Permalänk
Medlem

Basförstärkare

Tja

Behöver en förstärkare/slutsteg för att driva en baslåda med 2*10" basar. Vet ingen mer info om basarna. Dom sitter liksom innuti lådan så kan heller inte se vad det är för märke eller liknande, men tror dom är ganska budget. Lådan ska vara bas i ett 5.1 surroundsystem, reciver har jag!

Zachry DSW-150 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Funderar på den, någon som vet om den duger? kanske har några andra förslag i samma prisklass?
vill gärna att det ska dunka på ganska bra

Visa signatur

/scahN

Permalänk
Medlem

Japp, det kommer fungera för det är väl en baslåda med två 10 tummare i ?

Om baslådan låter skit kan du alltid köpa en ny passiv baslåda och driva med det där slutsteget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Japp, det kommer fungera för det är väl en baslåda med två 10 tummare i ?

Om baslådan låter skit kan du alltid köpa en ny passiv baslåda och driva med det där slutsteget..

Okej, tack!

Mer svar gärna!

Visa signatur

/scahN

Permalänk
Medlem

Jag hade köp modellen större för 1995:- så du har ett redigt steg att driva basarna med.

Låter inte bra om du har ett klent steg. Lite samma sak som att ha för klena högtalare.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på XTZ Sub-Amp 1. Den ser riktigt sjyst ut enligt mig en borde kunna driva dom där basarna utan problem. Dessutom slipper man såga upp lådan osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

zachry dws 150 är ett mycket bra slutsteg, ja hade ett lika dant som drev 2 lådor som vardera hade 2st 10" 360W bas element. Så om du ska bara ska ha den till ett surround system funkar det utan problem

/Frippe

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrippZor:

zachry dws 150 är ett mycket bra slutsteg, ja hade ett lika dant som drev 2 lådor som vardera hade 2st 10" 360W bas element. Så om du ska bara ska ha den till ett surround system funkar det utan problem

/Frippe

De är STOR skillnad på att funka och låta bra. Sen så verkar inte du va speciellt känlig för vad som är rent och bra ljud eller skitigt och okontrollerat ljud.

Jag som är Utbildad ljudtekniker och är en Audiophil ( Ljud nörd ) har nog lite mer kunskap om detta.

Visst dom flesta tyckte väll att de lät bra så länge man hade bas tryck så att väggarna och möblerna vibrerade när man va i tonåren. Men de flesta växer ifrån de och börjar istället värdesätta rent och kontrollerat ljud.

Visst soffan ska fortfarande flytta på sig när jag kollar på film men de ska låta BRA.

Inte som de gjorde när man va yngre och hade PA lådor hemma och en par Kilowatt att driva skiten med bara för att kunna spela så högt att man skulle behöva hörselskydd för att va i rummet.

Sen så går de säkert att driva såna lådor som du hade med huvudenheten från en kompakt stereo på 2x30 watt utan problem. Och de finns dom som skulle tycka att de lät fett som fasen. Så bara för att en förstärkare/slutsteg KLARAR/ORKAR driva en baslåda eller som i ditt fall två. Så betyder de alltså inte att de blir BRA.

Du skrev att du HADE ett sånt steg tillsammans med dina lådor. Varför HAR du de inte nu längre?

Tröttnat och köpt bättre grejer som låter som de ska?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

De är STOR skillnad på att funka och låta bra. Sen så verkar inte du va speciellt känlig för vad som är rent och bra ljud eller skitigt och okontrollerat ljud.

Jag som är Utbildad ljudtekniker och är en Audiophil ( Ljud nörd ) har nog lite mer kunskap om detta.

Visst dom flesta tyckte väll att de lät bra så länge man hade bas tryck så att väggarna och möblerna vibrerade när man va i tonåren. Men de flesta växer ifrån de och börjar istället värdesätta rent och kontrollerat ljud.

Visst soffan ska fortfarande flytta på sig när jag kollar på film men de ska låta BRA.

Inte som de gjorde när man va yngre och hade PA lådor hemma och en par Kilowatt att driva skiten med bara för att kunna spela så högt att man skulle behöva hörselskydd för att va i rummet.

Sen så går de säkert att driva såna lådor som du hade med huvudenheten från en kompakt stereo på 2x30 watt utan problem. Och de finns dom som skulle tycka att de lät fett som fasen. Så bara för att en förstärkare/slutsteg KLARAR/ORKAR driva en baslåda eller som i ditt fall två. Så betyder de alltså inte att de blir BRA.

Du skrev att du HADE ett sånt steg tillsammans med dina lådor. Varför HAR du de inte nu längre?

Tröttnat och köpt bättre grejer som låter som de ska?

jo precis ja hade det när ja med va lite yngre och spelade så som du sa men "scahN" säger även att han tror det är budget element så varför kosta på sig något fint slut steg när man inte vet hur lådan låter eller vad det är för grejer i? så ja skrev bara vad jag tyckte om slutsteget.. och i dag köra ja med en JBL pb12 som subwoofer som givet vis låter bättre för det jag har det till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrippZor:

jo precis ja hade det när ja med va lite yngre och spelade så som du sa men "scahN" säger även att han tror det är budget element så varför kosta på sig något fint slut steg när man inte vet hur lådan låter eller vad det är för grejer i? så ja skrev bara vad jag tyckte om slutsteget.. och i dag köra ja med en JBL pb12 som subwoofer som givet vis låter bättre för det jag har det till!

De är ju precis därför jag rekommenderar att han köper den dyrare modellen så han har ett redigt steg även om lådan är skit. För då är iaf inte steget nån begränsning sen OM han köper ny baslåda.

Tänker lite på vad som ger mest BANG for the BUCK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zachary stegen har inbyggda filter (högpass aka subsonic samt effektpuckel vid lägre frekvenser typ basboost) som inte går att stänga av.

Undantag för d250

tycker absolut xtz subamp1 är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Varför inte ta ett steg där du får popplådan på köpet?

Svart: Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Cherry: Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Är ju nyare klass D steg som brukar ha ganska hög effektivitet.
Att man får en hyffsad subba på köpet är väl inte fel..

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Fick ett likadant steg idag av polaren. Ska själv finna en sluten baslåda med slav bas. Runt 12tum element eller så. Är osäker på om det är 150w eller 300w versionen jag har. Från det jag minns när polaren hade en 15tum peerless sub portad så lät de grymt bra. Men detta var typ 2003 eller liknande. Då var jag typ 17-18år på den tiden.

Målet med den är väll att sätta ihop en bas till hemma bion som sen datorn får ärva när jag finner något kraftigare till hemmabion.

Front 440watt 2x220
Rear 180watt 2x90
Sub1 680watt bryggad mono
Sub2 blir denna jag ska sätta ihop
Center drivs av surround steg dryga 100watt
Aktivt delningsfilter och equalizers har jag för allt.

Vad tror ni om de bygget? Vad ska man satsa på för bas till steget för bäst effekt vid låga Hertz. Mest subsonic jag söker och upp till 30hz.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.