Permalänk

Lagg i spel, skicka mobo på RMA?

Har en dator som krånglar när jag spelar. Kan dra problemet:

Får ojämn framerate när jag inte har Vsync på och får över 60fps i spelet (dvs jag måste begränsa frameraten för att inte få jätteojämn bild). Dvs skitjobbigt att spela när jag inte får 60fps vilket är ett stort problem. Jag ser extrem skillnad på mjukheten i bilden när jag bara får 59fps istället för 60fps. Bilderna kommer ojämnt alltså, i alla spel oavsett om jag spelar online elllr offline när de inte begränsas med Vsync (nej, andra fps-limiters i form av program hjälper inte).

Har felsökt:
Hårddisken (har testat två olika, Samsung Spinpoint F1 samt en helt annan samsung)
Operativsystemet/mjukvaran (har installerat sprillans nytt OS på ny hårddisk, fortfarande samma problem, spelar ingen roll om det är XP eller win7)

Grafikkortet/drivisar (har testat HD4850 med 9.11 och 10.1 och nV8600GT med en nVidia-drivis (vet inte vad den heter dock)).
Processorn (har testat både athlon x2 5000+ och phenom II 550BE)
Internet (har stängt av alla nätverkskort/kopplat ur dem, inget resultat)

Temperaturen: Har låga temps enligt alla program jag testat (everest,speedfan,m.fl. på både processor och grafikkort)
Överklockning: Har underklockat allt och även testat inställningar på Auto.
Minnena: har testat att byta ut minnena (har 2x1GB men har testat att även sätta in en 2GB-sticka till så jag får 4gb men det löstes inte, har även testat att sätta in alla minnen var för sig, inget resultat)

Vad är då kvar? Jo DVD-läsaren, Nätagget och Moderkortet.
Nätagget låter inte rimligt att det är problemet (har marginal på effekten btw), inte dvd-läsaren heller.

Har testat nyaste drivrutinerna till moderkortet (Gigabyte 790GP-UD4H), men inget löstes. Har även bytt kylpasta på sydbryggan.

Så: Ska jag skicka in moderkortet på RMA? Köpte det för nästan ett halvår sedan, är det för sent?

Känns som att antingen SB/NB eller pci-portarna bråkar, dessutom tror jag att problemet uppstod när jag bytte till detta moderkort. Så ska jag skicka in det och säga att det är fel på det?

TACKSAM FÖR SVAR!