Bad Company 2 sist in i spelet med ATI?!

Permalänk
Medlem

Bad Company 2 sist in i spelet med ATI?!

Hur kan det komma sig att vi med ATI kort är sist in i spelet så fort det startar? När vi får trycka på "Join" så har Nvidia folket redan hunnit halvvägs till flagg och det suger ju en del... Inget stort problem men iaf är det ett irritationsmoment som kanske någon av er har svar på.

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Testa DirectX9 om du inte känner att den extra grafiken gör så mycket.

Kan troligen fixas i nästa patch eller om det är ATI som behöver fixa nya drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Jag är inne lika snabbt som dom andra och jag sitter med ATi

Permalänk

har ati och en äldre c2d, 6 gig ram och win7, tar ungefär lika lång tid att joina en server (eller byta sid, måste ju ta tid att byta sida av nån anledning :/) som det tar att gå på toa, och då är toan 3 meter från datorn, och folk hinner planta på den tiden. vad är hemligheten till snabba laddningstider i spelet...

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Testa DirectX9 om du inte känner att den extra grafiken gör så mycket.

Kan troligen fixas i nästa patch eller om det är ATI som behöver fixa nya drivrutiner.

Då har jag bara en fråga...
Hur startar jag spelet med dx9/10 då mitt 5870 verkar tvinga fram dx11?!

:/

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Har samma problem, men har inga planer att annvända en lägre version av dx.
Då får dom ha hunnit planta innan jag är inne.. :-/

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Såhär gör ni för att få directx 9 eller 10

Mina Dokument -> BFBC2 -> settings.ini

när ni är där inne scrollar ni ner och där ska då stå: DirectX: Auto där ändrar ni till 9 eller 10

Permalänk

gå till mina dokument/BFBC2 ---> settings.ini

i settingsfilen så ändra DxVersion=auto till DxVersion=9

har ändrat detta, ska prova lite ikväll och se ifall det är nån skillnad.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

DX9-buggen

Någon som provat DX9 sedan patchen? Tidigare så var väl glasen på de stationära heavyMG ogenomskinliga?

Visa signatur

Asus Maximus V Gene, i7 3770K, Corsair Vengeance Low Profile DDR3 8Gb, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980Ti G1, Samsung 830 128GB, Corsair HX850 850W, Fractal Design Arc

Predator X34, Corsair Vengeance K90, Logitech G502, Astro A50

Permalänk
Avstängd

Mitt funkar perfa, kör DX9

Permalänk
Medlem

Jag kommer in rätt fort och jag sitter på en trasig mekanisk disk och har ATI.
Om folk med ATI hade kommit in senare så borde jag vara sist inne på servern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
har ati och en äldre c2d, 6 gig ram och win7, tar ungefär lika lång tid att joina en server (eller byta sid, måste ju ta tid att byta sida av nån anledning :/) som det tar att gå på toa, och då är toan 3 meter från datorn, och folk hinner planta på den tiden. vad är hemligheten till snabba laddningstider i spelet...

Gissar på att det har mycket med Windows 7 att göra. Spelet är aningen smidigare i Vista x64.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dnne
Har samma problem, men har inga planer att annvända en lägre version av dx.
Då får dom ha hunnit planta innan jag är inne.. :-/

Tyvärr enda anledningen till att en patch/ny drivrutin har släppts, vilket kan ta ett tag.

Älskar att ha nästan bäst laddningstider även fast jag har en tre år gammal dator, hinner köra fyrhjuling till flaggorna längst bort innan alla motståndare har kommit dit, lätta kills oftast.

Permalänk
Medlem

En jag känner har ett 4890, det tar nära på dubbelt så lång tid att komma in på servern jämfört med mig.

Permalänk
Medlem

Märkt det också, mina polare har slöare datorer och sitter med Nvidia men kommer in mycket snabbare än mig med ATI. Trodde det bara var jag

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska det normalt ta då? Från det att man ser summeringen för rundan kartan börjar laddas alltså.

För mig brukar det alltid va nån som har hunnit i väg i en tank eller ATV innan jag står på banan själv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag kör såklart dx9 snabbare och högre fps.

Jag är alltid inne först jävlat jämt, i7 920 4,2ghz laddar skit snabbt.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att Nvidia har mutat igen

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det löser sig med ATI kort, polaren med ett 9600GS kommer in före mig med hälften så snabb dator det säger en hel del. Båda sitter på Windows 7 för övrigt.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför man köper nvidia

Haha ni sitter med värsting kort och måste spela i dx9.

Visst kommer det starta flamewar, men oandra sidan stämmer det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det som tar tid är att kompilera alla shaders. Shaders i spel skrivs enligt vissa standarder, men för att grafikkorten ska kunna köra dem måste de översättas till just det grafikkortets speciella format (aningen förenklat).

Denna "översättning" utförs genom drivrutinerna. ATI är helt enkelt inte lika bra på den här biten som nVidia. Förhoppningsvis kommer deras drivrutinfolk snabba upp processen allt efter som. Det finns inget man kan göra åt det själv iallafall.

Se den här tråden på Beyond3d för lite mer diskussion:
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=56554

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men AA fungerar väl inte i DX9?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Och folk undrar varför man köper nvidia

Haha ni sitter med värsting kort och måste spela i dx9.

Visst kommer det starta flamewar, men oandra sidan stämmer det?

Haha du sitter med ett Nvidia kort och måste spela i dx10!

Du älskar verkligen Nvidia. Kul för dig antar jag:up:

Har också märkt det, det är bara å vänta på en fix.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Haha du sitter med ett Nvidia kort och måste spela i dx10!

Du älskar verkligen Nvidia. Kul för dig antar jag:up:

Har också märkt det, det är bara å vänta på en fix.

Ja shit allstå dx10 fnizz! Hur kan jag spela med det, ser ju skit ut.

Kom igen grabben väx upp. Skillnaden mellan dx10 och dx11 i BF:BC 2 är obefintlig.
För att inte tala om ni som sitter med DX11 kompatibelt grafikkort och ändå kör dx9.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Då är frågan om BC2 kompilerar shaders vid varje banbyte eller bara första gången man kör banan.

Om det är som BF2/BF2142 så cache:ar spelet säkert kompilerade shaders, men om man får tro beyond3d så sker alltid en optimering av drivrutinerna varje gång, vilket skulle betyda att bara ATI kan fixa det här problemet. Generellt sett är väl nvidias drivrutiner lite mer solida än ATI när det gäller såna här saker, även om den faktiskt prestandan i själva spelen är bra hos båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ja shit allstå dx10 fnizz! Hur kan jag spela med det, ser ju skit ut.

Kom igen grabben väx upp. Skillnaden mellan dx10 och dx11 i BF:BC 2 är obefintlig.
För att inte tala om ni som sitter med DX11 kompatibelt grafikkort och ändå kör dx9.

Ironi är något man förstår först man blir lite äldre, så kanske det är du som ska växa upp och inte han.
Förövrigt så är det du som är sorlig att du ens orkar, tråden var för att diskutera och inte vara allmänt trög.

Förövrigt tycker jag detta är värt att nämna på battlefields forum om någon skulle känna för det!

Permalänk
Medlem

Dom vet om det Visa

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Det tragiska är att spelet ser förjävligt ut på dx9 jämnfört med 11. Mest stör jag mig på att det inte tillåts mer än 1x kantutjämning i dx9 läget.
Svär att jag får inputlag när jag kör dx9 också :s

edit/ Har iofs inte testat dx10 än, det kanske går att göra mer än 1x AA där.

Kan någon berätta för mig vad AA/AF står på orginal i eran config? Trode det var en bra idé att tvinga dem värdena, men nej.. Och nu ändras dem inte efter att jag ändrat inne i spelet och valt 'exit'.. Kommer in i spelet, men kan inte starta

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Eller så skiter man i laddningstiden och njuter av grafiken på DX11 istället

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Märkte också av mycket snabbare laddningstider i DX9 jämfört med DX11 (samt att det gick att broadcasta med DX9 via XFire) men ingame så störde jag mig sjukt mycket på att AA inte fungerar i DX9 och att det fan inte är någon skillnad alls på FPS, har runt 70fps både i DX9 och DX11 och då är DX11 med 4xMSAA också.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har ett 4890, i7 och 6 gig ram och är i princip alltid en av de sista att komma in. Första flaggan är nästan tagen och första basen är tom på folk.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.