Permalänk
Medlem

i3 surfdator, sista kollen

Hej

Jag hade tänkt att köpa en surfdator till ett par bekanta, budget är ungefär 6500kr med Windows 7 inkluderat. Jag har tagit fram nedan:

Datorn kommer som sagt mest att surfas på, köra Office, betala räkningar och ibland kolla filmklipp. Vad jag har läst ska i3an spela upp HD-material utan problem, någon som kan intyga att det stämmer? Jag kollade en jämförelse mellan AMD Athlon X2 och där var i3an bättre. Eftersom i3an har lägre strömförbrukning är den att föredra dessutom.

Anledningen till moderkortsvalet är att det har utgångar för den integrerade grafikdelen i processorn

Kom gärna med andra förslag också om ni har några på lager

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den enda anmärkningen jag har är minnena, 1600 MHz är onödigt mycket.. Satsa på något lägre och spara pengar, du kan dessutom bara utnyttja 1600 om du klockar.

Permalänk
Medlem

Vadå så du kollade på AMDS förre generation av processorer? Jag hade sattsat på AMD Athlon II x4 630 istället, mycket mer prisvärt + att den har 4 kärnor. Ta en annan Hårddisk med, Samsung F3 eller Caviar black dom är snabbare. + Lite väl onödigt med 1600mhz minnen när dom bara ska surfa :S?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Du kan köpa fsp-nätagg också, sen satsa lite mer pengar på ett bättre moderkort

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk

Dock helt klart overkill så in i helvete för syftet.

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk

+ Jag skulle utgå från Spindelmannens förslag men valt...

Athlon II X3 2.9 GHz för 712:-
Intel X25-V för 1090:-

...istället för Phenom 2 X4, priset förändras inte, och jag är övertygad om att SSDn kommer göra så mkt mer för upplevelsen än den 17% högre klocken, den fjärde kärnan och L3-cachen i Phenom II X4.

+ Det finns oxå lite tystare hårddiskar i form utav Samsung F2. Snurrar i 5400rpm istället för normala 7200rpm men har samma höga datatäthet (500 GB per platta) som Samsung F3.

+ Det bör nog oxå nämnas att det finns billiga DDR2 minnen (https://www.inet.se/artikel/5305489/corsair-vs-4gb-2x2048mb-) och 780G-moderkort för det (https://www.inet.se/artikel/1900993/asus-m4a78-am) som alternativ, sammanlagt 400-500 kronor billigare än 785G+DDR3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindelmannen
http://pici.se/pictures/nrMnCUBSo.png

Dock helt klart overkill så in i helvete för syftet.

Mjo, tanken var ju att maxgränsen gick på 6,5k, kommer man billigare undan är det givetvis att föredra. Men tack för tipsen, man kan ju dra bort och lägga till vad man tycker är nödvändigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Den enda anmärkningen jag har är minnena, 1600 MHz är onödigt mycket.. Satsa på något lägre och spara pengar, du kan dessutom bara utnyttja 1600 om du klockar.

Så sant, men skillnaden i pris var ju ca 130 kronor. Men om det inte utnyttjas default är det ju skitsamma, tack för det tipset också!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Corsairs nätagg. är betydligt tystare, så jag skulle inte snåla där...

Fast om dom bara ska surfa skulle jag hellre köpt en Mac Mini. Betydligt trevligare OS, tillräckligt snabb, energisnål och i princip helt ljudlös.

Permalänk

Köp en bärbar. För 5-6k får du en som klarar HD uppspelning galant!
Vill de dock absolut ha en bärbar så kan du få Windows 7 (lagligt) för 100kr om du har CSN/Mecenat/Studentkort via pellesoft.se. Det kräver dock att du studerar eller kan få låna någon annans kort.

Permalänk
Medlem

varför inte satsa på ett litet chassi och M-atx mobo om man bara ska surfa behöver man ju inte så bra kylning

och tog han inte i3 för att slippa grafik kort?:P

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Corsairs nätagg. är betydligt tystare, så jag skulle inte snåla där...

Fast om dom bara ska surfa skulle jag hellre köpt en Mac Mini. Betydligt trevligare OS, tillräckligt snabb, energisnål och i princip helt ljudlös.

Det hade kanske funkat, men användaren som ska ha datorn är nog inte sugen på att lära sig ett nytt OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
varför inte satsa på ett litet chassi och M-atx mobo om man bara ska surfa behöver man ju inte så bra kylning

och tog han inte i3 för att slippa grafik kort?:P

m-atx chassin är ofta rätt dyra tyvärr. Stämmer att jag valde i3 för att slippa grafikdel, dock så har ovan nämnda moderkort inbyggda grafikdelar, så det spelar ingen roll.

Jag har satt ihop ett nytt paket utifrån era tips:

Att man håller sig under budget måste ju vara positivt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på detta. Har inte med windows så de får du lägga till, 500gb disken är ju valfri men kan vara värt att ha.

http://pici.se/544234/

Edit: funkade inte med bilden direkt i inlägget så la dit en länk istället. Någon som vet varför de inte funkar? Ska man inte bara trycka på knappen img och klistra in länken emellan [img]länken[img] ? =D

Permalänk
Medlem

Nu ska jag slänga in ett paket som är betydligt billigare, och som klarar behoven utan problem, byggde ihop en likadan ungefär till mina päron, och dom surfar bara, dock minus operativsystem, orka betala för det.

Gigabyte GA-G41M-ES2L, G41, Socket-775

Intel Pentium Dual Core E5300

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1GB (2st)

Cooler Master Elite 310 Svart/Orange

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Corsair CX 400W PSU

Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

Pris: 4224 SEK på Komplett

Det kanske är lite 'äldre' delar, men kommer ju inte behövas mer.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Som surfdator hade jag satsat på nått sånt http://www.pici.se/544254/ . mITX system som tar lite plats och gör sitt jobb.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

http://pici.se/544234/

Edit: funkade inte med bilden direkt i inlägget så la dit en länk istället. Någon som vet varför de inte funkar? Ska man inte bara trycka på knappen img och klistra in länken emellan [url]länken[url] ? =D

Hade du använt http ://pici.se/pictures/BesiKLZeN.jpg med jpg i länken hade det nog funkat bättre

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Jag skulle nog satsa på detta. Har inte med windows så de får du lägga till, 500gb disken är ju valfri men kan vara värt att ha.

http://pici.se/544234/

Edit: funkade inte med bilden direkt i inlägget så la dit en länk istället. Någon som vet varför de inte funkar? Ska man inte bara trycka på knappen img och klistra in länken emellan [url]länken[url] ? =D

Det måste vara direktlänken till själva bilden, länken du har är en adress till sidan som visar bilden.

Så för att det ska funka så sätter du direktlänken (dvs det som heter "Bild-URL" på pici) i IMG-taggar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
Hade du använt http ://pici.se/pictures/BesiKLZeN.jpg med jpg i länken hade det nog funkat bättre

http://pici.se/pictures/BesiKLZeN.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Det måste vara direktlänken till själva bilden, länken du har är en adress till sidan som visar bilden.

Så för att det ska funka så sätter du direktlänken (dvs det som heter "Bild-URL" på pici) i IMG-taggar.

haha oj, klumpigt av mig. Står ju längst ner på sidan om jag varit vaken. Tack grabbar för att ni anstränger er:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det här paketet är mycket bättre till ett lägre pris:

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tror nog Athlon2 X3 435 är ett bättre köp, 300mhz per kärna ger mer effektiv prestanda än en fjärde kärna i dom flesta situationer den här datorn kommer vara i.
Att den dessutom är ett par hundra billigare gör den till ett givet köp imo.
Annars ser det väldigt bra ut, men jag hade tagit en Samsung F3 500 GB istället också.

Permalänk
Medlem

Efter övervägande av era tips blev det en kompromiss och ni kan se nedan vad det består av. Körde på kilroys tips av processor, och mATX är helt ok (det lär inte bli tal om CF/SLI-setup )

Får bara hoppas att det integrerade grafikkortet klarar Aero utan problem.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Radeon 4200 som är integrerat är ett rätt så kompetent grafikkort för att vara integrerat. Så det ska nog inte vara några problem, framförallt inte med sådär mycket ram.
Mycket trevlig dator det där faktiskt, känns som man får otroligt mycket för pengarna.
Sen kan du ju säga till dom att om dom vill ha bättre spelprestanda någon gång i framtiden så kan man köpa ett grafikkort för 800-1000 kronor och få helt okej spelprestanda...