Undersökning: Hur många tappar anslutning dagligen?

Permalänk
Medlem

Undersökning: Hur många tappar anslutning dagligen?

Har problem med tappad anslutning flera gånger dagligen sen 27 Nov förra året och sista jag pratade med Telias support. Så ligger problemet hos Telia, då dom gjorde en mätning då jag inte hade modemet + splitterdosan inkopplat i telefon uttaget. Tjejen sa att hon ser att det är störningar från mig till stationen och jag inte erhåller nån IP adress heller. Även när internet fungerar, så står det hos Telias hemsida vid Felsök och anmälan att jag inte erhåller nån IP adress:

"Vi hittar ingen driftstörning som berör ditt abonnemang. Däremot verkar du inte erhålla någon ip-adress. Använder du en router bör du testa att bryta strömmen till den, och sedan till datorn. Om det inte hjälper ser vi gärna att du kopplar datorn direkt till modemet istället."

Samma även jag kopplar modemet direkt till datorn. Så frågan är varför står det att jag inte erhåller nån IP adress även när min uppkoppling fungerar?

Så jag undrar, hur många är drabbad av detta ständiga nedkoppling på senaste tid och vilken ISP?
Det roliga är ju det började hända precis dagen efter jag förlängde bredbandet i 12 mån.

Utrustning:
Zyxel Triple Play
Dlink-Dir 655

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Har också Telia ADSL bredband och det läggar av nån gång ibland så där.
Verkar som om den tappar ip:adressen och inte får någon ny, brukar lösa sig efter ungefär 15-30 min!
Problemet kommer i omgångar, ibland inte på flera månader men ibland var och varannan vecka.
Blir riktigt trött på skiten!

Har Zyxel modem ja med men vet inte vad det är för modell, har haft det i flera år nu. Kört med både direkt anslutning in i modemet, switch med kabel och nu trådlöst! har alltid haft problemen.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Har Com Hem och det bryts då och då men kommer ofta tillbaka efter en halvminut eller så. jag tror (vet) att det är skitmodemet som spökar för mig...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Har comhem, bryter aldrig för mig. Möjligtvis då modemet får för sig att uppdatera firmware.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Efter förra veckan telefonsamtal, har Telias tekniker gjort nåt hos stationen att det blir mindre nedkoppling nu, jämfört med förrut och möjligen 1-2 gånger om dan numera.
Men nytt problem dyker upp och det är jag får hög ping nu.
Daglig test hos bredbndskollen visar ca: 5Mbit och 520ms. Samma hos speedtest:

Har man rätt att upphäva abbonemanget på detta resultat?
Sammanfattat:
- Tappad uppkoppling flera gånger dagligen sen 27 Nov. Dagen efter jag förlängde i 12 mån.
- Fått nytt 2 nya Zyxel triple play modem, då telias kundtjänst skyller på modemet är sönder.
- 2 gånger har dom orkat skicka ut tekniker för lösa mitt problem. På 2 MÅNADERS tid.
- Hos Telias hemsida, felsök, så står det jag inte erhåller nån IP adress och även uppkoppling fungerar.

Hur mycket mer ska jag behöva tåla, för kunna säga upp abbonemnaget?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag hade problem men det var modemets fel, Thomson TG585V7, bytte till Telias trippleplay modem (Zyxel silverfärgat 660) och en WNR3500L router, har inte märkt att jag tappat internet någon gång sen dess. har varit i drift några månader.

Har Tele2 via skanova/telia

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag har tele2, Bredband, villa så telejack.
Det är dock fel på kopplingen mellan kablarna hit och tele-stationen, riktigt synd.
Tappar dagligen uppkopplingen runt 5 gånger.

Visa signatur

Citera gärna för svar.