Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med hårddisk

Permalänk

Problem med hårddisk

Hej allihopa. Nu är det så att jag har ett problem jag faktiskt inte har en aning om vad det beror på. Här kommer det i alla fall:

Jag har köpt en ny dator där näst intill allt är nyinköpt. Nu efter ett tag av användande så tänkte jag flytta över en av mina gamla hårddiskar till min nya dator då all musik ligger på denna hårddisk. Det ligger alltså bara musik, film, spel o lite sådant på denna hårddisk. Inget windows eller liknande.

Men när jag kopplar in denna i min nya dator så stannar datorn upp i startprocessen och skärmen blir helt svart förutom det lilla "understrecket" som står o blinkar i övre vänstra hörnet. Därifrån kommer det inte.

Hårddisken som sitter i och har windows på sig har en SATA-kabel medans den som jag vill sätta i som andra hårddisk är IDE. Vet ej om detta har någon inverkan.

Jag har försökt att koppla om den hårddisken som ska sättas in så att den både är som Master och som Slave men det har ingen betydelse.

Min CD-läsare sitter på samma IDE-sladd men har testat att ta bort den helt och bara kört hårddisken utan resultat.

så nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa. Tacksam för alla svar jag kan få.

Tack på förhand, MVH Tobias 'bizze' Österlund

Permalänk
Medlem

Kolla först om IDE HD hittas i BIOS. (Tryck DELETE omedelbart vid starten) Kolla sedan Boot-ordningen i BIOS.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd

annars så kan det vara en ide också om bios inte hitter den att ta bort pinnsen helt och knappra in cylindrar m.m manuellt i bios och som sagt utan förbestämt om den skall vara master lr slave

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Titta under advanced i BIOS o sen under bootpriority.
Där borde båda diskarna finnas med, markera disken som windows ligger på o tryck plussteckent tills den kommer överst i listan.
spara inställningen o starta om...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar