Crossfire med HD5770 eller inte?

Permalänk
Medlem

Crossfire med HD5770 eller inte?

Hej, jag behöver lite råd då jag inte här helt inne vad gäller CF samt SLI.
Jag har allt "nytt" i datorn förutom moderkort samt grafikkort.

Och det som finns i burken atm är en AMD Phenom II x4 955, Corsair Dominator 1600mhz 4gb, Corsair HX 750W samt ASUS M4A89GTD PRO/USB3 och ett Powercolor HD5770. Samt en Benq 22" LCD E2220HD som visar allt.

G-kortet och M-kortet införskaffade jag ungefär när dem kom ut så jag tänkte uppgradera lite med att kanske köpa ett ASUS Crosshair IV Formula moderkort eller ett till Powercolor HD5770 grafikkort och köra CF. Men är det värt att köra CF med HD5770 i dubbel x8 läge eller ska jag införskaffa ett ASUS Crosshair IV Formula? Och behöver jag en CF brygga mellan och/eller vad är CFX?

Vilken prestanda skillnad i spel skulle jag få utav CF med HD5770 i dubbel x8 läge (I exempelvis Crysis) och hur stor är uppgraderingen från mitt nuvarande M-kort till det något vassare ASUS Crosshair IV Formula?

Och om ni undrar över spel jag lirar så är det allt från gamla cs1.6 till crysis samt mmo-rpg av olika slag.

Jag har inte råd med båda alternativen atm och inte heller ett nytt g-kort för runt 3-4k.
Så jag har ett litet dilemma.

OBS: Utförliga och detaljerade svar uppskattas mycket högt
då jag inte helt hänger med när det gäller Crossfire och SLI av olika slag.
Även tips "runt i kring" detta med möjliga uppgraderingar/ändringar uppskattas.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

I bästa fall så kan du få upp till dubbla FPS av vad du får med endast ett 5770.
Crysis däremot är väldigt dåligt crossfire optimerat (eller så är crossfire väldigt dåligt crysis optimerat ) Så i crysis kan du nog räkna med runt 40-50% högre FPS.

Det spelar heller ingen större roll när man kör crossfire med två midend kort i x8. Kanske 3-4% skillnad mot x16 på sin höjd.
Ja, du behöver crossfirebrygga mellan korten, jag har dock för mig att jag sett något moderkort som hade någon intern brygga.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Ja det förstår jag, men är det att rekommendera?
Alltså 2x HD5770 i CF.

Och vad är CrossfireX?

Eller ska jag välja M-kortet ist?
Vad tjänar jag mest på?

Jag känner mig nästan helt "borta" när det gäller detta med CF.
Lite kan jag, allt förstår jag, bara man förklarar.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Spara pengarna och köp ett riktigt kort...... fins ingen anledning att proppa in ett till skitkort, spec inte när dom börjar bli gammla och det finns singla kort tex 5850 som presterar lika bra som 2 sånna där ihop... SPARA PENGARNA och köp ett riktigt när du får råd ist.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Ok, men vad säger du om det eventuella M-korts bytet då ist?
Och än en gång, vad är skillnaden mellan Crossfire samt CrossfireX?
Samt att HD58xx kommer inte jag ha råd att köpa på runt minst 3-6 månader
oavsett om jag inte slösar något nu då det är så mycket annat jag måste lägga stålarna på atm.

Därför tänkte jag mig bara en liten uppgradering tillsvidare, i all väntan.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Okey, Nu har jag kollat runt lite.
Så alltså nu ändrar jag mig lite, Asus Crosshair IV Formula moderkort eller ett Radeon HD5850?
M-kortet kostar runt 2k och G-kortet runt 3k med frakt (det billigaste jag hitta iaf)

EDIT:

Bestämt mig nu, det blir HD5850.
Men då måste jag få sålt mitt HD5770 för 1k annars får de vänta =(

Jobbigt!

Tack för alla svar och hjälp med detta.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

CrossfireX är benämningen för den nuvarande generationen... har jag för mig

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Spara pengarna och köp ett riktigt kort...... fins ingen anledning att proppa in ett till skitkort, spec inte när dom börjar bli gammla och det finns singla kort tex 5850 som presterar lika bra som 2 sånna där ihop... SPARA PENGARNA och köp ett riktigt när du får råd ist.

Ojoj, mycket skitsnack på en gång där.

5770 och 5850 är väl i princip lika gamla? Och 5770 i CF presterar ju i alla fall bättre än ett 5850?

Sen tycker inte jag att 5770 -> 5850 är en vettig uppgradering eftersom det inte är så mycket extra prestanda, speciellt inte för priset när 5850 blivit så mycket dyrare.

GTX 470 / 5870 eller ett till 5770 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

CrossfireX är benämningen för den nuvarande generationen... har jag för mig

Japp, förut var det väl att man körde med 3-4 kort så var det crossfirex?

Permalänk
Avstängd

Är pengar inget problem?: Köp ett nytt 5870
Är pengar ett problem?: Köp ett till 5770

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Benchmark Results: Crysis : Radeon HD 5770 And 5750 Review: Gentlemen, Start Your HTPCs

Där ser du test i crysis, dock från oktober så vet inte hur det är med nya drivarna. Finns fler spel du kan jämföra korten i

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Benchmark Results: Crysis : Radeon HD 5770 And 5750 Review: Gentlemen, Start Your HTPCs

Där ser du test i crysis, dock från oktober så vet inte hur det är med nya drivarna. Finns fler spel du kan jämföra korten i

Ett test från -09 och i just Crysis, tycker man skall kolla på andra tester.

Sen har st4lin en bra poäng.

Permalänk
Medlem

Så inte byta M-kort.
Utan byta G-kort ist.

Pengar atm är ett problem, har lite mycket utgifter de närmaste månaderna.
Så antingen sälja mitt HD5770 för 1k och införskaffa ett HD5850 eller köpa ett till HD5770.

Om jag inte säljer g-kortet har jag en liten budget på ca: 2k. Säljer jag det har jag en budget på ca: 3k.

Jag ringde en butik här i Luleå (OC.nu) och dom rekommenderar inte CF då inte alla spel med mera stödjer CF.
Det är även där jag tänkt köpa "skiten" då jag slipper frakt kostnad, väntetid på att få grejerna samt nära för support/garanti.
Det dom inte har i butik/web beställer dom in om man vill ha.

OBS: Jag vill kunna köra "max" eller så nära "max" grafik som möjligt. 1980x1080 med mera.
Jag kör atm MW2 med allt på "max" och det funkar skit fint men jag vill kunna göra det i mer krävande spel än MW2 =S och sen så ger moderkortet mig bara möjligheten att köra 2 kort i CF i dubbel x8 läge.

Så vad rekommenderar ni då?

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Så inte byta M-kort.
Utan byta G-kort ist.

Pengar atm är ett problem, har lite mycket utgifter de närmaste månaderna.
Så antingen sälja mitt HD5770 för 1k och införskaffa ett HD5850 eller köpa ett till HD5770.

Om jag inte säljer g-kortet har jag en liten budget på ca: 2k. Säljer jag det har jag en budget på ca: 3k.

Jag ringde en butik här i Luleå (OC.nu) och dom rekommenderar inte CF då inte alla spel med mera stödjer CF.
Det är även där jag tänkt köpa "skiten" då jag slipper frakt kostnad, väntetid på att få grejerna samt nära för support/garanti.
Det dom inte har i butik/web beställer dom in om man vill ha.

OBS: Jag vill kunna köra "max" eller så nära "max" grafik som möjligt. 1980x1080 med mera.
Jag kör atm MW2 med allt på "max" och det funkar skit fint men jag vill kunna göra det i mer krävande spel än MW2 =S och sen så ger moderkortet mig bara möjligheten att köra 2 kort i CF i dubbel x8 läge.

Så vad rekommenderar ni då?

Argumentet att alla spel inte har stöd för 2 Gpuer är dåligt iom att det framförallt är de äldre spelen som saknar detta, och i äldre spel behövs det inte mer än ett 5770 för 1920x1080 och allt på max. Har för mig att 2x 5770 presterar ungefär som ett 5870 om inte bättre, alltså en hel del bättre än ett 5850. Har ett 5850 själv och kör också i upplösningen 1920x1080 och det fungerar fint med alla spel på högsta (om man räknar bort kantutjämning vill säga), jag tycker att du skall köra på CF.

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbus:

Argumentet att alla spel inte har stöd för 2 Gpuer är dåligt iom att det framförallt är de äldre spelen som saknar detta, och i äldre spel behövs det inte mer än ett 5770 för 1920x1080 och allt på max. Har för mig att 2x 5770 presterar ungefär som ett 5870 om inte bättre, alltså en hel del bättre än ett 5850. Har ett 5850 själv och kör också i upplösningen 1920x1080 och det fungerar fint med alla spel på högsta (om man räknar bort kantutjämning vill säga), jag tycker att du skall köra på CF.

Så du tycker 2xPowercolor HD5770 i CF? (Mitt HD5770 är Powercolor så då kör jag ett likadant) Men med äldre spel menar du? vad räknas till äldre spel alla har väl lite olika definition av vad som är "äldre". Men till ex: WoW, MW2, Crysis, Prototype, CS1.6, L4D med mera. Skulle de funka eller skulle det "skita" sig totalt i CF?

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Har inte dom allra flesta nya spelen idag stöd för CF? Kan ju vara mer ellr mindre garanterad att nästan samtliga kommande spel lär ha stöd för de framförallt.

2st 5770 presterar som 5870 typ, så prestandan e ju synd o klaga på. Kan ju vara problem med CF ibland, microstuttering, eventuellt nått spel som presterar dåligt i de. Men det är ett prisvärt alternativ tycker jag om man redan sitter på ett 5770. Har själv dock inte bestämt om ja själv kommer köra CF med det någon dag, mkt möjligt, men inte än iaf^^

Något gammalt skitkort e de knappast som någon snubbe antydde. HD5770 e för övrigt nyare än 5850/5870

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Så du tycker 2xPowercolor HD5770 i CF? (Mitt HD5770 är Powercolor så då kör jag ett likadant) Men med äldre spel menar du? vad räknas till äldre spel alla har väl lite olika definition av vad som är "äldre". Men till ex: WoW, MW2, Crysis, Prototype, CS1.6, L4D med mera. Skulle de funka eller skulle det "skita" sig totalt i CF?

Mjo "äldre" är ju såklart en avvägning, men de spel du nämner förutom möjligtvis Crysis fungerar väl finfint på ett ensamt 5770? Annat skulle förvåna mig, dessutom har ju crysis stöd för CF (om än ganska beklagansvärt). WoW har ju inte stöd för 2 grafikkort, men är ju som man ofta hör folk säga på det här forumet väldigt CPU-krävande och måste räknas som ett udantag. Tror inte det gör särskilt stor skillnad vad du väljer här faktiskt men någon får gärna rätta mig.

Btw så spelar det ingen roll vilken tillverkare ditt 5770 är från, bara de har samma minnesstorlek och hastighet (alltså ha inte ett fabriksklockat och ett vanligt då resultatet i CF blir 2x vanliga).

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Medlem

Ok, nice. Då införskaffar jag ett i morgon och åter kommer om hur det gick

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av St4lin:

Är pengar inget problem?: Köp ett nytt 5870
Är pengar ett problem?: Köp ett till 5770

Jag skulle ju verkligen inte göra mig av mitt det nuvarande 5770it om pengar inte var ett problem, 2x5770 presterar ju hur bra som helst om man ser till ren prestanda och till pris/prestanda..

Vad jag vet så är 5770 ganska så när om inte bättre än 1x5870 och dom flesta spelen i dagens läge stödjer ju Crossfire sen så kommer ju ATi med nya profiler till det med jämna mellan rum nu så utbudet blir ju bara bättre!!

nej ett till5770 och du kommer verkligen att bli nöjd!

MVH

Permalänk
Medlem

Försök sälja ditt kort och köp ett 5850/5870/470gtx, eller nått i den stilen, så kan du proppa in ett till om ett tag och få ganska grymma resultat.

5770 fungerar förmodligen bra, men det känns för mig lite som att du är lite ivrig och vill haaaa nuuuuuu

I det långa loppet kommer du inte ångra dig när du sitter med 2x 5850 tex.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noggerr:

Försök sälja ditt kort och köp ett 5850/5870/470gtx, eller nått i den stilen, så kan du proppa in ett till om ett tag och få ganska grymma resultat.

5770 fungerar förmodligen bra, men det känns för mig lite som att du är lite ivrig och vill haaaa nuuuuuu

I det långa loppet kommer du inte ångra dig när du sitter med 2x 5850 tex.

Nej det gör han nog inte, men 2x5770 drar dom flesta spelen på bra höga inställningar om man har resten i datorn uppdaterat

Jag sitter själv med ett 5850 och ska nog snart skaffa mig ett till eller möjligtvis göra mig av med det och köra 2xGTX480, men då måste det till ett nytt nätagg oxå så det får bli till vintern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swerock:

Ok, nice. Då införskaffar jag ett i morgon och åter kommer om hur det gick

Bra val!

Blir lite mörkrädd när vissa påstår att HD5850 vore bättre än HD5770 i CF.
HD5770 i CF är bättre än HD5870.

/r3mp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Bra val!

Blir lite mörkrädd när vissa påstår att HD5850 vore bättre än HD5770 i CF.
HD5770 i CF är bättre än HD5870.

/r3mp

Lite det jag oxå menade, sen att folk säger att han ska sälja det och skaffa ett 5870, som är dyrare och ändå sämmre än 2x5770 det är ju bara dummt, okej man kan uppgradera till ett till 5870 sen, men man klarar sig bra med 2x5770 ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Bra val!

Blir lite mörkrädd när vissa påstår att HD5850 vore bättre än HD5770 i CF.
HD5770 i CF är bättre än HD5870.

/r3mp

Skrivet av InluZion:

Jag skulle ju verkligen inte göra mig av mitt det nuvarande 5770it om pengar inte var ett problem, 2x5770 presterar ju hur bra som helst om man ser till ren prestanda och till pris/prestanda..

Vad jag vet så är 5770 ganska så när om inte bättre än 1x5870 och dom flesta spelen i dagens läge stödjer ju Crossfire sen så kommer ju ATi med nya profiler till det med jämna mellan rum nu så utbudet blir ju bara bättre!!

nej ett till5770 och du kommer verkligen att bli nöjd!

MVH

Tack och lov att mer folk skriver. Men skulle någon av er länka några tester åt mig på 2xHD5770 CF i dubbel x8 läge? om ni känner till några sådana tester alltså. Jag har försökt hitta men utan resultat. Det skulle vara kul och se prestandan för 2xHD5770 i CF dubbel x8 läge (helst med "max" grafik) och ett test av 1xHD5870 med "samma" inställningar i "samma" test. Jag köper ju ändå ett HD5770 i morgon men innan så skulle det vara kul med lite mer "kött" på benen. Men visst orkar mitt Corsair HX 750W PSU 2xHD5770 i CF med rätt bra marginal?

Jag tänkte även byta kylpasta då jag nu sitter med cooler masters orginala pasta. Vilken rekommenderar ni att jag använder till min AMD Phenom II x4 955 med cooler masters V8 cpu kylare?

MVH & THX

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Tack och lov att mer folk skriver. Men skulle någon av er länka några tester åt mig på 2xHD5770 CF i dubbel x8 läge? om ni känner till några sådana tester alltså. Jag har försökt hitta men utan resultat. Det skulle vara kul och se prestandan för 2xHD5770 i CF dubbel x8 läge (helst med "max" grafik) och ett test av 1xHD5870 med "samma" inställningar i "samma" test. Jag köper ju ändå ett HD5770 i morgon men innan så skulle det vara kul med lite mer "kött" på benen. Men visst orkar mitt Corsair HX 750W PSU 2xHD5770 i CF med rätt bra marginal?

MVH & THX

Skillnaden mellan x8 och x16 i CF är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Skillnaden mellan x8 och x16 i CF är minimal.

Ja men det kan avgöra om det är en "vinst" eller "förlust" i ett prestanda test, det var så jag tänkte.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swerock:

Tack och lov att mer folk skriver. Men skulle någon av er länka några tester åt mig på 2xHD5770 CF i dubbel x8 läge? om ni känner till några sådana tester alltså. Jag har försökt hitta men utan resultat. Det skulle vara kul och se prestandan för 2xHD5770 i CF dubbel x8 läge (helst med "max" grafik) och ett test av 1xHD5870 med "samma" inställningar i "samma" test. Jag köper ju ändå ett HD5770 i morgon men innan så skulle det vara kul med lite mer "kött" på benen. Men visst orkar mitt Corsair HX 750W PSU 2xHD5770 i CF med rätt bra marginal?

MVH & THX

Corsair 750w, klarar att driva HD5850/HD5870 i crossfire, det är nog lugnt. ;D

HD5870 förlorar mindre än 1% av att köras i x8.

HD5770 i CF presterar sämre än HD5870 i:
Crysis
Left 4 dead

Lika i:
World in Conflict

Bättre än HD5870 i:
Resident Evil 5
HAWX

Källa:
http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon-hd-5700-och-...

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Corsair 750w, klarar att driva HD5850/HD5870 i crossfire, det är nog lugnt. ;D

HD5870 förlorar mindre än 1% av att köras i x8.
http://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Scaling/ima...

HD5770 i CF presterar sämre än HD5870 i:
Crysis
Left 4 dead

Lika i:
World in Conflict

Bättre än HD5870 i:
Resident Evil 5
HAWX

Källa:
http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon-hd-5700-och-...

Mvh r3mpuh

Nice, hade dom haft öppet nu hade jag köpt åkt och köpt kortet direkt Men vilken Kylpasta är att rekommendera då jag även tänkt byta den i morgon?
Jag körde förut med Arctic Silver, är dom fortfarande "bäst"?

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swerock:

Nice, hade dom haft öppet nu hade jag köpt åkt och köpt kortet direkt Men vilken Kylpasta är att rekommendera då jag även tänkt byta den i morgon?
Jag körde förut med Arctic Silver, är dom fortfarande "bäst"?

  • Första plats: Arctic Cooling MX-3

  • Andra plats: Noctua NT-H1

  • Tredje plats: Arctic Ceramique & Arctic Cooling MX-2

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Arctic Cooling MX-3 är bäst.
Delad andra plats har Arctic Ceramique och Arctic Cooling MX-2.

Mvh r3mpuh

Fan att jag inte kunde få tag på den här i stan, OC.nu som jag ska köpa kortet hos och den ända butik här uppe som har sådant har endast Overclockers AB men den får väl då duga. Det finns ju fler butiker men dom har mest bara skräp och jag vill inte skruva upp burken och operera flera gånger denna vecka så jag ids inte beställa.

Mvh swerock

EDIT: OnOff har den, haha ja, jag får väl ta mig en sväng där förbi då också.
Okey, skit i onoff, teknikmagasinet har den också billigare

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.