1156 vs 1366 : Vilket är mest framtidssäkert?

Permalänk

1156 vs 1366 : Vilket är mest framtidssäkert?

Som titlen,Vilken socket är mest framtidssäker? Är det värt att slänga ut pengar på 1366? Har hört rykten om att den kommer läggas ner fortare än 1156.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Permalänk

Intels nästa serie (sandybridge) kommer ligga på en ny socket 1155 (notera att det INTE är 1156). Så vad som händer med 1156 och 1366 vet man inte verkar det som. Ska jag gissa så tror jag dom behåller 1366 i alla fall då den används till server processorer men också passar entusiast processorerna. Kort sagt tror jag dom går över till 1155 för de mer mainstream prollarna och behåller 1366 för entusiasterna och servrarna.

EDIT: Ja där fick vi det bekräftat av pingvinmannen!

Permalänk
Medlem

Var det inte så att för typ 8-9 månader sedan att alla (ja, i stort sett alla) sade att 1366 var skit och det skulle läggas ner ASAP osv.

Jag tror att 1366 kommer att leva kvar längre. Dock så är det ju inte för medelsvensson utan snarare för entusiasterna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Helt riktigt, 1366 kommer att finnas kvar längre än 1156 och är planerad att ersättas av socket 2011 någon gång under andra halvan av nästa år.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk

Okej För jag tror jag ska köpa
Uppgraderingspaket Core i7 + Stormrise - Inet.se

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Skrivet av Jocke1122:

Gör det, en i7 930 kommer räcka länge!

Permalänk
Medlem

Inget håller, tillverkarna kör alltid upp en pinne i röven på oss konsumenter och släpper en ny sockel, pga diffusa tekniska skäl.

Så köp det som känns bäst. Jag skaffade ett i5 750 uppgraderings paket för 2000kr mindre än i7 930... Hyperthreading imponerar inte mycket i spel, som jag kör mest. Då man klockar det lite (testar 3.9ghz utan voltökning just nu!!!) så minskar skillnaderna ännu mer. Bättre moderkort för i7 kanske? Ja, planerar man quadsli med riktigt feta kort eller nåt så... Men annars så spelar det mindre roll, ett 8x/8x i5 mobo presterar nära ett 16x/16x i7 mobo

Permalänk
Skrivet av murklor:

Inget håller, tillverkarna kör alltid upp en pinne i röven på oss konsumenter och släpper en ny sockel, pga diffusa tekniska skäl.

Så köp det som känns bäst. Jag skaffade ett i5 750 uppgraderings paket för 2000kr mindre än i7 930... Hyperthreading imponerar inte mycket i spel, som jag kör mest. Då man klockar det lite (testar 3.9ghz utan voltökning just nu!!!) så minskar skillnaderna ännu mer. Bättre moderkort för i7 kanske? Ja, planerar man quadsli med riktigt feta kort eller nåt så... Men annars så spelar det mindre roll, ett 8x/8x i5 mobo presterar nära ett 16x/16x i7 mobo

Kanske inte med grafikkortet som kommer om 2-3år. Håller dock med om att HT är av föga användning, kanske om ett par år det med.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Gör det, en i7 930 kommer räcka länge!

Tänkte fråga,Är det uppgraderingspaketet värt pengen? Elr kan man slänga ihop något annat manuellt som är bättre?

Uppgraderingspaket Core i7 + Stormrise - Inet.se

Jag har Noctua NH-D14 med (Arctic Cooling MX-3),Corsair TX 650W 80+,XFX Radeon HD5870 1GB,som ska sitta ihop med detta packet.

Vid senare tillfälle kanske vid jul nån gång ska jag sätta dit ett till XFX Radeon HD5870 1GB.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Skrivet av Jocke1122:

Tänkte fråga,Är det uppgraderingspaketet värt pengen? Elr kan man slänga ihop något annat manuellt som är bättre?

Uppgraderingspaket Core i7 + Stormrise - Inet.se

Jag har Noctua NH-D14 med (Arctic Cooling MX-3),Corsair TX 650W 80+,XFX Radeon HD5870 1GB,som ska sitta ihop med detta packet.

Vid senare tillfälle kanske vid jul nån gång ska jag sätta dit ett till XFX Radeon HD5870 1GB.

Ja det är ett bra val, komponenterna jag sitter på köpte även jag som uppgraderingspaket för ca 6papp.

Permalänk
Medlem

Köp AMD. Dom är mycket trevligare. Intel är ett jävla skit företag egentligen.

Permalänk

Framförallt för att AMD inte byter sockel hela tiden, och ibland har bakåtkompatibla socklar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

Jag är Intel fan iofs,Sen har jag sett många tester som visar att Intel spöar AMD ganska mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

inte helt sant amd är billigare så man kan inte säga att intel är bättre bara för deras bästa är bättre än amds bästa

Permalänk
Skrivet av Xosos:

Köp AMD. Dom är mycket trevligare. Intel är ett jävla skit företag egentligen.

Intel är bättre prestanda/utvecklingsmässigt, men som sagt: Smakar det så kostar det. Sen vad gäller kvalité så är båda lika bra vad jag upplevt.

Har man pengarna så är Intel det självklara valet imo.

Permalänk
Medlem

Nu menade jag inte att deras produkter var dåliga Utan att själva företagets policy och allt vad det heter är skit.

Om fler kunde öppna upp ögonen för AMD så skulle det också kunna vara världens bästa processor företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xosos:

Nu menade jag inte att deras produkter var dåliga Utan att själva företagets policy och allt vad det heter är skit.

Om fler kunde öppna upp ögonen för AMD så skulle det också kunna vara världens bästa processor företag.

AMD är ju ett av världens bästa processor företag. Vilket inte är så svårt att vara, eftersom det bara finns två, lol.

Jag har pendlat mellan Intel och AMD processor sen 20 år tillbaka, men jag har aldrig någonsin brytt mig om företaget bakom dom. Det som är snabbast för en relativt sett billig peng vinner. Vilket företag som har den processorn är irrelevant (idag anser jag i5 quad vara bästa köp och det råkar vara Intel). Detsamma gäller Nvidia vs AMD. Fokuserar man sig på tillverkare är det bara dumt, det är produkten som räknas. Som när Nvidia släppte 5800 serien och alla var "OMG NVIIIIIIIDIA!!! ATI SUXXORS!!!". Det visade sig ju bara vara en dammsugare i en plastlåda som hosta upp hälften av ATIs fps.

Permalänk
Medlem

Jag valde Intel för jag hade en stor budget. Min kompis valde Intel för han hade också stor budget.
Grannen valde AMD för han hade liten budget. En annan kompis valde AMD för han hade liten budget.

Jag valde komponenter och byggde ihop alla datorer. Enligt mig så är det Intel som gäller om man har en stor budget. AMD är dock bättre i budgetsegmentet. Så har det iaf varit sedan jag började med detta med datorer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Budget och budget, jag minns när jag köpte min Pentium 100. Det var inte billigt ^^

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skjulet:

Budget och budget, jag minns när jag köpte min Pentium 100. Det var inte billigt ^^

Det var ju en intel också.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

AMD är ju ett av världens bästa processor företag. Vilket inte är så svårt att vara, eftersom det bara finns två, lol.

VIA, IBM, Cyrix, Motorola, Transmeta, Samsung, Sharp, ST Microelectronics Symbios Logic, Texas Instruments, VLSI Technology, LG

Tror jag gjort min poäng!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa hela tråden

Kör AMD om du vill ha något framtidssäkert, dom buttfuckar iaf inte sina kunder genom att släppa tre nya socklar inom loppet av två år. Vet inte hur länge AM2 har funnits och om det fanns en äldre som var kompatibel med den, men AM2 har ju funnits så länge DDR2 har.

Läste precis att AM2 kom samma år som LGA775. Det roliga i kråksången är att de har släppt nya socklar(AM3), men med kompabilitet för både AM2 och AM2+.

Go AMD

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1122:

Jag är Intel fan iofs,Sen har jag sett många tester som visar att Intel spöar AMD ganska mycket.

Det är klart att processorer som kostar multum spöar de som kostar lagom. Frågan är bara om man vill hosta upp runt 2-10 lök för en processor, för nu pratar vi processorer som är bättre än AMD. Phenom 2 965 och 720 regerar totalt i de lägre prisklasserna, eller ska jag kalla det för de normala prisklasserna? Då kan man fråga sig varför de flesta ändå köper Intel, när de inte ens är bra i de prisklasserna som de säljs mest i..

Det jag kan säga är bra med Intel är deras värsta processorer, och deras Atom. Allt däremellan tycker jag är skräp.

Om bara AMD kunde släppa lite mitx-brädor så skulle jag utan att blinka skaffat en P2 720 och lite minne till min HTPC istället för min förlegade E6550 med kiss och bajskylningen

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det jag kan säga är bra med Intel är deras värsta processorer, och deras Atom. Allt däremellan tycker jag är skräp.

Varför tycker du tex i5orna och i7orna är skräp (med undantag för 980x)

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Varför tycker du tex i5orna och i7orna är skräp (med undantag för 980x)

Jag tycker inte prisvärdheten hos Intels mellansegment kan jämföras med AMD. Om man jämför processor mot processor är det hyfsat lika(t.ex P2 965 vs i5 750). Däremot när det kommer till slutkostnaden i systemet vinner AMD ganska lätt. Ett moderkort som är billigare, en stockfläkt som inte är sämst, en sockel som man kan uppgradera. Många som köper AMD har redan ett moderkort(AM2+) som har stöd för processorn. Däremot när man skaffar t.ex en i5 750 blir det först en kostnad när man går över från 775, och när den nya sockel 1155 lanseras kommer man helt plötsligt behöva byta ut allt utom ram vid nästa uppgradering.

Det blir en ganska rejäl slant som man kunnat lägga på annat kul.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det blir en ganska rejäl slant som man kunnat lägga på annat kul.

Dom som uppgraderar så pass ofta att socklarna spelar roll lägger ju ändå ut rejäla slantar... Både Intel och AMD byter vart eller varatannat år. Hur många skaffar egentligen socket 1156 med tanken på att byta till 1155? Det är ju inte helt otroligt att efter 1155, så kommer 1154 eller liknande. Då kanske det är dags att börja fundera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tycker inte prisvärdheten hos Intels mellansegment kan jämföras med AMD. Om man jämför processor mot processor är det hyfsat lika(t.ex P2 965 vs i5 750). Däremot när det kommer till slutkostnaden i systemet vinner AMD ganska lätt. Ett moderkort som är billigare, en stockfläkt som inte är sämst, en sockel som man kan uppgradera. Många som köper AMD har redan ett moderkort(AM2+) som har stöd för processorn. Däremot när man skaffar t.ex en i5 750 blir det först en kostnad när man går över från 775, och när den nya sockel 1155 lanseras kommer man helt plötsligt behöva byta ut allt utom ram vid nästa uppgradering.

Det blir en ganska rejäl slant som man kunnat lägga på annat kul.

Så det är bättre att köpa en i7 980x ist för i7 930 för att det är deras ända bra/prisvärd enligt dig?

965 + mobo och minnen är ca 300-400kr mera än i5 + mobo och minnen, det är inte jätte stor skillnad. Inga 1000 lappar som vissa ibland snackar om.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tycker inte prisvärdheten hos Intels mellansegment kan jämföras med AMD. Om man jämför processor mot processor är det hyfsat lika(t.ex P2 965 vs i5 750). Däremot när det kommer till slutkostnaden i systemet vinner AMD ganska lätt. Ett moderkort som är billigare, en stockfläkt som inte är sämst, en sockel som man kan uppgradera. Många som köper AMD har redan ett moderkort(AM2+) som har stöd för processorn. Däremot när man skaffar t.ex en i5 750 blir det först en kostnad när man går över från 775, och när den nya sockel 1155 lanseras kommer man helt plötsligt behöva byta ut allt utom ram vid nästa uppgradering.

Det blir en ganska rejäl slant som man kunnat lägga på annat kul.

Visst några hundra mer kostar det men du får så mycket mer prestanda. Och även om dom byter sockel ofta gör det ju inget man köper ju inte nya processorer flera gånger om året men man får ju leva med det om man kör intel. Om du ska köpa en ny processor om 2-3 år så tror jag nog man skaffar ett nytt moderkort oavsett. Men som sagt det kostar några hundra mer men dom pengarna du betalar får du ut i bättre prestanda!

Permalänk
Medlem

Men socket 2011 kommer ju just 2011, den ersätter 1336