SNES Classic hade ett rent rövar pris, troligen för att man blev giriga efter hur bra NES Classic gick. Jag bokade SNES classic ganska tidigt och antog då att priset var taget ur luften, när det visade sig vara det riktiga priset så avbeställde jag det direkt. Nu vet jag inte hur bra det sålda men jag skulle gissa på att det inte är i närheten av av NES har sålt(trotts att produktionen var strypt). En annan gissning är att anledningen till att man dumpar priset nästan 40% beror på dålig efterfrågan. Att det skulle vara en tillfällig rea tror jag inte en sekund på men om någon har siffror som talar ett annat språk så är jag inte den som är den
Angånde Nintendos priser, NES classic, SNES classic och framförallt Nintendo Switch Pro Controller är kraftigt överprissatta. Både NES och SNES rullar fint på sen raspberry för 200-300 kr som troligen inte kostar många 10:or att tillverka. Lägg sedan på ett skal och kontroll på det i massproducering så tror jag de flesta inser att även 800-900 kr ger någon en ganska bra vinst. När det gäller pro kontroller så kan man ju titta på ex XBOX kontrollen som är klart billigare, kan i vissa fall hittas för 300 kr, varför är Nintendos Pro kontroller dubbelt så dyr? Är den verkligen så mycket dyrare att producera?
Hur kraftig är verkligen hårdvaran i Switchen? Och hur hade produktionskostnaden förändrats om vi inte hade haft krav på bärbarhet, kompakt kylning, pekskärm m,m? Är det inte så att nVidia Shield kör mer eller mindre samma GPU som Switchen? D.v.s en nVidia Tegra X1? När jag tittar tillbaka på mitt kvitto från 2015 då jag köpte Shielden så gav jag 1590 kr för den inkl fjärrkontroll, idag hade den troligen varit ännu billigare. På vilket vis hade en Shield från 2015 skilt sig från en stationär Switch utan docka, pekskärm och krav på bärbarhet? Rent hårdvarumässigt då.
Jag menar inte att Switchen som en bärbar konsol är dålig, snarare tvärtom, vad jag menar är att man borde ha släppt en stationär version också som var starkare eller billigare.
En anledning till att Switchen gått så bra kan ju vara att den nu tar kunder från 3DS fansen som vad jag förstår ska vara en ganska stor grupp. Någon kanske har siffror på hur 3DS har gått senaste året i förhållande till dels tidigare år och jämfört med Swtichen? Det konkurrerar trotts allt med varandra även om spelutbudet skiljer sig.
För att inte räkna in reapriser när hyllor ska tommas på en produkt som inte säljer bra:
Shielden verkar i basversion ha lanserats för US$199 (som referens kostade Switchen US$299 ).
Räknar vi in lite högre kostnader för mer avancerad handkontroll, marknadsföring, mjukvaruutveckling och QC hamnar vi i en prisskillnad mellan en stationär switch och nuvarande på max en tusenlapp (moms + "bergsalaskatt" inräknat). Många av de fasta kostnaderna (låda, kylare, kretskort, massa extrakretsar/ljudchip, allt utom SOC) kostar nog ~detsamma nu som 2015.
Och självklart hoppar flera 3DS-ägare (som jag) också på Switchen. I mina ögon är Switch just en naturlig efterträdare till 3DS som haft en fullt normal levnadstid som konsol (sen början av 2011). Att den också ersatte Wii U är just för att den sålde uselt och det var lika bra att överge den för en enda konsol nu när tekninken möjliggjort det.
En länk som postades tidigare här visar att 3DS-familjen fortfarande sålde bra 2017 med ganska litet tapp från tidigare, men det gjorde även DS efter att 3DS kommit.
Det finns fortfarande en marknad för billigare bärbara konsoler och den fyller rollen bra. Troligtvis säljer den fortsatt ganska bra några år framöver men kommer fasas ut i takt med att Switch-priset sjunker (kanske delvis via bärbar budgetmodell) och switch-spelutbudet ökar.
3DS kommer nog knappt få några nya spel framöver, men klarar sig bra i sin roll tack vare många starka befintliga titlar som fortsatt säljer bra (Pokenmon-spelen, MK7, Mario 3D Land/New2, Animal Crossing, Monster Hunter, SSB m.m.)