Ide disk med sata

Permalänk
Medlem

Ide disk med sata

Hej Jag testade att söka i forumet om detta men inget.
*hittar ni nått länka gärna upp de*
Så här är det jag köpte mej en sata disk igår och skulle lägga i den.
När jag nöjt hade stoppat i den och starta upp den så ville den bara boota från den
gick in i bios och kollade på boot i bios och fick se att den hittar inte min ide disk som jag vill ha som master.
Rev ur diskarna och kollade jumpers bytte även så att ide ska vara master men den vill iaf inte hitta min ide hur jag än vrider och vänder
Moderkortet är ett p5b asus eller va de heter=) iaf dom siffrona;)

ps: på ett annat ställe i bios kan jag iaf se att ide och satan e ikopplade men kan inte se de i boot manager

Permalänk

du måste ställa in i bios att du ska använda både IDE och SATA. minns inte exakt var (och det skiljer sig väl lite), men på mitt moderkort minns jag att man skulle välja "Enhanced mode S-ATA". hittar du inte det så har du i alla fall något att söka på i forumet

Permalänk
Medlem

Liknande problem här...

Byggt en bra dator åt pappa med SATA-diskar...
Nu har gubben fått för sig att sätta in en disk själv. Går till en dyr lokal datafirma som lurar på honom en IDE-disk... "det är bara att koppla in och köra..." som de sa på affären... Jo, tjena!

Den vägrar hitta igen disken! DVD:n går bra, men inte om jag byter ut den mot nya HD:n...
Suck!

Någon som har hjälp till oss i tråden?

Visa signatur

"I don't have to take this abuse from you --
I've got hundreds of people waiting to abuse me."
-- Bill Murray, "Ghostbusters"

Permalänk
Medlem

Jag fick bukt på det nu iaf.
satt bara in sata kabeln i port 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDelux
Liknande problem här...

Byggt en bra dator åt pappa med SATA-diskar...
Nu har gubben fått för sig att sätta in en disk själv. Går till en dyr lokal datafirma som lurar på honom en IDE-disk... "det är bara att koppla in och köra..." som de sa på affären... Jo, tjena!

Den vägrar hitta igen disken! DVD:n går bra, men inte om jag byter ut den mot nya HD:n...
Suck!

Någon som har hjälp till oss i tråden?

Hmmm
Du kör inte dvdn och disken på samma kabel?

Ide + sata fungerar finnemang för mig iallfall på de datorer som jag kört med.
Det du måste göra är att sticka in i bios och ändra på boot ordningen där så sata diskarna hamnar före ide diskarna.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Hmmm
Du kör inte dvdn och disken på samma kabel?

Ide + sata fungerar finnemang för mig iallfall på de datorer som jag kört med.
Det du måste göra är att sticka in i bios och ändra på boot ordningen där så sata diskarna hamnar före ide diskarna.

Hmm, jag försöker köra en IDE + en SATA disk nu. IDE som master och SATA som slave. Hittar i BIOS men inte windows (diskhantering).

Hur ska jag göra då? Windows ligger på IDE disken, och eftersom den är master kan jag bara välja den i Boot ordningen. Måste jag köra SATA disken som master för att båda ska fungicera?

Tack

Permalänk

kan vara så att du måste köra in drivrutiner till Sata disken. hade samma problem med att datorn inte hittade min Sata disk, förrens jag kollade moderkortsskivan, och insåg att det låg lite drivisar för dessa diskar på den. Så plocka över dom drivisarna på en disk och kör in dom nästa gång.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipo
Hmm, jag försöker köra en IDE + en SATA disk nu. IDE som master och SATA som slave. Hittar i BIOS men inte windows (diskhantering).

Hur ska jag göra då? Windows ligger på IDE disken, och eftersom den är master kan jag bara välja den i Boot ordningen. Måste jag köra SATA disken som master för att båda ska fungicera?

Tack

SATA HD kommer alltid upp som Master. Du kan ha både en IDE Master och flera SATA Master, inga problem.

Vilken HD som kommer att boota, avgörs av "Boot order" i Bios. Du måste kunna se alla HD i Boot Order. Annars är dom inte rätt installerade i lådan eller felaktiga.

Visa signatur

Gudrun1