Permalänk
Medlem

Telia - tappar nät

Hej, jag vet inte var jag ska vända mig till eftersom TELIA säger att de inte hittar något problem så provar jag att få hjälp av experter istället på denna sida.

Problemet började för 1,5 år sedan. Det är så att mitt internet förvinner helt o hållet så då måste jag trycka på avaktivera/aktivera genom Dir-615 ikonen. Ibland måste jag även dra ur kontakten från routern så att den börjar om, in ut 2 sekunder bara licksom. (Använder 2 datorer, ena med xp andra med vista).

Problemet började som sagt efter 1,5 år sedan och innan dess funkade det felfritt med mitt gamla uppkoppling på 56k, när jag tog kontakt med telia via telefon visade sig att allt fungerade. Visst fungerar internet,men den stannar ju hela tiden...ungefär som en skärmsläckare...Ibland efter 1 minut, ibland efter 5, 20min, 1 timme, 5 timmar? Det är olika varje gång. Som en skärmsläckare fast slumpmässiga tider. Jag hade ju också redan provat att uppdatera min fireware till det senaste utan resultat. Jaha... då fick jag ett erbjudande från Telia att om jag uppgraderar mitt internet till 2 mbit så kommer detta att lösa sig och då kommer du även att ha ett nytt modem, de sa att mitt internet är för långsamt så därför stannar den.

När jag väl sedan hade 2mbit linje så fanns problemet fortfarande kvar. Då skrotade jag min router och köpte nytt. Samma märke fast det nyaste från D-link samt att mitt modem var då också nytt från telia som de skickade, en Zyxel.

Jaha... Problemet är inte löst än, det är samma problem även idag. Använder Kabel!

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in datorn direkt till modemet då, funkar det bättre då (du får vänta en 20 minuter på internet efter bytet)?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du kopplar in datorn direkt till modemet då, funkar det bättre då (du får vänta en 20 minuter på internet efter bytet)?

Jag hinner inte svara på det idag, ska iväg och jobba strax. Men imorgon kommer jag kunna svara på det, Så jag återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gson_84:

Jag hinner inte svara på det idag, ska iväg och jobba strax. Men imorgon kommer jag kunna svara på det, Så jag återkommer.

Ja det funkar med modemet

Permalänk
Medlem

Routern som ställer till det då med andra ord. Blir den måhända överhettad?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Routern som ställer till det då med andra ord. Blir den måhända överhettad?

Bra tänkt.... Men hur ska man veta det? Den är iaf på hela tiden non-stop. Men om man tänker efter så kan den väl inte bli det med tanke på att det började redan när jag hade 56k uppkoppling, väldigt långsamt + även när jag bara surfar med ena datorn. Ja det är svårt det där... Har även provat med fasta Ip:en med samma resultat.