LaCie Porsche 250GB / USB i FRYSEN !!

Permalänk
Medlem

LaCie Porsche 250GB / USB i FRYSEN !!

Hej:confused:
Ja la in min LaCie Porsche 250GB / USB i frysen, för den hade slutat fungera!
Den upptäcktes inte i utforskaren så ja tog en rövare med frysen.....
bah
inte f*n funkade de, ändå låg den i frysen i nästan två dygn i 20 minusgrader.

Så de där är nog bara rena nonsens, att lägga disken i frysen.

Hur som helst så hade ja denna disk som backuppdisk, för viktiga filer, fy tusan va surt detta är.
Någon som har nått bättre tips att komma med, hur jag skall komma åt mina filer.
ca 150-200 Gb filer va lagrade, det va ca 40 procent ledigt på disken.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Finns väl företag som sysslar med att rädda data från trasiga diskar, om det inte är allt för dyrt så skulle du kanske kunna kika på nått sånt:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ta ut disken ur kabinetten och pröva ?

har du tur är det bara kontrollkortet i kabinetten som pajat

Permalänk
Medlem

Kanske billigaste att köpa en ny disk och flytta över dina filer från någon annan källa än att försöka rädda en trasig disk, med tanke på att den kan gå krasch igen.
Eller var det egentligen ingen backup du hade?
I fall det inte var det så ska du nog överväga värdet på filerna du har och ev. anlita ett företag eller prova någon metod själv, förutsatt att du får igång den från början. (inte om du anlitar företag, men om du testar själv.)

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

du använde väll ändå inte bara EN disk som backupp, då kan man ju strunta i att ha backupp alls.

2 i raid 1 är min favorit.

Permalänk
Medlem

Lägga in i frysen är väl endå sista utvägen, man kan ju lika gärna döda den helt. Men ta ut disken och stoppa i den. Kan som sagt vara kontrollerkortet.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
Finns väl företag som sysslar med att rädda data från trasiga diskar, om det inte är allt för dyrt så skulle du kanske kunna kika på nått sånt:)

Såg nyligen att Elgiganten har en sådan tjänst, i samarbete med något riktigt dataräddningsföretag då. Det enda som anges är ju lägstapriset, men det var i alla fall inte så farligt.

Men jag undrar också om TS använder ordet backup på rätt sätt... är väl inte så mkt att gnälla för isåfall

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisk i frysen-fix är inte rent nonsens men det är inget mirakel. Du inser väl att det finns många olika sätt en hårddisk kan gå sönder på och frystricket är lite för att förlänga de sista andetagen i diskens liv.
Och som Jonte skrev, vad är det problemet om det är en backupdisk och primära lagringen inte är skadad (ännu)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur pass "sönder" disken är men, om du får fram enhetsbeteckningen på hårddisken prova då detta kommando i kommandotolken:

chkdsk D: /f

(Ersätt "D" med den korrekta beteckningen för hårddisken)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Såg nyligen att Elgiganten har en sådan tjänst, i samarbete med något riktigt dataräddningsföretag då. Det enda som anges är ju lägstapriset, men det var i alla fall inte så farligt.

Men jag undrar också om TS använder ordet backup på rätt sätt... är väl inte så mkt att gnälla för isåfall

Det är IBAS www.ibas.se så ska nog vara vettigt.

Permalänk

En annan sak kan ju vara att prova typ EasyRecovery Professional på disken och se om den hittas där.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Om den inte hittas av datorn är det säker kontrollerkortet i kabinettet som någon ovan nämnde. Ta ut den ur kabinettet och sätt in den internt och testa. Fast nu kanske du sabbat den genom att lägga den i frysen i två dar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja eju möjligt tyvär.

En polare la den i frysen men glömde bort den över natten:D, den startar lika mkt som innan.

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för svaren
Jag är en slarver med mina filer, jag hade mycket annat än "backupfiler" på disken !
De som ja tycker är surast, är att jag har nästan ingen aning om vilka filer som ligger/låg på disken.
Den har legat oanvänd i flera år !!!!!
Nu har jag lagt disken i en påse med ris, där får den ligga nån vecka, sen så får ja se va ja hittar på.
tar förmodligen ut den ur plastlådan.

edit
enhetsbeteckningen kommer INTE fram, disken surrar och blir lite ljummen, men den syns inte.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

LaCie Porsche lådan erkände de i hemlighet att den var feldesignad och enligt tester blir hårddisken överhettad. I LaCie Porsche lådan finns en vanlig intern hårddisk som du ska ta ut och koppla in inne i datorn precis som din andra hårddisk.

Sedan kan du komma tillbaka och berätta hur det gick.