IDE i FW kabinett VS SATA i USB kabinett?

Permalänk

IDE i FW kabinett VS SATA i USB kabinett?

Tja!

Söker efter ett kabinett till min macbook.
Har inte hittat ett fw sata kabinett utan bara usb med sata eller ide med fw.
Så jag undra vad man ska ta... Funderar på ide fw.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Firewire har mindre protokollöverhäng och är därför snabbare än USB trots lägre nominell hastighet. PATA och SATA diskar ( av samma generation och fabrikat) är indentiska förutom anslutningen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

SATA är betydligt snabbare än PATA kan tilläggas. USB med SATA klår lätt FW med PATA.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
SATA är betydligt snabbare än PATA kan tilläggas. USB med SATA klår lätt FW med PATA.

Nej, det stämmer inte alls.
Det är inte diskarna som det hänger på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
SATA är betydligt snabbare än PATA kan tilläggas. USB med SATA klår lätt FW med PATA.

Vad har du för goja nu?
Frågan var väl vilken hårddisktyp man skulle ha, och som tidigare sagt så är diskarna identiska förutom *ATA-kretsen på hårddisken (ungefär).
Att dra upp snack om att SATA- och PATA-bussarna är olika hastigheter är ju irrelevant eftersom båda PATA (133) samt SATA har snabbare buss än både usb2 och firewire 800.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu?

Firewire 800 är god för 3.2Gb teoretiskt. En PATA (133) är god för 133MB/s, dvs ca 1Gb. Sen är SATA 1.0 (150) god för 150MB/s.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Hur menar du nu?

Firewire 800 är god för 3.2Gb teoretiskt. En PATA (133) är god för 133MB/s, dvs ca 1Gb. Sen är SATA 1.0 (150) god för 150MB/s.

Vad som menas är att det spelar ingen roll hur snabba diskarna
är när proppen ändå sitter i USB-bussen.

USB2 klarar 480 Mb/s. En PATA klarar skyffla 133MB/s.
Alltså klarar inte USB av att hantera den hastigheten.
Då spelar det ingen roll om disken klarar 1500000MB/s.

Eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Hur menar du nu?

Firewire 800 är god för 3.2Gb teoretiskt. En PATA (133) är god för 133MB/s, dvs ca 1Gb. Sen är SATA 1.0 (150) god för 150MB/s.

Som jag ville säga, vi talade om hårddiskar. Jag tog mig en titt på wikipedia om detta

Citat:

FireWire 800 (Apple's name for the 9-pin "S800 bilingual" version of the IEEE 1394b standard) was introduced commercially by Apple in 2003. This newer 1394 specification and corresponding products allow a transfer rate of 786.432 Mbit/s with backwards compatibility to the slower rates and 6-pin connectors of FireWire 400.

The full IEEE 1394b specification supports optical connections up to 100 metres in length and data rates all the way to 3.2 Gbit/s.

Så "firewire 800" (S800) = 786,432 Mbit/s.
Fullständig enligt IEEE1394b = 3,2 Gbit/s över optisk anslutning

För det sista så skrev trådskaparen att han har en macbook (antar jag exkluderar mackbook pro). Vad jag sett på apples hemsida så har den inte ens firewire 800.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

shg har egentillverkade kabinett (Xtor 35UF) med både firewire- och USB2anslutning som kan hantera både SATA- och PATAdiskar. Har köpt två st själv för att enkelt kunna byta mellan anslutningstyp och diskar.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"