Permalänk
Medlem

Aktiv kylning av MX-kort...

Hejsan, jag har tt GF4MX440-kort som jag vill klocka mycket....
för att vara på den säkra sidan vill jag ha en fläkt på grafikkortet, inte någon super silent zalman som täcker hela datorn med kylflänsar utan en fläkt, HS&F alltså.
Kan man bygga sin egen lösning eller?
Ska man ta typ en vanlig fläkt som man kopplar till molex eller finns det uttag för fläkt även på MX-korten?
Något speciellt att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Fläkt och fläkt.. du måste ha en fläns till att börja med. Köp nån gammal skitfläns som passar till sockel370 och bulta fast på kortet, borde finnas hål runt gpun där du kan köra genom M3 eller M2-bultar, är flänsen av aluminium behöver du knappt gänga upp hålen, bara borra med mindre diameter än bulten. Sen sätter du på en fläkt på flänsen, vart du tar ström till fläkten är väl rätt trivialt..
Se till att du inte river loss ytmonterade komponenter från kortet, och använd isolerande brickor (tillverka själv av glasslåda) så du inte skrapar sönder kretsar på kortet.

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.net/?mode=item&id=647&session=cfc6db175a14c6c...

Är iofs passiv kylning men men..
det är fränt om it annat

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Obbe, nej tack.....

Hursomhelst....ska jag använda AS3 eller?
hur ser man vart på kortet man kan borra?, kan man borra överallt där man inte ser några kretsar på ytan?

Permalänk
Medlem

MX440, varför inte köpa den som Obbe rekomenderar? Lovar dig att den är lika bra som att sätta fast en liten CPU-fläns/fläkt på graffet. Den är bra! och helt tyst! Jag skulle köpt den om jag var du.

Permalänk
Medlem

jo men jag lider av PCI-brist....
iofs kan jag ta bort mitt SB live 5.1-ljudkort som ändå inte fungerar....
(jag får iallafall inte ljudet att funka!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX440
Obbe, nej tack.....
Hursomhelst....ska jag använda AS3 eller?
hur ser man vart på kortet man kan borra?, kan man borra överallt där man inte ser några kretsar på ytan?

Du kan använda vilken budgetpasta som helst tycker jag, spelar ingen roll för en GPU som har så oerhört stor yta. AS3 är bra, men det ser man bara när man har små kontaktytor.
Sa jag att du skulle borra i kortet? Jag tror inte det och jag rekommenderar det inte till någon, kortet har minst 4 lager så det du ser är inte allt. Däremot ska du borra i flänsen som du ska sätta fast. Ditt kort har ju redan hål, använd dom och försök hitta en fläns som är så stor att den täcker hålen.

Permalänk
Medlem

ok, tack

Permalänk
Medlem

på mitt mx440 kort satt det redan en kylfläns så jag tog en 60*60 fläkt som jag snodde från biltema och satte fast med 2 gummisnoddar tyst och när gpu`n är på 340mhz så ligger graderna på 30-32 när jag grovspelare i några timmar inge prob en så länge

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

ok, så gummisnoddar funkar...ghetto men bra!
Orion^, har ditt MX-kort termometer?

Fläkten blåste ut från flänsen va? och så kopplade du till Molex? eller?

Permalänk
Medlem

nej men mitt moderkort har en extra termometer som jag kopplar mellan flänsen och gpu`n. Och fläkten blåser på gpu`n. Om du kolalr på din cpu fläkt så är det likadant..
Den är ej kopplad till molex utan det här var ingen fläkt gjor för att kopplas in utan jag lödde fast 2 små mettal bitar som jag satte in i stöm kontakterna (vet ej vad det heter) från nätaggregatet. som jag sakt tidigar funkar perfekt

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Strömkontakter från nätaggregat = Molex (om de har 4 hål)
Använde du 5, 7eller 12 volt till din GPU-fläkt?

Permalänk
Medlem

jag todde att molex var något annat (sry).
5 volt kör jag med.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

ok, då låter den inte mycket va?

Permalänk
Medlem

nej den hör inte ett skit. men det kanske är för att mina 2 80mm biltemafläktar på 12v surrar för fullt
Fast om jag lägger örat imot så är det tyst men det kyler bra så..

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

bytte du fläns också, orion?

Permalänk
Medlem

nej körde den jag hjade från börjag

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

ok, då ska jag dra till in lokala datorbutik och kolla om de har något skräp liggande....

Permalänk
Medlem

...Och det hade dem.... jag fick en 40mm fläkt gratis!:D
tyvärr är det 3 pin.....vet någon hur man gör med den om man inte har någon adapter?

den ser ut så här: ur fläkten går tre sladdar, en gul, en röd och en svart....allt slutar i en vit modul...det är 3pin va?

Orion, kan du fixa bilder?

Permalänk

Känns som om ett MX-kort kommer att vara slött även efter överklockning.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

håll dej till ämnet....

Permalänk
Medlem

klipp sladdarna och stoppa in i en molex.
röd är plus
svart är minus

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX440
...Och det hade dem.... jag fick en 40mm fläkt gratis!:D
tyvärr är det 3 pin.....vet någon hur man gör med den om man inte har någon adapter?

den ser ut så här: ur fläkten går tre sladdar, en gul, en röd och en svart....allt slutar i en vit modul...det är 3pin va?

Orion, kan du fixa bilder?

Det är 3pin, bara att sätta på ditt moderkort, eller klippa sladdarna och skala.

Men en 40mm fläkt kommer inte göra nånting, du kommer inte kunna klocka mer bara för den.
Kanske 5 mhz eller nåt, absolut inte med.

En vanlig 40mm fläkt blåser 5.1 CFM och låter skitmycket...
Kör med en tyst 80mm istället, tystaste blåser liksom runt 20...

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

jag ska nog gå till datorskroten och leta lite.....

erty, hur skall man få på en 80mm fläkt på gpu-flänsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX440
jag ska nog gå till datorskroten och leta lite.....

erty, hur skall man få på en 80mm fläkt på gpu-flänsen?

Det blir ju lite svårare, men ett tips är att sätta den på en metallbit som får agera "arm".
T.ex. en sån metallbit som man tar bort för att ha i PCI/AGP, sätt fast den på något sätt och positionera fläkten så den sitter en liten liten bit från flänsen.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Fasen oxå!
Jag slängde nyss mina såna som låg och skräpade!
Men som sagt, imorrn drar jag till datorskroten....

Lite offtopic: Kan jag göra en sådan där fläkt-i-musen-modd av 40mm fläkten?Eller kommer den knappt att märkas?

Permalänk
Medlem

Det kan du ju göra, om du har multimeter dvs

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

ja just d.....man ska mäta vart man kan få ut +5V och jord i musen va?

Permalänk
Medlem

Jag satte helt enkelt en 80mm fläkt över mitt kort, täcker gpu och minnen, en skruv och lite eltejp gör susen

Permalänk
Avstängd

Re: Aktiv kylning av MX-kort...

så här ser mitt gf4 mx 440 ut efter lite moddning, allt är köpt på classe tom kylpastan = )

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)