Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sata och Pata förvirring!

Permalänk

Sata och Pata förvirring!

Hej, jag har försökt att förstå hur lagringsmedia fungerar och benämms korrekt.
Det finns ju Sata och Pata hårdiskar nu, men Pata är ju på god väg att hlet försvinna från marknaden.
Men, varför skriver då t.ex. Komplett.se att det heter IDE hårddiskar? När det betyder något annat, dom borde ju skriva att det är Pata och Sata hårddiskar dom säljer, inte IDE och Sata.

Så, vad är IDE igentligen?

Vad jag förstått så använder både Pata och Sata diskar IDE, men IDE brukar man ju benämmna den stora kontakten som Pata hårddiskar ansluts till. Och Sata hårddiskarna ansluts ju med en liten kabel.

Så snälla, kan någon förklara vad som gått snett i alla benämmninar som försäljningsföretagen använder.

Tack på förhand!

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Dom skriver fel på sin sida, så enkelt är det, antagligen för att de flesta människor tror att IDE bara är PATA också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Men snälla du.. det vet jag ju redan.. att komplett skriver fel.. det skrev jag ju.. Det jag frågade efter var om någon kunde förklara vad IDE är samt dess rellation till Sata och Pata hårddiskar.. tänk lite innan du skriver!!

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Må så vara att jag missförstod din något otydliga fråga och du förtjänar verkligen ett bra svar med din bra attityd.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Sorry för om jag är otrevlig, lite övertrött bara..
min fråga är alltås inte om komplett skriver fel eller inte.. det vet jag redan..
Min fråga är: Vad är IDE?
och: Vad har IDE med Sata resp. Pata att göra?

Sorry för inlägget innan... hoppas att du inte tog ill upp!

Tack på förhand

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Hedersmedlem

Både seriell ata och parallell ata är IDE.

IDE är det gränssnitt som har varit absolut vanligast i pc-datorer sen början på 90-talet.

Bortsett från att man skickar data seriellt i s-ata och parallellt i p-ata och att det är olika sorters kablar är det inte mycket som skiljer dem åt. Mjukvarumässigt är det väldigt små skillnader.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Titta på denna sida: http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment

...mycket nöje

Permalänk
Medlem

Här borde du få en bra beskrivning av vad IDE står för, antar att det var detta du var ute efter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

Kortfattat så är det som jag förstår det helt enkelt att IDE innebar att vissa delar av (eller hela) kontrollern fanns direkt på hårddisken istället för på moderkortet eller som ett separat instickskort.

EDIT:Oj såg att några andra hunnit in medans jag knappade in detta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Tack för svaren OSkar000 och Frispel!

Men oskar, vad tror du är anledningen till att så många har missuppfattat detta med att det heter IDE istället för Pata?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

bra fråga.. jag själv säger faktiskt också ide disk eftersom det är det allt folk som jag träffat sen jag börjat med datorer säger det.

Kan ju kanske vara för att hmm ja jag vet inte vad det fanns för diskar innan ide gränssnittet men det kan ju vara så att när ide kom så var det superduper grejen och då kallades diskarna till det IDE diskar istället för pata diskar kanske.

Och eftersom det bara fanns pata diskar som gick på ide snittet så forsatte pata diskarna att kallas för ide diskar eftersom generationen innan sagt ide diskar.

Lite flummig i bollen nu men ni fattar vad jag menar.

Och för övrigt så har jag aldrig nånsin hört nån säga nåt i stil med "cd rommen ska in på ide kontakten".

Eller har jag missförstått det hela? flatkablar går in i en ide kontakt så vitt jag vet.. eller heter det pata?

heh är nog lite förvirrad själv när det gäller ämnet

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf