Tid ni spelar - Pris på dator?

Permalänk
Proffsmoddare

Lirar väl 1-5 timmar om dan det är väldigt olika då man är familjefar. Jag betalar ju inte för hårdvara så min dator var gratis men om man skulle köpa den i butik skulle den landa på runt 35000:-

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Har faktiskt funderat på detta mycket själv, ska uppgradera burken och funderade om man bara skulle byta processor och grafikkort och behålla resten eller byta hela skiten för ca 4-5k mer.

Kom sen på att man spelar ju ändå bara 0-2h per dag, oftast mer mot 0h. På helgen kanske 2-3 timmar per dag, och varför då lägga så mycket pengar i onödan när moderkort och ramminnen inte gör just någon skillnad? Man kollar ju ändå bara på film och då ska datorn vara tyst, inget annat!

Så säg 0-2h på vardagar, 0-3h på helger, datorn har väl totalt kostar 6-7000kr.

Men då är det ju även så att med ett 5850 och en Phenom X6 lär man spela betydligt mer

Permalänk
Medlem

Lagt ner ca 15k totalt skulle jag uppskatta.. fast den börjar bli lite gammal nu.
Spelar kanske i genomsnitt 1 timme om dagen på datorn, fast det enda jag spelar just nu är Roller Coaster Tycoon 2.. och det är inte det mest tungdrivna precis

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Betalade runt 12000 kr för datorn 2007.
Spelar i snitt ca 1 timme i veckan på datorn, men när jag har ett bra rollspel som tex Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Mass Effect, KOTOR, eller Morrowind, så spelar jag 8-12 timmar om dagen tills jag klarat ut spelet till så gott som 100 procent.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Medlem

ca 3000:- för för 2 år sedan! lirar 1-2h varannan månad kanske.

Permalänk

18000kr 2007, + 2400kr 2009 (skärm). Lirar 5-6 timmar varje dag. Sitter all min vakna tid vid min dator annars. Om jag tränar då försvinner speltiden.

Permalänk
Avstängd

Min senaste dator (skärmen ej inräknad då den var med tidigare paket, den kostade 3900:-, köpte den för länge sedan )

Sedan fick jag köpa ett nytt grafikkort Sapphire 5870 för ~3600 eftersom det andra lyckades jag koppla in fel strömkabel så skiten pajade. Köpte ett Corsair HX 1000W som gick på ~2000:- (har mitt Corsair 620W kvar som reserv)

Totalt: ~22500 kr gick det på exklusive frakt

Är nu arbetslös så jag surfar/spelar spel nonstop nästan för att glömma bort min tråkiga värld jag lever i. Spelar till klockan blir 7 - 8 på morgonen, så det är säkert 12+ timmar/dag

[Edit]
Glömde en sak, fick skaffa nya minnen då ett pajade, så lägg till 1.500 kr till på 22500 kr. Det blir alltså ~24000:- sammanlagt

Skrivet av Deaths Head II:

Betalade runt 12000 kr för datorn 2007.
Spelar i snitt ca 1 timme i veckan på datorn, men när jag har ett bra rollspel som tex Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Mass Effect, KOTOR, eller Morrowind, så spelar jag 8-12 timmar om dagen tills jag klarat ut spelet till så gott som 100 procent.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines ett skitbra spel där man får sätta skillpointen som man själv vill. Kommer ihåg vakten utanför gallerian. Jag valde ett mindre bra svar när jag pratade med honom, kallade honom för att vara en "jävla fetknopp" eller nåt liknande. Han blev visst arg och började skjuta på mig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Jag har lagt ut 6895 kr på datorn.:) Tycker det jag har räcker då jag inte spelar.:) Jag sitter och skriver, ägnar mig åt Touchtyping, nöjes, arbets -surfing.:) (Spelar Counter Strike 2-3 h/veckan.:P Så jag når inte alls upp till samma "klass" som ni andra spelare gör.:)

(Tycker spelande är en rätt så "hjärndöd" aktivitet: man kan ringa en polare som är deppig, för att han inte har tjej ("alltid" killar som klagar:P:o) och han tycker att han "borde gå ut" men inte gör det för att han har en "raid" han måste klara först.:P Eller om man ber polaren ringa tillbaka så har man *tur* får man ett samtal runt 22:00 tiden (men då ringde man på morgonen runt kl. 10-11) men oftast glöms det bort pga att det var "svårt att avsluta";))...tror att killar som känner sig deppade för att de "sitter inne för mycket" och "inte har något socialt liv" där man "saknar en tjej - det där lilla extra i sitt liv" skulle må mycket bättre av att: "turn off the computer and turn on your life:D"...).:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enkronan:

Jag har lagt ut 6895 kr på datorn.:) Tycker det jag har räcker då jag inte spelar.:) Jag sitter och skriver, ägnar mig åt Touchtyping, nöjes, arbets -surfing.:) (Spelar Counter Strike 2-3 h/veckan.:P Så jag når inte alls upp till samma "klass" som ni andra spelare gör.:)

(Tycker spelande är en rätt så "hjärndöd" aktivitet: man kan ringa en polare som är deppig, för att han inte har tjej ("alltid" killar som klagar:P:o) och han tycker att han "borde gå ut" men inte gör det för att han har en "raid" han måste klara först.:P Eller om man ber polaren ringa tillbaka så har man *tur* får man ett samtal runt 22:00 tiden (men då ringde man på morgonen runt kl. 10-11) men oftast glöms det bort pga att det var "svårt att avsluta";))...tror att killar som känner sig deppade för att de "sitter inne för mycket" och "inte har något socialt liv" där man "saknar en tjej - det där lilla extra i sitt liv" skulle må mycket bättre av att: "turn off the computer and turn on your life:D"...).:)

Offtopic:
Tjejer kan väl göra det ännu värre än innan, så han ska inte förvänta sig för mycket. Att hitta den perfekte för sig själv kräver samma tur som på lotteri :D. Mina två "tjejer" ligger och sover hela dagarna eller äter kattmat :D. Datorer och spel/program för övrigt är mitt liv. Slösar jag bort mitt liv på mina intressen så är det så är bara jag som avgör det.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har lagt omkring 12.000kr på datorn, har inte spelat så mkt på sistone men när spelhumöret är på topp blir det lätt 3-6 timmar/dag, använder däremot datorn 6-12 timmar/dag.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Betalade 18 000 kr för min dator exkl skärm 2008 (se profil, är samma förutom grafikkortet som var ett HD 3870x2). Tyvärr har inte haft så mycket tid att spela (pluggar på högskola). Använder dock rätt mycket prestanda i mitt arbetande.

Min skärm är från 2004, L2335 och kostade runt 15 000 kr. Funderar på 2 st av HP:s nya 24" S-IPS skärm.

Komponenter: Q9450 2.67 Ghz@stock, 4 GB 1066 Mhz DDR2, Gigabyte EP35-DS4. Samsung F1 750 GB x 2 @ raid0, ATi 4870 512 MB. Detta verkar konstigt nog ha försvunnit ur profilen i och med Sweclockers 5.0 lanseringen.

Permalänk
Medlem

3-6 timmar om dagen.
Dator kostade ca 6.5k
Antec 300
Cougar CM 700W
AMD PII x3 720
Asus M4A78T-E
OZC gold 4 Gb
WDC Black 500Gb
Dvd Samsung Svart
En diskmaskinsäker tangentbord Cherry 89 spänn på CO
Deltaco Mus utan rörliga delar... har inte kört den i diskmaskinen än.
Ärvde HD4870 av kompisen som köpte HD5870... betalade 500kr för den...
Skärmen är en riktigt gammal SyncMaster 957p som hänger kvar fortfarande, men powerknappen glappar så en lite skruvmejsel håller den inne.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hunter(Swe):

Offtopic:
Tjejer kan väl göra det ännu värre än innan, så han ska inte förvänta sig för mycket. Att hitta den perfekte för sig själv kräver samma tur som på lotteri :D. Mina två "tjejer" ligger och sover hela dagarna eller äter kattmat :D. Datorer och spel/program för övrigt är mitt liv. Slösar jag bort mitt liv på mina intressen så är det så är bara jag som avgör det.

Jo sant det är ditt intresse: jag tänkte mer på att det blir lite dumt när folk säger att de är "ensamma" för att de lägger allt på sitt intresse.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inräknat försäljning av gamla komponenter har ligger det väl en 13-14k i datorn. Spelar inte lika mycket som jag vill, (Naturvetenskapliga är en bitch) men det blir väl en timma per dag, i alla fall. På helgerna kan det dock bli upp till 12h sträck. ;D

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Nu för tiden så spelar jag inte alls mycket. Multiplayer ägnar jag mig inte alls åt längre utan det handlar i så fall om att spela genom SP-kampanjen.
Då lägger jag ner säkert 4 timmar om dagen på ett spel, minst, men när jag väl klarat det så är det slut.

Datorn gick på 12 000 för sisådär 1 år sedan och jag har inga direkta planer på att byta ut den då den fungerar kanon fortfarande och jag spelar som sagt inte så pass mycket längre så det känns inte lönt att lägga så mycket pengar på en ny dator heller. Har en laptop btw.

Permalänk
Medlem

Jadu spelar inte så mycket, men när jag väl spelar HoN så blir det några timmar. Kanske 1 timma per dag om man slår ut det. Min dator kostar väl runt 10 000kr nypris, dock enbart ett geforce 9800gt i.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Spelar nog 3-4 timmar på vardagar och kanske 8-10 på helger och lov. Datorn har nog kostat mig runt 30k sammanlagt med skärm och tillbehör.

Visa signatur

Herrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hur många timmar i veckan spelar du, och hur mycket har din dator kostat sammanlagt? Roligt att veta

Själv så har min dator kapsejsat

Jag sitter vid min dator ca 36 timmar i veckan och den har kostat ca 15'000kr över ca 3år.
Grafikkortet har gått sönder och den skickas på garanti för det var ett rätt nytt kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är nog max 2 timmar i veckan.
Spelar BC2 en stund tills det crashar. Då tappar jag suget och orkar inte starta om dator + spelet igen

Har köpt olika delar under flera år, men är väl runt 10k skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Vardagar 2-6 timmar, helgdagar 5-12 timmar.
Kan alternativt bli utbytt mot spelande på xbox360 ibland istället för PC. Men mest PC.

Datorn har kostat runt 20-22K.
Känns ibland väldigt dumt att man lagt så mycket på datorn, men sen tänker man efter hur mycket av ens tid man spenderar där så blir det bra igen
Använder dock datorn mycket till jobb med så har liten ursäkt där

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jadu, det beror helt på då jag har ett jobb som har mycket varierade arbetstider. Men det hamnar väl kring 0-4h per dag. Lite mer när jag är ledig, men inte mycket. Min tid framför mitt playstation 2 är inkluderat i den tiden då jag spelar väldigt lite på det som det är i dagsläget.

Själva datorn har jag väl lagt ut ca 8000kr och ca 3-4000kr på kringutrustning. Dock hoppas man på att kunna uppgradera burken inom en snar framtid

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Spelar väl ca 2 tim /dag.
totalt på ca 10 år 187000:-
Ca 10-12 datorer som är igång och ett par till i delar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Moderator

Mjah, jag väljer att inte svara med vare sig kostnad eller tid jag sitter vid burken utan min timkostnad för nöjet utslaget på ett år (utan elkostnad men inklusive uppskattad inköpskostnad för nya speltitlar).

15-18 sek/h.

Slår man ut det på burkens livslängd (3 år kanske) blir det mindre förstås, 5-6 sek/h.

I min mening är timkostnad mer relevant än hur mycket man spenderat exakt eller hur mycket tid man sitter vid datorn då dessa faktorer är olika från person till person. Också i hur det upplevs som tid bortslösad eller väl spenderad då vad vi nyttjar datorn till är högst olika, jobb eller spel eller whatnot.

Ett snabbt överslag på de tidigare postade ger;

Jookeer: 11,53
Eedwin: 18,27
Saikou: 3,66

Det som vore intressant skulle kunna vara en liten graf över uppgifterna i denna tråden. Kanske ngt för SweC redaktionen? En liten undersökning på datorvanan som skulle ge oss alla en liten tankeställare?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Hmm, lirar nog 2/dag.

Köpte ett uppgraderingspaket från komplett i slutet av förra sommaren för typ...7000kr+grafikkort,hdd etc. det landade på...13000kr tror jag.
Sen nyss köpte jag cpu fläkt för typ 750kr + ett chassi och nytt moderkort och nätagg. alltsammans blev det nog...5000kr? och en ny skärm för 2000kr.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Blir väl ca 20 000 kr vart 3:e år för datorer.

Spenderar ca 3 h aktivt spelande/dag

Permalänk
Inaktiv

Alldeles för många timmar...arbetslös.
Vad datorn kostar?
Tja..
2005 inköptes den för 7000 ungefär.
Sen uppdaterad med grafikkort för ~2000 i början av 2007.
Sent 2007 inhandlades ny processor, nya minnen och nytt moderkort för ~3500
Samma år nytt nätagg (det var nog tidigare på året förresten) då det förra dog.
Det skräpagget slutade vara stabilt nåt år senare, så då inhandlades ett nytt igen.
2009 inhandlades ett grafikkort för ~1300.
Har handlats nya hårddiskar...hum...två ggr tror jag.

Antec Sonata II
Corsair VX450
Gigabyte GA-P31-DS3L
2GB OCZ Gold PC6400
Core 2 Duo E6750
Radeon HD4870 1GB
2xWestern Digital, en på 250GB, en på 640GB

Just ja, fick köpa en ny skärm på avbetalning då den förra lade av, som jag fortfarande betalar på.

Permalänk
Avstängd

spelar MAX 1 timme per vecka... Har i7 920 + 7800GTX ^^ sålde mina GTX280 som kördes i SLI, men eftersom jag inte spelar några spel så då sålde jag dem istället så blev man 3000kr rikare. Har funderat länge på att köpa ett eller två 5850 men det blir bara att man säljer dem en vecka senare. Har sedan många år lirat WoW men när man lirat ett spel som WoW och sedan slutat är man döare i huvet än en guldfisk ... fullständigt ointresserad av spel!!!!!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hur många timmar i veckan spelar du

Jag spelar hela tiden förutom när jag är i skolan

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mer på helger än på vardagar, så ca 10h / vecka. Tot ca 11000 på datorn Ska räcka i 3 år. Sen ska jag lana i helgen och brukar lana ca 5 gånger / år.

Då under de dagarna kan man räkna med iaf 35h spelande. 35 - 5 för snittet på en helg annars. = 30.
30*5 = 150
10*52 = 520
Tot=670

Pris: 11000 / 670h ~= 16.40 / h Känns helt ok! + Att datorn används en jävla massa till film o fest o skit Fast nu har man ju inte räknat med elförbrukning heller haha