signal på övriga.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onetreehill
Då måste du skaffa glasögon, för en LCD är EJ bättre än plasma på det viset, självklart om du kollade på en för 30papp och jämför med en plasma för 20 kanske. Skulle också vara roligt om du såg en Bluray sändning på lcdn och sen digital/analog signal på övriga.

Då måste 10 personer också ha varit blinda, alla tyckte att den såg bäst ut. Senast jag kollade kostade en Pioneer plasma över 30k kr, alltså den nya generationen och ja, den VAR matad med blu ray. Var inte imponerad av bilden helt enkelt och den visades i ett mörkt rum. Jag(och de andra som var där) gillade LCDn bäst, var nästan 3d liknande upplevelse.

Ska åka tillbaka och förmodligen köpa en sån nästa månad

Permalänk
Avstängd

Kan inte det bero på lite hur van man är och vad man tittar efter? Ungefär som när 3d-vågen kom i slutet av 90-talt och början av 2000-talet, allt skulle vara skinande och glänsande. LCD är känt för att göra sig bäst i demorum och i butiker eftersom de lyser starkast och där med syns mest. En plasma kan faktiskt se färglös ut i jämförelse om ljuset är det där flourerande. I en hemmamiljö kan det dock vara helt annorlunda. Med en plasma så slipper man allt vad eftersläp heter, man får en mer korrekt svärta osv.

Tillägg: Givetvis är det inte så att plasma -alltid- är bättre än lcd. Går kanske inte att jämföra en plasma för 12 000kr och en lcd i 25 000krs klassen. Pratar vi däremot i en prisklass som de flesta av oss borde tycka är där vi drar gränsen för pris/prestanda - i det här fallet lite över 10 000kr - ja då tycker jag inte det finns något val.

Permalänk
Medlem

Dessutom handlar det ju såklart om plasman du såg i butiken var ordentligt kalibrerad.
Många apparater idag har en fabriksinställning som är helt åt skogen. Mega-hög kontrast och ljusstyrka för att som ovanstående sa sticka ut lite extra i butiken där det allt som oftast är en mycket ljus miljö.
Att kalibrera en plasman ordentligt är i mitt tycke mycket viktigt, annars får man inte ut allt vad den kan prestera.

Tar man en tv av varje teknik i samma prisklass så kommer plasman vinna 9 ggr av 10 det är jag helt övertygad om.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ett dåligt test enligt min åsikt. Plasma förlorar alltså i eftersläpningar. Det man ska veta om en plasma är att man måste bränna in dem i ungefär 200h innan man får en rättvis bild från den, just för att bli av med fosfor-problemet. Tror knappast de hade den möjligheten innan de testade för fullt.

Permalänk
Medlem

"Panasonicplasman är dock ett strå vassare än Samsungen när det gäller att leverera detaljer i mörka och ljusa bildpartier, LE46A766-modellen har lite svårt att prestera optimalt i bilder med både ljusa och mörka delar."

Ja här låter det verkligen som om det blev oavgjort i deltävlingen om svärta? Och som Damodred sa: plasman förlorar på eftersläpningar? Vilket skämt! Det där testet ska man nog ta med en nypa salt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Kör Panasonic plasma 50" och jävligt nöjd, kör både xbox360 samt htpc och det fungerar klockrent, ingen fullhd men jävligt bra bild i alla lägen.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall nu beställt en tv

och det vart panasonic ifrån

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348426

får se om den kanske kommer i veckan då

tack för alla svar och hjälp!

Permalänk
Avstängd

Härligt val! Kommer inte bli missnöjd. Det är viktigt att bränna in en plasma, för att undvika inbränningar. Du gör det genom att dra ned kontrast och ljusstyrka under medium, gärna minimumnivåer, under de första 150-200h. Bilden är faktiskt helt okay även under de förhållandena så du behöver inte lida allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Och som Damodred sa: plasman förlorar på eftersläpningar? Vilket skämt!.

Kan vara att det var fråga om input lag, där bildbehandlings kretsarna avgör eftersläpningarna inte typen av bildskärmen.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tillägga i debatten att gapet mellan LCD och Plasma inte är så stort det en gång var. Den nyare LCD-panelerna är nästan uppe i plasmaklass vad det gäller bildkvalité.

Jag har en Samsung LE-46A656 LCD och rätt kalibrerad med BluRay är bilden mycket bra. Sen beror det på tycke och smak vad man gillar. Jag tycker jag har likvärdig eller t.om lite skarpare bild än polarens Panasonic plasma (också rätt kalibrerad) vid full-hd. Däremot har han bra mycket bättre bild på SD-material som t.ex. digital-tv.

Ni som undrade över elkostnaden så är den ca 350kr för en 46" LCD jämfört med 700kr för en 46" Plasma på ett år. Så det kanske inte är en alltför stor skillnad rent ekonomiskt men för min del var värmeutveckling en faktor då det redan är ganska varmt på sommaren i vårt vardagsrum.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG