Spelskärm kan inte gå i mer än 60Hz. Enormt frustrerande..

Permalänk
Medlem

Spelskärm kan inte gå i mer än 60Hz. Enormt frustrerande..

Hej alla.
Har ett problem där jag inte kan ställa in uppdateringsfrekvensen på skärmen i vald upplösning i mer än 60Hz.

Specs om datorn.
OS: Win 10.
Grafikkort: Nvidia GT 710
Bildskärm: MSI Optix MAG301RF
Vald upplösning: 2560x1080
V-sync avstängt.

Och det är här problemet ligger, jag kan bara välja max 60Hz i vald upplösning.
Någon kunnig som kan komma med tips på vad som kan strula?
Så fort jag ändrar upplösning så funkar det att välja 120Hz och uppåt.

Lite info om skärmen:
https://storage-asset.msi.com/datasheet/monitor/global/Optix-...
https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG301RF/Specification

Permalänk
Medlem

Tveksam om det grafikkortet klarar något mer än 60hz i 2560x1080

Första jag fick på google var: "This graphics card can connect up to two displays. The DVI-D DL port has a max resolution of 2560 x 1600 at 60 Hz while the HDMI port has a max resolution of 4096 x 2160 at 24 Hz."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Tveksam om det grafikkortet klarar något mer än 60hz i 2560x1080

Första jag fick på google var: "This graphics card can connect up to two displays. The DVI-D DL port has a max resolution of 2560 x 1600 at 60 Hz while the HDMI port has a max resolution of 4096 x 2160 at 24 Hz."

Ofan, så det kanske är graffet som flaskar? Inte ens tänkt på det.
Blir att testa med ett annat direkt. Tack för tips!

Återkommer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yorgo_:

Ofan, så det kanske är graffet som flaskar? Inte ens tänkt på det.
Blir att testa med ett annat direkt. Tack för tips!

Återkommer.

Ja, de korten har någonstans kring HDMI 1.4 eller så, räcker inte till högre upplösningar/refresh rates.

Värt att tänka på att skärmen kräver DP för att nå sin högsta potential.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Tveksam om det grafikkortet klarar något mer än 60hz i 2560x1080

Första jag fick på google var: "This graphics card can connect up to two displays. The DVI-D DL port has a max resolution of 2560 x 1600 at 60 Hz while the HDMI port has a max resolution of 4096 x 2160 at 24 Hz."

HDMI porten verkar vara HDMI 1.4. Den pallar i så fall med 30Hz i 4K och 1080P i 120Hz.

Det är väl säkert inte garanterat dock, men kanske kan vara värt att prova.
Har för mig att man kan överklocka och lägga till olika Hz/upplösnings-lägen med ett program och i så fall prova sig till vad man kan uppnå.

Edit: Tror det var denna eller något liknande som jag använde för rätt många år sedan. Lyckas få 60Hz skärm att nå 72Hz.
Du har dock inte exakt samma problem, men det borde gå att använda programmet till det som du vill istället, alltså lägga till en upplösning och Hz som inte stöds som standard.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fearnox:

HDMI porten verkar vara HDMI 1.4. Den pallar i så fall med 30Hz i 4K och 1080P i 120Hz.

Det är väl säkert inte garanterat dock, men kanske kan vara värt att prova.
Har för mig att man kan överklocka och lägga till olika Hz/upplösnings-lägen med ett program och i så fall prova sig till vad man kan uppnå.

Och skärmen kör 2560x1080 (upp till 200hz), inte 1920x1080.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Och skärmen kör 2560x1080 (upp till 200hz), inte 1920x1080.

Men det bör väl inte spika Hz till 60FPS förutom genom att det är upplösning som drivrutinen ser som standard?
Kanske kan få upp den tillexempel till 75Hz i alla fall om hen orkar med lite meckande. Det är ju i alla fall ganska många mer % i FPS.

Sedan så kanske det inte behövs så hög upplösning i E-sport, så där skulle hen kunna gå ner i 1080P(eller något som skalar bra) eller till och med ännu lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men det bör väl inte spika Hz till 60FPS förutom genom att det är upplösning som drivrutinen ser som standard?
Kanske kan få upp den tillexempel till 75Hz i alla fall om hen orkar med lite meckande. Det är ju i alla fall ganska många mer % i FPS.

Sedan så kanske det inte behövs så hög upplösning i E-sport, så där skulle hen kunna gå ner i 1080P(eller något som skalar bra) eller till och med ännu lägre.

Med ett GT 710 tror jag knappast vi pratar om massor med FPS oavsett - mer att det är skönare för ögonen i typ desktopmiljö med högre uppdateringsfrekvens

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med ett GT 710 tror jag knappast vi pratar om massor med FPS oavsett - mer att det är skönare för ögonen i typ desktopmiljö med högre uppdateringsfrekvens

Det är väl sant i och för sig, och i dekstop miljö bör säkert upplösning prioriteras framför FPS.

Permalänk
Medlem

Tjena alla.
Hittade ett GTX970 som jag slängde in, nu drar skärmen iväg i hela 140Hz!

Stort tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tjena alla.
Hittade ett GTX970 som jag slängde in, nu drar skärmen iväg i hela 140Hz!

Stort tack för tipsen!

Bättre än 60! Och ett stort hopp från GT710 haha.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bättre än 60! Och ett stort hopp från GT710 haha.

Är egentligen bara en kontorsdator, men lyxen att scrolla nyhetssidor i mer än 60Hz!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yorgo_:

Tjena alla.
Hittade ett GTX970 som jag slängde in, nu drar skärmen iväg i hela 140Hz!

Stort tack för tipsen!

På HDMI eller DP?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

På HDMI eller DP?

HDMI

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yorgo_:

Ah, hittar du en DP-kabel så kan du nog få ut ännu lite mer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.