va e skillnaden mellan snabbformatering o formatering?

Permalänk
Medlem

va e skillnaden mellan snabbformatering o formatering?

ja som rubriken säger.... va e skillnaden mellan dess?

Permalänk
Medlem

Snabbformatering kan du göra om du vill bara rensa innehållet. Vill du däremot byta filsystem måste du göra en ordinarie formatering. (är ingen expert dock)

Permalänk
Medlem

har för mig att en vanlig formatering skriver över alla bitar till 0:or medan en snabbformatering bara säger att dem är lediga för att användas?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk

furan.. är inte säker på det. även om man formaterar en disk så går det att ta fram infon många gånger om men i stora drag så handlar det nog om att "klippa" sönder filerna så att operativstsystemet inte ser de som filer och därmed inte blir några fel.. däremot brukar jag alltid körna [långsam] formatering då det känns som att burkarna mår bättre längre men det är nog någon skilnad i det hela..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
furan.. är inte säker på det. även om man formaterar en disk så går det att ta fram infon många gånger om men i stora drag så handlar det nog om att "klippa" sönder filerna så att operativstsystemet inte ser de som filer och därmed inte blir några fel.. däremot brukar jag alltid körna [långsam] formatering då det känns som att burkarna mår bättre längre men det är nog någon skilnad i det hela..

Jag Snabbformaterade min nya WD My Book Pro 250Gb FW800 från Fat32 till NTFS, och jag tycker den funkar alldeless utmärkt nu 2 mån senare...

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Avstängd

En snabbformatering sätter bara start och stopp för volymen medan en formatering också går igenom alla sektorer och flaggar eventuellt skadade diton. Skadade sektorer är den största enskilda anledningen till korrupt data och det är det som tar tid vid en formatering. Man kan när som helst köra en likadan sökning med växeln chkdsk /r. Jag med flera brukar rekommendera andra att göra en riktig formatering åtminstone första gången man ska använda en hårddisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Som damodred skrev så görs det en kontroll efter skadade sektorer. Det skriver INTE över datan med nollor eller något sådant. Hade det gjort det hade det blivit svårare att återskapa data efter en formatering för gemene man.
Och man kan byta filsystem med snabbformatering också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En snabbformatering raderar ju bara filsystemets index, men behåller datan på hårddisken. Datan skrivs alltså inte över vid en snabbformatering, som den gör vid en normal "vanlig" formatering.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
En snabbformatering raderar ju bara filsystemets index, men behåller datan på hårddisken. Datan skrivs alltså inte över vid en snabbformatering, som den gör vid en normal "vanlig" formatering.

Fel, den skriver inte över något alls. Den gör bara en felkontroll samtidigt.

Permalänk
Medlem

mao... har man fått virus på datorn, ska man INTE snabb formatera?? har ja rätt eller fel?

kan ni ge ex på när man bör snabb formatera o när man inte bör göra det???

Permalänk
Medlem

om man tror disken är sönder bör man köra en långsam..

"viruset" kommer inte hittas, eftersom indexet är tömt. Alltså hårdisken vet inte om att där ligger några filer.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Går lika bra vilket som om du fått virus och ska formatera. Inga av de gamla filerna kommer vara tillgängliga i filsystemet. Det ser rent ut.
I båda fallen ligger dock oöverskrivna data (filer) på hårddisken.
Givetvis så måste man ju ta bort alla "smittohärdar", inte klyftigt om man formaterar om windowspartitionen och det första man gör är att köra några infekterade program som finns på en anna partition.

Du bör med en ny disk göra en vanlig (icke snabb) formatering. Det finns måndagsexemplar av hårddiskar och skulle det vara massa fel så ska du ju inte fortsätta använda den utan reklamera.
Sen så kan man snabbformatera om man installerar om, och någon gång ibland, när det gått lång tid sedan senaste ytkontrollen, så gör man vanlig formatering.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG