Köpa NAS: Synology Disk Station DS411j vs Synology Disk Station DS411?

Permalänk

Köpa NAS: Synology Disk Station DS411j vs Synology Disk Station DS411?

Jag har funderat på att köpa mig en NAS denna månaden, men vet inte riktigt vilken jag ska ta. Har verkligen beslutsångest mellan dessa två modeller.

Jag har en Boxee box som jag använder som mediaspelare och streamar mot och är mest nyfiken på vad som är tillräckligt så att inte NAS:en står på 100% load hela tiden eller så att den överhuvudtaget orkar med. Men det borde vara lungt om man bara använder den som lagring och att spela upp mot sin Boxee? Aldrig haft en NAS tidigare så har ingen aning om vad som krävs.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=754024 - Synology Disk Station DS411j

eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=942445 - Synology Disk Station DS411

Vilken borde jag ta? Är prisskillnaden värt det för mig som använder min Boxee och enbart ska använda NAS:en till lagring av film/musik osv och streama mot min box? Hade tänkt att börja köpa en 2TB HDD för att sedan öka på när man kan och såsomingom blir det RAID5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Jag har funderat på att köpa mig en NAS denna månaden, men vet inte riktigt vilken jag ska ta. Har verkligen beslutsångest mellan dessa två modeller.

Jag har en Boxee box som jag använder som mediaspelare och streamar mot och är mest nyfiken på vad som är tillräckligt så att inte NAS:en står på 100% load hela tiden eller så att den överhuvudtager orkar med. Men det borde vara lungt om man bara använder den som lagring och att spela upp mot sin Boxee? Aldrig haft en NAS tidigare så har ingen aning om vad som krävs.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=754024 - Synology Disk Station DS411j

eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=942445 - Synology Disk Station DS411

Vilken borde jag ta? Är prisskillnaden värt det för mig som använder min Boxee och enbart ska använda NAS:en till lagring av film/musik osv och streama mot min box? Hade tänkt att börja köpa en 2TB HDD för att sedan öka på när man kan och såsomingom blir det RAID5.

Du ska inte oroa dig för att den inte kommer orka med!
Jag hade en DS211J som jag hade igång konstant med torrents, streama hd till tv och ftp samtidigt utan att det ens märktes.
Har nu bytt upp mig till en DS1511+ & jag kan säga att synologys produkter borde få mer uppmärksamhet än dom får för det är jävligt kompetenta produkter.
Skillnaden mellan dom är att den ena är lite snabbare så för det användnings området rekomenderar jag dig den billigare.
Själv så har jag igång massvis med saker på min nas och den har aldrig ens svettats.
Nasen stödjer även SMB så när du streamar film till Boxeen så stöds även .srt .sub .idx osv. = du får text till filmerna utan att behöva merga text med film

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk

Tack så mycket för info! Men är såklart nyfiken hur stor skillnaden verkligen är och hjärnan säger den dyra men det säger inte plånboken Den är ju snyggare dessutom! Ne, klart om jag klarar mig med den billiga så blir det den. Hur kommer det sig att du byter upp dig? Nyfiken vad som tar kraft. Jag hade tänkt att ha på den 24/7 också, funkar det? Också att om man kör RAID5 så tar det extra men hur mycket som krävs har jag ingen aning om.

Det går väl börja med en HDD och sedan sätta dit en till allt eftersom tiden går eller förlorar man data då? Är nämnligen lite fattig och inte är det billigt nuförtiden.. Någon som skulle kunna föreslå någon bra 2TB disc som passar? Allt jag vet är att man ska undvika WD discarna och att 7200rpm inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Tack så mycket för info! Men är såklart nyfiken hur stor skillnaden verkligen är och hjärnan säger den dyra men det säger inte plånboken Den är ju snyggare dessutom! Ne, klart om jag klarar mig med den billiga så blir det den. Hur kommer det sig att du byter upp dig? Nyfiken vad som tar kraft. Jag hade tänkt att ha på den 24/7 också, funkar det? Också att om man kör RAID5 så tar det extra men hur mycket som krävs har jag ingen aning om.

Det går väl börja med en HDD och sedan sätta dit en till allt eftersom tiden går eller förlorar man data då? Är nämnligen lite fattig och inte är det billigt nuförtiden.. Någon som skulle kunna föreslå någon bra 2TB disc som passar? Allt jag vet är att man ska undvika WD discarna och att 7200rpm inte behövs.

Sitter faktiskt i exakt samma sits, jämförde produkterna på deras hemsida och kom fram till detta, Länk. Det säger ju inte direkt jättemycket, det skiljer en e-sata kontakt på utsidan och att den lite dyrare är bättre i Surveillance... Som sagt ger inte så mycket.

Dock funderade jag på denna, NetGear lite äldre men den har X-raid så att du bara kan fylla på med nya och större diskar hela tiden, du måste bara låte den synka lite först Nu har säkert Synology samma funktioner men fastnade lite för Netgearen pga Sweclockers test av den tidigare.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Jag har en 411j som jag fyllt med fyra stycken Samsung F4EG i raid6 , den har rullat nu i ~½ år utan några som helst problem.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har en 411j som jag fyllt med fyra stycken Samsung F4EG i raid6 , den har rullat nu i ~½ år utan några som helst problem.

Då har jag en fråga, fungerar det bra att streama musik och film till ex ps3, xbox, mediacenter xyz?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Då har jag en fråga, fungerar det bra att streama musik och film till ex ps3, xbox, mediacenter xyz?

Har den och hemmabion kopplad till nätverket , tittar på dom flesta filmer utan problem , enda gången det laggar lite är när filerna blir 20-30+ GB stora , jag såg t.ex. på en ~10GB stor BR-rip av Transformers 3 härom dagen , inga som helst problem.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Tack så mycket för info! Men är såklart nyfiken hur stor skillnaden verkligen är och hjärnan säger den dyra men det säger inte plånboken Den är ju snyggare dessutom! Ne, klart om jag klarar mig med den billiga så blir det den. Hur kommer det sig att du byter upp dig? Nyfiken vad som tar kraft. Jag hade tänkt att ha på den 24/7 också, funkar det? Också att om man kör RAID5 så tar det extra men hur mycket som krävs har jag ingen aning om.

Det går väl börja med en HDD och sedan sätta dit en till allt eftersom tiden går eller förlorar man data då? Är nämnligen lite fattig och inte är det billigt nuförtiden.. Någon som skulle kunna föreslå någon bra 2TB disc som passar? Allt jag vet är att man ska undvika WD discarna och att 7200rpm inte behövs.

Jag bytte upp mig för det var bara plats för 2 diskar i min första. jag kör med WD eco diskar så dom behöver du inte undvika, bara att öka idle timern på dom.
Angående vilken raid du skall köra så rekomenderar jag SHR = synology hybrid raid, då kan du börja med 2 diskar och lägga till fler i efterhand utan att behöva skapa ny raid, började med 2 diskar och sitter med 4 nu, aldrig behövt formatera om.
ska köpa en femte när dom sjunkit i pris.
SHR funkar precis som raid5, men du måste inte ha likadana diskar, kan ha olika och det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har den och hemmabion kopplad till nätverket , tittar på dom flesta filmer utan problem , enda gången det laggar lite är när filerna blir 20-30+ GB stora , jag såg t.ex. på en ~10GB stor BR-rip av Transformers 3 härom dagen , inga som helst problem.

körde oxå transformers 3 som är på runt 45gig till Boxeen, hade inget lagg alls, kör du trådlöst? för nasen har inga problem med att spotta ur sig filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

Jag bytte upp mig för det var bara plats för 2 diskar i min första. jag kör med WD eco diskar så dom behöver du inte undvika, bara att öka idle timern på dom.
Angående vilken raid du skall köra så rekomenderar jag SHR = synology hybrid raid, då kan du börja med 2 diskar och lägga till fler i efterhand utan att behöva skapa ny raid, började med 2 diskar och sitter med 4 nu, aldrig behövt formatera om.
ska köpa en femte när dom sjunkit i pris.
SHR funkar precis som raid5, men du måste inte ha likadana diskar, kan ha olika och det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Men i DS211J är det ju plats för 4? Eller har jag missat något nu?

Jag får läsa på SHR och se vad det är för något när jag har en nas. Men har tyvärr bara råd med en HDD till en början men det funkar väl ändå? Så att man inte behöver 2 direkt för att få det att funka eller att jag förlorar data när jag sätter in min andra disc. Lutar åt den billiga versionen nu, men fortfarande inte bestämt mig. Någon här med Boxee + en av nasarna jag länkade till? Är nyfiken om det flyter på felfritt om man har på den 24/7, kör alla discar och streamar 1080p (stora filer 5-40gig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Men i DS211J är det ju plats för 4? Eller har jag missat något nu?

Jag får läsa på SHR och se vad det är för något när jag har en nas. Men har tyvärr bara råd med en HDD till en början men det funkar väl ändå? Så att man inte behöver 2 direkt för att få det att funka eller att jag förlorar data när jag sätter in min andra disc. Lutar åt den billiga versionen nu, men fortfarande inte bestämt mig. Någon här med Boxee + en av nasarna jag länkade till? Är nyfiken om det flyter på felfritt om man har på den 24/7, kör alla discar och streamar 1080p (stora filer 5-40gig).

DS211j har bara plats för 2 diskar och ja, det kommer flyta på smärtfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

DS211j har bara plats för 2 diskar och ja, det kommer flyta på smärtfritt

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.inet.se/artikel/4304109/synology-diskstation-ds411... står 4?

Kör du 4x HDD's och använder bara två st, så att två är på tomma som backup om dom andra crashar menar du? Annars är jag lite förvirrad. Det jag är ute efter är 4 platser, varav 3 ska användas (2TBx3 diskar) och den sista ska vara backup om någon crashar/lägger av = RAID5 om jag inte är ute och cyklar?

Tack så mycket för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

http://www.inet.se/artikel/4304109/synology-diskstation-ds411... står 4?

Kör du 4x HDD's och använder bara två st, så att två är på tomma som backup om dom andra crashar menar du? Annars är jag lite förvirrad. Det jag är ute efter är 4 platser, varav 3 ska användas (2TBx3 diskar) och den sista ska vara backup om någon crashar/lägger av = RAID5 om jag inte är ute och cyklar?

Tack så mycket för infon!

jag skrev DS211J inte 411J, shr funkar precis så, 1 disk som säkerhet. Kör du raid5 så måste du göra om raiden när du lägger till 1 disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

jag skrev DS211J inte 411J, shr funkar precis så, 1 disk som säkerhet. Kör du raid5 så måste du göra om raiden när du lägger till 1 disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Shit missade det totalt. Tänkte väl att det var något sånt! Tack ännu än gång Det borde inte vara så komplicerat att göra om raid när man skaffar fler diskar hoppas jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Shit missade det totalt. Tänkte väl att det var något sånt! Tack ännu än gång Det borde inte vara så komplicerat att göra om raid när man skaffar fler diskar hoppas jag bara.

Inget svårt alls, men du blir av med allt du har på diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk

Aw men då blir det 4 direkt. Samsung SpinPoint F4EG 2TB SATA 3Gb/s, (SATA 2.0), 3,5", 5400RPM, 32MB Cache, 8.9ms,"EcoGreen F4" x4 borde funka? Vill vara 100 innan jag trycker beställ.

Permalänk

Jag har en DS411j med 4st Samsung F4 2tb som funkar kanon ihop! (kan de heta 204uj eller något sådant också) Så jag kan rekommendera ett köp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en DS211+ med 2x Seagate Barracuda Green ST2000DL003 - Hårddisk - 2 TB - SATA-600 som funkar klockrent, kör Raid1=speglad för säkerheten, har den utanför sovrumsdörren i hallen och ibland.. så hörs ett vibrerande, lite självsvängning eller nått, när man ska sova alltså, inget man lider av, annars är den dödstyst

Permalänk

Tack för all hjälp. Blev fyra Samsung Men jag undrar.. Går det att jag stoppar in en HDD i min dator och för föra över filer redan nu? Ska nämligen köpa nasen nästa månad och har min hårddisk är full så skulle behöva föra över lite. Eller kommer all data försvinna när jag tar ut den ur datorn och sätter in den för att använda den i nasen? Ska använda 3, en ska vara backup (RAID5). Kan jag använda en redan nu för att börja rensningen eller måste jag vänta på nasen?