panik!! pinne böjd på moderkortet!! vad ska jag göra?

Permalänk

panik!! pinne böjd på moderkortet!! vad ska jag göra?

packade upp moderkortet och sedan tog jag bort den där skyddsplasten för cpu platsen på moderkortet, och ser att en pinne ligger snett!!!

Vad ska jag göra!?

det kom alltså inte när ja satte i eller ur cpun,, för den har heller inga böjda pins, utan när ja tog bort skyddsplasten.

som ni ser på bilden, över den med 3 såna där grejer där resten har fyra.
Vad ska jag göra!?

Permalänk
Skrivet av mickecliff:

packade upp moderkortet och sedan tog jag bort den där skyddsplasten för cpu platsen på moderkortet, och ser att en pinne ligger snett!!!

Vad ska jag göra!?

det kom alltså inte när ja satte i eller ur cpun,, för den har heller inga böjda pins, utan när ja tog bort skyddsplasten.

http://img692.imageshack.us/img692/2899/dsc00299o.jpg

som ni ser på bilden, över den med 3 såna där grejer där resten har fyra.
Vad ska jag göra!?

Kan tyvärr inte avgöra via din bild här då den är alldeles för suddig. Men om moderkortet är nytt så tror jag inte att den är böjd, jag vet då jag själv har trott att jag hade en böjd pinne men allting fungerade ändå..

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid försöka böja tillbaka den... lite riskabelt kanske, men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en gammal amd cpu på skroten med en MASSA böjda pinnar. Jag böjde bara till baka dom så gott jag kunde. dock så kan man inte använda något som gör statisk elektricitet. Jag använde en tandpetare och ett förstoringsglas.
Har du ingen garanti kvar?

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Skrivet av Hawkeye01:

Man kan ju alltid försöka böja tillbaka den... lite riskabelt kanske, men det fungerar.

vet inte om jag vågar, snälla någon hjälp mig, är så orolig nu..

Permalänk
Skrivet av lolsa:

Jag hittade en gammal amd cpu på skroten med en MASSA böjda pinnar. Jag böjde bara till baka dom så gott jag kunde. dock så kan man inte använda något som gör statisk elektricitet. Jag använde en tandpetare och ett förstoringsglas.
Har du ingen garanti kvar?

garantin täcker inte skadade cpu socklar!!! det är ett p67 moderkort som är defekta på sata portarna enligt intel men det kommer ju inte räcka som anledning för att få det utbytt om dom hittar ett en pinne på cpu sockeln är sne! åhh vad jag är nervös...

Permalänk

Ta ett kreditkort och böj tillbaka. Finns mängder med liknande trådar här med folk som gjort så och det har nästan alltid fungerat.

Permalänk

Testa att plocka ihop datorn och starta den, kanske inte är något. Annars så måste dom byta ut det endå

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Skrivet av Pannkakspajjas:

Testa att plocka ihop datorn och starta den, kanske inte är något. Annars så måste dom byta ut det endå

Nej!! Visst är det bevisat att det är fel på sata portarna enligt intel på moderkorten men det har ju inget med min cpu sockel att göra!! har panik nu och börjar få ångest..

Permalänk
Medlem

Böj tillbaka pinnen!!!!! Nästa omöjligt att misslyckas.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Ta en riktig bild så man kan avgöra om den verkligen är böjd. Men jag hade nog provat att montera ihop den ändå.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig sätta i en cpu om en pinne var sönder/böjd. Har redan tagit sönder en på det viset.... Kan bli kortslutning och då ryker cpu:n och moderkortet.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Skrivet av mickecliff:

Nej!! Visst är det bevisat att det är fel på sata portarna enligt intel på moderkorten men det har ju inget med min cpu sockel att göra!! har panik nu och börjar få ångest..

Men det är ju som at toyota skulle säga att dom inte tog emot bilar med kassa bromsar ifall att man råkat göra sönder mugghållaren

Visa signatur

Asbra.

Permalänk

påverkar detta verkligen min chans att få kortet utbytt!? dom har ju tillkallat tillbaks alla p67 moderkort pga sata felet, försvinner min rätt att få byta pga detta!?

Permalänk
Skrivet av Pannkakspajjas:

Men det är ju som at toyota skulle säga att dom inte tog emot bilar med kassa bromsar ifall att man råkat göra sönder mugghållaren

hjälper inte mig tyvärr :'( får inte kortet utbytt nu pga detta, även fast det är verifierat sata fel på alla..

Permalänk
Medlem

Det enda är att böja tillbaka pinnen eller köpa ett nytt.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Skrivet av mickecliff:

hjälper inte mig tyvärr :'( får inte kortet utbytt nu pga detta, även fast det är verifierat sata fel på alla..

Vem har sagt det ?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Butiker byter oftast aldrig ut moderkort som har pinnar böjda. Samma sak med Inet. De säger bara att det är ditt fel och du har böjt det.

Permalänk
Skrivet av Pannkakspajjas:

Vem har sagt det ?

du ser ju vad folk svarar här i tråden tex :'( att det är verifierat sata fel på alla dessa moderkort hjälper inte mig nu, fan!!!!

Permalänk
Medlem

Man ska nog filma när man packar upp någon ny sak så dom ser att det inte var köparens fel.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk

Jag köpte mig en processor i somras. Troligen hade den suttit i nån köpedator (HP eller liknande skräp), för kylpastan dubblade som klister. Det var nästan omöjligt att få loss kylflänsen. Tidigare ägaren hade inte lyckats iallafall och hade därför inte kunnat fälla upp grejen som låser fast processorn. Med andra ord hade han bänt loss den med nånting (kofot?) och mängder med pinnar var snea. Jag tog en pincett och böjde tillbaka dem så gott jag kunde och satte i processorn i datorn. Funkade jättefint!

Man måste vara försiktig. Om man tar i så att man känner att pinnen rör sig så tar man i för mycket. Grip tag, kläm lite, se om den har rört sig och upprepa. Lugnt och fint.

Men först, ta dig en öl, ät middag och lägg dig i ett hett bad med lugn musik och tänk inte på snea pinnar. Sen när du har lugnat ner dig och inte har panikångest så kommer det att gå fint.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

MEN HALLÅÅÅÅ!

Böj tillbaks den bara, har jag själv gjort på en gammal dator engång i tiden, böj den så att det är i linje med dom andra, färdigt.

(Håll inte mig ansvarig bara lol)

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

lol?

Verifierat SATA-fel. Ja
Men bara på 5-10% av alla mobos och det felet är inte från box. Kanske ska läsa nyheten?

Och antingen så böjer du tillbaka pinsen och provar att montera, eller:
Ring butiken du köpte mobot ifrån.
Köpa nytt.

Det spelar ingen roll hur mycket du ber om hjälp här i tråden, vi kan ändå inte göra något. Det är bara du som kan göra något.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

För att förtydliga, det är inte ett skämt. Jag menar till 100% allvar.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Kan tyvärr inte avgöra via din bild här då den är alldeles för suddig. Men om moderkortet är nytt så tror jag inte att den är böjd, jag vet då jag själv har trott att jag hade en böjd pinne men allting fungerade ändå..

Precis som Dr.Pepper skriver: Det är ju fullständigt omöjligt att se på bilden om det är några pinnar böjda.
Tog du inte själv en titt på bilden du laddade upp eller? *suck*

Om butiken som du köpte mobot av inte byter ut den, gör då som alla andra har sagt: Böj tillbaka pinnen....

Permalänk
Medlem

Som har blivit sagt om och om igen i tråden, böj rätt skiten!

Eller sätt på skyddsplasten och skicka tillbaka kortet och hoppas på det bästa, tror inte återförsäljarna har tid eller ork att sitta och stirra på alla pinnsen på varje jävla kort. Skulle de nu vägra byta ditt kort så be dem skicka tillbaka det böj rätt den och köp ett S-ATA kontrollkort.

Permalänk
Skrivet av Ellmore:

Precis som Dr.Pepper skriver: Det är ju fullständigt omöjligt att se på bilden om det är några pinnar böjda.
Tog du inte själv en titt på bilden du laddade upp eller? *suck*

Om butiken som du köpte mobot av inte byter ut den, gör då som alla andra har sagt: Böj tillbaka pinnen....

nu lyckades jag böja tillbaka den utan problem, hittade dock en till som verkar vara så på, denna syns bara om man tittar jättenoga;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mickecliff:

nu lyckades jag böja tillbaka den utan problem, hittade dock en till som verkar vara så på, denna syns bara om man tittar jättenoga;

http://img51.imageshack.us/img51/4783/dsc00304zz.jpg

gör samma sak som du gjorde på den andra

Permalänk
Skrivet av Alle22:

gör samma sak som du gjorde på den andra

ser dock ej åt vilket håll den ska böjas?
kollar ja överifrån är detta ingenting man ens ser, så vet inte om jag bara tror att den är böjd..

Permalänk
Medlem

Inte säker om den röda cirkeln just är över en pinne men annars är det tydligt att den är lite böjd uppåt. Det skall ju gå i en rak linje.

Sedan finns det något som heter Macro USE IT!

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.