Efter DMA:s införande – mindre webbläsare tar markandsandelar i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm. Jag har inte märkt av några problem på Googles sidor åtminstone. Några exempel på sidor? Och hur mycket lagg pratar vi om?
YouTube kan ta 2-3 sekunder att ladda, men i övrigt (sökmotorn, Gmail, Calendar) är det snabbt för mig.

Det går att ändra User-Agent i Firefox så att den ser ut som Chrome, ja. Inte 100% säkert att det hjälper dock, även om det nu skulle vara en faktisk koll de gör för att försämra -- vilket jag har svårt att tro.

Tack! <3
ändrade Useragent till samma som chrome => Sjukt snabbt <3

Permalänk
Avstängd

iphone: firefox focus ; chrome
dator: chrome ; firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Tack! <3
ändrade Useragent till samma som chrome => Sjukt snabbt <3

Ganska illa om det är så att Google aktivt försämrar för andra webbläsare. Företaget har redan i det närmaste monopol på många områden och även här. Säger inte att det är så men nog börjar man undra.

Har inte provat detta själv men ska prova när jag väl är hemma. Tycker det oftast går snabbt nog om än trögare på vissa ställen. Men då kör jag blockerare och tillägg också. Men intressant att se om det blir någon märkbar skillnad även här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kanske kan spara några minuter till andra iOS-användare: Firefox på iOS stödjer fortfarande inte tillägg som desktop-versionen.

Permalänk
Medlem

Kör på Brave till både datorn och mobilen sedan några månader, bytte från Chrome. Funkar klockrent än så länge, var väldigt enkelt att skifta 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Sötast

Jag kan också ge input på youtube och user agent.

Både jag och en polare kör firefox.

För någon månad sedan så fick han upp varningar om att han inte får lov att köra adblocker på youtube... då fick jag inget sådant.

Nu för 3 dagar sedan så började youtube frysa i c:a 30 sekunder ungefär 5sekunder in i ALLA youtube klipp.
Om man försöker spola eller liknande så fryser den också i c:a 30 sekunder.

Testade just nu efter tipset i tråden om user agent, jag behövde inte ens starta om webbläsaren. Youtube funkar åter perfekt.

Jag gissar på att de targetar ett väldigt litet antal personer åt gången för att det skall gå att hävda att det är ett 'you'-problem.
För att få ungefär samma reaktion som här.... "så har det aldrig varit för mig" för att få enskilda användare att ge upp och installera chrome.... för vem orkar installera om hela datorn bara för att firefox har valt att strula.

När firefox väl är dött så äger google hela marknaden då de äger chromium och alla uppdateringar de gör till chromium upstreamas till chrome. Sedan är det google som bestämmer hur internet skall fungera.

Permalänk
Medlem

Firefox med Ghostery, jag skulle inte överleva utan "session manager", orka bokmärken.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

så äger google hela marknaden då de äger chromium

Sånt kan rapporteras till amerikanska justitiedepartementet som skapande/nyttjande av monopolställning. Jag vet inte om man må vara amerikansk medborgare, men skicka isåfall in till mozilla så får de undersöka vidare och rapportera in det. - https://www.justice.gov/atr/complaint-center

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag kan också ge input på youtube och user agent.

Både jag och en polare kör firefox.

För någon månad sedan så fick han upp varningar om att han inte får lov att köra adblocker på youtube... då fick jag inget sådant.

Nu för 3 dagar sedan så började youtube frysa i c:a 30 sekunder ungefär 5sekunder in i ALLA youtube klipp.
Om man försöker spola eller liknande så fryser den också i c:a 30 sekunder.

Testade just nu efter tipset i tråden om user agent, jag behövde inte ens starta om webbläsaren. Youtube funkar åter perfekt.

Jag gissar på att de targetar ett väldigt litet antal personer åt gången för att det skall gå att hävda att det är ett 'you'-problem.
För att få ungefär samma reaktion som här.... "så har det aldrig varit för mig" för att få enskilda användare att ge upp och installera chrome.... för vem orkar installera om hela datorn bara för att firefox har valt att strula.

När firefox väl är dött så äger google hela marknaden då de äger chromium och alla uppdateringar de gör till chromium upstreamas till chrome. Sedan är det google som bestämmer hur internet skall fungera.

För mig tar YouTube numera 2-3 sekunder längre tid än det gjort innan på min lite äldre dator (bärbar dator från 2012, dock så har jag installerat en Core i7 3632 cpu i den) sedan Google/YouTube började sitt kring mot adblocking

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör Firefox både på dator och mobil. Dator några fler år. Kommer inte ihåg vad standard på mobil va innan.

Det är alltid bra med konkurens, så när mindre aktörer får fler användare i dessa sorts marknader är alltid kul att se.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av Disney:

klickade på youtube.com => inget händer, väntar 10 sekunder... klickar över på chrome => laddar på en gång.
försöker se filmer på youtube => laggar / klipper, går knappt att spola med firefox
ser nu allt i chrome = helt felfritt...
har en gammal laptop, för på min stationära "superdator" fungerar firefox utan problem.(lite laggigt?)

Google har ju infört dumheter med hjälp av att kolla din "user-agent" men jag vet inte om de fortfarande gör så: https://www.neowin.net/news/google-explains-why-it-did-not-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hade hoppats på ett större hopp för just Firefox personligen. Men bra att fler webbläsare ges utrymme förstås. Allt kan inte vara Chrome/ium.

Kört Firefox sen innan det hette Firefox. Firefox på Android så fort det släpptes. Och min MBA M1 kör även den Firefox, men det är typ det enda den egentligen används för.

Fler borde prova Firefox, speciellt om man inte gjort det på många år. Helt underbar browser. Igår, idag och imorrn.

Jag kan bara hålla med. Daily driver på både desk och hand. Sätter man på FirstPartyIsolation och ResistFingerPrinting i about:config och har uBO med alla listor så slår den alla andra på fingrarna när det gäller "privacy" och "integrity" som är så mångas säljord idag.

Innan hette FireFox Phoenix. Och Thunderbird hette Minotaur. De var inne på Grekisk mytologi med namnen. Men de fick inte heta så i USA, så då blev det namnen de har i dag istället. Båda projekten avknoppades från Mozilla Suite. Eller Mozilla Application Suite som var hela Netscape Communicators öppna källkod. Vilket jag använde innan.

För mig som tycker integritet och privatliv är ngt man inte säljer så har inga andra alternativ någonsin lockat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThurahT:

Innan hette FireFox Phoenix. Och Thunderbird hette Minotaur. De var inne på Grekisk mytologi med namnen. Men de fick inte heta så i USA, så då blev det namnen de har i dag istället.

Extra kuriosa: Phoenix bytte först namn till Firebird, men det blev tjafs om det namnet också, eftersom det redan fanns ett ganska välkänt program (en databasserver) med det namnet. Så de bytte namn igen inom ett år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Firefox med Ghostery, jag skulle inte överleva utan "session manager", orka bokmärken.

Det var länge sedan Ghostery var ägt av ett företag eller en person som inte säljer din data

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det var länge sedan Ghostery var ägt av ett företag eller en person som inte säljer din data

Ja, men det blockerar iaf annonser.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Safari på dator och mobil, finns inget som kommer i närheten när det gäller batterianvändande och på den stationära föredrar jag bara att använda samma pga synkade tabbar automatiskt över iCloud.
Varje gång jag ger Firefox en chans är det sämre på precis allt, vilket är synd för det var bra en gång i tiden.

Hoppas Kagi får ordning på Orion snart, testar den då och då men en del buggar och prestandaproblem gör att jag går tillbaka till Safari.
Betalar för övrigt för Kagi search och har gjort länge, förstår inte hur folk orkar med Google, resultaten är horribla, men å andra sidan förväntar sig väl dom flesta att allt ska vara gratis 😅 Gav upp på GMail för en herrans massa år sedan med och kör Fastmail (men ja det kostar ju också så klart).

Permalänk
Medlem

Jag alternerar mellan Edge, Vivaldi och Brave.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag kan också ge input på youtube och user agent.

Både jag och en polare kör firefox.

För någon månad sedan så fick han upp varningar om att han inte får lov att köra adblocker på youtube... då fick jag inget sådant.

Nu för 3 dagar sedan så började youtube frysa i c:a 30 sekunder ungefär 5sekunder in i ALLA youtube klipp.
Om man försöker spola eller liknande så fryser den också i c:a 30 sekunder.

Testade just nu efter tipset i tråden om user agent, jag behövde inte ens starta om webbläsaren. Youtube funkar åter perfekt.

Jag gissar på att de targetar ett väldigt litet antal personer åt gången för att det skall gå att hävda att det är ett 'you'-problem.
För att få ungefär samma reaktion som här.... "så har det aldrig varit för mig" för att få enskilda användare att ge upp och installera chrome.... för vem orkar installera om hela datorn bara för att firefox har valt att strula.

När firefox väl är dött så äger google hela marknaden då de äger chromium och alla uppdateringar de gör till chromium upstreamas till chrome. Sedan är det google som bestämmer hur internet skall fungera.

tror snarare det är så att de lastdelar ut användare på sina miljarder med servrar baserat på din "identitet", som du säker är uppbyggd av useragent+ip+nått, och sen kan man riskera att hamna på servrar som inte mår så bra eller som är överbelastade. Råkade nämligen ut för exakt samma strul med videor som fryste efter 30s och testade då att tunnla trafiken genom företagsnätet istället och då försvann frysningarna trotts att det var samma browser, dator och useragent.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Brave på både telefon och dator. Fungerar riktigt bra, och får bra testresultat från sidor som dessa: https://coveryourtracks.eff.org/

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Sötast
Skrivet av F.Ultra:

tror snarare det är så att de lastdelar ut användare på sina miljarder med servrar baserat på din "identitet", som du säker är uppbyggd av useragent+ip+nått, och sen kan man riskera att hamna på servrar som inte mår så bra eller som är överbelastade. Råkade nämligen ut för exakt samma strul med videor som fryste efter 30s och testade då att tunnla trafiken genom företagsnätet istället och då försvann frysningarna trotts att det var samma browser, dator och useragent.

Det är en sund teori, men i detta fallet är det inte så att videon inte laddar. Det gör den omedelbart, men hela webbläsaren fryser och tar ingen input överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är en sund teori, men i detta fallet är det inte så att videon inte laddar. Det gör den omedelbart, men hela webbläsaren fryser och tar ingen input överhuvudtaget.

ok, ja det är ju något helt annat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ganska illa om det är så att Google aktivt försämrar för andra webbläsare. Företaget har redan i det närmaste monopol på många områden och även här. Säger inte att det är så men nog börjar man undra.

Har inte provat detta själv men ska prova när jag väl är hemma. Tycker det oftast går snabbt nog om än trögare på vissa ställen. Men då kör jag blockerare och tillägg också. Men intressant att se om det blir någon märkbar skillnad även här.

Pengar är pengar? Kan nu surfa med firefox igen, tack vare useragent tricket

Skrivet av Patrik356b:

Google har ju infört dumheter med hjälp av att kolla din "user-agent" men jag vet inte om de fortfarande gör så: https://www.neowin.net/news/google-explains-why-it-did-not-ma...

verkar så dom kollar sånt? hade också velat ha monopol om jag kunde ?

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Firefox mer än någon annan men tyvärr så känns det som att Chromium läsare bara fungerar bättre om man ska vara ärlig.

Körde med Firefox till Linux laptopen och att få till "smooth scrolling" gick inte alls. Inte ens efter en vecka med googlande och ändringar i about:config

Gick över till Brave och där fungerade det direkt.

Permalänk
Sötast

Nu har google translate plötsligt slutat funka i firefox....
Kan gå igång om man laddar om fliken ett par gånger.

I chromium funkar det perfekt.

Antingen så får google backa och får bötesbelopp eller så är firefox snart mördad.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Nu har google translate plötsligt slutat funka i firefox....
Kan gå igång om man laddar om fliken ett par gånger.

I chromium funkar det perfekt.

Antingen så får google backa och får bötesbelopp eller så är firefox snart mördad.

funkar utmärkt.

Firefox 125.0.1 även 125.0.2 funkar efter uppdatering så luktar snarare ev dns problem eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rouge of Darkness:

funkar utmärkt.

Firefox 125.0.1 även 125.0.2 funkar efter uppdatering så luktar snarare ev dns problem eller nått.

Ja jo, men läs i tråden

Menar inte att sidan permanent slutat fungera för alla användare. Verkar vara en helt annan metod.
Googlar man ämnet så ser det ut att komma i vågor för flera personer och sedan funkar det plötsligt igen.