EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Citat:

[...]indicating that this recall only affects "some desktop boards based on Intel P67 chipset," that the H67 chipset boards appear to not be affected, but that the company doesn't have a comprehensive list yet.[...]

Hoppets ljus tänds i det svenska vintermörkret?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Fritjof92:

Hoppets ljus tänds i det svenska vintermörkret?

Då får jag tyvärr döda det hoppet, Intel anger att alla kretsar i 6-serien är berörda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det här är en av de mest underhållande trådar på länge.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Det här är en av de mest underhållande trådar på länge.

Indeed!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Zakalwe skrev"[...] det dröjer till i slutet av februari innan kretsarna kan levereras till kunder. Först i april beräknas volymerna vara tillbaka på normala nivåer."

Så med andra ord: är det i slutet av februari nya kort finns att köpa för vanliga slutkonsumenter (dvs i min lokala datorbutik) eller först i april?

Om det är april så bygger jag ett 1366-system. Pallar inte vänta så länge Borde inte 1366 gå ner i pris nu eller kommer det bli tvärtom när alla som vill ha ett SB kommer rusa ner till närmaste datoraffär imorgon och köpa allt 1366 som finns i lager, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Nej nej neeej! jag som övertalade flickvännens föräldrar att hon inte ska ha en HP eller DELL! så till slut fick jag beställa ett system från multitronic.fi msi p67 bräda med i5 osv.. Och nu detta hon som väntat och det är present till födelsedagen som redan varit. vad gör jag nu? jag har redan mailat till multi o frågat om en lösning och det ska bli intresant att få svar!

Koppla in hårddisk och dvd-brännare i SATA 6G portarna och inga problem bör uppstå. Som sagt många gånger så är det ju SATA 3G portarna som berörs och det behöver inte betyda slutet för varje vanlig användare som säkert inte har så sjukt många diskar, även om det förstås är ganska oacceptabelt att sälja ett mobo med 4 st defekta portar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

P67 har 2st SATA3 6Gb/s och 4st SATA2 3Gb/s. På ditt moderkort sitter det även en extra krets från Marvell med 2st SATA3 6Gb/s. Du kan använda dem jag har markerat med fet stil och har således 4st fungerande SATA-portar.

Tack för klargörningen

Permalänk
Medlem

Det är skulle kunna förklara de RAID-problem jag har haft med diskarna på port 2-5. Hoppas på att det är det som är grejen åtminstone. Datorn börjar gå långsamt för att till slut sluta svara och sen fryser den sig.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Amzigal:

Zakalwe skrev"[...] det dröjer till i slutet av februari innan kretsarna kan levereras till kunder. Först i april beräknas volymerna vara tillbaka på normala nivåer."

Så med andra ord: är det i slutet av februari nya kort finns att köpa för vanliga slutkonsumenter (dvs i min lokala datorbutik) eller först i april?

Om det är april så bygger jag ett 1366-system. Pallar inte vänta så länge Borde inte 1366 gå ner i pris nu eller kommer det bli tvärtom när alla som vill ha ett SB kommer rusa ner till närmaste datoraffär imorgon och köpa allt 1366 som finns i lager, eller?

Nja, det kommer att finnas en rejäl backlogg. Jag skulle räkna med brist på moderkort fram till sommaren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är fan.. Jag som är i behov av en ny dator...

Hoppas fortfarande dom fixar fram nån smart lösning.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Blev så jävla glad när jag fick lära mig att 4 av mina portar är felfria

Har haft så jävla mycket pboelm med datorn och monterat om vattenkylning i mitt egenmoddade g5 chassi 3 gånger nu Orkar inte med en 4:e

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Musikälskare

Sinnes... Detta är ingen lite miss av intel

Men underhållande ja visst

Min uppdatering av datorn ligger 2-3år i framtiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzigal:

Så med andra ord: är det i slutet av februari nya kort finns att köpa för vanliga slutkonsumenter (dvs i min lokala datorbutik) eller först i april?

Om det är april så bygger jag ett 1366-system. Pallar inte vänta så länge Borde inte 1366 gå ner i pris nu eller kommer det bli tvärtom när alla som vill ha ett SB kommer rusa ner till närmaste datoraffär imorgon och köpa allt 1366 som finns i lager, eller?

Svårt att säga. Vi vet ju inte riktigt hur många som kommer att lämna in sina kort, hur moderkortstillverkarna kommer att reagera på detta eller hur snabbt Intel kan testa de nya kretsarna. Plus att de kanske prioriterar OEM-företag såsom Dell framför gemene man... vem vet? :/ Det var ju dålig tillgång på moderkort även innan det här felet upptäcktes, så jag är lite skeptisk.

Jag skulle nog avvakta en vecka eller två om jag vore du, innan du bestämmer dig för att köpa 1366.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khamero:

Correct me if I'm wrong, men det är väl bara SATA 3gb portarna som är åt helsicke?

I sådana fall så är det väl bara att tuta och köra så länge man inte använder dem?

Jo, så verkar det väl alltså vara. Och har man fler diskar men inte vill byta ut sitt moderkort verkar ju sata-instickskort vara ett alternativ.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Spill:

Kan inte låta bli att undra lite, blir det dyrare hårdvara från Intel i framtiden tack vare denna MEGAMISS. Det lär ju ha skeppats en hel del SB-kretsar vid det här laget som ska tillbaka. Mycket troligt är att vi konsumenter får stå för den största kostnaden. Huvuden lär rulla på Intel, inget snack om saken.

700 miljoner back :s

De kan täcka den förlusten men jag tror de höjer priserna med 20kr istället.

Säkerligen så letar VDn med ljus o lykta efter den skyldige

De som nyss har Sandy Bridge lr har väntat i 5 år som nån hade måste när de såg nyheten tänkt: "MEN!!! VARFÖR HÄNDER DETTA JUST NU?!?!?!"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Blev så jävla glad när jag fick lära mig att 4 av mina portar är felfria

Har haft så jävla mycket pboelm med datorn och monterat om vattenkylning i mitt egenmoddade g5 chassi 3 gånger nu Orkar inte med en 4:e

I april/maj orkar du väl? Jag skulle inte acceptera en felaktig produkt iaf...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/13393-asus-dyrare-moderkort-...

"Brist på arbetskraft", "dyr koppar"
Och nu är det bara att slänga hela lagret av färdiga kort på tippen.
Jobbigt läge... Fan man skulle haft ett bemanningsföretag med kopparhandel som sidekick i Asien; KATCHING

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Från artikeln: "[...] det dröjer till i slutet av februari innan kretsarna kan levereras till kunder. Först i april beräknas volymerna vara tillbaka på normala nivåer."

Aj! Det var riktigt illa. Man måste dock komma ihåg att laptops är kompletta system, och desktops ligger säkerligen långt över 15%. Komplexiteten stiger ju med antalet installerade komponenter och kombinationer. Det här är bara en komponent. :/

Skrivet av Zakalwe:

Svårt att säga. Vi vet ju inte riktigt hur många som kommer att lämna in sina kort, hur moderkortstillverkarna kommer att reagera på detta eller hur snabbt Intel kan testa de nya kretsarna. Plus att de kanske prioriterar OEM-företag såsom Dell framför gemene man... vem vet? :/ Det var ju dålig tillgång på moderkort även innan det här felet upptäcktes, så jag är lite skeptisk.

Jag skulle nog avvakta en vecka eller två om jag vore du, innan du bestämmer dig för att köpa 1366.

Risken är, känns det som, att om jag väntar 1-2 veckor så finns inte ens en 1366 CPU eller MB så långt ögat kan nå... och då sitter man i skiten och får vänta tills april eller tom sommaren som antyds här av chefsredaktörn'.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Calle2003:

I april/maj orkar du väl? Jag skulle inte acceptera en felaktig produkt iaf...

Skulle det vara fel av en butik att sälja denna generationens SB moderkort med tydlig deklaration om defekta portar/avrådan av att använda portar. Eller är det mer fel av butiker att neka folk att köra moderkort som finns på lager och som man är medveten om att det är vissa problem med vissa portar?

Är som sagt fortfarande sugen på SB, och om tidslinjen med att Intel är i full produktion i April, så skall de ut till moderkortstillverkarna som skall producera sin backlogg till A-brand OEM tillverkare och sedan tillverka lösplocket, och sedan skeppa till europa där distarna skall täcka sin backlogg och sedan ut till återförsäljarna som skall täcka sina backloggar och sedan hamna på hyllan.... Som Andreas sade, till sommaren någon gång...

Vill ha min SB innan dess, har 8GB Vengeance som väntar på kärlek här bredvid mig

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sitter på ett GB UD4 som bara har 2ST Sata 6.0GB. Använder bara två hårddiskar just nu men känns som jag vill lämna tillbaka mitt kort ändå.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte G3 SSD från Intel försenas pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle det vara fel av en butik att sälja denna generationens SB moderkort med tydlig deklaration om defekta portar/avrådan av att använda portar. Eller är det mer fel av butiker att neka folk att köra moderkort som finns på lager och som man är medveten om att det är vissa problem med vissa portar?

Är som sagt fortfarande sugen på SB, och om tidslinjen med att Intel är i full produktion i April, så skall de ut till moderkortstillverkarna som skall producera sin backlogg till A-brand OEM tillverkare och sedan tillverka lösplocket, och sedan skeppa till europa där distarna skall täcka sin backlogg och sedan ut till återförsäljarna som skall täcka sina backloggar och sedan hamna på hyllan.... Som Andreas sade, till sommaren någon gång...

Vill ha min SB innan dess, har 8GB Vengeance som väntar på kärlek här bredvid mig

Min teori är ju att Inet också "ger sig" och skickar med kontrollkort. Sen kan man ju byta ut moderkorten när det kommer nya. Det borde fan vara mnst klyddigt för alla parter.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

I april/maj orkar du väl? Jag skulle inte acceptera en felaktig produkt iaf...

Tvivlar faktiskt på att jag orkar det.

Köpte ett mac g5 chassi, la många timmar på att borra hål för vattenkylning, lösa problemet var hårddiskar ska sitta osv osv osv.

Bygger ihop hela systemet med vatten och allt. Får inte igång datorn alls typ, visar sig att jag har böjt pinnar själv ( För första gången i mitt liv. )

Tömmer systemet, köper ett moderkort av min polare för 1,500 kr typ. Monterar in all igen ( Det är inte speciellt lätt eller kul för det är verkligen MEGA trångt. ) kör det ett tag och har stora problem i mängder, och då hade 1156 redan utgått typ och jag ville inte köpa begagnat igen så fick köpa SB och montera om allt igen

Inte haft en fungerande dator på länge och nu är jag glad om den bara fungerar. Tror inte jag kommer använda mer än 4 sata portar någonsin för jag har server etc etc. Sjukt less på datorproblem...men men vill man att allt ska fungera ska man inte syssla med vatten och egenmoddade chassin

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle det vara fel av en butik att sälja denna generationens SB moderkort med tydlig deklaration om defekta portar/avrådan av att använda portar. Eller är det mer fel av butiker att neka folk att köra moderkort som finns på lager och som man är medveten om att det är vissa problem med vissa portar?

Bra fråga. I min personliga mening tycker jag inte det skulle vara fel av butikerna att sälja dem, förutsatt att det framgår tydligt som du säger. Men jag tvivlar på om Intel skulle tillåta det, och om de har något inflytande över det... samt att butikerna skulle vilja det överhuvudtaget. Skulle man neka kunder att lämna in sina kort efter det att man fått in de kort som blivit korrekterade? Knixigt!

Vissa butiker säljer ju demoprylar också så jag ser inte varför.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

VAFAAAAN?
Ringde inet idag och dom sa att dom skulle skicka datorn imorgon (idag). vad händer nu? kommer den inte bli skickad nu eller? jag kommer ju bara använda två portar och då är det la inga problem som jag fattat de. !!!!

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aowen:

VAFAAAAN?
Ringde inet idag och dom sa att dom skulle skicka datorn imorgon (idag). vad händer nu? kommer den inte bli skickad nu eller? jag kommer ju bara använda två portar och då är det la inga problem som jag fattat de. !!!!

När ringde du? Dom stoppade ju ordrarna vid 17.00 idag.

Ja, du kan bara använda två portar. Jo, för det är fel att sälja ett "ej fungerande" moderkort till "fullpris".

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

När ringde du? Dom stoppade ju ordrarna vid 17.00 idag.

Ja, du kan bara använda två portar. Jo, för det är fel att sälja ett "ej fungerande" moderkort till "fullpris".

Ringde 15.20 ! Det betyder att den inte blir skickad imorgon och att jag får vänta till typ April innan jag får den? KAOTISKT! som jag väntat.. :/

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nja, det kommer att finnas en rejäl backlogg. Jag skulle räkna med brist på moderkort fram till sommaren.

Nu är du inte snäll... Jag som skulle uppgradera resten av datorn så den hänger med mitt GTX570 Phantom!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av aowen:

Ringde 15.20 ! Det betyder att den inte blir skickad imorgon och att jag får vänta till typ April innan jag får den? KAOTISKT! som jag väntat.. :/

Mjo.. Om dom nu inte skickar med ett kontrollkort eller annan lösning. Komplett gör ju detta exempelvis.

EDIT:

Lite dumt att inet inte tagit bort tex:
http://www.inet.se/artikel/1517081/inet-vox-i7

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom 15 sidor kommentarer men det är ju trist som f_n för de som köpt grejor som måste returneras!
För min del väntar jag ändå på z67 för jag vill kunna överklocka och använda den inbyggda grafikkretsen till filmtranscoding (det där blev inget bra svenskt ord).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S