Avbilda en image av hela Windows med program?

Permalänk
Avstängd

Avbilda en image av hela Windows med program?

Hej
Varje gång man formaterar om datorn så tar det en hel evighet att installera allt man behöver så jag tänkte om det finns ett sätt att avbilda hela C: partitionen efter man ominstallerat allt så man senare bara ersätter det gammla windows ??

Som sagt har tagit mig nästan 2 dagar att få det som jag hade det innan.Dock 78GB man måste göra någon form av image på !

Finns det program som avbildar precis allt man har på tex C:?
Och sen givetvis få in det på disken igen som om det vore en nyinstallation(Inte skriva över det gammla)

?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Acronise true image är ett skitbra program!

Beroende på vad du har för OS.. Windows 7 har ett fint inbyggt program, annars finns detta för att skapa egen återställningspartition: Windows 7 OEM Recovery Partition tools creator - Free

Permalänk
Avstängd

tack ska ni ha!
Jag kör Windows Vista x64

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ajemen acronis är fina grejor! körde de på "jobbet" förut (va praktikant (y) ) installerade om företags datorer, en extern hdd och en acronis skiva allt men behöver, bara kolla vilken dator de är och leta upp den image filen och trycka in (den filen va då nyinstallerd med drivrutiner och standard program) typ kanske 10-20 min per dator, hur smidigt som helst! och billigt som jag vet inte va är det också!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Varje gång man formaterar om datorn så tar det en hel evighet att installera allt man behöver så jag tänkte om det finns ett sätt att avbilda hela C: partitionen efter man ominstallerat allt så man senare bara ersätter det gammla windows ??

Som sagt har tagit mig nästan 2 dagar att få det som jag hade det innan.Dock 78GB man måste göra någon form av image på !

Finns det program som avbildar precis allt man har på tex C:?
Och sen givetvis få in det på disken igen som om det vore en nyinstallation(Inte skriva över det gammla)

?

Håller med övriga, det är Acronis som gäller.
Klonade igår kväll min seeega 5400 rpm:are i min netbook till en SSD med Acronis True Image Home 2010. HDD:n var på 160GB och SSD:n på 80. Inga problem, och relativt snabbt gick också (men så använder jag kanske max 20GB på HDD:n).

Blev min netbook snabbare då? Nej, inte upplever jag den snabbare för det

Edit: Förut, vet inte om det är så fortfarande, så kunde man ladda ner Acronis för test i 30-dagar. Men köpvarianten har så mycket mer och rekommenderas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Acronis True Image Home är sjukt bra. Du kan skapa en "räddnings partition", göra en hel image av datorn när du fortfarande kör, klona diskar, rädda ett förstört OS med en BootDVD. Jag har det på jobbet, använder det stup i kvarten.
Kostar typ 500 kr också, värt varenda öre!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Jag har kört Norton Ghost, sedan Acronis 2 år. För ett år sedan gick jag över till HD Clone, som i mitt tycke är enklare och därmed bättre.
Miray Software - HDClone - Hard disk copy, hard disk backup, hard disk rescue!

Finns också i gratisversion.
Man kan klona en hel hårddisk till en image (alltså backup), man kan också lätt kopiera en hårddisk till en annan. Osv

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag har kört Norton Ghost, sedan Acronis 2 år. För ett år sedan gick jag över till HD Clone, som i mitt tycke är enklare och därmed bättre.
Miray Software - HDClone - Hard disk copy, hard disk backup, hard disk rescue!

Finns också i gratisversion.
Man kan klona en hel hårddisk till en image (alltså backup), man kan också lätt kopiera en hårddisk till en annan. Osv

Mycket bra tips om man bara vill göra en kopia på sin hårddisk, med visst förbehåll*.
Men kan du inte utveckla ditt argument lite mer. Enklare brukar innebära mindre funktionalitet. Beroende på behov behöver inte innebära att något är bättre. I mitt fall hade inte gratisversionen av HDClone fungerat. Dessutom har Acronis avancerade backup-funktioner som HDClone inte har, vilket ger ett visst mervärde - om man nu värdesätter dessa.

*Gratisversionen klarar inte att klona till mindre hårddiskar. Den är dessutom stryp vad gäller överföringshastighet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Acronis True Image Home är sjukt bra. Du kan skapa en "räddnings partition", göra en hel image av datorn när du fortfarande kör, klona diskar, rädda ett förstört OS med en BootDVD. Jag har det på jobbet, använder det stup i kvarten.
Kostar typ 500 kr också, värt varenda öre!

Den funktionen är ganska ointressant om man har en dator med bara en disk. Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Den funktionen är ganska ointressant om man har en dator med bara en disk. Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån

Enligt vem? Undrar om du ens förstod vad du svarade på eller om du bara upprepar något du hört.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Den funktionen är ganska ointressant om man har en dator med bara en disk. Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån

Haft användning av det väldigt ofta när jag har haft en klonad kopia utav systemet på samma disk. Detta var innan jag gick över till vmware för testandet, men det var skitsmidigt att rulla tillbaka systemet när man röjde sönder det.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt vem? Undrar om du ens förstod vad du svarade på eller om du bara upprepar något du hört.

Skrivet av Axeteg:

Haft användning av det väldigt ofta när jag har haft en klonad kopia utav systemet på samma disk. Detta var innan jag gick över till vmware för testandet, men det var skitsmidigt att rulla tillbaka systemet när man röjde sönder det.

Kanske ska förtydliga lite.

Efter som ingen av er skrev just vilken funktion ni använde och det finns två så kan inläggen misstolkas.

Funktionen "Try&Decide" som går ut på att spara en kopia för och efter en systemförändring och en tid senare bestämma och förändring skall vara kvar är bra funktion.

Secure Zone där emot går ut på att man tar en del av en partition på en disk och gör om den "dold". Man minskar tex C: partitionen på disk 0. på Denna dolda partition lagrar man sedan sina backupkopior av sitt system.

och för att citera mej själv

Citat:

Den funktionen är ganska ointressant om man har en dator med bara en disk. Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån

Att lägga sin backupkopia på samma fysiska disk är ganska korkat (samma gäller om man delar disken i två partitioner)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kanske ska förtydliga lite.

Efter som ingen av er skrev just vilken funktion ni använde och det finns två så kan inläggen misstolkas.

För min del undrar jag bara hur du kom fram till ditt onyanserade konstaterande: "Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån". Det är du som generaliserar och öppnar för vantolkningar. Att du upprepar dig är inget övertygande argument.

Syftet med en kopia av OS:et och installerade program är att enkelt kunna återställa datorn snabbt till ett givet ursprungsläge. Orsaken kan vara t.ex: ny användare, virusattack alt. klåfingrig användare. Mycket praktisk om man saknar RIS, Altiris eller annan PXE-baserad källa för fjärrinstallation. Korkat vore att tvinga användare skicka iväg sin dator för ominstallation när han kan göra det själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Mr Lazy syftar på att när disken fysiskt går sönder så är det helt meningslöst med att ha backupen på samma disk.
Det ni pratar om kan ni lika gärna använda Microsofts Shadow Copy eller Apple Time Machine till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För min del undrar jag bara hur du kom fram till ditt onyanserade konstaterande: "Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån". Det är du som generaliserar och öppnar för vantolkningar. Att du upprepar dig är inget övertygande argument.

Syftet med en kopia av OS:et och installerade program är att enkelt kunna återställa datorn snabbt till ett givet ursprungsläge. Orsaken kan vara t.ex: ny användare, virusattack alt. klåfingrig användare. Mycket praktisk om man saknar RIS, Altiris eller annan PXE-baserad källa för fjärrinstallation. Korkat vore att tvinga användare skicka iväg sin dator för ominstallation när han kan göra det själv.

Okej.

Jag förstår inte riktigt i hur "lägg aldrig en backup på samma ställe som den kommer ifrån" kan misstolkas.

Backupen gör man för att skydda sej mot fel som uppstår, mjukvarumässiga. Jag säger inte att du måste köpa in och sätta upp ett helt distributions nät för deploy av nya klienter. Om man gör en säkerhetskopia av något så ska väl säkerhetskopia ligga på ett säkert ställe, inte på samma ställe där man har 100% risk att förlora något om tex hårdisken går sönder.
Allt man behöver gör att lägga image på en annan dator/nas/das/DVD/CD/DDS osv..
Om du nu vill skydda dej mot en virusattack så är det ganska lämpligt att imagen inte ligger på just den datorn som blir utsatt för virusattacken.

Att sätta reservnyckeln på samma nyckelknippa som originalnyckeln är lika "smart"

Har mina nya argument blivit godkända

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Att sätta reservnyckeln på samma nyckelknippa som originalnyckeln är lika "smart"

Det är inget som säger att man bara har en reservnyckel, eller hur? Det finns tillfällen då det är väldigt praktiskt med lokal backup/kopia, men - om jag nu tolkar dina inlägg korrekt - ändå inte är något som skall utnyttjas oavsett anledning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Om jag får svara så skulle jag säga att det gäller bara om man verkligen vet vad man pysslar med. Man bör kunna särskilja på partitioner och fysiska diskar. Pysslar man med olika tester och laboreringar så är det oftast smartare att låsa in sig i en liten sandbox, dvs virtualisering, och sedan applicera det som föll väl ut. Många gånger kan det även ge högre prestanda att ha en separat maskin att jobba mot, speciellt om vi nu fortsätter prata om partitioner och fysiska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om jag får svara så skulle jag säga att det gäller bara om man verkligen vet vad man pysslar med.Man bör kunna särskilja på partitioner och fysiska diskar. Pysslar man med olika tester och laboreringar så är det oftast smartare att låsa in sig i en liten sandbox, dvs virtualisering, och sedan applicera det som föll väl ut. Många gånger kan det även ge högre prestanda att ha en separat maskin att jobba mot, speciellt om vi nu fortsätter prata om partitioner och fysiska hårddiskar.

Trådens ämne är om man kan avbilda primärpartitionen med OS och program för att slippa ominstallera vid behov annat än i testsyfte. Sen får vi utgå från att initierade är väl medvetna om vad de pysslar med.
Mr_Lazy högg direkt utan eftertanke och upprepade ett välkänt mantra att aldrig ha samma filer på samma disk. Och jag håller fullständigt med när det gäller användardata. Men nu gällde det operativsystem och installerade program ur ett praktiskt perspektiv och då finns det inget som hindrar att man väjler en lösning som fungerar bäst under givna förhållanden.
Om hårddisken kraschar då? Då får man använda sin backup; originalmedia för operativsystem och de program man installerat.
I testsyfte håller jag fullständigt med; kör virtuellt... på tal om det så har jag en snapshot som jag måste bekräfta. Ha det!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Men kan du inte utveckla ditt argument lite mer. Enklare brukar innebära mindre funktionalitet

Norton Ghost gick inte bra ihop med Windows 7. Acronis var jobbigt när det skulle uppdateras, man var tvungen att ange dubbla licenser, både flera år gammal och den nya. Sedan gillar jag inte att krångla med "räddningspartioner" osv. Har man en gång registrerat ett program hos dom, så blir man dessutom spammad i åratal med deras olika erbjudanden.
Jag kör standard-betal-versionen av HDClone, och den gör vad den ska: klonar hårddiskar och skapar images. Behövs inga räddningspartioner när man har en image. Skaffar jag ny hårddisk/SSD så väljer jag kopiera hårddisk, och storleken på partionen anpassas automatiskt om den nya skulle vara större eller mindre.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Den funktionen är ganska ointressant om man har en dator med bara en disk. Aldrig att man lägger backupen på samma disk som den kommer ifrån

Ok...Försöker du dumförklara någon? Tror de flesta vet att en backup är när samma data ligger på två olika fysiska platser.
Att skapa en räddningspartition är bara för att slippa plocka fram Bootskivan. Imagen kan man lägga på en extern disk, nätverket och även på internet. Skulle disken rasa får man dock plocka fram sin skiva och köra från den istället.

RAC_Viking, man behöver inte köra någon räddningspartition om man inte vill, går bra att bara köra med skiva. Man uppdatera en licens är det standard att mata in sin gamla. Ibland är det så gnälliga att man måste ha alla licenser man någonsin uppgraderat vilket kan vara lite störande men å andra sidan så uppdaterat man den inte så ofta. Jag har faktiskt bara köpt ny licens två gånger så har aldrig behövt uppdatera. Får inte några reklammail heller faktist...Någon lista du skrivit in dig i?

Jag har kört True Image för att klona över en gammal server till ny hårdvara. Under gång får man mata in drivrutiner för den nya hårdvaran. Tog ca 12h allt som allt för att flytta hela installationen, det var riktigt gött. Det var från en RAID5 till en annan.

Ush, låter som nån jävla reklam tomte från Acronis...Im out!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Vi behöver inte diskutera vad som är bäst, huvudsaken är att folk har en bra säkerhetslösning. För ca 3 år sedan så klantade Acronis sig med licenserna. Man var tvungen att patcha det gamla licensnumret via deras site för att få ett nytt fungerande "gammalt" nummer. Men alla kan vi göra fel

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jag hade för avsikt att skapa en skivavbildning av min Dell-dator i samband med hårddiskbyte. Efter att ha läst denna tråd (och några andra) beslutade jag mig för att använda Acronis True Image 2012. Det visade sig dock att det programmet inte skapade en fungerade skivavbild i mitt fall. Kanske p.g.a. någon gömd partition, kanske p.g.a. något annat.

Efter ett flertal försök så beslutade jag mig för att istället installera om datorn från grunden efter hårddiskbytet.

Acronis påstår att man ska kunna få tillbaka pengarna inom 30 dagar om man inte är nöjd - oavsett skäl. Men jag har ännu inte sett några pengar.

Går man in på Acronis forum kan man konstatera att det är flera som har haft problem med just denna version. Man kan också konstatera att många har upplevt det svårt att få tillbaka pengarna.

En rejäl varning för detta denna produkt och bakomliggande företag alltså!

Permalänk
Medlem

Jag fick till slut i alla fall tillbaka mina pengar, efter en liten mejldiskussion.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det blir konstiga problem för mig när jag försöker hålla på och trixxa med Acronis trueimage eller paragon disk manager med windows 7. Så fort jag restorar en image så börjar det spåra ur vid startup med meddelanden om att datorn inte hittar hd:n. Jag känner mig ganska frustrerad över att ha spenderat säkert en hel dag med att bara installera om och om skit. Jag fick meddelandet 0xc000000e . Här fanns några possibla lösningar men jag vet inte säkert för jag har inte använt dom.