Iomega Silver Line 500GB 1497:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lamok
Disken är formatterad med FAT från början. Om du skall få den att kunna hantera filer i den storleksklassen måste du konvertera filsystemet till NTFS.

Ah, det har jag självklart gjort. Det var +50 gig mp3:or som jag flyttade över när den började krångla, och det blir inte bättre.

Ingen som haft detta problem?

Permalänk
Medlem

Fick min Iomega Silver Line 500GB i dag.
Mer kvalitetskänsla än vad jag trott, Är helnöjd med den än så länge

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Iomega

Kul att höra!

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Sitter det Seagate i Iomegas 250GB också? Tänkte köpa en på siba...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panik
Sitter det Seagate i Iomegas 250GB också? Tänkte köpa en på siba...

Det skall sitta Seagate i samtliga Iomega-diskar (i alla fall konsumentvarianterna). Mr Iomega kan säkert rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk

När jag har igång hårddisken så piper det ifrån usb porten. Har prövat alla fyra portar som jag har men med samma resultat. Kan man göra något åt det utan att byta saker i datorn?

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Ah, det har jag självklart gjort. Det var +50 gig mp3:or som jag flyttade över när den började krångla, och det blir inte bättre.

Ingen som haft detta problem?

Jag har samma problem, trots att jag bytt till ntfs. Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunlogix
Jag har samma problem, trots att jag bytt till ntfs. Någon som har några tips?

Några fesökningsförslag;
* Kolla om det är kabeln genom att byta kabel
* Kolla om det är moderkortet genom att testa mot en annan dator (med annat chipset ifall det är drivrutinerna).
* Kolla om det är drivrutinerna genom att byta dem - t.ex. försöka med XPs egna drivisar eller uppgradera dem till senare version.

I övrigt har jag inga tips.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Iomega

Exakt.

Om det skulle vara att disken (PCBn) är trasig så kan du självklart byta ut den hos din Åf.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Ah, det har jag självklart gjort. Det var +50 gig mp3:or som jag flyttade över när den började krångla, och det blir inte bättre.

Ingen som haft detta problem?

Jorå känner igen detta från mitt införskaffande av en Lacie disk. Lämnade in den på reklamation och efter ett antal mail-kontakter lyckades jag få personen på supporten att förstå att jag inte var nån nybörjare på datorer. Så efter att han testat disken i 2-3 dagar upptäckte han det fel jag lämnat in den för (och även läst på nätet om) och skickade tillbaka denna till Lacie (i frankrike) för att få felen åtgärdade, efter att ha väntat i evighet tog jag åter igen kontakt med dom och då visade det sig att min disk kommit bort i posthanteringen, efter allt detta strul har jag bestämt mig för att aldrig mer köpa Lacie.

Felet med min disk berodde på att det sattt en Maxtor i den och inte en western som det sitter i min första Lacie. Hårddisken blev helt enkelt för varm och slutade att funka och därför fick jag meddelandet att filen inte kunde hittas. Om jag inte minns fel så var det när den använde sig av usb 2 som problemen uppstod, i usb 1 funkade den utan problem har jag för mig. Så om du kan testa att köra din disk i usb 1 hastighet och se om du får samma meddelande. Funkar den utan problem då så kan det vara att hdd´n blir för varm eller att det är nåt med usb 2 överföringen på disken.

Har efter detta köpt 2 st Iomega diskar från Siba på vardera 250 Gig och inte haft några som helst problem. Vad är det för märke på disken som krånglar? Har svårt att tro att det är en Iomega för, som en del redan skrivit, så är skalet av aliminium och som jag skrev ovan så har jag inte haft några problem med någon av mina diskar.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Är det nån fläkt i Iomega 500GB Silver? Fläkten som går igång lite då och då på min Lacie 500GB är ju något störande... fick ställa den inne hos servern istället, letar nu efter en till 500GB utan några hipitch-missljud... rekommendation?

Permalänk

Finns ingen fläkt i kabinetten.

EDIT:
Efter att ha haft min disk ett par dagar måste jag säga att jag är väldit nöjd med den. Dock blir skalet väldigt varm, har ställt den på utblåset på mitt Antec P180 för att få bättre kylning på den.

Någon som vet om det går att få den ännu tystare än den är i nuläget? Går det till exempel att ändra prestandan på den, så som jag kan göra med min interna samsung-disk med en bootbar diskett?

Permalänk

Har nu testat med olika USB-kablar och värmeproblem är det inte, nyss kunde jag inte ens kopiera 1 gig utan att den slås av. Kan glömma att kolla på t ex en divx film från den rakt av, det hänger sig mitt i och sen får jag meddelandet att filen inte går att hitta och windows säger ifrån att en skrivning till dess enhetsbokstav avbröts och att det kan bero på att den inte är inkopplad. Om jag stänger av den och drar på den igen, direkt efter, så funkar det.

Tänkte att det kanske är något krånglen med drivrutinerna eller så, men jag vet inte.
Verkar ju inte vara ensam om detta, vad har ni andra gjort?
Ska jag lämna tillbaka den ?

Permalänk
Iomega

Hej

Byt ut den där du köpt den.
Det verkar vara något som ej kan lösas med mjukvara.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Så det är rekommenderat att konvertera filsystemet till NTFS oavsett då? Så att man kan hantera stora filer och så...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panik
Så det är rekommenderat att konvertera filsystemet till NTFS oavsett då? Så att man kan hantera stora filer och så...?

Ja.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Vill egentligen inte dra upp den här tråden igen, men efter att ha testat min disk på en annan dator så verkar det vara min dator det är fel på, den fungerar nämligen klockrent på andra datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Vill egentligen inte dra upp den här tråden igen, men efter att ha testat min disk på en annan dator så verkar det vara min dator det är fel på, den fungerar nämligen klockrent på andra datorer.

Om jag får säga det utan att verka nedlåtande, så tycker jag det är alldeles utmärkt att du postar lösningen på problemet. Det gör det förhoppningsvis enklare för andra som råkar ut för samma problem att hitta en lösning.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Iomega
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Vill egentligen inte dra upp den här tråden igen, men efter att ha testat min disk på en annan dator så verkar det vara min dator det är fel på, den fungerar nämligen klockrent på andra datorer.

Tack för Infon! Och det är precis sånt du ska skriva här

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Jag beställde en från computercity för nån vecka sedan. Den är ljummen under drift (gjorde backup på allt på min andra dator, ca 400gb, tog halva dagen), så några värmeproblem verkar den inte ha efter att ha varit igång ett tag.

Däremot är den högljudd som bara den. Den vibrerar också. Glöm att lägga ned den platt, den måste stå upp i hållaren för att vibrationerna inte ska fortplanta sig. Har ett massivt Kinnarps datorbord och det låter som en slagborr om jag lägger ned hårddisken på den.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.