Directx 10 vs Directx 11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
tycker att du är STOR skillnad på DX10 och DX11 (detaljerna alltså ) Längtar tills jag har råd med 5850

vadå du är stor skillnad på dx10 och dx11? Vem syftar du på?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Avstängd

StarCraft 2 stödjer inte DX11 så, varför skaffa DX11 kort?`:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
StarCraft 2 stödjer inte DX11 så, varför skaffa DX11 kort?`:)

Det kan du knappast veta. Dessutom var det där ett fruktansvärt kasst svar, finns väl fler spel än SC 2? Dessutom är inte SC 2 i närheten vid release.

Nej, jag inte tror Starcraft 2 kommer använda sig av nåt högre än Dx 9, men jag reagerade på ett så dumt svar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har länge varit snack om att Starcraft 2 kommer stödja DirectX 9 + 10!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Som jag ser de kan de vara värt att uppgradera grafikkort för att få bättre prestanda i dom spel man spelar. Givetvis gäller de även för kommande spel också. Som de är idag så är de bara ett plus om grafikkortet stödjer DX11.
Jag själv står i valet och kvalet på att plocka hem ett HD5850 för att få bättre prestanda i dom spel jag spelar i. Men jag vet också att NVIDIAs senaste skapelse snart står bakom dörren och knackar på. Oavsett hur många spel som stödjer DX11 som finns om någon månad så kommer jag uppgradera grafikkort för att få bättre prestanda. Sen om de blir ett ATI eller ett NVIDIA återstår att se.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte riktigt =/ det dom säger att dx11 gör är vad dom sa att dx10 var emot dx9 =/

Så dom kommer samma sak om DX11 när DX12 kommer ut xD

Slår vad om att dom hade kunnat säga att dx10 är dx11 fast dom vill tjäna mer pengar df ger dom det namnet dx11

Menar dx11 är en mer utvecklad form av dx10 xD (Invecklat)

skitsamma -.-(Type face)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Det där benchmark har jag själv kört, bara en massa bullshit. Till och med DX8 kan rendera trappor i 3D och här kommer de med platt trappa under DX10. Crysis med DX9 har finare texturer och de stenarna på marken är mycket bättre gjort än skitbenchmark. De går att få ljup i textuerna med DX9 och DX10 som de visar i DX11 mode.

Håller med. Den benchmarken kom till jorden endast för att Hypa DX11

Den benchen från Nvidia 'Human face' ser bättre ut i texturerna än vad den efterliknande UT3 motorn som körs i den dx11 benchen xD.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
http://i994.photobucket.com/albums/af65/1Esseboy1/2414527.jpg
här är en bild...Varför visar du inte lite bilder på DX10 med lika bra detaljer??
Om man håller sej till DX10 kan man lika bra gå tebaks till DX9 som är i princip lika snyggt :/

Vad exakt är det på bilden som skiljer DX10 från DX11?
Det enda jag ser är wireframe på allt och DX11 har högre polycount.

Det finns ju en hel del idioter som tror att tesselation kommer magiskt göra allt mycket snyggare och bara öka antalet polygoner överallt men inte där det kan skada formen på objektet

Dom andra vet att tesselation bara kommer öka antalet polygoner på förbestämda delar.

Därför är det idiotiskt att jämföra dom där två bilderna och säga att det är enorm skillnad mellan DX10 och DX11.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan dx9 och dx10 ur användarperspektiv, i princip ingen.
Ur utvecklarperspektiv, större, det mesta som var nytt med dx10 var att det blev enklare att utveckla saker för/i det, men i fråga om visuellt godis osv, så är det i princip ingen skillnad.

Kolla t.ex crysis där utvecklarna med vilje ville få det att se sämre ut med dx9, men att ändra en siffra i en konfigurationsfil gav precis samma sak i dx9 som i dx10.

Skillanden mellan dx10 och dx11 är nästan ännu mindre... Större i utvecklar perspektiv än i användarperspektiv iallfall. Och som sagt, tesselation är inget nytt.
"Tesselationen" går dessutom att skapa i 3d programmet utvecklarna använder, mycket mer kontrollerat om man nu ens bryr sig lite om optimering.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det så utvecklade dom DX11 just för att öka säljsiffran hos 5xxx-serien så att dessa kort kan sticka ut mera från dom andra DX10 korten....

Jag tror nog om dom hade utvecklat DX10 mera så hade det to.m sett 'snyggare' ut än DX11 spel även om det knapps syns nån skillnad mellan dx10 och dx11 spel i dagsläget...

Men jag kan ha fel. Spelbolagen kanske gör nån episkt DX11 spel under åren fast till hösten kommer ju DX12 med ännu flera polygoner! Sen lägger dom till en liten ny finesskod i DX12 så dom kan kalla det för DX13 så att det säljs bättre xD Etc etc......

Lite ofT men.

Ett bra tag sen sa ATI att deras 'nya' gen 4xxx-Serien skulle kunna hantera denna sorts grafik (Se bild nedtill) 'ingame' dom to.m har gjort en video om jag inte minns fel om detta spel...

vad hände egentligen? Hype? False shit? vad?

Nu vill jag inte reta upp ATI fansen, men vad hände med dessa utlovanden från ATI's 4xxx-Serie?

Och jag tror dom gör likadant med 5xxx-serien dom lovar en massa, men nu har dom ju lyckas hålla en del löften ialf :), men det med DX11 vettefan...

//Word Out!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Och tesselation har funnits länge, men har ALDRIG använts innan förräns nu.

Messiah gjorde det i mjukvara för tio år sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det kan du knappast veta. Dessutom var det där ett fruktansvärt kasst svar, finns väl fler spel än SC 2? Dessutom är inte SC 2 i närheten vid release.

Nej, jag inte tror Starcraft 2 kommer använda sig av nåt högre än Dx 9, men jag reagerade på ett så dumt svar helt enkelt.

Aww... tog det du det helt seriöst, stackare kan inte vara lätt i världen där ute för dig. :'(

Det stödjer DX10, men inte DX11 -- enligt Blizzard. Tror gör man i kyrkan.

Dessutom så har Blizzard satt release date till första halvan utav detta året. Coming soon(TM)

You must construct additional pylons!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Messiah gjorde det i mjukvara för tio år sen

Allt jag hittade om messiah var polygonerna på karaktärerna. Jag menade tesselation inom omgivningen och inte karaktärer!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Jag tror nog om dom hade utvecklat DX10 mera så hade det to.m sett 'snyggare' ut än DX11 spel även om det knapps syns nån skillnad mellan dx10 och dx11 spel i dagsläget...

Så en vidareutveckling av DX10(.1) borde hetat något annat än DX11, så hade du varit nöjd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Som jag ser det så utvecklade dom DX11 just för att öka säljsiffran hos 5xxx-serien så att dessa kort kan sticka ut mera från dom andra DX10 korten....

Jo för det var ju AMD som gick vidare till DX11, och inte MS...
Fast det är klart, MS är säker "diehard fanbois" och önskar gröna laget allt ont

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Så en vidareutveckling av DX10(.1) borde hetat något annat än DX11, så hade du varit nöjd?

Om det istället hade hetat DX10.2 hade jag iallafall varit mer nöjd. Mindre vilseledande lixom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
Aww... tog det du det helt seriöst, stackare kan inte vara lätt i världen där ute för dig. :'(

Det stödjer DX10, men inte DX11 -- enligt Blizzard. Tror gör man i kyrkan.

Dessutom så har Blizzard satt release date till första halvan utav detta året. Coming soon(TM)

You must construct additional pylons!

Enligt erfarenheter så är Blizzard spel är gjorda för att kunna köra på i stort sätt vilken maskin som helst, så att så många som möjligt känner sig motiverade att skaffa det. Så använd inte dessa som jämförelser in my opinion.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
*personangrepp*

Personliga angrepp är mot reglerna!

så försök vara smartare nästa gång

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Personliga angrepp är mot reglerna!

så försök vara smartare nästa gång

Som sagt så var det MS som utvecklade DX11, och hade de utvecklat DX10 mer, som du ville, så hade inte DX11 funnits ute - alltså skulle det ju inte kunna vara snyggare än DX11 spel idag (som förövrigt knappt finns, alltså lite svårt att jämföra), eller vad menar du?

DX11 gjorde väl spelen både lättare att utveckla och ger högre FPS, om jag har förstått det rätt?

§1
Permalänk
Medlem

Lite uppdatering av denna tråd

Stor skillnad mellan DX10 och DX11 idag? Vilket är det mest krävande spelet, Crysis 1 DX10 eller Crysis 2 DX11 ?

Permalänk
Medlem

Crysis 2 DX11 high texture pack. metro 2033 är de mest krävande spelet just nu iaf och dx10 kort är så 2009 och windows vista

Permalänk
Medlem

Alla spel stödjer inte SLI eller? Tex GTX590 i SLI, det blir ju 4 GPU processorer?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt att du skaffar 4890, har två sådana själv sedan länge, drivrutinsstödet har börjat vackla redan för länge sedan, saker som aldrig fixas och dålig prestanda ibland. Skulle köra med ett dx11 kort då dom optimerar mer för det då alla nya kort stödjer det, grafikproblem som existerar i dx10 brukar finnas kvar länge om spelet stödjer högre, allt handlar om prioriteringar och varken dx10 eller 4800 serien ligger där längre, dvs knappt motiverat att kasta pengar över kortet. Sedan skall ju dx11 vara mer optimerat och bör vara snabbare på samma detaljnivå än dx10. Har 2x 4890 2GB Vapor-X OC och visst de presterar bra och maxar halvgamla spel samt ett par nyare, de nyaste går dock trögare men beror nog en aning på min gamla q66 lite tråkigt är det ju att inte få några fancy effekter, kan vara svårt att se på screens men i rörelse gör de rätt mycket, hade 2x6970 2GB ett tag och det var skillnad lite här & där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suffix:

Lite uppdatering av denna tråd

Stor skillnad mellan DX10 och DX11 idag? Vilket är det mest krävande spelet, Crysis 1 DX10 eller Crysis 2 DX11 ?

Metro 2033.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man inte kör Metro 2033 i benchmarks då? Det är oftast Crysis som står i centrum.

Permalänk
Medlem

tycker dom alltid kör metro 2033 bfbc2 och crysis 2 i benchmarks

Permalänk
Medlem

Såg det nu, vet inte hur jag inte lyckats lägga märke till det innan haha. Är ju både med i Anantechs benchmarks och några här på sidan.

Vilken sida är riktigt bra att kolla benchmarks på, någon tillförlitlig och bra? Anandtech? (Utöver denna sida)

Permalänk
Hedersmedlem

3DGuru, Techpowerup och Driverheaven t ex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Anandtech är också bra eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suffix:

Anandtech är också bra eller?

Ja du skrev utöver så då nämnde jag inte den

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag menade utöver Sweclockers som testar en del med