Drönare från finsk datorbutik hamnade i Ryssland

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

Börja då konsumera nyheter så kan vi diskutera detta när du är lite mer insatt, du kan inte begära att vi ska förklara hela världsläget åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Nej tack det kommer inte ske och jag begärde ingenting. Hade bara en fråga om varför folk tycker vissa krig är helt okej och andra inte. Varför det är okej att vissa civila folkgrupper ska lida, förnedras och smutkastas och andra inte. Hur rasism och exkludering av ryssar har blivit PK 🤷‍♂️

Ett finare ord för de som inte sväljer allt?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

Du har inte hängt med i detta med Ukraina men du är helt säker på att USA är lika grisiga, är det för att du fått höra det så många ggr att till slut blir det sant eller påstår du att USA hållt på med double-tap, systematiska våldtäkter, avrättning av krigsfångar, etnisk rensning (ryssarna håller ju dessutom på med etnisk rensning av sin egen befolkning då det främst är etniska minoriteter som skickas till fronten) osv?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ett finare ord för de som inte sväljer allt?

Nej det är en argumentationsteknik för att undvika kärnfrågan. Men det har man säkert inte koll på "om man inte sväljer allt".

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

"Ärlig fråga", "Blablabla"... OK. 🙄

Kortfattat: ja, det är mer OK för vissa att "vara dumma" mot andra, det beror ju på vilken part som är relativt mest rättsvårdande respektive -undergrävande.

Just det där "argumentet" om "hemska USA" (desinformativ propaganda) förekommer ofta bland ryssvänliga troll, varav majoriteten boende i västvärlden är naiva konservativa/nationalister/högerextremister som verkar tänka "ändamålen helgar medlen" i sina osmakliga uppföranden (inklusive kollaboration med fienden).

SÅ NEJ...
Ukraina, USA och EU inklusive Sverige, har i sammanhanget både enskilda och gemensamt det moraliska & rättsliga övertaget (den internationella & universella rätten) gentemot odemokratiska & korrupta skurk-/maffiastater, särskilt deras illegitima regimer.

Citerade personen kan mycket väl vara anhängare till exempelvis AfS eller NMR.
AfS systerparti AfD i Tyskland var troligen inblandat i de flesta incidenter som deras säkerhetstjänst & -polis fått hantera (av högerextrem karaktär), typ ambitioner att störta statsmakten för att sätta någon ryssvänlig lill-Hitler i maktcentrum, m.m.

Många av dem delar visionen om att avskaffa demokrati och rättsstat (för att kunna korrumpera lättare), med våld om nödvändigt, till gagn för någon egen ny favorit-Hitler.
Problemet är att egna landet knappast blir bättre ens för dem, utan skulle förslava oss alla till andra auktoritära auktoriteter/övermakter (Ryssland, Kina och/eller Iran/annan-islamistisk-regim). Dvs. sälja ut landet, vilket står i bjärt kontrast till deras övriga fantasier om total suveränitet etc.

Så avslutningsvis, de värsta högerextremisterna har lett sitt korståg av s.k. nationalism (eg. landsförräderi) i samverkan med ryska krafter (troligen med regimens vetskap och uppmuntran), och med desinformation, trollande och andra subversiva verksamheter lyckats locka till sig mindre extrema men konservativt lagda människor.
Detta förklarar även Trumps relativt stora stöd mot all logik, samt att korrupta aktörer lyckades få stöd i UK för Brexit (Russkij bliev micket glad).

Kort om rysk desinformation (som "sipprar ut" till allierade kollaboratörer i västvärlden (oftast högerextremister/konservativa)) :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/desinformationsaret-2022-a...

https://www.svt.se/nyheter/om/desinformation

Kort om västvärldens överlöpares historik i samband med Ryssland :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hogerextrema-vill-bilda-un...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tranar-ryska-ultranati...

Lite mer relaterat till gaming (folkbildning till alla föräldrar till gamers) :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-kartlaggning-hogerextre...

Är du emot liberal demokrati, folkrätten/mänskliga rättigheter, allmän rättvisa, och en massa andra saker bra för majoriteten människor... så är det i min bok en varningsflagga direkt, för då är det nästan säkert att du har dunkla och egocentriska motiv/agendor.

Permalänk

Hur var det riktigt med forumreglerna här nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

"Ärlig fråga", "Blablabla"... OK. 🙄

Kortfattat: ja, det är mer OK för vissa att "vara dumma" mot andra, det beror ju på vilken part som är relativt mest rättsvårdande respektive -undergrävande.

Just det där "argumentet" om "hemska USA" (desinformativ propaganda) förekommer ofta bland ryssvänliga troll, varav majoriteten boende i västvärlden är naiva konservativa/nationalister/högerextremister som verkar tänka "ändamålen helgar medlen" i sina osmakliga uppföranden (inklusive kollaboration med fienden).

SÅ NEJ...
Ukraina, USA och EU inklusive Sverige, har i sammanhanget både enskilda och gemensamt det moraliska & rättsliga övertaget (den internationella & universella rätten) gentemot odemokratiska & korrupta skurk-/maffiastater, särskilt deras illegitima regimer.

Citerade personen kan mycket väl vara anhängare till exempelvis AfS eller NMR.
AfS systerparti AfD i Tyskland var troligen inblandat i de flesta incidenter som deras säkerhetstjänst & -polis fått hantera (av högerextrem karaktär), typ ambitioner att störta statsmakten för att sätta någon ryssvänlig lill-Hitler i maktcentrum, m.m.

Många av dem delar visionen om att avskaffa demokrati och rättsstat (för att kunna korrumpera lättare), med våld om nödvändigt, till gagn för någon egen ny favorit-Hitler.
Problemet är att egna landet knappast blir bättre ens för dem, utan skulle förslava oss alla till andra auktoritära auktoriteter/övermakter (Ryssland, Kina och/eller Iran/annan-islamistisk-regim). Dvs. sälja ut landet, vilket står i bjärt kontrast till deras övriga fantasier om total suveränitet etc.

Så avslutningsvis, de värsta högerextremisterna har lett sitt korståg av s.k. nationalism (eg. landsförräderi) i samverkan med ryska krafter (troligen med regimens vetskap och uppmuntran), och med desinformation, trollande och andra subversiva verksamheter lyckats locka till sig mindre extrema men konservativt lagda människor.
Detta förklarar även Trumps relativt stora stöd mot all logik, samt att korrupta aktörer lyckades få stöd i UK för Brexit (Russkij bliev micket glad).

Kort om rysk desinformation (som "sipprar ut" till allierade kollaboratörer i västvärlden (oftast högerextremister/konservativa)) :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/desinformationsaret-2022-a...

https://www.svt.se/nyheter/om/desinformation

Kort om västvärldens överlöpares historik i samband med Ryssland :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hogerextrema-vill-bilda-un...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tranar-ryska-ultranati...

Lite mer relaterat till gaming (folkbildning till alla föräldrar till gamers) :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-kartlaggning-hogerextre...

Är du emot liberal demokrati, folkrätten/mänskliga rättigheter, allmän rättvisa, och en massa andra saker bra för majoriteten människor... så är det i min bok en varningsflagga direkt, för då är det nästan säkert att du har dunkla och egocentriska motiv/agendor.

Tack för ett bra svar, då har jag fått lite mer koll.
Sen tycker jag fortfarande att det är vidrigt att den civila befolkningen ska straffas av väst för vad deras diktator mer eller mindre tvingar de till.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

Jag kan ge dig en kort sammanfattning om varför ryssland startade kriget mot Ukraina.
putin har föreställningar om att NATO och väst finns till för att invadera ryssland och har ända sen 90-talet startat krig mot länder som ens funderat på att bryta sig ur rysslands hegemoni.
Vad gäller Ukraina så valde de en president som gick på val för att "närma sig" EU, men när han sen blev vald så vände han på en femöring och utropade sin lojalitet till diktaturen ryssland. Därav protesterna på Maidan som möttes med våld från den ryssvänliga presidenten.

ryssland och Ukraina hade ett avtal om Sevastopol, om att ryssland skulle få ha sin flottbas där på Ukrainsk mark. Det avtalet var på väg att gå ut och därmed skulle ryssland förlora kontrollen över en stor del av Svarta havet, och därför ockuperar ryssland Krim-halvön .
När ryssland startade senaste kriget mot hela Ukraina (de startade ett i östra Ukraina redan 2014) använde ryssland påståenden om att Ukraina styrdes av sk "nazister" och att ryssland skulle "demilitarisera" Ukraina. Senare framfördes också de gamla konspirationsteorierna om NATO (när putin såg att världen skrattade om nazism-påståendena)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag kan ge dig en kort sammanfattning om varför ryssland startade kriget mot Ukraina.
putin har föreställningar om att NATO och väst finns till för att invadera ryssland och har ända sen 90-talet startat krig mot länder som ens funderat på att bryta sig ur rysslands hegemoni.
Vad gäller Ukraina så valde de en president som gick på val för att "närma sig" EU, men när han sen blev vald så vände han på en femöring och utropade sin lojalitet till diktaturen ryssland. Därav protesterna på Maidan som möttes med våld från den ryssvänliga presidenten.

ryssland och Ukraina hade ett avtal om Sevastopol, om att ryssland skulle få ha sin flottbas där på Ukrainsk mark. Det avtalet var på väg att gå ut och därmed skulle ryssland förlora kontrollen över en stor del av Svarta havet, och därför ockuperar ryssland Krim-halvön .
När ryssland startade senaste kriget mot hela Ukraina (de startade ett i östra Ukraina redan 2014) använde ryssland påståenden om att Ukraina styrdes av sk "nazister" och att ryssland skulle "demilitarisera" Ukraina. Senare framfördes också de gamla konspirationsteorierna om NATO (när putin såg att världen skrattade om nazism-påståendena)

Tack! De flesta verkar agera med taggarna utåt i den här frågan så ett schysst svar uppskattas👍

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag kan ge dig en kort sammanfattning om varför ryssland startade kriget mot Ukraina.
putin har föreställningar om att NATO och väst finns till för att invadera ryssland och har ända sen 90-talet startat krig mot länder som ens funderat på att bryta sig ur rysslands hegemoni.
Vad gäller Ukraina så valde de en president som gick på val för att "närma sig" EU, men när han sen blev vald så vände han på en femöring och utropade sin lojalitet till diktaturen ryssland. Därav protesterna på Maidan som möttes med våld från den ryssvänliga presidenten.

ryssland och Ukraina hade ett avtal om Sevastopol, om att ryssland skulle få ha sin flottbas där på Ukrainsk mark. Det avtalet var på väg att gå ut och därmed skulle ryssland förlora kontrollen över en stor del av Svarta havet, och därför ockuperar ryssland Krim-halvön .
När ryssland startade senaste kriget mot hela Ukraina (de startade ett i östra Ukraina redan 2014) använde ryssland påståenden om att Ukraina styrdes av sk "nazister" och att ryssland skulle "demilitarisera" Ukraina. Senare framfördes också de gamla konspirationsteorierna om NATO (när putin såg att världen skrattade om nazism-påståendena)

En annan vinkel att tänka på att Ryssland fick garantier både verbalt och i avtal med USA att vid sovjets fall så skulle gränserna av NATO ej flyttas närmare Ryssland. Utan ett sådant avtal så skulle sovjets fall troligtvis varit blodigt, kaotiskt och potentiellt tillräckligt för att utlösa ett världskrig.
Endast ett par år senare så började USA och NATO godta nya NATO medlemmar och flytta gränserna närmare, eller helt upp till Rysslands gräns. Gång på gång så bröts detta avtal i en NATO expansion, men Ryssland var ej i ett läge att agera kraftfullt för att stoppa detta agerande.
Ukraina, som är viktigt både med olja/gas/spannmål men även stragiskt med tanke på storleken av landet, och dess gräns mot Ryssland... Samt den nära relationen mellan Ryssland och Ukraina som går tillbaks till Tsardömet. Putin, medveten om detta samt att USA/Väst redan brutit mot avtalen så gjorde det väldigt klart att Ukraina/NATO aldrig skulle hända: Att det helt enkelt var en röd linje och för mycket för Ryssland att tolerera.
Jag är inte på Rysslands sida, men anser att folk bör hålla koll på att Rysslands agerande inte bara hände i ett vakum på grund av att Putin är galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

En annan vinkel att tänka på att Ryssland fick garantier både verbalt och i avtal med USA att vid sovjets fall så skulle gränserna av NATO ej flyttas närmare Ryssland. Utan ett sådant avtal så skulle sovjets fall troligtvis varit blodigt, kaotiskt och potentiellt tillräckligt för att utlösa ett världskrig.
Endast ett par år senare så började USA och NATO godta nya NATO medlemmar och flytta gränserna närmare, eller helt upp till Rysslands gräns. Gång på gång så bröts detta avtal i en NATO expansion, men Ryssland var ej i ett läge att agera kraftfullt för att stoppa detta agerande.
Ukraina, som är viktigt både med olja/gas/spannmål men även stragiskt med tanke på storleken av landet, och dess gräns mot Ryssland... Samt den nära relationen mellan Ryssland och Ukraina som går tillbaks till Tsardömet. Putin, medveten om detta samt att USA/Väst redan brutit mot avtalen så gjorde det väldigt klart att Ukraina/NATO aldrig skulle hända: Att det helt enkelt var en röd linje och för mycket för Ryssland att tolerera.
Jag är inte på Rysslands sida, men anser att folk bör hålla koll på att Rysslands agerande inte bara hände i ett vakum på grund av att Putin är galen.

Fast nu sprider du konspirationsteorier, något sådant avtal har aldrig någonsin existerat.
Det närmaste är ett avtal om hur Sovjetunionen och Nato skulle hantera Sovjets tillbakadragande från Östtyskland när Tyskland återförenades.
Och Ryska federationen är inte Sovjetunionen.
Jag väljer att vara vänlig nog att tro att du bara har hört denna myten från någon och aldrig kollat upp vilka avtal som finns..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goralux:

En annan vinkel att tänka på att Ryssland fick garantier både verbalt och i avtal med USA att vid sovjets fall så skulle gränserna av NATO ej flyttas närmare Ryssland. Utan ett sådant avtal så skulle sovjets fall troligtvis varit blodigt, kaotiskt och potentiellt tillräckligt för att utlösa ett världskrig.
Endast ett par år senare så började USA och NATO godta nya NATO medlemmar och flytta gränserna närmare, eller helt upp till Rysslands gräns. Gång på gång så bröts detta avtal i en NATO expansion, men Ryssland var ej i ett läge att agera kraftfullt för att stoppa detta agerande.
Ukraina, som är viktigt både med olja/gas/spannmål men även stragiskt med tanke på storleken av landet, och dess gräns mot Ryssland... Samt den nära relationen mellan Ryssland och Ukraina som går tillbaks till Tsardömet. Putin, medveten om detta samt att USA/Väst redan brutit mot avtalen så gjorde det väldigt klart att Ukraina/NATO aldrig skulle hända: Att det helt enkelt var en röd linje och för mycket för Ryssland att tolerera.
Jag är inte på Rysslands sida, men anser att folk bör hålla koll på att Rysslands agerande inte bara hände i ett vakum på grund av att Putin är galen.

Diskussionen om att inkludera Ukraina i Nato fanns inte innan Putins galna folkmord inleddes, realistiskt sett finns den knappt nu heller mer än som en önskan från Ukrainas sida. En ganska förståelig önskan givet vilken slags vänskap som väntar på andra sidan.

Vill du ha fler exempel än Busha, på hur den relationen sett ut historiskt, kan jag rekommendera filmen Mr Jones som fanns på svt play förut, även på sf anytime.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

Tja, nästan alla har vid något tillfälle gjort grisiga dumma hemska saker, men de flesta av oss hatar inte och bojkottar inte i evighet liksom. Skulle vi göra det hade vi fått bojkotta oss själva för korstågen eller de hemskheter som våra förfäder hittade på under sina vikingaräder, etc.

Sen handlar det om vad vi känner till och hur mycket vi orkar engagera oss. Var och en har liksom en begränsad engagemangsreserv eller vad man nu ska kalla det.

Jag är inte någon "fundamentalistisk aktivist-bojkottare". För min del handlar det om att försöka undvika att göda Putins krigsmaskineri och de företag som fortsätter göra affärer med Ryssland för att på så sätt försöka påverka i den mån jag kan. Allt behöver inte vara digitalt heller, att "undvika Marabou" innebär inte "aldrig Marabou", utan "mer sällan Marabou".
.
Själv vill jag inte ha att göra med ryssar nu på ett tag. När ryssarna direkt angriper och dödar civila så är dom för mig helt vedervärdiga. Men likväl kommer kriget så småningom att ta slut och troligtvis kommer då gamla synder så småningom falna och glömmas bort eller förlåtas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

En bojkott är ett ställningstagande på att något inte är ok. Om du anser att någon är lika eller värre, varför har du då AMD-processorer i dina spelboxar? (Givetvis går även Intel bort!)

Du kan ta del av den dagliga sammanställningen på https://cornucopia.se/ som brukade ligga ett par dagar före kvällstidningarna. Om du är känslig behöver du inte ta del av de inslag som har markerats med "Varning!". Websidan varnade redan 2022 för risken av posttraumatisk stress av att ta del av nära frontbilder över en längre tid. Skribenten är kustjägare och medveten om behovet av att hantera materialet ansvarsfullt. Men, ja, det är krig och det är grisigt!

Hans ekonomisidor är värda att följa om man vill ha koll på kronkursen som påverkar våra datorpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du är känslig behöver du inte ta del av de inslag som har markerats med "Varning!".

+110% på det!

Jag vill starkt rekommendera att man tar dessa varningar på allvar när det gäller videoklipp från kriget i Ukraina. Jag har väl mest kollat på videoklipp i några telegramkanaler och några gånger när det varnats så ha jag tyckt att "jag kan nog tåla det" och fått se saker som uppriktigt sagt får en att må illa. Det har händer även att det inte varnas och så får man se nåt som får det att vända sig i magen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

+110% på det!

Jag vill starkt rekommendera att man tar dessa varningar på allvar när det gäller videoklipp från kriget i Ukraina. Jag har väl mest kollat på videoklipp i några telegramkanaler och några gånger när det varnats så ha jag tyckt att "jag kan nog tåla det" och fått se saker som uppriktigt sagt får en att må illa. Det har händer även att det inte varnas och så får man se nåt som får det att vända sig i magen.

Bra skrivet och skönt att höra att dina försvarsmekanismer fungerar på ett bra sätt. Intrycken sätter sig inte i det medvetna, de tar sig längre ner i våra psyken, till det undermedvetna. PTS är ett tecken på att det till slut rasar ihop.

Permalänk

DJI är väl kinesiskt så varför skulle Ryssland ta omvägen via EU.

Eller har kina sanktioner mot Ryssland också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

En annan vinkel att tänka på att Ryssland fick garantier både verbalt och i avtal med USA att vid sovjets fall så skulle gränserna av NATO ej flyttas närmare Ryssland. Utan ett sådant avtal så skulle sovjets fall troligtvis varit blodigt, kaotiskt och potentiellt tillräckligt för att utlösa ett världskrig.
Endast ett par år senare så började USA och NATO godta nya NATO medlemmar och flytta gränserna närmare, eller helt upp till Rysslands gräns. Gång på gång så bröts detta avtal i en NATO expansion, men Ryssland var ej i ett läge att agera kraftfullt för att stoppa detta agerande.
Ukraina, som är viktigt både med olja/gas/spannmål men även stragiskt med tanke på storleken av landet, och dess gräns mot Ryssland... Samt den nära relationen mellan Ryssland och Ukraina som går tillbaks till Tsardömet. Putin, medveten om detta samt att USA/Väst redan brutit mot avtalen så gjorde det väldigt klart att Ukraina/NATO aldrig skulle hända: Att det helt enkelt var en röd linje och för mycket för Ryssland att tolerera.
Jag är inte på Rysslands sida, men anser att folk bör hålla koll på att Rysslands agerande inte bara hände i ett vakum på grund av att Putin är galen.

Nej, de fick inga garantier, om nu inte lite pladder på nåt möte anses vara bindande garantie, vilket skulle vara första gången i världshistorien. Det där är den gamla konspirationsteorin som har florerat ända sen den där putin kom till makten. Men en lögn blir faktiskt inte sanning bara för att den upprepas vetdu.. Till och med Gorbatjev har förnekat att det skulle funnits nåt bindande löfte. Men om du kan visa det underskrivna avtalet (som ju är standard vid bilaterala överenskommelser) så erkänner jag att jag har att jag blivit lurad av bilderberggruppen.. .
Om nu NATO och USA hade haft någon önskan om att invadera ryssland (som till och med Sovjet hade fantasier om) så hade väl de gjort det när sovjet försvann, det var då NATO var som starkast. Nä, istället började de rusta ner dumma som de var.
Förresten så har ju Sveriges NATO-ansökan och debaklet som turkiet och ungern stod för visat på hur svagt NATO är och skulle aldrig komma överens om att anfalla ryssland (jag förutsätter här att du vet vad NATO är och hur den fungerar), varför de nu skulle göra det?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Ukraina hade kärnvapen kvar från Sovjettiden, när de gjorde sig av med dom, så skrevs ett avtal mellan Ukraina, Ryssland, USA och UK där första punkten i avtalet garanterar Ukrainas oberoende, suveränitet samt att deras gränser skall respekteras.

Ett avtal som Ryssland ensidigt har brutit mot och eftersom det står suveränitet så innebär det att Ukraina var helt fria att gå med i tex Nato.

Och här går avtalet att läsa i sin helhet på engelska, ryska, ukrainska samt franska:
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Pa...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

"Ärlig fråga", "Blablabla"... OK. 🙄

Kortfattat: ja, det är mer OK för vissa att "vara dumma" mot andra, det beror ju på vilken part som är relativt mest rättsvårdande respektive -undergrävande.

Just det där "argumentet" om "hemska USA" (desinformativ propaganda) förekommer ofta bland ryssvänliga troll, varav majoriteten boende i västvärlden är naiva konservativa/nationalister/högerextremister som verkar tänka "ändamålen helgar medlen" i sina osmakliga uppföranden (inklusive kollaboration med fienden).

SÅ NEJ...
Ukraina, USA och EU inklusive Sverige, har i sammanhanget både enskilda och gemensamt det moraliska & rättsliga övertaget (den internationella & universella rätten) gentemot odemokratiska & korrupta skurk-/maffiastater, särskilt deras illegitima regimer.

Citerade personen kan mycket väl vara anhängare till exempelvis AfS eller NMR.
AfS systerparti AfD i Tyskland var troligen inblandat i de flesta incidenter som deras säkerhetstjänst & -polis fått hantera (av högerextrem karaktär), typ ambitioner att störta statsmakten för att sätta någon ryssvänlig lill-Hitler i maktcentrum, m.m.

Många av dem delar visionen om att avskaffa demokrati och rättsstat (för att kunna korrumpera lättare), med våld om nödvändigt, till gagn för någon egen ny favorit-Hitler.
Problemet är att egna landet knappast blir bättre ens för dem, utan skulle förslava oss alla till andra auktoritära auktoriteter/övermakter (Ryssland, Kina och/eller Iran/annan-islamistisk-regim). Dvs. sälja ut landet, vilket står i bjärt kontrast till deras övriga fantasier om total suveränitet etc.

Så avslutningsvis, de värsta högerextremisterna har lett sitt korståg av s.k. nationalism (eg. landsförräderi) i samverkan med ryska krafter (troligen med regimens vetskap och uppmuntran), och med desinformation, trollande och andra subversiva verksamheter lyckats locka till sig mindre extrema men konservativt lagda människor.
Detta förklarar även Trumps relativt stora stöd mot all logik, samt att korrupta aktörer lyckades få stöd i UK för Brexit (Russkij bliev micket glad).

Kort om rysk desinformation (som "sipprar ut" till allierade kollaboratörer i västvärlden (oftast högerextremister/konservativa)) :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/desinformationsaret-2022-a...

https://www.svt.se/nyheter/om/desinformation

Kort om västvärldens överlöpares historik i samband med Ryssland :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hogerextrema-vill-bilda-un...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tranar-ryska-ultranati...

Lite mer relaterat till gaming (folkbildning till alla föräldrar till gamers) :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-kartlaggning-hogerextre...

Är du emot liberal demokrati, folkrätten/mänskliga rättigheter, allmän rättvisa, och en massa andra saker bra för majoriteten människor... så är det i min bok en varningsflagga direkt, för då är det nästan säkert att du har dunkla och egocentriska motiv/agendor.

Försökte grotta ner mig mer i frågan igår. Det är svårt och navigera då allt känns som propaganda och att vissa av rysslands nyhetssidor censureras/blockas i EU är en varningsflagga i min värld. Är folket så underminerat att ledarna inte litar på folket? Smutsigt!

Jag kom fram till att västvärlds-troll och rysstroll är båda lika propaganda-infekterade.
Båda sidor argumenterar lika självsäkert i sakfrågan "vi har rätt du är dum, nej vi har rätt du är dum"
Själv tar jag avstånd från både ryssland och Ukraina, jag tänker inte låta påverkas av varken de ena eller andra propagandaorganet aka media.

Jag uppskattar de flestas svar här dock, vissa är uppenbara västvärlds-troll andra är bara påverkade av propagandan. Rysstroll härjar här och var på internet och skriver i princip samma saker som vissa här, fast tvärtom då.

Nu släpper jag det här!

Trevlig helg!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Försökte grotta ner mig mer i frågan igår. Det är svårt och navigera då allt känns som propaganda och att vissa av rysslands nyhetssidor censureras/blockas i EU är en varningsflagga i min värld. Är folket så underminerat att ledarna inte litar på folket? Smutsigt!

Jag kom fram till att västvärlds-troll och rysstroll är båda lika propaganda-infekterade.
Båda sidor argumenterar lika självsäkert i sakfrågan "vi har rätt du är dum, nej vi har rätt du är dum"
Själv tar jag avstånd från både ryssland och Ukraina, jag tänker inte låta påverkas av varken de ena eller andra propagandaorganet aka media.

Jag uppskattar de flestas svar här dock, vissa är uppenbara västvärlds-troll andra är bara påverkade av propagandan. Rysstroll härjar här och var på internet och skriver i princip samma saker som vissa här, fast tvärtom då.

Nu släpper jag det här!

Trevlig helg!

Om du inte kan navigera rätt och fel här hoppas jag du tar avsteg från internet för all framtid

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Försökte grotta ner mig mer i frågan igår. Det är svårt och navigera då allt känns som propaganda och att vissa av rysslands nyhetssidor censureras/blockas i EU är en varningsflagga i min värld. Är folket så underminerat att ledarna inte litar på folket? Smutsigt!

Nu släpper jag det här!

Trevlig helg!

Jag tänkte först "vad är det för dumheter om att ryska propagandakanaler är blockade" Jag läser dem nästan dagligen. Men så kom jag på att jag kör ju alltid med VPN
Naturligtvis är det tokigt att blockera dem. Jo, jag vet att det finns några enstaka som går på propagandan, som de inte ens försöker maskera som trovärdigt, men i den fria världen borde alla ha tillgång till allt för inget fritt land bör vara som ryssland. Inte minst för att RT, Sputnik News, Pravda osv. är fantastisk humor.
Men den som vill ha humor som inte är censurerad kan följa ryssens svenska ambassad på det som förr hette twitter eller facebook, eller MFA Russia. På youtube har vi humorkanalen "Russian Media Monitor" som ger mig dagliga skratt när de visar vad som sänds i rysk propaganda-TV, alltså det som ryska folket tittar på. Inte heller där görs några ansträngningar för att framstå som trovärdiga.
Kan förövrigt rekommendera "Fuck this job" på SVT Play om hur den sista kanalen som inte var godkänd av putin krossades. Apropå trovärdigheten av rysk respektive västs propaganda.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag kom fram till att västvärlds-troll och rysstroll är båda lika propaganda-infekterade.
Båda sidor argumenterar lika självsäkert i sakfrågan "vi har rätt du är dum, nej vi har rätt du är dum"
Själv tar jag avstånd från både ryssland och Ukraina, jag tänker inte låta påverkas av varken de ena eller andra propagandaorganet aka media.

Hur i helsefyr kommer du fram till detta?! Vilken sakfråga pratar du om? Att det pågår ett krig i Ukraina mellan Ryssland och Ukraina är fakta. Att Ryssland har angripit Ukraina är fakta. Att Ryssland angriper civila mål i Ukraina är också fakta. Att Ryska trupper begår hemska övergrepp på civila i Ukraina är också fakta. Alla svepskäl som Ryssland har för sitt agerande är just det, svepskäl. Det finns inget som berättigar Rysslands agerande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan man sälja till USA o Israel så kan man banne mej sälja till Ryssland också!

Skrivet av JockeSw:

En ärlig fråga här, varför all dess bojkott mot Ryssland när USA är lika grisiga och har varit i en jäkla massa år. Efter en snabb Googling på vad USA i krigsväg har gjort så begriper jag mig inte på folks bojkotts-tänk.

Är det okej för vissa att vara dumma men inte andra?

Är det vinklad mediahets som får folk till att bojkotta en idiot trots att det finns de som är lika eller värre?

Har själv inte alls hängt med i detta med Ukraina då jag inte alls konsumerar nyheter så min frågeställning är ärlig.

Politisk korrekthet och USAs hegemoni. USA styr västvärlden så vi måste göra som dem säger.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]