Hittar inte min SATA HDD

Permalänk
Medlem

Hittar inte min SATA HDD

Hejsan. Har precis köpt mig en ny hdd som inte min dator vill hitta. Har moderkortet Epox EP-8K9A7I och hdd är en Hitachi på 250Gb. Hittar den varken i bios eller i windows. Jag tror nog att moderkortet har stöd för SATA 1. Men det ska väll fungera med SATA 2 ändå eller? Sen tyckte jag det var konstigt att det inte fanns några byglingar så att man kan välja master/slave eller nått. Någon som vet?

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk
Medlem

Re: Hittar inte min SATA HDD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulroff
Hejsan. Har precis köpt mig en ny hdd som inte min dator vill hitta. Har moderkortet Epox EP-8K9A7I och hdd är en Hitachi på 250Gb. Hittar den varken i bios eller i windows. Jag tror nog att moderkortet har stöd för SATA 1. Men det ska väll fungera med SATA 2 ändå eller? Sen tyckte jag det var konstigt att det inte fanns några byglingar så att man kan välja master/slave eller nått. Någon som vet?

Om ditt moderkort bara har stöd för SATA 1, så funkar det inte med en SATA 2 HD.
Du måste bygla om HD'n för SATA 1.

Alla SATA kommer upp som Master, detta går ej att bygla.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Men jag har ju en Hitachi hdd och denna finns det inga byglar på. Man måste använda ett program till att ändra om till SATA1 och för att man ska kunna göra de måste ju HDD hittas av programmet och de gör den inte. Men Hitachi skriver att alla deras HDD är inställda som SATA 1 när man precis köpt dom så de kan väll inte vara problemet?

EDIT: Seriöst, är detta ett så komplicerat problem så att ingen på SweC kan lösa det?

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk

samma här

har också köpt en hitachi men en 320 Gb från microshop när de hade märkt ner dem till 500:-.
Stoppade in den i min amd64 3,0 GHz med msi neo moderkort och sata1-stöd och ser den heller inte.
Provade att stoppa in samma disk i datorn på jobbet o där kan jag se den men inte ställa om farten med hjälp av hitachis eget "feature tool", sen är det ju som du säger, det står ju på hitachis hemsidor att den skall vara ställd på den lägre farten.
Återstår att byta moderkort eller fixa en extern låda med sata2-stöd?
Eller ett pci kontrollerkort med satastöd för just denna disk.
Man skulle ju kunna byta med någon annan som har en 320Gb disk med bygel i o för sig, men hitta nån sån..
mvh micke

Visa signatur

Amd64/3,0 / AMD 1,8 GHz / bandit1200 / t-bird 1000 / 233mmx / abc 80