Permalänk

Överclocka i5 760

Hej!
Har köpt nya dator komponenter nu och behöver klocka upp min cpu lite Så jag vill veta lite hur man går, har kollat youtube filmer och läst här på forumet men vill ha lite exakta svar på hur man ska göra för just mina saker. Jag har MSI P55a-G55 moderkort och i5 760 cpu 1333 mhz ram minnen och en H50 kylare så jag klarar att klocka lite. Det jag vill ha svar på är att om man klockar till typ 3.2 ghz måste man då ändra volten? Sen undrar jag hur mycket man ska ändra ram minnena till? Tacksam för svar, blev kanske en lite dålig förklaring men börjar bli lite trött och sånt så fråga om det är något ni behöver svar på

Permalänk
Medlem

Finn två "knappar " på moderkortet dra båda upp sen har du klockat den.
Fungerar mycket bra på msi kort.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

men hur mycket kommer den att klockas då? Jag har också sett dom men vet inte hur mycket dom clockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

men hur mycket kommer den att klockas då? Jag har också sett dom men vet inte hur mycket dom clockar

Testa så ser du.
Vad har du för kylning?

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

du kommer ej behva ändra volt iaf, har samma cpu och ett p55 guigabyte moderkort kör i 3,8ghz (än) och har ej pillat på volt eller dyligt. men om du klockar för högt kan du behöva ställa ner minneshastigheten

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

teckim om du läser så ser du att jag har en H50..
brajonk kan du beskriva hur jag ska klocka för jag har fortfarande inte fattat det

Permalänk
Medlem

Med båda knapparna nere(uppe?) klockar du den till 3.6 ghz , testa

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

jag testade med båda knapparna uppe nu och kom upp i 3.5 ghz

Permalänk
Medlem

Ok, och om du belastar en kärna som 90% av alla spel gör så tror jag den kommer upp i ca 3.9-4ghz
sen om du vill stabilitet testa så kör occt en timme eller 2
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

jag har den i 3.5 när jag använder prime95

Permalänk

När man säger att en cpu är stabil, menar man att den ALLTID ligger på tex 3.0 GHz eller att när man använder tex prime95 så är den stabil på 3.0? För att just nu så är min på ca 1.4GHz men sen när jag börjar spela eller använder prime95 så ligger den på 3.511 och den rör sig inte ifrån de siffrorna så jag undrar om det är normalt/bra?

Permalänk
Medlem

Det är normalt, stabil då ska den klara x antal timmar i orthos. Eller occt

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Kör man såna program för att datorn ska bli bättre eller? för att den har 2 kärnor på max och då ligger den på 3.9GHz

Permalänk
Medlem

du behöver läsa den här guiden om överklocka din cpu

http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Kör man såna program för att datorn ska bli bättre eller? för att den har 2 kärnor på max och då ligger den på 3.9GHz

Nej, man kollar så att den frekvensen är stabil 100% x antal timmar. Sen kan du få blue screen och då kan du behöva ändra volten eller QPI / DRAM Core Voltage beroende vad för fel kod du får.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

men om man sätter volten på auto, kan man få blue screen pga volt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

men om man sätter volten på auto, kan man få blue screen pga volt då?

Du ska aldrig sätta volt på auto, din cpu för allt för mycket och de beror vad du har du inställningar.
Jag rekommenderar att du läsa 3-5 guiden om just överklocking innan du rör i bios.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

3-5 guiden? ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

3-5 guiden? ;o

Varför skulle du inte läsa ?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

jag undrar va det är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

jag undrar va det är..

Undrar du vad guider är ?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

men hallå?! jag undrar vad det är för guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

men hallå?! jag undrar vad det är för guide!

Jag har länkat en guid i ett av mina först inlägg och det finns hundratals på google. Va inte så lat av dig

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

men jag fattade ju inte alls vad du menade, sluta vara så kaxig ist..

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

men jag fattade ju inte alls vad du menade, sluta vara så kaxig ist..

Kaxig? Jag försöker hjälpa dig.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram