Permalänk

7 på ny data

Hej. Hur var det nu man installerade ett OS på en ny dator som man själv byggt? Hittar inget på google och hittar inte min gamla tråd.

Man skulle gå in i BIOS och ändra så den startar från cd läsarn, exakt hur gjorde man nu detta?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur var de nu man bläddrar genom ett forum och söker?

Du har väl en manual att följa som kom med moderkortet ? Annars finns den att hämta på tillverkarens hemsida, och sen är jag 100 på att det står hur man går in i bios när datorn startar.

Permalänk
Avstängd

Re: 7 på ny data

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibson700
Hej. Hur var det nu man installerade ett OS på en ny dator som man själv byggt? Hittar inget på google och hittar inte min gamla tråd.

Man skulle gå in i BIOS och ändra så den startar från cd läsarn, exakt hur gjorde man nu detta?

se till att "CDROM" är som första så här:

"first boot device" CDROM

"second boot device" HDD

Tror det ser liknade ut på dom flesta modekort

Bry dej inte om han "tcntad" det gör inte vi andra längre ^^

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

En del BIOS har även så man kan trycka en tangent för att välja bootenhet när man bootar. På min står det när jag bootar att jag kan trycka F8 för att välja bootenhet. Fast min PC är lite gammal så BIOS tar en dryga 5s och jag har tid att läsa heh.

Permalänk

Ok, efter att man gjort detta, måste man ändra så att den inte bootar från cd?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibson700
Ok, efter att man gjort detta, måste man ändra så att den inte bootar från cd?

Nej, men det brukar gå någon halvsekund snabbare att starta upp då optiska läsaren inte behöver kollas innan hårddisken. Samt att den kan fråga om start av skiva ifall man har OS-skivan i vid normal uppstart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.