Permalänk

Ung nybörjarfotograf

Tjenare alla Swec's.

Jag är en 16 årig kille som har tänkt börja fotografera.
Tidigare har jag fotat lite med familjens kompakt kamera.

Jag tänkte ta steget längre och köpa en systemkamera.
Jag vet dock inte vilken kamera man ska satsa på?
Eftersom jag bara är 16 år och inte har en fet månadslön, så skulle jag gärna vilja få hjälp utav er.

Vilken kamera lämpar sig åt "allround"-fotografering?

Vill naturligtvis få så mycket som möjligt för pengarna.

Hur långt kommer man med 4 000:-?
Hur mycket tycker ni att en nybörjare bör lägga ut?
Som sagt, jag har inte den där feta månadslönen och jag är bara 16 år...

Jag har tänkt köpa kameran om en månad ungefär

Tack på förhand och ha en trevlig helg!

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

Jag är 15, samma som för dig är ekonomin inte den bästa. Men jag slog till och köpte EOS 1000D + tillbehör. Blev 5000-5500 nånting.
Jag är helnöjd, har dock inte testat andra systemkameror, men jag tycker den är ganska nybörjarvänlig.

Annars kan du ju slå till med en Nikon D40, billiga och påstås vara bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoDeR
Jag är 15, samma som för dig är ekonomin inte den bästa. Men jag slog till och köpte EOS 1000D + tillbehör. Blev 5000-5500 nånting.
Jag är helnöjd, har dock inte testat andra systemkameror, men jag tycker den är ganska nybörjarvänlig.

Annars kan du ju slå till med en Nikon D40, billiga och påstås vara bra

Okej, du får gärna posta lite bilder. Det får även ni andra göra

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

Det första tipset jag kan ge i alla fall är att köpa antingen Canon eller Nikon eftersom det är absolut störst andrahands marknad bland dom. Så du kommer undan rätt billigt med objektiv och tillbehör i framtiden.
Själv kör jag på Sony och tycker dom är rätt trevliga. Blev en A300 för min del men går i tankarna att byta upp mig mot en A700 ganska snart. Det som vägde över för min del att köpa just Sony var bara att den passade absolut bäst i mina händer och jag fick den för ett ganska så bra pris. Sen att jag faktiskt använder Live wiev funktionen ibland också som är utan tvekan bäst på Sonys kameror.

Men det största tipset jag kan ge när det handlar om instegskameror som jag alltid ger är att du åker till närmaste affär med fotoprylar och känner på kameran i handen. Eftersom dom flesta instegskameror är rätt så identiska i prestanda så spelar det egentligen inte så stor roll vilken du tar. Det som du som sagt var kan tänka lite på är ju eftermarknaden som är absolut störts till Canon och Nikon som sagt var.

Men några billiga tips är ju
Nikon D40, D60 och till och med D80 börjar rasa bra mycket i pris nu men är fortfarande utanför din budget.
Sen har du även Canon 450D och 1000D som är alla helt okej kameror.
Ska jag dock bestämma mig för en kamera att tipsa om så blir det nog D40 med den låga budget som du har och sen även att du är 16 utan någon "monsterlön" så tycker jag en D40 passar helt ypperligt som en första kamera. Och du har även stor begagnat marknad att leta helt okej och prisvärda objektiv på. Sen när pengarna börjar rulla in allt eftersom du blir äldre och får den där superlönen så kan du börja titta på lite bättre semi-pro kameror om intresset fortfarande finns där.

Är nog många här som kan gå in mycket mer på detaljer för varje kameramodell åt dig om du vill ha just det. Men jag tror ändå att många kommer hålla med mig om att i den här klassen så handlar det inte om bildkvalitet och finesser mest utan mer om vad som faller dig i smaken.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Det första tipset jag kan ge i alla fall är att köpa antingen Canon eller Nikon eftersom det är absolut störst andrahands marknad bland dom. Så du kommer undan rätt billigt med objektiv och tillbehör i framtiden.
Själv kör jag på Sony och tycker dom är rätt trevliga. Blev en A300 för min del men går i tankarna att byta upp mig mot en A700 ganska snart. Det som vägde över för min del att köpa just Sony var bara att den passade absolut bäst i mina händer och jag fick den för ett ganska så bra pris. Sen att jag faktiskt använder Live wiev funktionen ibland också som är utan tvekan bäst på Sonys kameror.

Men det största tipset jag kan ge när det handlar om instegskameror som jag alltid ger är att du åker till närmaste affär med fotoprylar och känner på kameran i handen. Eftersom dom flesta instegskameror är rätt så identiska i prestanda så spelar det egentligen inte så stor roll vilken du tar. Det som du som sagt var kan tänka lite på är ju eftermarknaden som är absolut störts till Canon och Nikon som sagt var.

Men några billiga tips är ju
Nikon D40, D60 och till och med D80 börjar rasa bra mycket i pris nu men är fortfarande utanför din budget.
Sen har du även Canon 450D och 1000D som är alla helt okej kameror.
Ska jag dock bestämma mig för en kamera att tipsa om så blir det nog D40 med den låga budget som du har och sen även att du är 16 utan någon "monsterlön" så tycker jag en D40 passar helt ypperligt som en första kamera. Och du har även stor begagnat marknad att leta helt okej och prisvärda objektiv på. Sen när pengarna börjar rulla in allt eftersom du blir äldre och får den där superlönen så kan du börja titta på lite bättre semi-pro kameror om intresset fortfarande finns där.

Är nog många här som kan gå in mycket mer på detaljer för varje kameramodell åt dig om du vill ha just det. Men jag tror ändå att många kommer hålla med mig om att i den här klassen så handlar det inte om bildkvalitet och finesser mest utan mer om vad som faller dig i smaken.

Vill tacka dig för att du tog tiden att skriva ett så långt inlägg!

Har kollat in på Nikon's D40, men den har ju endast 6mpx. Jag vet att det räcker gott och väl. Men hur klarar den sig när man redigerar bilder osvosv...?

Har även kollat in på Canon's 1000D och Sony's A300. Får hoppas att jag får tag i något erbjudande där man får med tillbehör för ~5,2k.

Vill tacka dig, återigen

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

En Nikon D60 kan fås ganska billigt i dag

D60 18-55VR
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272842

D60 18-105VR
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355402

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SurduSurdu
Vill tacka dig för att du tog tiden att skriva ett så långt inlägg!

Har kollat in på Nikon's D40, men den har ju endast 6mpx. Jag vet att det räcker gott och väl. Men hur klarar den sig när man redigerar bilder osvosv...?

Har även kollat in på Canon's 1000D och Sony's A300. Får hoppas att jag får tag i något erbjudande där man får med tillbehör för ~5,2k.

Vill tacka dig, återigen

Så länge du inte ska beskära bilderna väldigt hårt så klarar du dig väldigt bra på en D40. Jag hade tidigare en D70 som har "samma" sensor som D40 och det var ytterst sällan jag kände mig begränsad av upplösningen.

Bilden nedan är tagen med en D70 och sedan beskruren ner till nästan 1:1 (klicka på bilden för att se den i full upplösning)

Duger inte det där... då är man i fel prisklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du hade för objektiv monterat när bilden togs?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Får man fråga vad du hade för objektiv monterat när bilden togs?

Nikon 80-200/2,8 AF-D @200mm/2,8

Hade jag bländat ner en aning så hade det nog gått att få ut lite mer detaljer i bilden. Oftast är det optiken som sätter begränsningarna i hur mycket detaljer man kan få ut på bilderna. Med skarp och bra optik kan man se skillnad på en 6 och 12mpix bild.. med dålig optik ser det i princip likadant ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Nikon 80-200/2,8 AF-D @200mm/2,8

Hade jag bländat ner en aning så hade det nog gått att få ut lite mer detaljer i bilden. Oftast är det optiken som sätter begränsningarna i hur mycket detaljer man kan få ut på bilderna. Med skarp och bra optik kan man se skillnad på en 6 och 12mpix bild.. med dålig optik ser det i princip likadant ut.

Jävlar vilka fina färger du fick på den! Hur gjorde du det? Har en D70s och tycker mina bilder blir väldigt livlösa och grumliga. Skärpan var också helt fenomenal.

Jag antar att jag fortfarande har en del att lära

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jävlar vilka fina färger du fick på den! Hur gjorde du det? Har en D70s och tycker mina bilder blir väldigt livlösa och grumliga. Skärpan var också helt fenomenal.

Jag antar att jag fortfarande har en del att lära

jpg direkt från D70(s) ser i allmänhet ganska trista ut jämfört med de som man får ur en kompaktkamera. Det krävs lite jobb efteråt för att de ska se bra ut.

Kör man RAW (nef) så har man bra mycket bättre möjligheter att påverka bilderna i efterhand vad det gäller färger, kontrast och vitbalans. En aning omständigare men det går alltid att köra raw+jpg om man tycker att det blir ett för tungt arbetsflöde.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Lr så e d ju bara så att OSkar000 har väldigt mkt bättre objektiv än Gibbe.. ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara en del av förklaringen. Man ska dock tänka på att 80-200/2,8 är väldigt kontrastfattigt på 2,8 vilket gör att denna bild har fått gå en rätt hård vända i photoshop för att den sak se ut som den gör idag. Jämför man med en bild tagen med exempelvis Nikon 18-70 3,5-4,5 så har den betydligt mer kontrast och färg från början.. och den är inte långt ifrån vad det gäller skärpa heller.

Det är väldigt många faktorer som påverkar hur en bild kommer att se ut, men man måste "alltid" efterbehandla dem en aning för att de ska se riktigt bra ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det kan vara en del av förklaringen. Man ska dock tänka på att 80-200/2,8 är väldigt kontrastfattigt på 2,8 vilket gör att denna bild har fått gå en rätt hård vända i photoshop för att den sak se ut som den gör idag. Jämför man med en bild tagen med exempelvis Nikon 18-70 3,5-4,5 så har den betydligt mer kontrast och färg från början.. och den är inte långt ifrån vad det gäller skärpa heller.

Det är väldigt många faktorer som påverkar hur en bild kommer att se ut, men man måste "alltid" efterbehandla dem en aning för att de ska se riktigt bra ut.

Men distortioner och aberrationer är antagligen mycket mer påtagliga i billigare objektiv rent allmänt pga. linsernas sammansättning... vilket påverkar inte minst skärpa, färger mm. Mindre bländare(läs högre bländarvärde) betyder mindre ljus inte nödvändigtvis högre kontrast.

Permalänk
Medlem

För 4 tusen skulle jag satsa på nått begagnat, finns mycket begagnade kameror som räcker långt att lära sig på. En några år gammal digital systemrare har mycket lägre upplösning men ungefär samma funktioner som en ny.

Skulle personligen hellre köpa förra generationens hus begagnat och lägga pengarna som blev över på bättre optik. Optiken behåller sitt värde mycket bättre och kvalitets glas hänger med flera uppgraderingar av hus.

Canon och Nikon har överlägset störst utbud och begangnat marknad så skulle satsa på någon av dom. Sen om någon bekant har någon av märkena kan man ju få låna optik av dom.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremPixel
Lr så e d ju bara så att OSkar000 har väldigt mkt bättre objektiv än Gibbe.. ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det kan vara en del av förklaringen. Man ska dock tänka på att 80-200/2,8 är väldigt kontrastfattigt på 2,8 vilket gör att denna bild har fått gå en rätt hård vända i photoshop för att den sak se ut som den gör idag. Jämför man med en bild tagen med exempelvis Nikon 18-70 3,5-4,5 så har den betydligt mer kontrast och färg från början.. och den är inte långt ifrån vad det gäller skärpa heller.

Det är väldigt många faktorer som påverkar hur en bild kommer att se ut, men man måste "alltid" efterbehandla dem en aning för att de ska se riktigt bra ut.

Tänkte på objektivet, men Nikons 18-70 f/3,5-4,5 sägs ju vara bra.

Men men. Den är alltså efterbehandlad. Tänkte att det kanske finns någon magisk formel jag missat, men det verkar som att jag kan vara lugn Man får gå den hårda vägen helt enkelt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Tänkte på objektivet, men Nikons 18-70 f/3,5-4,5 sägs ju vara bra.

Men men. Den är alltså efterbehandlad. Tänkte att det kanske finns någon magisk formel jag missat, men det verkar som att jag kan vara lugn Man får gå den hårda vägen helt enkelt.

Jadå, det är ett bra objektiv.. jag har haft ett som jag tagit många bra bilder med.

Regel nummer 1.
Lär känna utrustningen och när den presterar bäst. 18-70 bör bländas ner till 5,6 eller 8 för att bli riktigt skarpt. Att blända ner mera ger inget mer än mer skärpedjup. Vid bländare 16 börjar diffraktionen förstöra bilderna.

Regel nummer 2.
RAW, alltid RAW

Regel nummer 3.
Efterbehandla rätt. Lär dig en bra raw-konverterare. Adobe Lightroom eller Adobe Camera Raw är bra och hyggligt lättanvända.

För att få resultat som på bilden ovan så har jag dragit på ganska mycket svärta och kontrast. Lite mer färgmättnad kan lyfta bilderna rejält. Det gäller att prova sig fram och hitta en stil som passar ihop med ens fotograferande. Vissa bilder vinner på låg kontrast och dämpade färger, andra blir bättre med överdriven kontrast och färgmättnad.

Regel nummer 4.
Spara bilderna rätt, tänk på att använda sRGB för bilder som ska användas på nätet.. annars kan man få lite udda färger på dem.

Regel nummer 5.
Ställ in bildskärmen rätt, skaffa helst en kalibrator så den visar rätt färger.

och som vanligt.. träning, träning och åter träning. Det gör skillnad!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Regel nummer 1.
Lär känna utrustningen och när den presterar bäst. 18-70 bör bländas ner till 5,6 eller 8 för att bli riktigt skarpt. Att blända ner mera ger inget mer än mer skärpedjup. Vid bländare 16 börjar diffraktionen förstöra bilderna.

Visst blir det skarpare på f/5.6 (f/8 ger väldigt lite vad gäller skärpa och jag upplever till och med att skärpan blir sämre på f/8 än f/5.6, lite beroende på vald brännvidd), men jag tycker helt klart att det håller måttet redan vidöppet. Jag har inga betänkligheter vad gäller att använda det på största bländare. Om man är ute efter ultimat skärpa med just det objektivet bör man dock inte bara blända ner utan även hålla sig på en brännvidd runt 35mm.