Tele2 uppkopplingsgaranti - Egen router

Permalänk
Medlem

Tele2 uppkopplingsgaranti - Egen router

Vi har precis bytt till fiber från Tele2. Den uppkopplingshastigheten vi valt medger en dongel + simkort för "Uppkopplingsgaranti".

Är det någon som vet hur detta faktiskt fungerar?

Primära behovet är att smarta enheter och övervakning ska fortsätta fungera även om fibern kapas. Jag har redan UPS för att täcka ev strömbortfall.

Det är känt att dongeln ger 20 GB/Månad även när fibern faktiskt fungerar. Det öppnar för viss flexibilitet.
- Hur aktiveras den "obegränsade" datamängden vid avbrott i fiberleveransen?

Jag har för avsikt att använda egen router (pfSense)
- Är uppkopplingsgarantin beroende av att dongeln sitter i Tele2's router?
- Blir man begränsad i inställningsmöjligheterna i routern för att fail-over-funktionaliteten ska fungera tillfredsställande?

Just nu är jag inne på att sätta dongeln direkt i pfSense-burken och ställa in fail-over däri. Tele2's router går säkert att hitta annan användning för, som brygga eller accesspunkt.
Jag har dock inte kommit långt i min undersökning av möjligheterna.
- Vilken lösning rekommenderas?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på alla frågor. Men har erfarenhet av uppkopplingsgarantin. Obegränsat aktiveras efter att man pratat med Tele2 supporten och dom bekräftar att det är avbrott hos dom. Sedan så har obegränsat varit aktivt i resten utav den månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 427BOSS:

Kan inte svara på alla frågor. Men har erfarenhet av uppkopplingsgarantin. Obegränsat aktiveras efter att man pratat med Tele2 supporten och dom bekräftar att det är avbrott hos dom. Sedan så har obegränsat varit aktivt i resten utav den månaden.

Tackar! Det var alltså ingen smartness inblandad öht.
Då vet jag att jag ska ringa dem!
Märkligt att de inte skryter med detta varken på hemsidan eller i installationsguiden (som jag visserligen inte läst förrän nu)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N