Permalänk
Medlem

Ska bygga en ny monster dator

Hejsan alla sweclockare!

Jag är helt ny på forumet, och jag undrar ifall jag skulle få låna er expertis i mitt nya byggande.

Min budget ligger på 26000:-

Jag har en skärm redan, så det jag behöver är :

Chassi
PSU
Morderkort
Processor
Pci.express grafik kort
ram minne

Snälla kan ni hjälpa mig att hitta den bästa datorn för dom pengarna.

Mvh Danciol

Ps. Bygg datorn som om det vore din nya

Permalänk
Medlem

att köpa en dator för 26k är i min mening ganska så hopplöst... speciellt nu när DX11 korten kommer ut om typ 2-3månader, vilket betyder att din "monsterdator" är utdaterad redan efter 90dagar....

köp ett system för ca 12-13 tusen o använd de resterande 13 tusen o uppgradera den successivt... då har du en dator som är näst värst i 1år... inte en dator som är värst i 3 månader!!!

och när dina sparade 13 tusen tar slut så är din dator betydling bättre än om du hade spenderat alla 26 tusen på en gång

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vänta tills i5 kommer och spara några tusenlappar. Du kan säkert få en monsterdator för nästan halva din budget när i5 kommer ut. Den kommer prestera nästan lika bra som i7 men vara mycket billigare. Och då kommer säkert andra komponenter sjunka i pris också.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Ny i7 och i5orna runt hörnet som sagt även Dx11 på gång, men vill du ha en dator nu så är detta paketet det bästa pris/prestanda mässigt tycker jag.

Inet.se

Ett bra prestanda paket som klarar nog alla dagens spel utan tvekan, Denna i7 (s1366) processor är snabbare än de nya i7orna och i5orna (s1156) (skiljer kanske 4-5% mer prestanda i spel) som kommer däremot är de nyare något billigare (Räcknat runt en tusing kanske om man tänker att moderkorten till dem ny kostar mellan 1000 och 2000kr och till denna i7a (s1366) runt 2500). Grafikkorten kommer att hålla ett bra tag till då jag valde 2st till dig så du kan köra dem i CrossfireX.
Valde även en snygg låda åt dig samt ett kraftfullt nättaggregat på 750W av märket Corsair (så den orkar driva en kraftful processor som kanske ska överklockas någon dag + 2st grafikkort). Går man högre än detta tycker jag att det är extremt oprisvärt, som att kasta pengar i sjön helt enkelt då det är en massa ny teknik på väg nu de närmaste månaderna.

Välkommen till Sweclockers!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Om du nu måste bränna 26 tusen på en ny dator omedelbart kan du ju ta den i signaturen. Byt grafikkorten mot två GTX 285 och släng in en stor SSD. Och byt till ett dyrare chassi. Eller ta tre gtx 285 förresten och ett 1000 watts modulärt nätagg. Då är du uppe i ca 26 000. Stört overkill och inte prisvärt någonstans. Men det är dina pengar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Valde även en snygg låda åt dig samt ett kraftfullt nättaggregat på 750W av märket Corsair (så den orkar driva en kraftful processor som kanske ska överklockas någon dag + 2st grafikkort).

Lite petigt kanske, men jag skulle satsa på den nya Corsair 750 eller 850HX som är modulärt och har en bättre, nyare arkitektur...
Annars inte mycket att anmärka tror jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Lite petigt kanske, men jag skulle satsa på den nya Corsair 750 eller 850HX som är modulärt och har en bättre, nyare arkitektur...
Annars inte mycket att anmärka tror jag

Har det nya 850hx och kan bara rekommendera. Fläkten varvar ingenting hur mycket jag än försöker belasta datorn.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Har det nya 850hx och kan bara rekommendera. Fläkten varvar ingenting hur mycket jag än försöker belasta datorn.

inte så konstigt när din dator i sign drar ungefär 480w i load

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Hmm,, jag vet inte vad jag ska säga förrutom att det var nog den snabbaste responses jag någonsin fått på något forum! så ett stort +.

Dock hade jag tänkt mig en bra dator för ~26k. Jag behöver inte lägga ut allt, fast enligt mina komponenter jag slängt i kundvagnen så lutar det och detta håll.

Jag får se vad jag köper, eller ifall jag avstår och väntar några månader.

Jag skickar in min lista jag gjort, så får ni ge en positiv men kontsruktiv kritik ifall det behövs :).

Here we go

Asus - Socket 1366 - uATX Intel X58 (Rampage II Gene) - DDR3 / 2xPCI-E / HD Audio / eSATA Pris: 2699 kr

Intel Core i7 965 Extreme Edition 3,2GHz / 8MB / 6,4GT/s Socket 1366 (Boxed) Pris: 11425 kr

Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-24) (2x2048MB) (TW3X4G1333C9DHX) Pris: 1059 kr

XFX GeForce GTX 295 1792MB (GX-295N-HHFF) - PCI-E / 2xDVI / TV-Ut
Pris: 5985 kr

Cooler Master Cosmos S 1100 - Silver / Svart Pris: 2405 kr

Antec PowerSupply (PSU) 850W TruePower Quattro Pris: 2169 kr

Summa: 25742 kr

glömde och nämna att jag inte behövde någon cdrom/brännare eller HDD.

svara snarast!

/Danciol

Permalänk

Processorn är grymt ovärd,lär dig klocka en i7 920 istället. Skaffa andra minnen som använder ddr3 genom 3 stickor istället för 2. Sen finns det billigare GTX 295 på marknaden, 6000kr låter lite överdrivet dyrt. kör på corsairs hx850, mycket fint nätagg. sen kan du även kolla in antec p182 chassit, grymt fint chassi det med.

Som hårdisk kan du köra en intel 80gb ssd för ca 2500kr som du ahr operativ systemet på och en till hårddisk på 1tb för lagring av filmer, bilder..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danciol
Hmm,, jag vet inte vad jag ska säga förrutom att det var nog den snabbaste responses jag någonsin fått på något forum! så ett stort +.

Dock hade jag tänkt mig en bra dator för ~26k. Jag behöver inte lägga ut allt, fast enligt mina komponenter jag slängt i kundvagnen så lutar det och detta håll.

Jag får se vad jag köper, eller ifall jag avstår och väntar några månader.

Jag skickar in min lista jag gjort, så får ni ge en positiv men kontsruktiv kritik ifall det behövs :).

Here we go

Asus - Socket 1366 - uATX Intel X58 (Rampage II Gene) - DDR3 / 2xPCI-E / HD Audio / eSATA Pris: 2699 kr

Intel Core i7 965 Extreme Edition 3,2GHz / 8MB / 6,4GT/s Socket 1366 (Boxed) Pris: 11425 kr

Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-24) (2x2048MB) (TW3X4G1333C9DHX) Pris: 1059 kr

XFX GeForce GTX 295 1792MB (GX-295N-HHFF) - PCI-E / 2xDVI / TV-Ut
Pris: 5985 kr

Cooler Master Cosmos S 1100 - Silver / Svart Pris: 2405 kr

Antec PowerSupply (PSU) 850W TruePower Quattro Pris: 2169 kr

Summa: 25742 kr

glömde och nämna att jag inte behövde någon cdrom/brännare eller HDD.

svara snarast!

/Danciol

Om du verkligen måste vräka ut 20k+ så skulle jag tagit ett nätagg från Corsair och 2 stycken GTX285 i SLi vilket kommer ge bättre prestanda än ett GTX295. Plus att du måste köpa 6GB RAM eftersom i7 kör i tripple-channel.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
inte så konstigt när din dator i sign drar ungefär 480w i load

Japp, men aggen varvar upp långt innan maxload. Hade ett 750tx i min förra burk med samma grafikkort och klenare processor och det lät mer än allt annat tillsammans när jag belastade datorn hårt. Nya aggen är dels mer effektiva, dels varvar de upp senare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med om allt som sagts, (plus ett par grejer till):

- Du verkar vilja beställa allt via Webhallen, som ju är en OK butik, men verkar ha grymt höga priser på en stor del av din valda utrustning. Du kan spara bokstavligen tusenlappar på att välja annat (eller flera) inköpsställe(n).

- Prollen är i princip pengarna i sjön om du har minsta gnutta intresse/kunskap av att klocka.

- Varför just ett Rampage gene som är ett micro ATX kort? Är väl ett bra kort i och för sig, men verkar lite onödigt att köpa det när du har plats för större. (den lär se skrattretande litet ut i en Cosmos )

- Du ska välja ett minnes-kit med tre stickor för att utnyttja triple channel. (OBS dock att 32 bitars windows endast klarar utnyttja lite drygt 3 gig RAM)

- Köp hellre ett Corsair 850HX än Quattron. Det är ett bättre, tystare, modernare, effektivare agg med modulära (löstagbara) kablar. Det där Antec agget har dessutom en 80mm fläkt i bakkant och rakt-genom ventilation, vilket kanske inte är klockrent i en Cosmos.

- Två GTX 285 lär ge mer prestanda som nämnts... Även två 275 lär kunna vara kvickare, och är klart mer prisvärt! *redigering* Ja, eller förstås två ATI 4890.

*tillägg*

- När du ändå är i spenderartagen, lägg ett par hundralappar på en bra CPU-kylare! Förslagsvis en Noctua NH-U12P SE 1366:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=392492
Inte det billigaste alternativet precis, men det verkar ju inte vara något problem... Två fläktar, vilket kanske är overkill, men isåfall kan du ju sätta den ena på nån annan fläktplats i lådan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! Köp inte 965, inte prisvärd nånstans, verkligen pengar i sjön. Skaffa dig 920 och klocka den lite enligt guiderna här på sweclockers istället. Även om du vägrar klocka så är inte 965 ett särskilt bra val. Nätagget du har valt är också pengar i sjön, köp mycket hellre corsairs 850 watt, mer än så kommer du altdrig behöva, erkänt bra kvalité också. Grafikkortsmässigt så är 2 stycken 4890 snabbare och billigare än gtx 295.
Minnesmoduler ska köras i triple-channel, alltså behövs 3-6 minnesstickor

Minnen: https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb...

2 st Grafikkort: https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

värsting moderkort: https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p6t-delux...

Nätagg: https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/850w-corsai...

Processor: https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-i...

Permalänk

En fråga, ska du ha ett AMD eller Intel baserat system?

Edit: Jag är mest inne på AMD saker, men jag satte ihopa ett Intel system också. Systemens priser är från www.Inet.se (BRA Butik!)
AMD:

Intel:

I mitt personliga tycke får du nästan samma prestanda för mycket lägre pris med AMD, så du kan ha roligare för resten av pengarna.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare att i7 965 är slöseri med pengar om man inte extremklockar, och till och med då är det inte ett bra köp för då är det 975 som gäller.
Du kan utan problem ändra klockfrekvensen till 965ans hastighet på 3,2ghz, bara du läser på en halvtimme och sedan tar en halvtimme för att klocka den.
Det blir en timlön på 7500kr för ditt arbete (ny bättre och tystare kylare inräknad).
Lägger du en timme till av din tid kan du få upp den till ~3,8ghz, ytterligare en timme så är du uppe i 4ghz om du inte har otroligt otur med just ditt exemplar av i7 920.

Lägg dom pengarna på bättre grafikkort, SSD disk (-ar) m.m.

Edit: Här kommer mitt bidrag:

Landade på runt 20k, så då har du pengar över till att uppgradera till det fetaste DX11 kortet när det kommer.
Allt är monterat och klart när du får den, förutom operativsystem, har du inte det så får du lägga till Vista eller ladda ner Windows 7.
Tog ingen hänsyn till lagerstatus.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Du har postat i fel forumsdel!

Här skulle du skapat din tråd:
http://sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=86

//Thomas

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Landade på runt 20k, så då har du pengar över till att uppgradera till det fetaste DX11 kortet när det kommer.
Allt är monterat och klart när du får den, förutom operativsystem, har du inte det så får du lägga till Vista eller ladda ner Windows 7.
Tog ingen hänsyn till lagerstatus.

han sa att han inte behöver HDDs.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
En fråga, ska du ha ett AMD eller Intel baserat system?

Edit: Jag är mest inne på AMD saker, men jag satte ihopa ett Intel system också. Systemens priser är från www.Inet.se (BRA Butik!)
AMD:
http://img14.imageshack.us/img14/457/amdwra.jpg

Intel:
http://img43.imageshack.us/img43/756/intelx.jpg

I mitt personliga tycke får du nästan samma prestanda för mycket lägre pris med AMD, så du kan ha roligare för resten av pengarna.

Hemlighet, jag tycker inte du ska rekommendera en 950 för 5500 spänn när du klockar en 920 till 3,2 ghz med ett knapptryck i BIOS. 2500 kronor rakt ner i sjön där. Också en anledning till att Intelpaketet blir så mycket dyrare. I övrigt har jag inge problem med dina paket. Av nyfikenhet bara, varför 945? Varför inte 955? Har du någon baktanke? Vore kul att veta, försöker lära mig mer om AMD.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

När du ändå bränner så mkt pengar lägg till 9000 till o köp den här:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10411

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asskim
När du ändå bränner så mkt pengar lägg till 9000 till o köp den här:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10411

Min burk får över 5000 poäng mer än den i 3DMark Vantage och kostar 15000 mindre. Så nä.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
I övrigt har jag inge problem med dina paket. Av nyfikenhet bara, varför 945? Varför inte 955? Har du någon baktanke? Vore kul att veta, försöker lära mig mer om AMD.

Anledningen är rätt enkel
945 är bara 0.2 Ghz under 955, det överklockar man lätt, som du själv sa innan, ''med ett knapptryck i BIOS''.
Och sen så har 945 3 års garanti, till skillnad från 955, som verkar inte ha någon alls.
ca 100 kr mindre kostnad + 3 års garanti.
Därför skulle jag ta 945 istället för 955.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

hmm monster dator...hade du tänkt att blanda in svart magi då eller?

Visa signatur
Permalänk

Skulle vänta på DX11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Anledningen är rätt enkel
945 är bara 0.2 Ghz under 955, det överklockar man lätt, som du själv sa innan, ''med ett knapptryck i BIOS''.
Och sen så har 945 3 års garanti, till skillnad från 955, som verkar inte ha någon alls.
ca 100 kr mindre kostnad + 3 års garanti.
Därför skulle jag ta 945 istället för 955.

Ok, tackar. Könstigt med garantin, verkar ju helsnurrigt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Anledningen är rätt enkel
945 är bara 0.2 Ghz under 955, det överklockar man lätt, som du själv sa innan, ''med ett knapptryck i BIOS''.
Och sen så har 945 3 års garanti, till skillnad från 955, som verkar inte ha någon alls.
ca 100 kr mindre kostnad + 3 års garanti.
Därför skulle jag ta 945 istället för 955.

där har du helt fel, i alla fall från misco har jag 3 års garanti på min 955, samt att 955an har en upplåst multipel vilket gör att det blir mkt lättare att klocka (i alla fall för en okunnig som mig)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abrg
där har du helt fel, i alla fall från misco har jag 3 års garanti på min 955, samt att 955an har en upplåst multipel vilket gör att det blir mkt lättare att klocka (i alla fall för en okunnig som mig)

Men på Inet så när man jämnför 945 och 955, så står det n/a på garanti på 955an.
Föresten, sen när har det inte varit roligt att ha en processor som är något annat än ''enkel?'' xD

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Men på Inet så när man jämnför 945 och 955, så står det n/a på garanti på 955an.
Föresten, sen när har det inte varit roligt att ha en processor som är något annat än ''enkel?'' xD

Tillverkarens garanti 3 års garanti

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=651952&VO_O...

så står det på misco, så skulle förvåna mig mycket om inet inte hade samma garanti från tillverkaren

Permalänk
Medlem

Vattenkylning någon?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare