Processorklockning relaterat med minnesklockning

Permalänk
Medlem

Processorklockning relaterat med minnesklockning

Tjenare! Har pillat lite med klockningen och känner att jag är nöjd med processorn. Då kommer jag till ramminnena. Det är som signaturen även intygar snabba Corsair på 1600 MhZ. Det jobbiga är att det bara utvinns 523 MhZ ur dem, enligt CPU-Z. Kunde någon hjälpa mig med mitt mystiska problem?

Mvh

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Det beror på att det är som sagt dd3, så 523x3 = 1569 mhz så det är inget fel med det

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Det beror på att det är som sagt dd3, så 523x3 = 1546 mhz så det är inget fel med det

Aha! Okej, tack ! Tänk att det var så simpelt.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Det stämmer väl inte riktigt. DDR=Dual Data Rate.
Alltså körs dina minnen i 523MHz*2. Alltså 1046MHz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Det beror på att det är som sagt dd3, så 523x3 = 1569 mhz så det är inget fel med det

Det är rätt att man multiplicerar med 3, men inte av anledningen du gav. Du kanske känner till vad DDR står för? 3'an efter symboliserar bara vilken generation av DDR minnena som det är.

Anledningen till att man multiplicerar med tre är för att han kör minnena i sk. Trippel channel, som är standard för socket 1366, hade han kör en 1156 eller en AMD rigg så hade man inte kunnat räkna x3 för att det är DDR3.

Ville bara upplysa om det, många som förväxlar MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det stämmer väl inte riktigt. DDR=Dual Data Rate.
Alltså körs dina minnen i 523MHz*2. Alltså 1046MHz.

Trippel channel på 1366.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det stämmer väl inte riktigt. DDR=Dual Data Rate.
Alltså körs dina minnen i 523MHz*2. Alltså 1046MHz.

Jaha! okej Kul att nån mer svarar

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Jaha! okej Kul att nån mer svarar

AHA! det är därför alla 1366 kort har 6 ramminnesplatser. 2 ramminnen per kanal.. Här lär man sig mycket!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Trippel channel på 1366.

Det är väl ändå Dual Data Rate? Det är väl inte några Triple Data Rate minnen som TS sitter på.

Går man på det som du säger så går mina minnen i 540x3 vilket innebär 1620MHz men det är bara 1333MHz.
Och jo, jag har 1366 och Triple-Channel minnen...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag får upp att mina minnen går i 800Mhz i cpu-z, menar du alltså att dom egentligen går i 800x3=2400Mhz då?
Har fått för mig att man dubblar siffran man får upp i cpu-z då iallfall mina siffror stämmer bättre.
523Mhzx2 blir då 1046Mhz isåfall.

Permalänk
Medlem

Jaha, my bad.. Bara jag som blandade ihop

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

AHA! det är därför alla 1366 kort har 6 ramminnesplatser. 2 ramminnen per kanal.. Här lär man sig mycket!

Nej, 3 ram-minnen per kanal är det...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det är väl ändå Dual Data Rate? Det är väl inte några Triple Data Rate minnen som TS sitter på.

Går man på det som du säger så går mina minnen i 540x3 vilket innebär 1620MHz men det är bara 1333MHz.
Och jo, jag har 1366 och Triple-Channel minnen...

Jag råkade klocka mina alldeles nyss till 600x3 och datorn sprängdes inte...

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det är väl ändå Dual Data Rate? Det är väl inte några Triple Data Rate minnen som TS sitter på.

Går man på det som du säger så går mina minnen i 540x3 vilket innebär 1620MHz men det är bara 1333MHz.
Och jo, jag har 1366 och Triple-Channel minnen...

Jag tänkte nog fel med ^^ dygnade inatt och det påverkar mig inte positivt ;P Dual Data Rate sla det vara ja alltså 2x angivna hastigheten, förlåt för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Jag råkade klocka mina alldeles nyss till 600x3 och datorn sprängdes inte...

Vad säger du? Menar du att jag har fel i det jag säger?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Antalet kanaler har inget med frekvensen att göra.
Om man kör socket 1366 så får man en 50% ökning av minnesbandbredden genom att gå från 2 till 3 kanaler på minnet. På socket 1156 så stöds endast två kanaler.
Vad gäller frekvensen:
Ala_95 har rätt.
Vill du få mesta möjliga ur dina minnen så måste du gå in i BIOS och pilla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vad säger du? Menar du att jag har fel i det jag säger?

Nej, han erkände att han hade fel. Okej, men tack alla! Det klarnade i slutändan och det tackar jag för!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vill du få mesta möjliga ur dina minnen så måste du gå in i BIOS och pilla lite.

Jag vet att jag måste in i BIOS. Men jag saknar kunskapen om hur jag ska göra och orkar inte ta till mig den. Det lär inte snabba upp min dator speciellt antar jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag vet att jag måste in i BIOS. Men jag saknar kunskapen om hur jag ska göra och orkar inte ta till mig den. Det lär inte snabba upp min dator speciellt antar jag.

Du kan vinna 2-4% prestanda under goda förutsättningar.
Det är framförallt videoredigering med proffsprogram som vinner något på att dra upp minnesfrekvenserna, de flesta spelen är inte så hemskt beroende av minneslatens och minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du kan vinna 2-4% prestanda under goda förutsättningar.
Det är framförallt videoredigering med proffsprogram som vinner något på att dra upp minnesfrekvenserna, de flesta spelen är inte så hemskt beroende av minneslatens och minnesbandbredd.

I Folding@Home då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag vet att jag måste in i BIOS. Men jag saknar kunskapen om hur jag ska göra och orkar inte ta till mig den. Det lär inte snabba upp min dator speciellt antar jag.

Rätt najs på mitt moderkort. Där gick man in i en rullist i bios och valde vilken frekvens man ville ha. Sedan fick man även ställa in volten. Jag valde nu 1411 MhZ, behöver inte snabbare för mitt användande.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

I Folding@Home då?

Hmm jag har faktiskt inte sett några sådana benchmarks, så jag vet inte med bestämdhet.
Men jag tror inte det har så stor betydelse. Jag antar att Folding@Home mest handlar om massiva heltalsberäkningar, och att det inte är så stora minnesmängder som skall hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Rätt najs på mitt moderkort. Där gick man in i en rullist i bios och valde vilken frekvens man ville ha. Sedan fick man även ställa in volten. Jag valde nu 1411 MhZ, behöver inte snabbare för mitt användande.

Jo, men jag hamnar antingen för högt eller för lågt. Minns inte hur högt jag hamnade men det var omkring 1440MHz minns jag och jag vet inte ifall mina minnen tycker om det.

Skrivet av Oldskool:

Hmm jag har faktiskt inte sett några sådana benchmarks, så jag vet inte med bestämdhet.
Men jag tror inte det har så stor betydelse. Jag antar att Folding@Home mest handlar om massiva heltalsberäkningar, och att det inte är så stora minnesmängder som skall hanteras.

Må vara sant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

amatör timmen här eller?
snälla, kan ni inte så skriv inte!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

amatör timmen här eller?
snälla, kan ni inte så skriv inte!

Jag vet att DDR står för dual data rate och därför skriver jag att så är fallet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

amatör timmen här eller?
snälla, kan ni inte så skriv inte!

Ett högst onödigt inlägg. Har man inget ämnesrelaterat att tillföra, så tycker iallafall jag att man kan ägna sig åt något annat.

Visa signatur

Primum non nocere