Köpråd: iMac 27" eller en PC, hjälp

Permalänk
Medlem

Köpråd: iMac 27" eller en PC, hjälp

Hej!

Funderar på att köpa en iMac 27" och har blivit sugen på att spela lite också och har då förstått att den kanske inte är tillräckligt kraftfull för det (HD 4850 grafikkort)
Har en macbook just nu som jag använder dagligen, surf och se film.

Men om jag nu ska köpa en stationär dator så hade jag viljat ha en dator som är tyst, gärna 27" skärm samt runt 1TB Hårddisk.
Spela tänkte jag väl också ha den till och den får gärna vara kraftfull i det avseendet gärna så att den klarar Diablo III när det släpps.
Har tyvärr ingen koll nuförtiden om hur man sätter ihop en dator och vad som passar till vad så jag vänder mig till er för hjälp.

Vi prövar sätta en budget på 10 000 - 12 000kr. Ju mindre desto bättre.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

jag har hd 4850 och kan köra bf bc2 på medium och 1920x1080 som referens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

jag har hd 4850 och kan köra bf bc2 på medium och 1920x1080 som referens.

Dock kan man inte köra BF BC2 på Mac.

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera en mac om du är sugen på att spela.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Men jag tar gärna emot tips på en komplett dator.
Hur är en 27" att spela på jämnfört med en 24" ?

Permalänk
Medlem

Vad är din budget då? Runt samma pris som en 27" iMac antar jag nästan? Vilket är ~19-26k.

Detta är mitt tips, kylningen kan du byta ut mot typ Corsair H50 om du föredrar, men lägg till en fläkt till isf för P/P setup. Den extra fläkten atm är till för den extra intags plats som finns i botten. Sen någon skärm du tycker är bra och passar. Om din budget är lägre så är det bara att banta ner på tex grafikkortet till 5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rife:

...
Vi prövar sätta en budget på 10 000 - 12 000kr. Ju mindre desto bättre.

Hoppas ni kan hjälpa mig

För det kan du få en superb speldator, men endast en 21" iMac med Nvidia 9400M-grafik och det duger inte någonstans:) 27" iMac med 4850 kostar 20k och för det får du mer eller mindre de bästa delarna som finns idag för spel.

Jag skulle inte rekommendera skärm större än 24" om du tänker spela på den, det blir jäkligt stort och man sitter mycket närmare datorn än man gör TVn, så det kan bli jobbigt.

Detta vore mitt förslag. Vänta i ett par dagar till dock och byt ut processorn mot en sexkärnig 1055T, de släpps nämligen om ett par dagar. En bra 24"-skärm går på 2k och uppåt beroende på vad du har för krav. Till spel duger de billigare BenQ för 1800 eller någon av de populära saumsungvarianterna. Du får du en grymt bra dator för mindre pengar än en Mac och kan dessutom spela allt på den.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Du får ju mer prestanda för pengarna på en pc men tänkt på att mac är VÄLDIGT tysta, snygga, lätta att ta med, du får en 27 tums riktigt bra skärm som är i sig värd väldigt mycket ... Och de som säger att du inte kan köra BFC2 på den har ju fel för det är ju bara att köra Bootcamp Sitter själv nu på en imac dock en 3 år gammal än så är ju inte alls lika bra som en ny 27 tummare, och jag kör spel men det är mest MW2 och det kräver ju inte så mycket men ändå . Dock så köpte jag en pc här om dan pga hade lite penga brist

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Jo, jag är ju lite i valet och kvalet. Det blir ju billigare med en PC än med en iMac, sen är jag ju sugen på att spela lite spel med schysst grafik så.
Har tänkt mycket på att det skulle vara lätt med delningen av allt med min Macbook osv om jag köper en iMac. Men det är ju inga problem med en PC men det blir lite mer trix och fix.

Jag lägger ju såklart ner så lite pengar som möjligt på en dator så den datorn för 20 000kr är lite för mycket pengar då kan jag lika gärna köpa en iMac så därför tänkte jag se hur lågt i pris jag kan komma.

Men den andra såg riktigt bra ut, hur tyst är en sådan dator egentligen? Hade viljat ha en tyst dator då jag kommer ha den igång troligen konstant.

Ska ta och sätta mig och läsa på lite om grafikkort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dock kan man inte köra BF BC2 på Mac.

Det ska gå. Man kan spela Windows-spel på en Mac. Installera Windows med BootCamp.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leeloo:

Det ska gå. Man kan spela Windows-spel på en Mac. Installera Windows med BootCamp.

Det funkar dock ganska kasst av vad jag har läst.

Ärligt talat, ska man spela så köper man inte en Mac, så enkelt är det bara allt annat är ett slöseri på pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det funkar dock ganska kasst av vad jag har läst.

Hur då kasst?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det funkar dock ganska kasst av vad jag har läst.

Som sagt vad menar du med kasst ? Det är bara något folk har fått för sig.. det funkar precis som en pc det ända är att man har 2 "delar" på datorn vilket är nice, en med mac en pc Sen så är det ju så också att "mac-delen" inte kommer få några virus vilket är härligt att veta

Sitter själv på en Imac bootcamp på "pc-delen" nu

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leeloo:

Hur då kasst?

Läste att det vart mycket glitchigt, det är dock inget som jag prövat själv.

Skrivet av toast_93:

Som sagt vad menar du med kasst ? Det är bara något folk har fått för sig.. det funkar precis som en pc det ända är att man har 2 "delar" på datorn vilket är nice, en med mac en pc Sen så är det ju så också att "mac-delen" inte kommer få några virus vilket är härligt att veta

Sitter själv på en Imac bootcamp på "pc-delen" nu

Kan mycket väl vara sant, men varför ha en mac om man vill att den funkar som en pc? Lika bra att köpa en sjukt mycket bättre PC och sen skaffa sig Avast!.

Permalänk
Medlem

Att snacka om någon som man inte vet bör man inte göra :). Det går utmärkt att spela på en iMac med Windows. Det är ingen skillnad då iMac beståd av vanliga PC-komonenter. Det enda som skiljer är att Mac inte har BIOS utan EFI. Du kan se en hel del klipp här http://www.youtube.com/results?search_query=imac+27+gaming&aq... . Den begränsning man har med Macen är grafikkortet. 4850 är inte det bästa kortet just nu men den duger. Är man hardcore gamer så köper man inte Mac.

Skrivet av anon134512:

Läste att det vart mycket glitchigt, det är dock inget som jag prövat själv.

Kan mycket väl vara sant, men varför ha en mac om man vill att den funkar som en pc? Lika bra att köpa en sjukt mycket bättre PC och sen skaffa sig Avast!.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Men frågan är om jag köper en iMac 27" kommer den klara av att spela Diablo III när det släpps måntro?

Det är ju antingen en iMac eller en PC som är tyst som jag kommer att köpa.
Konfigen som Jetblack gjorde såg bra ut, men frågan är hur tyst den är? Sen måste jag bara lägga till tgb, mus och operativsystem då jag inte har något sådant heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av rife:

Men frågan är om jag köper en iMac 27" kommer den klara av att spela Diablo III när det släpps måntro?

Det är ju antingen en iMac eller en PC som är tyst som jag kommer att köpa.
Konfigen som Jetblack gjorde såg bra ut, men frågan är hur tyst den är? Sen måste jag bara lägga till tgb, mus och operativsystem då jag inte har något sådant heller

Diablo 3 är nog inga problem, blizzard brukar se till att deras spel går att köra på de flesta datorer.
Men det är ju inte släppt än, så man vet aldrig.

Men jag håller med de flesta övriga här, hur bra macarna än är, så ska du spela är det bättre med en windowsmaskin. 4850 börjar redan bli lite gammalt även om det hänger med men om något år så kan du inte uppgradera det i en imac.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nä, det är ju sant. Vet ju faktiskt inte hur mycket jag kommer att spela på den.
Men det viktigaste är att den är relativt tyst då jag tänkt att ha den igång ofta.

Är det stor skillnad mellan 5870, 5770 samt 4750 (iMac) ?

Att det ska vara så svårt att bygga en dator så sjukt mycket att tänka på haha

Permalänk
Medlem

Blizzard släpper ju sina spel native till Mac dvs. du behöver inte Windows för att spela så det bör inte vara problem. Sen är ju inte Diablo så grafikkrävande? Själv funderar jag också att köpa antingen en PC eller en iMac återigen (27" då) men väntar nog till rev2 då det har varit och fortfarande är en del problem med 27" modellerna.

Sen får du tänka lite logiskt, ska du ha en kraftfull dator som ska klara spel på höga inställningar (bra grafik kort) så krävs ju ett ordentligt grafik kort. Nya grafik kort är kraftfulla men också strömskrävande och när de kräver ström så alstrar de värme. Värmen måste man kyla på ett effektivt sätt och då är luftkylning ett dåligt val då fläktarna väsnas. Det blir nog svårt att få en kraftfull speldator tyst om du inte ska köra på vattenkylning förståss :).

Skrivet av rife:

Men frågan är om jag köper en iMac 27" kommer den klara av att spela Diablo III när det släpps måntro?

Det är ju antingen en iMac eller en PC som är tyst som jag kommer att köpa.
Konfigen som Jetblack gjorde såg bra ut, men frågan är hur tyst den är? Sen måste jag bara lägga till tgb, mus och operativsystem då jag inte har något sådant heller

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late