IBM deskstar (deathstar) 10år?

Permalänk

IBM deskstar (deathstar) 10år?

Har en fullt fungarande 40gb IBM Deathstar

Den väl måste närma sig 10 år nu eller?

Edit: lol kollade lite närmare producerad MAR-2001

Model DTLA-307030

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

30 GB menar du väl?
För övrigt var det 45GB modellen som rasade mest.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har en fullt fungerande 30.7gb
Peppar peppar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

30 GB menar du väl?
För övrigt var det 45GB modellen som rasade mest.

Var inte bara GXP 75 som fanns i storlekarna 15, 30, 45, 60 och 75 GB, utan även efterföljaren GXP 60 som fanns som 20, 40 och 60 GB som kallades Deathstar p.g.a. alla problem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Har en 46gb av "deathstar" serien som fortfarande snurrar på som, ligger som system disk i en mindre viktig webserver.
Tycker det är skitsnack att dom haft mycket problem och att det bara är en stor konspiration

Lite mer seriöst så gissar jag på att folk inte hade värst bra kylning för sina diskar på den tiden (standard grå chassin utan några chassifläktar alls). Så värmen tog nog en del av dom. IBM fick ju kritik för att dom var väl dom enda som stoppade i 5 skivor i sina HD's medan Seagate mm endast använde 3. Dock hade väl 46GB versionen 3 bara, 15 x 3.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

För ungefär 1,5 år sedan hittade jag 3st deathstars i en LVM stripe konfiguration (tänk raid0).
Låg dessutom data på den som hade varit riktigt surt att tappa.

Migrerade bort den lite snabbt och tog dom ur drift, men ändå.
Vissa vinner på lotto, andra slipper se sin data förstörd p.g.a. något yxskaft satte upp det där för en herremassans år sedan.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

30 GB menar du väl?
För övrigt var det 45GB modellen som rasade mest.

Precis 30 ska det vara

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Jag har en 10GB NEC deskstar från runt 98 som snurrar än och en 120gb från 2002 som höll tills förra hösten. Ibland startar den och fungerar men oftast inte och den låter som en stenkross

Permalänk
Skrivet av päpplet:

Jag har en 10GB NEC deskstar från runt 98 som snurrar än och en 120gb från 2002 som höll tills förra hösten. Ibland startar den och fungerar men oftast inte och den låter som en stenkross

NEC?
Det är ju IBM som gjorde dem och Hitachi som tog över?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ja den heter NEC fast i bios står det IBM. Licenstillverkad kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Var inte bara GXP 75 som fanns i storlekarna 15, 30, 45, 60 och 75 GB, utan även efterföljaren GXP 60 som fanns som 20, 40 och 60 GB som kallades Deathstar p.g.a. alla problem.

Jag vet, har skickat kartongvis av dessa diskar till IBM. Det var en del av mitt jobb
Men TS har en DTLA-x vilket är en 75GXP som inte fanns i 40GB, därav mitt inlägg.
60GXP-serien fick modellkoden IC35Lx.

Skrivet av päpplet:

Jag har en 10GB NEC deskstar från runt 98 som snurrar än och en 120gb från 2002 som höll tills förra hösten. Ibland startar den och fungerar men oftast inte och den låter som en stenkross

OEM-version avsedd att hamna i en NEC-dator eller någon annan enhet från NEC.

HP-logga men disken är lätt att identifiera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hade en Deskstar, bara 10 GB dock
Den rasade, så dit åkte den datorn (Förutom processorn som jag sparade, Pentium III Coppermine 933)

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Hade också en sån lite jävel. 20GB, men den rasade först när jag tappade den i marken.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Hade en deathstar i min xbox efter att den suttit i en PC i 4 år.
På/restart/av/på/restart/restart/av etc flera gånger i veckan i några års tid tog död på den
Tror inte någon hårddisk skulle klara sådan behandling särskillt bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag vet, har skickat kartongvis av dessa diskar till IBM. Det var en del av mitt jobb
Men TS har en DTLA-x vilket är en 75GXP som inte fanns i 40GB, därav mitt inlägg.
60GXP-serien fick modellkoden IC35Lx.

Ohh, visste inte att de hade så olika modebetäckningar, kommer bara ihåg GXP-namnen på dem, men man lär sig något varje dag...

Kan tänka mig att de som jobbade på datorbutiker och likande under 2001-2003 lärde sig de modellbetäckningar utantill rätt snabbt. Kommer ihåg när man ringde till supporten hos distributören och sa att man hade trasiga GXP-diskar som behövdes bytas ut att de lite trötta sa: Ok, vi skickar upp (något annat märke typ, Seagate, Maxtor, Western Digital, Quantum) i samma storlek.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Hade en gammal 15 gigs deathstar som bråkade lite, men som fungerade kanon efter jag tappade den i golvet en gång

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har flertalet IBM-tillverkade Deskstar-diskar som alla är minst nio år gamla. Den yngsta av dem är tillverkad i Mars 2001 (en GXP60, med IC35-serienummer) och några äldre (med DTLA-nummer) som är tillverkade 2k eller äldre. Den största är den yngsta, 60 gigabyte. Äldre blir mindre i storlekar - 40, 30 och 20 gigabyte.

Alla fungerar fortfarande klockrent, och enda orsaken till att jag inte har dem i drift är förutom att de är oekonomiska (man får ju en 1TB-disk för inte många hundralappar idag) deras höga bullernivå.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Har för mig att 8st rasade för mig (alla jag hade). Alla med 80mm (både 12V och någon 230V).
Artikel om Deathstar-myglet (PDF)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Hedersmedlem

Har massor av deathstar här hemma, runt 10 stycken. Misstänker att alla är trasiga, kanske någon som fortfarande fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig att det var deathstar jag körde två styckan av i Raid0 som sytemdisk. Ni kan säkert räkna ut hur det slutade

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

OEM-version avsedd att hamna i en NEC-dator eller någon annan enhet från NEC.

HP-logga men disken är lätt att identifiera.
https://www.gadgets.in/images/listings/product/large/computer...

Jag har aldrig hört talas om att NEC har gjort datorer och den sitter i en dator som är ett beställt ihopplock från en firma som jag har haft sen ny. Den har då aldrig ens suttit i en NEC-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Jag har aldrig hört talas om att NEC har gjort datorer och den sitter i en dator som är ett beställt ihopplock från en firma som jag har haft sen ny. Den har då aldrig ens suttit i en NEC-dator

NEC har gjort och gör fortfarande datorer, alltifrån bärbara PC till några av de kraftfullaste superdatorerna, de har dock aldrig varit så stora i US och europa på de sakerna, men de var den största PC-tillverkaren i Japan på 80 och 90-talet.

NEC licenstillverkade diskar åt IBM i slutet at 90-talet och början av 2000-talet, så förmodligen tillverkade de Deskstar-diskar runt denna tidsperiod, kanske de satte sitt egna NEC märke på några av dem för vissa marknader, alternativt att alla IBM-diskar tillverkade i NECs fabrik var märkta med NEC.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Då klarnar det en smula

Permalänk
Medlem

Jag har en 200mb disk som ligger i en låda någonstans som jag när jag la undan den kanske hade tänkt att använda nån gång...:P

Har en bigfoot på 20gb någonstans också tror jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har en GXP75 30GB liggandes och sist jag kollade för ett par år sedan så funkade den fortfarande. Tog den ur bruk på grund av mycket strömförbrukning i förhållande till lagringsutrymmet jämfört med dagens större hårddiskar. Prestandan var ju bra för sin tid men numera känns den halvseg.

Permalänk

Haft ett par dödsstjärnor jag med.. har i blandade storlekar men de flesta har hållt.. tror itne många diskar har rasat för mig och de som gjort de har inte behandlats som de ska

Saknar dock Quantum diskarna (var väl seagate som köpte upp de har jag för mig.)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en 60 GB 60GXP som höll i flera år och tillslut dog en långsam död.
Har aldrig haft någon hårddisk som tvärdött och jag förlorat massa data. Ibland har väl något blivit korrupt och så men man har ofta haft tid att kopiera över till andra diskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Vid en snabb kontroll förra veckan så var min IBM Deathstar 75GXP fortfarande vid liv. Dock uppvisade den vissa tecken på att ha blivit smått senil då det saknades en och annan partition på den...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

får mig att tänka tillbaka på fujitsus MPG3204AT-E
jag tror att alla hårddiskar som tillverkades i den serien har gått sönder. jag själv har haft 2st som gått hädan, tur att man bara hade por.. jag menar inget viktigt på den..