Pallar MBP 13'' HD?

Permalänk
Medlem

Pallar MBP 13'' HD?

Undrar helt enkelt om 2.4GHz Macbook Pro 2010 pallar att visa en HD film inkopplad till TV?

Som jag förstår det så saknar 13'' modellen viss grafikprestanda pga platsbrist men tycker den ändå lätt bör klara att spela upp en HD-film på TV...

Är det någon som har en och har stött på problem med grafikkrävande saker, vad är då detta? Spel bryr jag mig inte så mycket om...

Permalänk

Är lite osäker om den klarar Full-HD men 720p klarar den iaf

Permalänk
Medlem

Min klarar iaf full HD

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Yourti:

Undrar helt enkelt om 2.4GHz Macbook Pro 2010 pallar att visa en HD film inkopplad till TV?

Som jag förstår det så saknar 13'' modellen viss grafikprestanda pga platsbrist men tycker den ändå lätt bör klara att spela upp en HD-film på TV...

Är det någon som har en och har stött på problem med grafikkrävande saker, vad är då detta? Spel bryr jag mig inte så mycket om...

Det är pga platsbrist Apple har valt att inte uppgradera till en Core i-processor i 13".. Den har fortfarande ett Nvidia grafikkort och ska (enligt äpplet) klara upp till 10 timmar batteritid. Jag har ingen MBP själv, men jag ska få en genom jobbet om några veckor..

Permalänk

tydligen ska den klara full-hd om du har en 1080p mkv som du öppnar i quicktime pro och sparar som en mov, då blir det hårdvaruaccelererat sen när du spelar filmen och då ska 1080p flyta fint.

ang. platsbrist så lyckas ju andra tillverkare att tycka in en core ix ner i 13"-modeller

Permalänk
Medlem

Platsbrist och platsbrist.

Skulle de trycka i en i3/i5, skulle de inte kunna ha ett diskret grafikkort och hålla priset nere på samma gång. De valde därför att uppgradera till 2,4ghz och med 320m grafiken istället, vilket också ger längre batteritid. Tänk hur billigt de kan få de äldre core 2 duo processorerna nu om de köper upp deras resterande. Så nej, det är inte bara pga platsbrist.

Permalänk

13"-modellen har inte ett diskret grafikkort, 320m-chippet snor minne från ram-minnet

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

tydligen ska den klara full-hd om du har en 1080p mkv som du öppnar i quicktime pro och sparar som en mov, då blir det hårdvaruaccelererat sen när du spelar filmen och då ska 1080p flyta fint.

ang. platsbrist så lyckas ju andra tillverkare att tycka in en core ix ner i 13"-modeller

Ja, men då endast med Intel's grafikkrets. Det innebär kortare batteritid och sämre grafikprestanda.

Permalänk

Ja det ska gå, åtminstone via QuickTime Player (QTP). Men det beror på vilket codec som materialet är kodat med. Det krävs en H.264 video-ström och QuickTime Player spelar mig veterligen bara upp den typen av ström ifrån en mp4-"container" "out-of-the-box" i vart fall. Det är möjligt att det funkar att spela upp H.264 kodad video ifrån en mkv-"container" via codec packs så som Perian. Kan vara så att det fungerar för icke-hårdvaruaccelererat material också, jag har inte provat själv på en sådan maskin (då jag inte har direkt tillgång till en).

Men man kan ju prova med QTP + Perian eller någon annan spelare så som MPlayer OSX Extended eller Plex (baserat på XBMC).

"Snart" (i version 0.9 aka "Plex Nukem Forever"...) kommer också Plex och troligen andra spelare, i och med att Apple öppnat API:et för hårdvaruaccelerering i Mac OS X 10.6.3, att kunna hårdvaruaccelerera H.264 strömmar.

bjohansson: QuickTime Pro finns inte kvar längre ("försvann" i och med Snow Leopard, 10.6, men finns ju klart kvar till tidigare versioner av Mac OS X) och .mov används knappt heller. Det är QuickTime Player och .mp4 som Apple främst satsar på numera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

bjohansson: QuickTime Pro finns inte kvar längre ("försvann" i och med Snow Leopard, 10.6, men finns ju klart kvar till tidigare versioner av Mac OS X) och .mov används knappt heller. Det är QuickTime Player och .mp4 som Apple främst satsar på numera.

Det gör det visst det, det ligger under Utilities, Quicktime Player 7 heter det. Har man en nyckel så blir det Pro, precis som i Leopard, Tiger osv..

och .mov är bara en container precis som mp4, poängen är ju den att quicktime hårdvaruaccelererar dessa containers (om de är h.264 vilket är precis vad som finns i en mkv)

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur effektiva de vanliga mjukvaruavkodarna är i mac men i windows har en 2.4Ghz Core 2 Duo inga som helst problem att spela upp fullhd material utan hjälp av ett grafikkort.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nu vet jag inte hur effektiva de vanliga mjukvaruavkodarna är i mac men i windows har en 2.4Ghz Core 2 Duo inga som helst problem att spela upp fullhd material utan hjälp av ett grafikkort.

Funkar perfekt i OS X med, jag kör på min 13" i Plex med .mkv format.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Funkar perfekt i OS X med, jag kör på min 13" i Plex med .mkv format.

Samma här, min 2.16 GHz core2 MB klarar 1080p .mkv finfint genom plex.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Min 2,53 med 9400 grafiken klarar killersample (fågelscenen i filmen planet earth) i plex utan några problem. Så du behöver inte oroa dig att MBP inte ska klara fullHD.

Permalänk

Kan även intyga att min MBP 13" fungerar utmärkt att spela 1080p till teven från. Jag brukar använda den när jag inte är hemma vid mitt mediacenter.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det gör det visst det, det ligger under Utilities, Quicktime Player 7 heter det. Har man en nyckel så blir det Pro, precis som i Leopard, Tiger osv..

och .mov är bara en container precis som mp4, poängen är ju den att quicktime hårdvaruaccelererar dessa containers (om de är h.264 vilket är precis vad som finns i en mkv)

coolt jag har massor med mkv med .avi i

Permalänk
Skrivet av izikiel:

coolt jag har massor med mkv med .avi i

Va? Matroska är ju en container och inte ett codec och samma gäller för avi så hur kan du ha en mkv med en avi i?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]