Billig SSD: Kingston SSDNow V

Permalänk

Billig SSD: Kingston SSDNow V

Är det någon som har köpt en Kingston SSDNow V 64 eller 128Gb som bland annat komplett säljer?
Är ganska sugen på en att ha i laptopen, nån som vet hur mycket läs och skriv man får ut på dessa diskar?
Man ska ju inte lita på det som står, 100 Läs och 80 skriv.
64Giggaren kostar ju bara 1300 spänn just nu och 128GB en 1000 spänn mer.

"nu startar priskriget på SSD"

Permalänk
Medlem

Den där låg ju helt i rätt pris! Dessvärre är det väl en billig Jmicron-controller i den som gör den mer eller mindre värdelös.

Permalänk

Men den är tänkt för bärbara vilket ändå göra att den är snabbare än dom 5400 diskar som sitter i bärbara.

Permalänk
Medlem

Ja helt klart Det är ju i princip samma disk som ocz core serie och alla andra "billiga" ssd

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta något prestandatest på denna men utan framgång. Någon annan som vill göra ett försök? Eller som rent av har köpt den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Har försökt hitta något prestandatest på denna men utan framgång. Någon annan som vill göra ett försök? Eller som rent av har köpt den?

Det är ju en ny lanserad produkt, priset lockar ju jäkligt mycket, det räcker ju med 64GB eller 128GB i laptopen om man ändå bara har den till att surfa och sånt, sen kan man ha tex en passport på 500GB att lagra på.
Frågan är ju bara hur generösa Kingston är med garantin om man skulle skriva slut disken.

Permalänk

Jag skulle vänta in mer information såvida du inte vill chansa och utnyttja ångerrätten (när du köper nätet) om den har jmicron kontrollern. Med det priset finns det en risk att det rör sig om en jmicron-baserad enhet, och då är det inte 100% säkert att det blir en bra upplevelse med allt vad det innebär av "stuttering"/"frysningar" a'la jm602/jm602b (beror på hur väl du optimerar systemet och hur gärna du vill köra specialla lösningar som t.ex. EWF/MFT/zFlashpoint/liknande program).

Enligt hemsidan är det å andra sidan 3 års garanti på den, låter konstigt om den skulle vara en jmicron-baserad. Kanske att det skulle vara en Samsung kontroller däri? Jag har skickat iväg ett mejl till Kingson med en fråga vad det är för kontroller de använder, risken är väl att de vill dölja det om det är en jmicron-baserad och att man inte får reda på det förrän ngn seriös produkttestare tar fram skruvmejseln och fysiskt plockar isär en.

Permalänk
Medlem

Nån som har lust att hjälpa mej hitta någon mer info om denna? Jag vill verkligen se ett test då jag är köpsugen på SSD som tusan men dom dyrare bättre vill jag inte betala för.

Jag har letat och letat efter en review men hittar fasen ingen. Den har ju funnits på butikshyllorna ett tag nu och borde vara rättså het eftersom den ligger i segmentet "vemsomhelst" kan tänkas betala för.

Permalänk
Medlem

Hittade denna sida där det pratas lite om kontrollern. Det ska tydligen vara en modifierad JMicron-kontroller som inte ska ha problem med "stuttering". Men jag skulle nog vänta på någon ordentlig recension, JMicron har ju inte direkt något bra rykte när det gäller SSD:er.

Citat från sidan, som tydligen ska komma från Kingston:

Citat:

Kingston's SSD V Series uses the J-Micron controller. Kingston's engineers have worked closely with Toshiba and J-Micron counterparts over the past 6 months to insure the drive is stable and ready to bring to market. The controller has gone through several firmware changes and exhaustive testing. We have resolved the lag and stuttering issues that occurred with earlier solid-state drives using this particular controller. Our tests show that Kingston's SSD V Series is stable and has the quality that our customers continue to expect from our products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Hittade denna sida där det pratas lite om kontrollern. Det ska tydligen vara en modifierad JMicron-kontroller som inte ska ha problem med "stuttering". Men jag skulle nog vänta på någon ordentlig recension, JMicron har ju inte direkt något bra rykte när det gäller SSD:er.

Citat från sidan, som tydligen ska komma från Kingston:

Tack, det där var info jag hade missat. Frågan är om man vågar ta risken och köpa en 64 giggare då. Det är ju inte mycket pengar men om den visar sej vara värdelös är det ju mycket pengar i sjön som man förmodligen inte får tillbaka på andrahandsmarkanden.

Permalänk
Medlem

Nån skriver ju även såhär:
Pros: I wanted to write a review in for one of these drives because I have a feeling a lot of people, like myself, were a bit puzzled as to what these drives actually are. Given the price, it would be easy to assume that these are based off of the much maligned J-Micron controller. I'm happy to report that this is NOT the case! These are based off of a Toshiba controller which does not exhibit any of the stuttering issues that other drives do in this price range. These new Kingston V-Series drives look to be the first "value ssd" that people should actually be happy using.

Det låter ju iallafall lite lovande. Enda som är irriterande är att man ska köpa från Komplett. Jag tycker inte om Komplett av någon anledning.

Något jag oroar mej för är det här med bundlingen dom kommer med. Nån skiva och en usb-sladd. Är det för att man kan föra över data innan man installerar den eller är det för att man MÅSTE göra något för att den ska fungera korrekt. Nån äcklig drivrutin eller något liknande som ska emulera dittan eller dattan...
Jag är fortfarande skeptisk.

Permalänk
Medlem

Hittade det här inlägget som jag tyckte var intressant:

Citat:

http://www.redflagdeals.com/forums/showpost.php?p=8898864&pos...
Well I just got off of the phone with a very helpful Kingston tech support rep who in turn spoke with Kingston's engineering department.

It looks like the v-series use the JMicron JMF602B controller - BUT - Kingston is using an "exclusive" firmware that they developed with JMicron that specifically addresses the poor performance exhibited by the crapload of SSDs that use the original JMF602B firmware. In short, Kingston says that this is not a rebadge of anything but rather an exclusive Kingston product. They claim that new firmware TOTALLY SOLVES previous performance issues.

This makes sense since the V-series has different published specs compared to the crapload of SSDs that use the JMF602B. All of these JMF602B drives have 80MB/s write, 150MB/s read, and 4K random write IOPS of about 6 (which is terrible...a 5400rpm notebook drive will have about 50 to 60 and 7200rpm notebook drives have about 70 to 80).

The V-series, however, is advertising 80MB/s write with only 100MB/s read. It appears that the new firmware sacrifices sequential read bandwidth (not very important) to achieve better random IOPS performance. Indilinx went through the *exact* same thing with their initial firmwares for their debut controller (used in the OCZ Vertex, Super Talent Ultradrive ME, and several others). Initial Indilinx firmwares had wicked high sequential read/write bandwidth and very poor IOPS performance. Subsequent firmwares reduced max bandwidth and greatly improved IOPS performance.

The question is just how much were JMicron/Kingston able to improve the firmware; what is the IOPS performance like now? Kingston claims that these drives are 50% faster than 7200 rpm drives. If they were able to increase random write IOPS from ~6 to about 50 (at minimum) then these drives will NEVER stutter (as Kingston has stated is the case) and will far outperform a HDD in regular useage.

I'm curious to see some performance tests done.

EDIT

Here is what a reviewer on Newegg has to say (I think he is wrong about the Toshiba controller since I have personally confirmed with 2 different people at Kingston that the controller is by JMicron)

Pros: I wanted to write a review in for one of these drives because I have a feeling a lot of people, like myself, were a bit puzzled as to what these drives actually are. Given the price, it would be easy to assume that these are based off of the much maligned J-Micron controller. I'm happy to report that this is NOT the case! These are based off of a Toshiba controller which does not exhibit any of the stuttering issues that other drives do in this price range. These new Kingston V-Series drives look to be the first "value ssd" that people should actually be happy using.
Cons: Not up to Indilinx or Intel based SSD speeds.
Other Thoughts: No stuttering. Faster than any rotational drive. One of the cheapest price per GB out there in the SSD world. Even includes the mounting bracket.

Längtar fortfarande efter en riktigt recension...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ja jag med, dock kommer det förmodligen bli så att jag köper en sån där. Det är inte jättemycket pengar och man får trots allt med en låda till den disk man byter ut och en licens på Acronis true image. Bara dom två sakerna är ju lite värt, blir den jättedålig som OS-disk får man väl ha den som svindyr usb-sticka då.

Jag har frågat Komplett om man kan häva köpet om jag inte skule vara nöjd med den, gissningsvis blir det ju ett tvärnej men det kostar inget att fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman

Något jag oroar mej för är det här med bundlingen dom kommer med. Nån skiva och en usb-sladd. Är det för att man kan föra över data innan man installerar den eller är det för att man MÅSTE göra något för att den ska fungera korrekt. Nån äcklig drivrutin eller något liknande som ska emulera dittan eller dattan...
Jag är fortfarande skeptisk.

Om jag tolkar ditt sista inlägg rätt så verkar du ha fattat vad usb-sladden är till för, men för att klargöra lite så kommer här en förklaring. Det finns nämligen två olika paket med Kingstons SSDNow V, en för laptops och en för desktops. I båda paketen ingår samma SSD samt Acronis True Image. Till laptop-paketet så får man med en låda och en USB-sladd så att man kan använda sin gamla hårddisk som en extern USB-disk, och till desktop-paketet så får man istället med en monteringsanordning för att kunna montera disken i en 3.5"-plats samt nödvändiga SATA-kablar. Man får alltså hålla lite koll på vad det är för dator man vill uppgradera, men det känns ju som att de tänkt till lite extra här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Om jag tolkar ditt sista inlägg rätt så verkar du ha fattat vad usb-sladden är till för, men för att klargöra lite så kommer här en förklaring. Det finns nämligen två olika paket med Kingstons SSDNow V, en för laptops och en för desktops. I båda paketen ingår samma SSD samt Acronis True Image. Till laptop-paketet så får man med en låda och en USB-sladd så att man kan använda sin gamla hårddisk som en extern USB-disk, och till desktop-paketet så får man istället med en monteringsanordning för att kunna montera disken i en 3.5"-plats samt nödvändiga SATA-kablar. Man får alltså hålla lite koll på vad det är för dator man vill uppgradera, men det känns ju som att de tänkt till lite extra här.

Men vad bra tänkt/gjort av dem! Nu ska jag nog köpa deras disk till min laptop bara för det!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
The V-series, however, is advertising 80MB/s write with only 100MB/s read. It appears that the new firmware sacrifices sequential read bandwidth (not very important) to achieve better random IOPS performance. Indilinx went through the *exact* same thing with their initial firmwares for their debut controller (used in the OCZ Vertex, Super Talent Ultradrive ME, and several others). Initial Indilinx firmwares had wicked high sequential read/write bandwidth and very poor IOPS performance. Subsequent firmwares reduced max bandwidth and greatly improved IOPS performance.

Den stora skillnaden mellan jmicron JM602(b)-baserade enheter och Indilinx IX110 kontroller är att JM602B bara har 16kB cache och IX110 har 64MB. Den stora cachen hos Indilinx förklarar hur de genom några små förändringar i firmware kunde höja prestanda för "random write". Det är möjligt att Indilinx nu använder mer/mindre av cachen till DATA och mindre/mer till wear-leveling, det är möjligt att Indilinx i nyare firmware bestämt sig för att spara inkommande data i mindre block i cachen, det skulle i så fall förklara att de får in fler "random write block" än tidigare, fragmenteringen skulle i så fall innebära lägre överföringshastighet för sekventiella data.

Att Kingston säger att de har "arbetat väldigt nära" jmicron tycker jag inte är något som garanterar att de verkligen gjort det, många företag ljuger användarna rakt upp i ansiktet, det kan lika gärna röra sig om en enkel firmware-uppdatering som jmicron erbjuder alla nya kunder, och att Kingston är de enda som inte sitter på stora lager av enheter med den äldre firmware. Att den nya firmwaren skulle vara så mkt bättre har jag svårt att se, skulle tro att det som krävs är mer cache (ngt som ska komma i jmicrons kommande försök till kontroller).

Det enkla faktum att Kingston försöker dölja vad det är för kontroller tycker jag borde vara tillräckligt för att hålla sig undan.

Har ännu inte fått svar på min fråga jag skickade till dem, annat än ett automatsvar i stil med

"With regards to your query, please note that our Research & Development department is currently working on your request.

We will contact you as soon as possible with some news."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
...text...

OT: Jag har jobbat med en person som har efternamn som ditt användarnamn fast utan F:et.

OnT: Tack för info, jag har inte fått mer än ett standardsvar från komplett heller ännu så jag vet inte om jag kommer våga chansa.

Som det verkar så kommer jag få lite högre prestanda i min laptop med en sån där men jag vill ha en rejäl ökning eftersom jag byter ut en av 250 giggarna i datorn.

Hoppas hoppas nån kommer med recsentioner av den snart så man får svart på vitt hur bra/dålig den är.

Permalänk
Medlem

Köp inte en SSD med Jmicron, oavsett vad tillverkaren lovar.

Jag har en och den suger rent ut sagt. Skulle kunna lägga in en disk från förra århundradet och jag lovar att den skulle vara snabbare.

Att installera något skit på den tar en halv livstid, att starta windows tar säkert 10 minuter.

När jag har tid över så byter jag tillbaka till min Raptor.

Det finns förvisso fixar man kan köra, jag kör en med 32Mb skrivcache. Hjälper inte ett dugg.

4kb file system align har jag inte provat då jag inte orkar med att installera om operativet hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det är då fan rent ut sagt vilken beslutsångest man ska ha! Ska det vara så jäkligt att man bara har ett alternativ, x25-m, att köpa.

Jag känner på mej att bara nån vecka efter man har betalat surt ihoptjänade 3000 spänn så händer något på markanden och man får en supermycket bättre disk för bara halva kostnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det är då fan rent ut sagt vilken beslutsångest man ska ha! Ska det vara så jäkligt att man bara har ett alternativ, x25-m, att köpa.

Jag känner på mej att bara nån vecka efter man har betalat surt ihoptjänade 3000 spänn så händer något på markanden och man får en supermycket bättre disk för bara halva kostnaden.

Ditt resonemang håller inte riktigt i dator branchen, nytt kommer hela tiden så det bästa man kan göra är att köpa det som ger mest krut per krona vid det tillfälle man köper.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ditt resonemang håller inte riktigt i dator branchen, nytt kommer hela tiden så det bästa man kan göra är att köpa det som ger mest krut per krona vid det tillfälle man köper.

Jo, jag vet. Så är det.
MEN just SSD är lite annolunda just nu tror jag eftersom det är så nytt och det ligger minst en disk i tuben på väg ut på marknaden, OCZ Agility, det verkar om 60 giggaren av den tycks bli ca en femhundriung billigare än Vertex, sen vet man ju inte hur den ommer att prestera. Det blir en tusing billigare än Intel eller så sänker kanske Intel priserna i samband med Agility-relaesen, eller kanske puchar ut en ny disk på marknaden....

Äh, du har rätt. Jag frångår min egen regel om att det är ingen idé att vänta på bättre hårdvara eftersom det alltid är något nytt runt hörnet.

Frågan är bara hur mycket stålar man vill bränna, vara säker på en massiv prestandahöjning och lägga dryga 3 lök eller helt osäker och lägga typ 1400. Usch!

Kan inte nån annan vara före mej med att köpa den här disken?

Permalänk
Medlem

Min Eee PC med 4GB SSD som har 35 read, 25 write är snabbare än min laptops WD 250GB 5400RPM, ungefär lika rapp som min WD 640GB Black, startar iaf windows snabbare och den har ju en mycket klenare processor än mina andra två datorer.

Jag tror det beror på den låga söktiden. Att skriva större saker är den långsammare på men vanligt windows användande och småfiler är den snabb med.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Dom som letar efter en SSD disk i "budget" området bör kanske vänta och se hur agility presterar, helt klart.
Tror den kommer bli riktigt intressant.

Intel släpper nog knappast någon billigare variant av sin disk.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

då disken har 100mb läs samt 80mb skriv visar att Kingston gjort om firmware, då den normalt är på ca 170/100.
1300kr för en 64gb ssd är bra pris hur man än vänder på det.

med en liten justering av indexering etc..så får man en disk som troligen ger en riktigt bra upplevelse.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja och lägg på en liten ramdisk för ie/ff cache också

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nån som har sett något mer om denna eller rent av köpt en?

Edit:Jag blir fasen irriterad på det här, jag har scannat av ett ton olika engelskspråkiga forum utan att hitta någon relevant information hur denna disk presterar överhuvudtaget. Någon enstaka som har skrivit "funkar bra allt är väl"-typ men ingen har kommit med någon bänkningar alls.

Jag har ingen lust att lägga 3000 spänn på en Inteldisk men jag vill ändå ha SSD. Inteldisken kommer ändå vara mer eller mindre värdelös om ett år. Egentligen är man rätt dum som köper SSD nu...

Att man kan bli muttrig över så lite.

Permalänk
Medlem

Jahapp...det blir ingen sån där då...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=4968352

Min 5400 varvare fixar mer IOPS, nästan dubbelt så många, det är bara accesstiden man tjänar och möjligen en del överföringshastighet men med avsaknaden av cache så riskerar man nog stuttering med den där.

Tror jag skuttar över det här med SSD, 2500:- och upp är det inte värt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

som tur är så kan man få en vertex för ca 1500 ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jahapp...det blir ingen sån där då...

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=4968352

Min 5400 varvare fixar mer IOPS, nästan dubbelt så många, det är bara accesstiden man tjänar och möjligen en del överföringshastighet men med avsaknaden av cache så riskerar man nog stuttering med den där.

Tror jag skuttar över det här med SSD, 2500:- och upp är det inte värt helt enkelt.

Skönt att nån äntligen gjorde en ordentlig recension av den. Visserligen ca 3 ggr bättre IOPS än den vanliga JMF602B, men fortfarande riktigt dålig. Ja, då är det väl Vertex och X25-M som gäller fortfarande då. Eller kanske Western Digitals nya SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

wd "nya" ssd är inte nya, det är gamla produkter som sålt länge av bolaget som de köpt upp.

DU får vänta tills de lanserar konsument produkter innan du kan köpa en wd ssd.

Visa signatur

Nätverksnörd