Uppackning rararkiv, Raid 0 eller ej, snabbast?

Permalänk
Medlem

Uppackning rararkiv, Raid 0 eller ej, snabbast?

Hej,

Har tidigare haft två sata diskar som jag kört utan raid. Det har då gått väldigt fort att t.ex packa upp ett rar-arkiv från en disk till en annan.

Min fråga är nu om man tappar prestanda i detta fall med ett raidsystem (0) eller om det blir samma hastighet i just detta fall?

Har för övrigt beställt vista pre från Dustin nu, så har lite tid att fundera på hur man skall göra och skulle uppskatta era synpunkter?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Om du bara har 2 diskar och dessa antingen ska sitta i raid 0 eller ej så skulle jag köra utan raid, diskarna kommer då inte behöva göra flera saker samtidigt(minimerar det iallafall) om man placerar swap på icke system disk mm.

Sen är det oftast cpun som begränsar rar arkiv hantering om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Att packa upp rar arkiv tar nästan ingen CPU alls, eller i alla fall inget som vilken halvmodern CPU som helst fixar med stora marginaler.

Jag vet inte säkert men jag gissar på att du kommer förlora prestanda med raid 0. Om du däremot har raid-arkivet på någon annan disk som inte är med i samma raid 0 så kommer det gå snabbare.

Anledningen är att hårddiskar är dåliga på att göra flera saker samtidigt - och bäst på sekventiella överföringar. Raid 0 är väldigt bra på sekventiella överföringar men ännu sämre (relativt, ensam disk vs. raid 0 array) på icke-sekventiella överföringar.

Packar du upp från en disk till en annan blir det sekventiellt på båda diskarna och därför väldigt snabbt. Du begränsas då oftast av hur snabbt den disken du packar upp till skriver. Dvs. ca 50 MB/s för moderna diskar (om disken är defragmenterad).

När du både packar upp ifrån och till samma hårddisk (eller samma array) blir det inte sekventiellt längre. Och eftersom raid 0s sämsta sida är 'multi-tasking' så tror jag att du kommer förlora prestanda.
Det skulle kanske kunna undvikas en del med smart programvara, men vet inte hur smart winrar (och andra liknande program) är.

Två stycken raid 0:or vore bäst men kanske inte det smidigaste med 4 diskar.

Sen så måste jag bara inflika med att säkerheten i en raid 0 array är låg och att backup rekommenderas om det är något av värde du tänkt spara på arrayen.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba och bra svar! Får bli utan raid då...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Om hårddiskens accesstid vore oändligt snabb så skulle uppackningen gå lika snabbt inom en Raid0 som från en disk till en annan.

Men som du vet så är den inte oändligt snabb, därför är Raid0 långsammare. Dessutom så blir accesstiden ännu långsammare just pga att det är Raid0.