Polarens dator startar inte efter köp av HDD?

Permalänk

Polarens dator startar inte efter köp av HDD?

Hej, byggde ihop en dator till min kompis för över ett år sedan. Den har funkat super tills vi igår skulle sätta i en ny hårddisk åt honom (Samsung spinpoint F3 1TB). När vi satte i hårddisken slutade datorn att starta utan vi fick efter POST ett felmeddelande (BOOTMGR någonting) och inget mer hände.

Efter lite trixande så valde vi att installera om windows på den nya hårddisken (med bara den inkopplad), och det gick bra, så min kompis kopplade in sin gamla HDD för att flytta över alla sina gamla filer till den nya hårddisken.

Idag smsar han och säger att datorn inte startar alls, han kommer inte ens in i BIOS utan datorn piper bara (högtalaren från moderkortet), så det verkar vara något hårdvarufel någonstans. Någon som kan lokalisera felet?

Dator:
Gigabyte GTS250 SLi
Gammal HDD: Samsung spinpoint F1 500gb
Ny HDD: Samsung spinpoint f3 1TB
CPU: E8400
Nätagg: TX650W

Var ligger felet?

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt men det kan vara moderkort, cpu o ram, om du kan flytta över delarna till en annan dator så kan man ganska så snabbt se vad som är fel, jag tror lite på att det är cpu'n

Permalänk

Kolla i moderkortsmanualen och kolla vad det är för felmeddelande ( pip ljuden ), Det första problemet ni hade var inte alls svårt att lösa bara ändra boot priority på hårddiskarna så att den gamla med os är före den nya hårddisken.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

ja men, han kunde juh inte äns se bios, men pip ljudet kan det så klart vara nån signal för något

Permalänk
Skrivet av kenix:

ja men, han kunde juh inte äns se bios, men pip ljudet kan det så klart vara nån signal för något

Om vi säger så den piper ju inte för skojs skull. Läs manualen och ta reda på varför den piper då har du en fingervisning om vad som är fel.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av kenix:

vet inte riktigt men det kan vara moderkort, cpu o ram, om du kan flytta över delarna till en annan dator så kan man ganska så snabbt se vad som är fel, jag tror lite på att det är cpu'n

Ok, ska absolut göras. Tyvärr kan vi inte kontrollkolla cpu:n då det ä s775 och ingen av oss har någon mer sådan =/

Skrivet av Niklashog:

Kolla i moderkortsmanualen och kolla vad det är för felmeddelande ( pip ljuden ), Det första problemet ni hade var inte alls svårt att lösa bara ändra boot priority på hårddiskarna så att den gamla med os är före den nya hårddisken.

Vi lyckades faktiskt inte lösa det första fastän vi ändrade boot priority, inte ens när vi kopplade in bara den gamla HDD:n som hade OS. Om jag minns rätt iaf. Men den började ju fungera efter ett tag men tack för tipset om moderkortsmanualen, ska säga det till honom. Annars får jag komma över med lite delar och kolla.

Permalänk
Medlem

lycka till (Y)