Uppgradera till 14700k eller till 7800x3d

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 14700k eller till 7800x3d

Hej!
Spelar just nu på ett 12600k men funderar stort på att uppgradera. Vad tycker ni är bäst att göra? Uppgradera till 14700k eller uppgradera till 7800x3d men då behöver jag även köpa nytt moderkort samt nya ram minnen. Vill gärna byta till 7800x3d men det kommer kosta en del. Är det värt eller ska man köra på ett 14700k? Spelar endast.

Tacksam för tipsen

Speccs just nu;
I5-12600k
be quiet pure rock 2
asus prime b660-plus d4
3060 ti( ska uppgradera till 4070s)
Seasonic focus plus 750w
Crucial Ballistix Sport LT 3000 MHz DDR4 DRAM Desktop Gaming Memory Single 16GB

Permalänk
Medlem

Vad som är "värt" är individuellt. Bara du kan avgöra om du vill lägga en viss mängd pengar på något. 7800x3d är den bättre CPUn av de två för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad som är "värt" är individuellt. Bara du kan avgöra om du vill lägga en viss mängd pengar på något. 7800x3d är den bättre CPUn av de två för spel.

Jo men är det så stor skillnad på dessa två att de värt att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrrre:

Jo men är det så stor skillnad på dessa två att de värt att byta?

SweC har jättemånga bra recensioner, i dessa sätts olika CPU:er mot varandra. https://www.sweclockers.com/tester/processorer

Permalänk

Om jag förstår dina specs rätt så har du bara en ram sticka med 16gb idag? Om så är fallet köp ett kit med två, helst minst 3600mhz, och få en rejäl prestanda skjuts den vägen istället. 12600k är fortfarande en bra cpu idag.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket pengar du vill kasta på din Hobby. Jag skulle säga att det inte är värt att uppgradera utan skulle väntat 2 generationer innan uppgradering.

Har du något spel där din processor flaskar resten av ditt system?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

Om jag förstår dina specs rätt så har du bara en ram sticka med 16gb idag? Om så är fallet köp ett kit med två, helst minst 3600mhz, och få en rejäl prestanda skjuts den vägen istället. 12600k är fortfarande en bra cpu idag.

2x8 gb ska det stå