Microsoft smyger in reklam i startmenyn för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag drar en skiljelinje mellan Mac OS X (10.0-10.6.x) och dagens macOS. Det förstnämnda är fortfarande mitt favoritsystem ihop med PathFinder, det sistnämnda har jag dock mycket svårt med. Hade det åtminstone funnits en temamotor så man kunnat växla över till Mac OS X-läge och att GUI inte dummats ned (Feature Thief i MacNN har beskrivit det bra) samtidigt som det fortfarande funnits flexibla Macar (uppgraderbart RAM, disk etc) hade jag fortfarande kört Mac.

När det gäller Windows är 11an i princip något man kan leka med på en sekundärenhet samt i en VM men daily driver? Nej. Den dagen MS försöker påtvinga användarna 11an genom att drivrutiner och annat är "inkompatibla" är dagen det blir Linux direkt på hårdvaran och så Windows 10 i en VM, i nödfall 11an om det nu verkligen finns programvara som kräver denna version och samtidigt är bra rent tekniskt.

Linux är redan att föredra över 11an så nästa maskin kommer få det installerat då jag inte ser något som helst skäl att köra 11an - inte ens uppdateringar (jag köper inte den här propagandan att ett operativsystems duglighet avgörs av huruvida det får uppdateringar eller ej).

Windows 7 är den hittills "trevligaste" versionen av Windows när det gäller GUI och hantering rent generellt. Windows 10 är helt OK efter att man "rekonstruerat 7an", 8an är en solklar nedgradering och 11an är även den en nedgradering såvida man inte har en 2-in-1 eller handhållen enhet då gränsnittet optimerats för detta.

Sådana här saker som uppdateringar som skapar problem, Show more options i kontextmenyer (ja, det går att avaktivera men ändå), reklam (som denna artikel handlar om), tabletanpassat GUI som man ändå förväntas använda på en desktop (Windows 11 Settings är ju helt barockt att använda på en 32-tummare) och all denna propaganda (lära-sig-något-nytt, senaste versionen är alltid den bästa, uppdateringar är allt ad nauseam) skapar en stor motvilja.

Tur att KDE finns, det bara fungerar. Man kan börja använda det direkt, inte sitta och "reversera" alla MS-nedgraderingar för att i slutänden närma sig Windows 7.

Edit: Jag har en slogan för Windows 11. Den lyder: "Det bästa med Windows 11 är Snapshotfunktionaliteten hos den virtuella maskinen man kör det i."

En annan är: "Den bästa Windows 11-maskinen är den virtuella."

Jag håller med dig och förstår. För mig är 7an absolut bättre än W11. Förstår inte heller varför folk gillar w11 mera än att det är nytt, för saken är den att förutom att det är säkrare (för att det är nyare) så förstår jag inte, eller så är det som att alla dessa nördar som använt windows tidigare glömde hur mycket bättre det är att INTE behöva ha ett till val i kontextmenyn för att komma åt saker, men detta är bara en liten del. Varför kan man t ex inte söka på skrivbordet med f3 längre?
Satt med xp väldigt länge, tills jag blev tvingad att byta mer eller mindre, men när jag gick till 7an från just xp så var det ändå en helt ok upplevelse efter att man bytte temat till classic.

Jag baserar inte heller mina upplevelser på gamla minnen, utan jag använder w7 dagligen och även w11.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2500-3000? Kostar 1490 för Home versionen och 1990 för pro versionen hos Inet.
Jag har inte sett reklam i mitt Windows 11 iallafall

Ja, 1990kr (=~2000kr) för OEM versionen, precis som jag skrev. Men om du vill ha riktig version inte OEM så kostar det mer.

De testade ett litet tag med reklam i ut forskaren (SweC skrev en artikel om det vill jag minnas?) men Microsoft fick så mycket mothugg att de drog tillbaka det. Men nu igen försöker de smyga in reklam i ens dyra mjukvara.

Edit: 2690kr kostar Win11Pro USB på Inet, så mina 2500-3000kr stämde ju ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nej, jag skrev ju faktiskt väldigt tydligt flera gånger att jag inte tycker det vore rätt väg.

Poängen var att överföra betydelsen på varför till ett mer belysande exempel. Alltså att värre är, att det saboterar konkurrens på dessa andra plan. Vilket rimligen behövs med tanke på skandalerna runt Windows, särskilt de senaste

Alla här (nästan) anser ju att det är bra för konsollerna att det finns andra konsoller. Men ingen verkar tycka det vore bra för Windows med konkurrens. En del tycker ju tom att konsollerna är konkurrens för Windows de helst hade sett inte existera..

Och nej, Apple liksom konsoller är inte en konkurrent till Windows. Den kodealen var skum redan när den gjorde på det glada åttoptalet.

Du tänkte så, jag var nog lite trött när jag läste, men då är jag med på hur du tänker och då håller jag ju faktiskt med. Ber om ursäkt att jag tolka det fel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja, 1990kr (=~2000kr) för OEM versionen, precis som jag skrev. Men om du vill ha riktig version inte OEM så kostar det mer.

De testade ett litet tag med reklam i ut forskaren (SweC skrev en artikel om det vill jag minnas?) men Microsoft fick så mycket mothugg att de drog tillbaka det. Men nu igen försöker de smyga in reklam i ens dyra mjukvara.

Edit: 2690kr kostar Win11Pro USB på Inet, så mina 2500-3000kr stämde ju ganska bra.

Om du promt ska ha Pro ja. Home finns för 1500:- retail https://www.webhallen.com/se/product/346384-Microsoft-Windows...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du promt ska ha Pro ja. Home finns för 1500:- retail https://www.webhallen.com/se/product/346384-Microsoft-Windows...

Jovisst, och du kan köpa äldre licenser för ännu mindre pengar. Heck, du kan köra linux helt gratis! Tänk vad billigt..!

....... det är därför jag skrev riktig licens och inte någon nedskalad home oem variant trams. Vi är ju trotsallt på ett forum för nördar och professionella användare. Windows 11 Pro ~2500-3000kr, OEM skräp för ~2000kr. Det är mycket pengar och att nu då försöka knö in reklam när man betalat så mycket för det, i helsike heller.

Permalänk
Medlem

Installerade linux igen after 10 år för nån månad sedan för att se hur mina 2 favorit spel fungerar, och har inte bootat windows sedan dess.
Framtiden får visa, men så länge proton/steam lever, så ser jag inget behov att ha windows längre. Kanske har den på sidan just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Linux står för frihet och öppenhet och det du tycker ska vara lag är precis tvärtom. Jag önskar att fler la till stöd för Linux för att det är en grym platform men att det ska vara ett krav...

Kravet ligger inte på Linux utan på speltillverkarna. Och det har inget med Linux filosofi att göra utan om valfrihet för konsumenter. Man ska inte behöva vara datorexpert för att kunna spela på en annan platform än Windows.
Vi har redan konkurrens lagar, jag vet inte om dessa är för lamt skrivna eller om dom helt enkelt inte efterföljs ordentligt.

Detta gäller även drivrutiner ifrån grafikkorts tillverkarna. Eller HDMI porten? Det var väl nå gnök där som gav en försämring till Linux än Windows?
Sådant där skall regleras enligt lag och jag skiter i om företagen lider satan utav det och tappar vinst till ägarna.
Nog för att ett företags enda syfte är att generera vinst till ägarna så betyder inte det att marknaden är till för företagen eller att konsumenterna är till för företagen. Utan det är tvärtom. Marknaden är till för konsumenterna och företagen är till för konsumenterna så det är företagen som ska anpassa sig.
Vilket dom absolut vägrar att göra. Och det är hög tid att lagstiftarens piska viner över företagens öron.

Jag som konsument ska inte behöva välja bort något. Jag ska ha precis det jag önskar mig och det ska ombesörjas utav företagen.
Idag så är det så slapphänt styre utan konsekvenser så företagen gör vad dom vill. Dom till och med mobbar konsumenterna genom att tvinga dom kvar hos windows. Eller hetsa med loot boxes, pay2win koncept och så vidare.

Och mobbade och undergivna som folk är så springer dom mobbarnas ärenden och propagerar för deras sak.
Som om företagen vore gudar och är okränkbara, dom ska minsann inte behöva anpassa sig efter marknadsregler eller konsumenterna. Och nåde den som säger annat den hoppar man på med näbbar och klor som ett gäng nyttiga idioter.
Det är ju nästan så att man blir förbannad om det inte vore för vetskapen om att folk har inte bättre vetande.

Däremot så kan man ju börja fundera på om den här idén om allmän rösträtt är särskilt god. Personligen så skulle jag vilja säga att den är ganska så skadlig. Det är för många icket tänkande pappskallar där ute som har fått utrymme att gaffla hur mycket dom vill. Mycket tack vare internet. Detta färgar övriga idioters åsikter och dessa springer runt med ganska likasinnade omgivnings kopierade åsikter och propagerar för det. I en oändlig loop med en röst stämpel vart fjärde år.
Och resultatet har vi mitt framför ögonen. Hur ser det ut i samhället? Vart kommer dessa företags åsikter och beteenden ifrån? Ligger dom i linje om vad marknad och samhälle är tänkt att vara ifrån början?
Att jag ens ska behöva skriva sådana självklara saker är tillräckligt talande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Vilket svammel. Jag har inte nämnt vare sig avreglering eller något som ens kan tolkas till det konceptuellt.

Och resten av ditt inlägg blir ju bara ännu mer absurt med kraveskaleringen. Någon slags kvalitetskrav kommer aldrig hända även om krav på flerplattformssläpp gör det. För hur skulle det kontrolleras. Berörda myndigheter kan ju som framgått nyligen inte ens förmå Microsoft att fixa omfattande säkerhetsbrister i det OS som de trasiga spelen oftast hamnar på liksom.

Du kanske borde gå om årskurs 1 i svenska innan du kallar andra för barn, lols..

Vart du ledsen? Hela din andemening i dina texter andas just avreglering. Ditt motstånd mot reglering är ett typexempel på det. Men du kanske föredrar lögn framför att stå för det du faktiskt tycker?
Snygg comeback förresten, synd att den speglade min pik bara.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Är väldigt nöjd med mitt val att gå helt över till Linux sedan ett år tillbaka. Allt funkar out of the box och jag använder datorn till precis samma saker som tidigare. Alla spel fungerar utan problem och i vissa fall med bättre prestanda än i Windows.

Får väl hoppas att Valve får tummen ur och släpper SteamOS för desktop någon gång för att motivera ännu flera att gå över.

Tror inte riktigt att SteamOS har målet att konkurera med windows som skrivbords-OS, men på min konsol-PC skulle det sitta fint.
Finns ju redan bra alternativ till windows på skrivbordet t.ex pop_os! eller valfri dist med KDE är nog bra alternativ för vem som helst att gå över.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av blixt3n:

Detta gäller även drivrutiner ifrån grafikkorts tillverkarna. Eller HDMI porten? Det var väl nå gnök där som gav en försämring till Linux än Windows?

Det beror på att AMDs drivrutiner är open source, de får inte ha HDMI-koden öppet, därav en försämring, antar att det gäller Intel också då de är i samma båt, nvidia däremot som inte visar koden har det stödet.
Men displayport är en grej så inte så stort problem för mig, och i övrigt så är AMDs drivare på Linux så mycket bättre än allt annat så kan inte tänka mig att köra något annat, mer att jag inte vill använda HDMI för att det får sånna begränsningar.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grilljohan:

Det beror på att AMDs drivrutiner är open source, de får inte ha HDMI-koden öppet, därav en försämring, antar att det gäller Intel också då de är i samma båt, nvidia däremot som inte visar koden har det stödet.
Men displayport är en grej så inte så stort problem för mig, och i övrigt så är AMDs drivare på Linux så mycket bättre än allt annat så kan inte tänka mig att köra något annat, mer att jag inte vill använda HDMI för att det får sånna begränsningar.

Gäller inte Intel, de har (grovt förenklat) löst HDMI-implementationen i hårdvara så de inte behöver implementera det i drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Det beror på att AMDs drivrutiner är open source, de får inte ha HDMI-koden öppet, därav en försämring, antar att det gäller Intel också då de är i samma båt, nvidia däremot som inte visar koden har det stödet.
Men displayport är en grej så inte så stort problem för mig, och i övrigt så är AMDs drivare på Linux så mycket bättre än allt annat så kan inte tänka mig att köra något annat, mer att jag inte vill använda HDMI för att det får sånna begränsningar.

Mja det där är ju din personliga preferens. Jag pratar om hur systemet ska se ut för oss konsumenter och att det bara är för företag att böja sig efter marknadens regler om dom vill ha tillgång till den specifika marknaden. Säger då marknadens regler att koden ska vara öppen, då är det bara att öppna koden eller avstå den marknaden.
Men folk är så livrädda för att temporärt förlora det företagen erbjuder så istället för att sätta press på företagen så kryper man för dom. Det är en mycket farlig väg att gå när man förskjuter makten ifrån konsumenter till företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vad exakt är det som är förbättringar i Windows 11? Alltså funktionalitet som gör att man blir effektivare vid datorn, utför saker snabbare och på ett mer behändigt sätt?

Av någon anledning har jag inte sett detta i Windows 11 när jag jämför det med Windows 7 och 10. Det går ju även att jämföra med Windows 2000 och XP för att inte tala om Mac OS "Classic" (t.ex 8.x och 9.x), Mac OS X (inte macOS) och Linux (KDE, MATE, XFCE).

Det jag sett hittills av 11an är att den måste "rivas ned" och "byggas upp" för att få en miljö som i någon mån motsvarar vad KDE t.ex erbjuder rakt ur lådan. Även Windows 10 kräver rätt så omfattande åtgärder (installera Classic/OpenShell, Winaero Tweaker, WindowBlinds, 8GadgetPack etc) innan det börjar matcha KDE. Explorer byts naturligtvis ut mot Directory Opus så filhanteringen börjar flyta på (optimalt vore dock om DOpus kunde ta över alla filväljare i programmen också).

Intrycket jag får är att följande tes verkar drivas:

"Om man är skeptisk och/eller kritisk mot Windows 11 beror det på okunskap och att man är konservativ. Det beror också på en ovilja att lära sig något nytt och att man inte letat reda på vilka funktioner som man skall eller bör avaktivera. Detta gäller även om man inte har några problem att köra senaste KDE eller anser att även MATE och XFCE är trivsammare miljöer än 11an. Windows 11 har optimala ändringar över 10an och 7an så det handlar om att lära om och sedan när man lärt om inser man hur underbart fantastisk 11an är."

Jag är definitivt effektivare i Windows 7 och DOpus än jag är i 11an med Explorer.

MS nya innovativa reklampåfund och aktiva blockering av Startmeny-ersättare gör inte saken bättre. 11ans variant av Startmeny är långt bakom KDEs version för att inte tala om Classic/OpenShell och gamla hederliga Apple-menyn i Mac OS 8.x/9x.

För tydlighetens skull så skrev jag förändring och inte just förbättring, sen tycker jag förvisso att saker och ting blivit bättre också.

Det intryck du får stämmer faktiskt ganska bra.

Nu generaliserar jag lite och är delvis ironisk men mitt eget intryck, efter att ha läst många olika trådar här på forumet, är att du och många andra här aktivt motarbetar och försöker få Windows 11 att se ut och fungera som MS-DOS med Windows 7-skal.

När ni sedan med hjälp av tredjepartsprogram fått det att se ut så som ni är vana med har ni samtidigt lyckats med bedriften att förstöra operativsystemet, vilket sedan brukar mynna ut i diverse klagomål om hur det är dumma Microsofts fel att operativsystemet blivit instabilt. Att installera om sin dator kommer aldrig på frågan, det skulle innebära för mycket jobb från er sida och det har ni aldrig tid med.

Kan det bero på att ni heller aldrig vill dra nytta av något nytt i OS som förenklar hela upplevelsen, ni vill t.ex. aldrig använda ett Microsoft-konto för att logga in i Windows, utan det måste vara ett lokalt konto, vilket får mig att undra hur ni gör med era telefoner med Android eller iOS (om ni har någon dvs.).

Ni gör dessutom allt i er makt för att avinstallera OneDrive och allt annat som Microsoft erbjuder, lagring skall endast göras lokalt då ni har superhemliga dokument skapade med Wordpad och som innehåller hela familjens hemligheter och sparade lösenord. Utforskaren byter ni ut most just Directory Opus för att bläddra runt bland era gamla dokument skapade i Wordpad, som ni öppnar åtminstone 10 gånger dagligen. Ni gör dessutom minst 100 högerklick per dag på diverse filer för att... Vem vet. Oavsett, det är bara Directory Opus som gäller för där ser allt ut som det ska och alltid har gjort.

När ni till slut fått ordning på allt som ni vill ha det, har ni via muskelminnet memorerat att ni skall flytta musen exakt 2 cm till vänster för att komma åt startknappen, och sedan flytta mussen ytterligare 1 cm upp för att starta Directory Opus. Personligen trycker jag bara på windowsflaggan och skriver första bokstaven för att hitta det program jag vill starta, skulle jag ändå vilja fästa saker i startmeny så kan jag göra det också.

Problemet nu är att ni glömt att stänga av Windows update, vilket ni dock är väldigt snabba på att åtgärda med diverse reghacks som ni hittat på internet, men trots att ni var snabba med att åtgärda detta visar det sig att en sprillans ny ikon dök upp från ingenstans(!). Detta ställer till problem då ikonen ni brukar kunna starta inte längre ligger där den ska och ni skriver av er om era dåliga upplevelser här på SweClockers. Medan ni skriver kommer ni samtidigt på att ni ska stänga av Windows-brandväggen, den är ju inte något att ha.

Tusan, problem igen, finns den inställningen i den gamla eller nya kontrollpanelen... Svetten rinner och det är på gränsen att ögonen tåras. Ni ger upp och installerar Windows 7 igen och gör ett sista inlägg i forumet om att ni minsann aldrig tänker installera Windows 11 igen.

I samband med detta ser ni en nyhet, som redan i rubriken ger sken av att det gäller en negativ förändring som testas i tidig preview av Windows 11 (som för övrigt inte innebär att den någonsin når current channel) och då passar ni på att flika in med något väldigt nyttigt som kan vara bra för alla att känna till.

Så min uppfattning är att ni jobbar på ett uråldrigt sätt och ni stängt av uppdateringar för både Windows och era egna vanor

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på er som kör Linux på heltid i era spel datorer.
Använder ni:
DLSS/frame gen
HDR/RTX HDR
Overlay för gpu/cpu användning

För mig är det ett krav för kunna överge Windows.
Är djupt beroende av Nvidias features som bara blir bättre och bättre.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

För tydlighetens skull så skrev jag förändring och inte just förbättring, sen tycker jag förvisso att saker och ting blivit bättre också.

Det intryck du får stämmer faktiskt ganska bra.

Nu generaliserar jag lite och är delvis ironisk men mitt eget intryck, efter att ha läst många olika trådar här på forumet, är att du och många andra här aktivt motarbetar och försöker få Windows 11 att se ut och fungera som MS-DOS med Windows 7-skal.

När ni sedan med hjälp av tredjepartsprogram fått det att se ut så som ni är vana med har ni samtidigt lyckats med bedriften att förstöra operativsystemet, vilket sedan brukar mynna ut i diverse klagomål om hur det är dumma Microsofts fel att operativsystemet blivit instabilt. Att installera om sin dator kommer aldrig på frågan, det skulle innebära för mycket jobb från er sida och det har ni aldrig tid med.

Kan det bero på att ni heller aldrig vill dra nytta av något nytt i OS som förenklar hela upplevelsen, ni vill t.ex. aldrig använda ett Microsoft-konto för att logga in i Windows, utan det måste vara ett lokalt konto, vilket får mig att undra hur ni gör med era telefoner med Android eller iOS (om ni har någon dvs.).

Ni gör dessutom allt i er makt för att avinstallera OneDrive och allt annat som Microsoft erbjuder, lagring skall endast göras lokalt då ni har superhemliga dokument skapade med Wordpad och som innehåller hela familjens hemligheter och sparade lösenord. Utforskaren byter ni ut most just Directory Opus för att bläddra runt bland era gamla dokument skapade i Wordpad, som ni öppnar åtminstone 10 gånger dagligen. Ni gör dessutom minst 100 högerklick per dag på diverse filer för att... Vem vet. Oavsett, det är bara Directory Opus som gäller för där ser allt ut som det ska och alltid har gjort.

När ni till slut fått ordning på allt som ni vill ha det, har ni via muskelminnet memorerat att ni skall flytta musen exakt 2 cm till vänster för att komma åt startknappen, och sedan flytta mussen ytterligare 1 cm upp för att starta Directory Opus. Personligen trycker jag bara på windowsflaggan och skriver första bokstaven för att hitta det program jag vill starta, skulle jag ändå vilja fästa saker i startmeny så kan jag göra det också.

Problemet nu är att ni glömt att stänga av Windows update, vilket ni dock är väldigt snabba på att åtgärda med diverse reghacks som ni hittat på internet, men trots att ni var snabba med att åtgärda detta visar det sig att en sprillans ny ikon dök upp från ingenstans(!). Detta ställer till problem då ikonen ni brukar kunna starta inte längre ligger där den ska och ni skriver av er om era dåliga upplevelser här på SweClockers. Medan ni skriver kommer ni samtidigt på att ni ska stänga av Windows-brandväggen, den är ju inte något att ha.

Tusan, problem igen, finns den inställningen i den gamla eller nya kontrollpanelen... Svetten rinner och det är på gränsen att ögonen tåras. Ni ger upp och installerar Windows 7 igen och gör ett sista inlägg i forumet om att ni minsann aldrig tänker installera Windows 11 igen.

I samband med detta ser ni en nyhet, som redan i rubriken ger sken av att det gäller en negativ förändring som testas i tidig preview av Windows 11 (som för övrigt inte innebär att den någonsin når current channel) och då passar ni på att flika in med något väldigt nyttigt som kan vara bra för alla att känna till.

Så min uppfattning är att ni jobbar på ett uråldrigt sätt och ni stängt av uppdateringar för både Windows och era egna vanor

Nu är det dock så att KDE fungerar som man kan förvänta sig. Det innebär att om vi bortser från Windows helt och istället tittar på andra lösningar ser man då att denna miljö har ett upplägg som är utmärkt - inställningar, program - ja, allt nås på det sätt man kan förvänta sig av ett effektivt gränsnitt.

Även widgets fungerar som man kan förvänta sig av ett effektivt GUI.

Nu är det ju även så att "söka-efter-program X" knappast är en "ersättare" till en logiskt sorterad meny med program. Den sortering jag använder är i praktiken samma som jag körde redan i Mac OS 8.x där programmen ligger i kategorier. Detta upplägg kör jag i Windows (XP, 7 samt 10 via ClassicShell) och... intressant nog tänker tydligen KDE (rättare sagt utvecklarna) i liknande banor som mig eftersom sorteringen är likartad. Detta är rakt ur lådan när t.ex Debian med KDE startat upp och visat skrivbordet.

Directory Opus är överlägsen Explorer, samma sak gäller Dolphin i KDE som påminner mig om en sorts "light-DOpus". Nu finns det ju andra filhanterare också, t.ex gamla hederliga PathFinder som jag körde i Mac OS X - också en mycket bra sak. Sådana saker som split screen och tabbar i kombination och annat gör att en ny filhanterare är en förbättring. Det kan ju vara bra att t.ex prova alternativen innan man utser Explorer till den bästa lösningen bara för att MS (till slut) införde tabbar i 11an.

Ingenting av det jag sett av Windows 11 har lyckats övertyga mig om att MS löst saker "bättre" än vare sig KDE, Mac OS X (ej macOS) med PathFinder eller Windows 7. Däremot lyckas KDE "rakt ur lådan" erbjuda det som gör datorn trevlig att använda - effektivitet och flexibilitet.

Windows 11 har en dysfunktionell Startmeny (dysfunktionell jämfört med KDE, Applemenyn i Mac OS 7/8/9, Windows 95-7), en taskbar som lidit av "förenklingar", inställningar som är finfina på en tablet/2-in-1 men barocka på en 32-tumsskärm, reklam/sponsrade/rekommenderade appar, bloatware (rejält i Home/Pro - LTSC-testbuilden är dock ren som väl är), långsam Explorer, Show more options (ja, det går att stänga av men är ändå en degradering), uppdateringar som introducerar buggar (mars-uppdateringen var ju... inte optimal för att uttrycka sig milt). Nu senast blockering av program som försöker åtgärda bristerna.

Som alternativ har vi då Windows 10 (LTSC) som fungerar utmärkt bra (efter rekonstruktion av 7an) för att inte tala om KDE som fungerar som man förväntar sig rakt ur lådan. Inga som helst problem att använda det - den miljön "bara fungerar".

För min del är det helt klart KDE som gäller som nästa miljö. Detta inlägg är förövrigt skrivet i Brave under just KDE då jag kör Linux och Windows samtidigt.

Det behövs ingen "rekonstruktion av 7an" i KDE eftersom det helt enkelt är utmärkt som det är och stödjer anpassningar rakt ur lådan.

Min enkla rekommendation till alla dessa "Windows 11-apologeter" är att testa Linux med lite olika DEs. Uppenbarligen delas inte MS designlösningar av andra system.

OneDrive har jag avaktiverat förövrigt, avskyr när den "kapar" mina mappar. Som mappad nätverksenhet är det OK.

Att logga in med MS-konto är inte min melodi heller. Alldeles för stora säkerhetsrisker med att ha ett "molnkonto" till datorn. Med smartphonen kör jag dock Googlekonto fast jag lagrar ingenting "viktigt" i den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag håller med dig och förstår. För mig är 7an absolut bättre än W11. Förstår inte heller varför folk gillar w11 mera än att det är nytt, för saken är den att förutom att det är säkrare (för att det är nyare) så förstår jag inte, eller så är det som att alla dessa nördar som använt windows tidigare glömde hur mycket bättre det är att INTE behöva ha ett till val i kontextmenyn för att komma åt saker, men detta är bara en liten del. Varför kan man t ex inte söka på skrivbordet med f3 längre?
Satt med xp väldigt länge, tills jag blev tvingad att byta mer eller mindre, men när jag gick till 7an från just xp så var det ändå en helt ok upplevelse efter att man bytte temat till classic.

Jag baserar inte heller mina upplevelser på gamla minnen, utan jag använder w7 dagligen och även w11.

Ja, i valet mellan 7an och 11an tar jag 7an alla veckans dagar, alla veckor på året före. Har t.o.m en 7-VM fullt konfad och klar som är mitt potentiella go-to vid Linuxmigration för de programvaror som kräver Windows (en 10-VM för det som inte funkar i 7an).

Varje gång jag växlar från 11an till 7an framstår det sistnämnda som nästa generations Windows och den förstnämnda mer som en gammal version.

Dessutom föredrar jag tveklöst Gadgets och Aero Glass. Som tur är kan man få 10an att få Aero vilket jag gjort (tack, Stardock).

Det riktigt intressanta är då att KDE använder sig av ett upplägg som delvis påminner om W7. Det kanske är så att Windows 8 och Windows 11 inte är föredömet framför alla när det gäller desktop-GUI?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Ja, i valet mellan 7an och 11an tar jag 7an alla veckans dagar, alla veckor på året före. Har t.o.m en 7-VM fullt konfad och klar som är mitt potentiella go-to vid Linuxmigration för de programvaror som kräver Windows (en 10-VM för det som inte funkar i 7an).

Varje gång jag växlar från 11an till 7an framstår det sistnämnda som nästa generations Windows och den förstnämnda mer som en gammal version.

Dessutom föredrar jag tveklöst Gadgets och Aero Glass. Som tur är kan man få 10an att få Aero vilket jag gjort (tack, Stardock).

Det riktigt intressanta är då att KDE använder sig av ett upplägg som delvis påminner om W7. Det kanske är så att Windows 8 och Windows 11 inte är föredömet framför alla när det gäller desktop-GUI?;)

Jag tycker att Windows 7 är väldigt förlegat (förutom möjligtvis Aero). Det är mycket som jag tycker fungerar bättre i nyare Windows versioner och personligen har jag inte använt Windows 7 sedan Windows 10 kom ut på någon av de datorer jag använder dagligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag hade rätt. Testningen av reklam i startmenyn är bara för de som är med i preview programmet och i USA
"This will appear only for Windows Insiders in the Beta Channel in the U.S. and will not apply to commercial devices (devices managed by organizations)."
https://www.elevenforum.com/t/kb5037000-windows-11-insider-be...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker att Windows 7 är väldigt förlegat (förutom möjligtvis Aero). Det är mycket som jag tycker fungerar bättre i nyare Windows versioner och personligen har jag inte använt Windows 7 sedan Windows 10 kom ut på någon av de datorer jag använder dagligen

Vad är det som är "förlegat" ifråga om GUI i 7an och på vilket sätt är 10an "mer effektiv"?

Funktion, effektivitet och flexibilitet är mina ledord, om sedan systemet som erbjuder detta släpptes 1998 eller 2024 har liten betydelse.

Ur hanteringssynvinkel ser jag inte direkt att 10an medfört förbättringar rakt av över 7an, t.ex detta med Inställningar vs Kontrollpanelen. Startmenyn är inte heller en förbättring mot tidigare varianter (hela vägen tillbaka till 95an). Taskbaren funkar helt OK även om t.ex volymhanteringen är effektivare i 7an, framförallt mixern. Det som däremot är en förbättring är snabbinställningarna bl.a.

Det som gör 10an helt OK är att det går att återställa 7an tämligen bra, inklusive gadgets även om splittringen mellan Inställningar och Kontrollpanelen är ett irritationsmoment och bristande UX.

Vad som definitivt är förbättringar är sådant som Secure Boot och uppgraderad BitLocker. Så ja, "under skalet" har 10an fått uppgraderingar som är att betrakta som bra. Man kan t.o.m argumentera att dessa aspekter gör det fördelaktigt att köra detta nyare system över 7an.

Ifråga om GUI och UX är däremot 7an helt klart att föredra även om 10an kan bli "helt OK".

Annars är KDE det utmärkta exemplet på att det går att både renovera och innovera eftersom denna miljö erbjuder bra upplägg av de olika delarna, inklusive de områden där både W10 och framförallt W11 är nedgraderingar.

MS hade kunnat lösa det mesta om t.ex Windows 11 hade ett desktopläge (KDE-liknande inklusive temamotor) samt ett tabletläge där det sistnämnda i princip är dagens GUI och växlas in automatiskt om man kör systemet på en 2-in-1-enhet och antingen växlar till tabletläget eller kopplar bort externa skärmar etc (dockar loss om enheten är dockad).

Hade dessutom PowerToys fått en modul med liknande funktionalitet som ClassicShell skulle detta vara ett stort plus.

Tar de även fram ett "reklamsponsrat" system (kalla det Windows 11 SE eller något) där varje "oaktiverad" version automatiskt körs i detta läge samt reklamfria versioner (om man köper standardlicenserna) kan man kanske t.o.m nå en acceptabel kompromiss som parterna kan gå med på.

Jag rekommenderar samtliga "Windows 11-försvarare" att prova KDE. Det är ett utmärkt exempel på hur man kan utveckla en miljö framåt utan att kasta ut barnet med badvattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Ifråga om GUI och UX är däremot 7an helt klart att föredra även om 10an kan bli "helt OK".

Jag rekommenderar samtliga "Windows 11-försvarare" att prova KDE. Det är ett utmärkt exempel på hur man kan utveckla en miljö framåt utan att kasta ut barnet med badvattnet.

Just det har med GUI och UX så tycker jag att Windows 11 är finare och föredrar det före Windows 7 alla dagar i veckan. Man kan enklare se t.ex. batterihistoriken, Windows kan automatiskt ansluta och använda 3G/4G/5G modem när man inte är ansluten till Wi-Fi som några exempel. Sedan så gillar jag också appar från MS Store, så som podcast app, något som var mycket bökigare på Windows 7.

Btw, så har jag använt KDE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Har för mig att det är Fedora som krånglar som mest efter uppdateringar och uppgraderingar. Eller är det Manjaro?

Fedora - på stödd hårdvara - är extremt problemfritt, skulle jag vilja säga. Jag har - för många år sen - haft problem med Fedora och Nvidiakort, men på AMD-hårdvara har det varit robust som bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Just det har med GUI och UX så tycker jag att Windows 11 är finare och föredrar det före Windows 7 alla dagar i veckan. Man kan enklare se t.ex. batterihistoriken, Windows kan automatiskt ansluta och använda 3G/4G/5G modem när man inte är ansluten till Wi-Fi som några exempel. Sedan så gillar jag också appar från MS Store, så som podcast app, något som var mycket bökigare på Windows 7.

Btw, så har jag använt KDE

Windows 11 är ett system som ser "fint ut" på produktbilder (t.ex MS bilder på Surface-enheterna) och skärmdumpar etc men sedan när man sätter sig med det blir det avsmak.

En del kan jag absolut hålla med om, framförallt snabbinställningar och liknande som förbättrats. Dock är jag inte helt övertygad om att jag vill ha automatisk mobilnätskoppling såvida det inte går att prioritera i inställningarna (värst är enheter som använder mobildata och samtidigt indikerar WiFi).

MS Store blev helt klart förbättrad i 11an - dock är inte appar min melodi annat än PWA. En del Store-appar kör jag av "nöden".

Jag kör faktiskt 11an själv - på min ROG Ally och säger såhär: På en enhet av den typen, alternativt en 2-in-1 (Surface Pro, Surface Go, Latitude 7350 Detachable etc) är jag faktiskt nöjd med såväl GUI som UX. Jag har inget direkt att använda mot i 11an på dessa punkter när man använder denna typ av enheter.

Däremot är jag inte alls överens med GUI och UX i 11an när man sitter med 32-tumsskärm och kör mus/tangentbord.

Om 11an hade dagens tabletläge när man t.ex kopplar bort Type Cover från sin Surface Pro/Go samt ett KDE-liknande läge när man kopplar in sin Surface Dock och kör stor skärm samt externt mus/tangentbord hade jag varit tämligen nöjd även på min huvuddator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Fedora - på stödd hårdvara - är extremt problemfritt, skulle jag vilja säga. Jag har - för många år sen - haft problem med Fedora och Nvidiakort, men på AMD-hårdvara har det varit robust som bara den.

Suveränt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Betala 1300 spänn för ett sketet OS som samlar all din data och har reklam i menyerna. Sinnessjukt.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super