Snabbtest: Asus Geforce RTX 4090 ROG Matrix Platinum – prestanda och pris i topp

Permalänk
Medlem

Inet verkar ha 17 st i lager av kortet, är efterfrågan så stor?

https://www.inet.se/produkt/5413819/asus-geforce-rtx-4090-24g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Inet verkar ha 17 st i lager av kortet, är efterfrågan så stor?

https://www.inet.se/produkt/5413819/asus-geforce-rtx-4090-24g...

Förstår vad du menar. 17 stycken som lär få ligga kvar ett tag på lagret.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

Tror du på riktigt att 4090 kommer gå för 5k om ca: ett år? 😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nemor:

Tror du på riktigt att 4090 kommer gå för 5k om ca: ett år? 😄

Sarkasm, hört talas om det?

Dock skulle nog kortet bli ner mot 10000:- när 5090 anländer? Dvs, nästa år

Permalänk
Skrivet av Godisskålen:

Sarkasm, hört talas om det?

Dock skulle nog kortet bli ner mot 10000:- när 5090 anländer? Dvs, nästa år

De är till för de som inte läser sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men de kommer alltid finnas köpare av dessa typ av kort hur än konstigt det kan tyckas. Och samtidigt litet av ett show off av Asus för att stärka sitt märke.

Ja precis.

Det är något som direkt glöms vid varje lansering av extrema komponenter. Det är enbart för att visa deras kaliber som märke för att maximera intrycket kunder får av vad ASUS egentligen säljer.

Trots priset skulle det inte förvåna mig över huvud taget om detta kort har deras sämsta marginal i deras serie av grafikkort. ASUS vet mycket väl responsen denna typ av kort får i ett forum som t.ex. Sweclockers, och de vet mycket väl kostnaden för varje steg framtill att produkten ligger en förpackning på en hylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vem köper konsumentdatorkomponenter som investeringar?

Inte som investeringar, men det finns nog en hel del *coin-miners som gjort det i form av cykeln "Köp, Minea, Sälj".
Då är det potentiella andrahandsvärdet mycket intressant.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kul produkt! Skulle givetvis inte köpa den men jag gillar att tillverkarna gör galna versioner för entusiaster med massa pengar också.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Kul kort. Snyggt. Inte en chans i helvetet att jag skulle köpa (till ordinarie pris).

Skrivet av Dalton Sleeper:

Helt bortkastat dock, kör vilket 4090 som helst och släng på dubbelmackan från EK och spara 15 000. Alt lägg det på en custom EK loop till resten av burken. Alla kort jag testat har klarat 3GHz på kärnan (MSI samt Asus).

Jo, men det här är en produkt för de som tycker det är värt 15k extra enbart för att slippa bängla, att bara kunna plugga in skiten och köra. Plus maximal skrytfaktor, för de som bryr sig om sådant, vilket folk som köper ett sånt här kort högst sannolikt gör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul kort. Snyggt. Inte en chans i helvetet att jag skulle köpa (till ordinarie pris).

Jo, men det här är en produkt för de som tycker det är värt 15k extra enbart för att slippa bängla, att bara kunna plugga in skiten och köra. Plus maximal skrytfaktor, för de som bryr sig om sådant, vilket folk som köper ett sånt här kort högst sannolikt gör.

Och hur många timmars jobb är inte det att bygga custom dessutom, vissa har ganska begränsad fritid och mer pengar istället

Att lägga några helkvällar på att bygga en custom-loop och kanske beställa fel grejer och vänta på ny leverans, datorn offline hela den tiden, riskera läckor, …

Tror verkligen inte det är för alla och inte bara priset på loopen avskräcker

Tror du har helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Förstår vad du menar. 17 stycken som lär få ligga kvar ett tag på lagret.

Finns 155,000 Dollarmiljonärer i Sverige, så det finns nog köpare till 17 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Finns 155,000 Dollarmiljonärer i Sverige, så det finns nog köpare till 17 kort.

Skrev jag att det inte fanns köpare öht?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Skrev jag att det inte fanns köpare öht?

Okey, du menar att de som har överflöd av pengar skall fundera länge?

lär få ligga kvar ett tag på lagret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

3080 säljs ju fortfarande för 5k begagnat och det släpptes väl 2020.

Permalänk

Nej detta kortet skulle kommit med Quick-connect istället med extra portar där bak för att kunna agera externkylning tillsammans med små ITXbyggen tex.
Självklart följer det med ett stativ likt de till PlayStation/Nintendo samt fläktgaller...
🤪🤩