Jag håller lite med dig EntropyQ3.
--- Begränsningar mot gruppspel ---
Den uppfattningen jag fått hittils är att det känns som om att de har försökt gjort det svårare för folk att tex powerlevla och att man "tvingas" följa med i storyn för att få ut all story ur spelet som de har jobbat hårt på.
Detta visar sig tex i att man inte kan ta travel to player på ett vettigt sätt (ofta har man hamnat lika långt från spelaren man åker till fast åt motsatt håll), när man gör uppdrag i grupp så måste alla gruppmedlemmar göra alla stegen i varje quest, tex alla måste låsa upp dörren, alla måste lösa pusslet, alla måste plocka upp de där 5 lysande stenarna (eller vad det nu är) istället för att man får en gruppuppdatering.
Vilket gör det hela svårt att komma in i spelet i grupp, vilket gör upplevelsen till en singleplayerupplevelse i MMO miljö. De gånger då det däremot INTE måste göra varje grej själv, är när en person ska dödas, då kan man komma dit, se fienden, se en hop med slumpmässiga spelare stå där och döda NPCn och vips så har du klarat questen på 3 sekunder :S
-- Springandes överallt ---
Sen är det väldigt mycket springande överallt, och i Elder Scrolls spelen så springer man en del i naturen, men när man ska göra quests så fast-travlar man överallt, utom när man ska till nya ställen, jag har inget emot att det är 50 mil mellan två uppdragspunkter, bara jag inte behöver spendera mer än 10 sekunder på att ta mig mellan, för att prata med någon som säger "oh no, go back to the first guy and tell him i said hi" eller något
Och det stämmer inte med den uppfattningen du har fått EntrophyQ3...
--- Klasser ---
Det känns som om att de har försökt lägga frihet för att man ska kunna skapa sin egen karaktär, med många olika färdigheter osv, men samtidigt så känns de 4 klasserna fruktansvärt begränsade, och det finns INGEN information what so ever om vilka stats och skills som varje ras och/eller klasserna ger dig i spelet sen. Det ska man helt enkelt bara VETA? Eller ska man bara ta det man tycker SER och LÅTER häftigt när man skapar sin karaktär? Jag tycker att det är motsägelsefullt. Och det faktum att alla raser har extra fördelar med olika vapenklasser och armorklasser osv tycker jag är väldigt förvånande då om man tex vill spela en Bågskytt med Light armor då MÅSTE man välja <insert ras som ger bonus för bågskytt> tillsammans med klassen <insert klass som ger bonus till light armor>, och det känns väldigt begränsande, för ett spel som ska vara fritt och ha stora valmöjligheter och "öppet för allt" :S
--- Slutsats ---
Jag kommer spela det här spelet när det släpps, men jag är skeptisk på vissa saker, som jag tycker/hoppas att de fixar sen betan. Men jag tror samtidigt inte att de kommer göra några ändringar i spelet, utan kommer fokusera på att få spelet att fungera (för det har inte varit klockrent i betasessionerna hittils tycker jag, speciellt inte för att försöka slå ett spelarrekord!).
Ang f2p / p2p så föredrar jag p2p, håller "snåljåparna" en viss kategori av spelare borta, de som vill spela kan lägga pengar på det, samt att jag starkt ogillar företagens lösning för att tjäna pengar i f2p! Man ska ha tillgång till allt i spelet utan att behöva lägga pengar i spelet, med p2p så har alla samma förutsättninar!
Mycket negativt i min post, men över lag så är jag ändå ganska nöjd med spelet som sagt och jag kommer försöka spela det, även om det nog inte kommer kännas som ett Elder Scrolls spel riktigt, för att det går inte att göra ett balanserat MMO av en Elder Scrolls upplevelse (Då det fokuserar på EN spelare/karaktär hela tiden)