Högtalare och reciever till en liten lägenhet

Permalänk
Medlem

Högtalare och reciever till en liten lägenhet

Nämen goddag alla goda medmänniskor!

Vet att det finns olika trådar ang recievers och högtalare, men har inte hittat någon som riktigt utgår från mina behöv, men kan ju vara så att jag är kass på att söka, vad vet jag. Hur som helst så är jag på jakt efter en prisvärd reciever och ett par högtalare till denna att använda för att lyssna på musik och se på film hemma i lägenheten. Själva rummet är inte så stort (kanske 15-20m2) och budgeten är väl en ca 5000:-. Har kollat runt lite på reviever och sett att många tycker att Yamaha RX-V671 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869738 skall vara prisvärd och bra. Har även sett att den rekommenderats tidigare här på swec, så tycker att den låter trevlig för det priset. Nu är jag inte så kunnig inom området ljud, så kanske finns bättre för mig, vad vet jag?

Vad gäller högtalare är jag inne på ett 2.0 system för att sedan kunna bygga vidare om intresse/pengar/behov finnes. Tanken är att ha mindre högtalare som gärna får plats i en kvadrat vardera på en expedit-hylla från IKEA, då jag har mycket ont om golvplats. Här har jag kollat runt och inte riktigt hittat något vettigt, då jag inte har en aning om vad för högtalare som gäller inom prisklassen ca 1500:-.

Vad gäller budget så är det inte så våldsamt flexibelt. Jag förstår att jag får bättre grejer för 10000:-, men så mkt pengar vill jag inte lägga, i alla fall inte i nuläget. Fn sitter jag på en ministereo från Sony på 20w eller dyl som kopplas till datorn med 3,5mm kabel som ny för 7-8 år sedan kostade en tusenlapp kanske, så tror att det mesta blir ett uppköp.

Permalänk
Medlem

Har du tajt budget och tänker köra 2.0 så satsa på en lite billigare reciever, t.ex Yamaha 371/471, de billigare pioneer-modellerna i 3, 4 eller 5xx serien eller onkyos 309. HK 156 duger nog också om man står ut med deras plastighet.
Högtalarna spelar generellt mycket större roll för bra ljud än recievern så länge den är rimligt byggd och du inte har tungdrivna högtalare och spelar mycket högt.

Som högtalare kan dynavoice definition-serien DM-6, DM-5 (eller challenger S-5 om du har ännu snålare budget och ändå vill ha klart hyfsat ljud.) De kostar mellan 1000 och 2200:-/par.
Vet dock inte om de får plats i bokhyllan.
XTZ har också några modeller i prisklassen och de brukar också vara prisvärda, men någon annan får tipsa om vilken av dem som är bäst.

Då har du lite kvar av budgeten för högtalarkablar, signalkablar, dämpkuddar och kanske en matta till vardagsrummet eller något annat kul som förbättrar akustiken.

Permalänk
Medlem

Jo, för det systemet jag ämnar skaffa i nuläget så tror jag absolut att em billigare variant skulle duga lila bra. Dock tänker jag att jag kanske inom ngt/några år skaffar fler delar så att säga, och då kanske det är bra att köpa bättre från början, men det kanske är onödigt. Kanske är bättre att köpa helt nytt då om skillnaden är liten i dagsläget. Sladdar o dyl ligger lite utanför budget, det skaffas ändå. Vad gäller matta kuddar o dyl så tror jag det blir svårt att få möblera om utan min kära frus tillåtelse

Permalänk
Medlem

Har du redan nu svårt att möblera som du vill kommer du troligtvis aldrig kunna få in ett 7.1-system, så det behöver du inte på förstärkaren. 7.1 ger för det mesta inte alltför stor skillnad mot 5.1 ändå.
Såg att Yamaha 671 som du nämnde tidigare har sjunkit en hel del i pris den senaste tiden så den kan vara motiverad att köpa ändå för lite fler in- och ut-gångar, fler funktioner och troligtvis aningen bättre slutsteg.

Ska du använda systemet mest till musik är det 2.0 som gäller. Då är det lite svårare att bygga ut - då ersätter man istället högtalarna med bättre (och dyrare). Eventuellt kan man lägga till en sub om basen känns klen i rummet.

Ska du använda den mest till film är det vanligt att senare bygga ut till ett 5.1-system. Både de rekommenderade dynavoice definition och XTZ 93.x och 95.x - högtalarna är lätta att bygga ut till 5.1 genom att köpa center och satelliter i samma serie (eller använda de du köpte först som satelliter och köpa nya frontar). Detsamma gäller många andra högtalare i prisklassen. Subwoofer behöver inte finnas i samma serie, den behöver inte klang-matchas med övriga högtalare.

Det bästa tipset är att åka och provlyssna själv på olika högtalare så hör du vilka som låter rätt för dig.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka så mycket för svar!

Du har helt rätt i att ett 5.1 eller 7.1 system i samma lägenhet vore mission impossible, går bara inte. Däremot kan det hända att jag när jag flyttar får plats med mer då. Jo, eftersom den låg prismässigt relativt lika de som är något "billigare" så känns det som ett rimligt val ändå.

Vad gäller högtalare så absolut, att lyssna in vore väl optimalt. Vet dock inte vart man kan lyssna på just ex Dynavoice, då jag inte sett dessa på någon fysisk butik, men borde väl finnas någonstans. Sedan har jag en fundering angående placering av högtalarna. Som det ser ut idag så måste de antingen passa i ett hyllplan eller stå på själva hyllan, vilket blir ca på 1,9m höjd. Spelar det någon större roll ljudmässigt vart de står? Självklart kommer det att spela viss roll, men hur mycket? Om det inte gör någon större skillnad om högtalarna står på hyllan, så kan jag nämligen få plats med större (och troligen, bättre) högtalare än om de måste platsa i ett hyllplan, då dessa bara är ca 33cm höga.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att kolla runt lite på www.fynda.se. Jag köpte min reciever + högtalare därifrån och var väldigt nöjd + att de är billiga. Kan bli rätt dyrt med färdiga paket samt tveksam kvalité. Men beror ju också på hur man tänkt ställa grejorna.

Annars finns ju högtalarsystemet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639 dock så verkar det inte säljas längre. Låg väl på runt 1000kr tidigare. Men skulle du hitta det så ska det vara väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Köpa begagnat kanske? Dessa högtalare är ganska små men låter ända stort. Fantastiskt musikaliska högtalare.

http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Audiovector_K1_Supe...

Dom spelar riktigt bra tillsammans med Marantz och det finns ett gäng lite äldre recievers på blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Marantz_SR5200_41563144.htm?ca...

http://www.blocket.se/alvsborg/Marantz_SR4200_41452465.htm?ca...

http://www.blocket.se/malmo/Hemmabio_receiver___Marantz_NR150...

http://www.blocket.se/stockholm/Marantz_SR6004_41487588.htm?c...

Jag har kombinationen Marantz/Audiovector själv och har varit fantastiskt nöjd senaste åren. Hade tidigare B&W men tycker Audiovector ligger i en klass högre.

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på om/när du ska bygga ut och om du isf ska köpa nytt då så skippa reciver nu och kör på en vanlig förstärkare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Vill börja med att tacka så mycket för svar!

Du har helt rätt i att ett 5.1 eller 7.1 system i samma lägenhet vore mission impossible, går bara inte. Däremot kan det hända att jag när jag flyttar får plats med mer då. Jo, eftersom den låg prismässigt relativt lika de som är något "billigare" så känns det som ett rimligt val ändå.

Vad gäller högtalare så absolut, att lyssna in vore väl optimalt. Vet dock inte vart man kan lyssna på just ex Dynavoice, då jag inte sett dessa på någon fysisk butik, men borde väl finnas någonstans. Sedan har jag en fundering angående placering av högtalarna. Som det ser ut idag så måste de antingen passa i ett hyllplan eller stå på själva hyllan, vilket blir ca på 1,9m höjd. Spelar det någon större roll ljudmässigt vart de står? Självklart kommer det att spela viss roll, men hur mycket? Om det inte gör någon större skillnad om högtalarna står på hyllan, så kan jag nämligen få plats med större (och troligen, bättre) högtalare än om de måste platsa i ett hyllplan, då dessa bara är ca 33cm höga.

Höjden spelar stor roll. Diskantelementet ska vara ungefär på öronhöjd vid lyssningspositionen då de höga tonerna är mest riktningskänsliga. Ett par decimeter upp eller ner spelar inte så stor roll, men står de ovanpå en hylla hamnar de troligtvis alldeles för högt. Det kan du testa även med din befintliga budget-stereo. Ställ högtalarna på golvet eller ovanpå bokhyllan så märker du att de kommer att låta mycket sämre än vid rätt höjd.

http://www.fynda.se/produkt/yamaha-ns-333-pianofinish/1844/ verkar ha rätt höjd och kan vara värda att provlyssna på. Har bara hört golv-modellerna och de är bra. De brukar finnas för provlysning i t.ex. elgiganten. Fynda är dock en väldigt bra affär att handla från.
Dali Concept 1 och Zensor 1 har också rätt mått, likt många andra högtalare med 5" bas.

Skrivet av 2infinity:

Skulle rekommendera dig att kolla runt lite på www.fynda.se. Jag köpte min reciever + högtalare därifrån och var väldigt nöjd + att de är billiga. Kan bli rätt dyrt med färdiga paket samt tveksam kvalité. Men beror ju också på hur man tänkt ställa grejorna.

Annars finns ju högtalarsystemet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639 dock så verkar det inte säljas längre. Låg väl på runt 1000kr tidigare. Men skulle du hitta det så ska det vara väldigt bra.

Logitech z-5500 låter skit jämfört med alla "riktiga" system som går att köpa.

Skrivet av Fetskaft:

Köpa begagnat kanske? Dessa högtalare är ganska små men låter ända stort. Fantastiskt musikaliska högtalare.

http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Audiovector_K1_Supe...

Dom spelar riktigt bra tillsammans med Marantz och det finns ett gäng lite äldre recievers på blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Marantz_SR5200_41563144.htm?ca...

http://www.blocket.se/alvsborg/Marantz_SR4200_41452465.htm?ca...

http://www.blocket.se/malmo/Hemmabio_receiver___Marantz_NR150...

http://www.blocket.se/stockholm/Marantz_SR6004_41487588.htm?c...

Jag har kombinationen Marantz/Audiovector själv och har varit fantastiskt nöjd senaste åren. Hade tidigare B&W men tycker Audiovector ligger i en klass högre.

Begagnat kan du få annu bättre saker för samma pris. Sitter själv på en Marantz SR4300 sen ca 10 år tillbaka (ganska lik de som länkats till) och den låter bättre än många nyare recievers i prisklassen (köpte den för 4500 då). Dock saknar man då hdmi-in och utgångar och lite annat roligt som tillkommit i dagens modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Begagnat kan du få annu bättre saker för samma pris. Sitter själv på en Marantz SR4300 sen ca 10 år tillbaka (ganska lik de som länkats till) och den låter bättre än många nyare recievers i prisklassen (köpte den för 4500 då). Dock saknar man då hdmi-in och utgångar och lite annat roligt som tillkommit i dagens modeller.

Jag tycker inte man kan hitta bättre högtalare i den storleken för det priset men du får gärna försöka övertyga mig. Du får gärna länka till några exempel.

Ja, Marantz låter bra, sitter med en SR7001 nu och är otroligt nöjd med ljudet, men den klarar inte 1080p24 genom hdmi så jag kommer byta snart. Har bara inte bestämt mig till vad, men troligtvis en ny Marantz.

Permalänk

Attans att du bor så långt bort från mig;) Har en Marantz 5400 ståendes i garaget som jag kunde donerat billigt. Den är en mycket trevlig reciever men är nu utbytt mot ett Emotiva försteg då jag bara har aktiva högtalare i min hemmabio.
Den är klart före sin tid när det gäller inställningar och användarvänlighet men saknar allt hdmi och videoscaling som man får i nyare prylar. Den är 48cm djup oxå... Inget för moderna bänkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Köpa begagnat kanske? Dessa högtalare är ganska små men låter ända stort. Fantastiskt musikaliska högtalare.

[Länkar]

Jag har kombinationen Marantz/Audiovector själv och har varit fantastiskt nöjd senaste åren. Hade tidigare B&W men tycker Audiovector ligger i en klass högre.

Jo, att köpa nytt är inget tvång om det går att få bra begagnat. Gäller bara att veta vad som är bra och inte, men det får man väl avgöra när man lyssnar så att säga.

Skrivet av mudde:

Höjden spelar stor roll. Diskantelementet ska vara ungefär på öronhöjd vid lyssningspositionen då de höga tonerna är mest riktningskänsliga. Ett par decimeter upp eller ner spelar inte så stor roll, men står de ovanpå en hylla hamnar de troligtvis alldeles för högt. Det kan du testa även med din befintliga budget-stereo. Ställ högtalarna på golvet eller ovanpå bokhyllan så märker du att de kommer att låta mycket sämre än vid rätt höjd.

http://www.fynda.se/produkt/yamaha-ns-333-pianofinish/1844/ verkar ha rätt höjd och kan vara värda att provlyssna på. Har bara hört golv-modellerna och de är bra. De brukar finnas för provlysning i t.ex. elgiganten. Fynda är dock en väldigt bra affär att handla från.
Dali Concept 1 och Zensor 1 har också rätt mått, likt många andra högtalare med 5" bas.

Logitech z-5500 låter skit jämfört med alla "riktiga" system som går att köpa.

Begagnat kan du få annu bättre saker för samma pris. Sitter själv på en Marantz SR4300 sen ca 10 år tillbaka (ganska lik de som länkats till) och den låter bättre än många nyare recievers i prisklassen (köpte den för 4500 då). Dock saknar man då hdmi-in och utgångar och lite annat roligt som tillkommit i dagens modeller.

Ok, ja då gäller det helt enkelt att anpassa vilken höjd de står på, men om de bara är så stora som de ovan så borde det inte vara något problem. Köpa beg reciever är väl inte helt omöjligt heller, även om det är kul att köpa nytt. Dock skulle jag uppskatta möjligheten till uppskalning, lite hdmi ingångar och även nätverksstöd. Men om det skiljer mycket i pris/kvalitet så kan man ju förstås avstå ngt.

Skrivet av annorssan:

Attans att du bor så långt bort från mig;) Har en Marantz 5400 ståendes i garaget som jag kunde donerat billigt. Den är en mycket trevlig reciever men är nu utbytt mot ett Emotiva försteg då jag bara har aktiva högtalare i min hemmabio.
Den är klart före sin tid när det gäller inställningar och användarvänlighet men saknar allt hdmi och videoscaling som man får i nyare prylar. Den är 48cm djup oxå... Inget för moderna bänkar

Hade varit ett alternativ om den bodde lite närmre Något djup för min TV-bänk dock, tror bara att bänken sväljer ca 40cm.

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst speciellt mycket så rekommenderar jag denna förstärkare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250743

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Utan att ha läst speciellt mycket så rekommenderar jag denna förstärkare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250743

Vad är det som gör att du rekommenderar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Vad är det som gör att du rekommenderar den?

Det är den nyaste Pioneer-förstärkaren i den prisklassen och Pioneer är bra.

922 vann nyligen ett test.

Här är 527: http://www.areadvd.de/hardware/2012/pioneer_vsx527.shtml - Översätt till Engelska om ni inte kan tyska, det gjorde jag.

Den har en android-app vilket kan vara kul. DLNA.

Permalänk

Aareadvd är bra på att testa. De gillar generellt yamma oxå och 671 skulle säkert oxå vara omtyckt där oxå. 673, 571 och 771 fick mycket bra där i alla fall.
Generellt är pioneer enligt mitt tycke jobbiga att konfigurera. Apparna är bättre på yamaha för styrning.
671 är i grunden en större reciever och ska väl närmast jämföras med 922.
Men man blir säkert nöjd med vilken som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag tycker inte man kan hitta bättre högtalare i den storleken för det priset men du får gärna försöka övertyga mig. Du får gärna länka till några exempel.

Ja, Marantz låter bra, sitter med en SR7001 nu och är otroligt nöjd med ljudet, men den klarar inte 1080p24 genom hdmi så jag kommer byta snart. Har bara inte bestämt mig till vad, men troligtvis en ny Marantz.

Det framgick inte tydligt men jag syftade på att begagnat kan man hitta bättre för samma pris än om man köper nytt - inte att priserna är ättre än dina exempel.

Skrivet av sorkki:

Något djup för min TV-bänk dock, tror bara att bänken sväljer ca 40cm.

Har man tv-bänk med pålimmad baksida är nog en viss moddning nästan ett krav för många recievers som ju blir ganska djupa med sladdar som sticker ut bakom.

Skrivet av Dreas89:

Det är den nyaste Pioneer-förstärkaren i den prisklassen och Pioneer är bra.

922 vann nyligen ett test.

Här är 527: http://www.areadvd.de/hardware/2012/pioneer_vsx527.shtml - Översätt till Engelska om ni inte kan tyska, det gjorde jag.

Den har en android-app vilket kan vara kul. DLNA.

Det finns få stora märken och det görs många tester vilket innebär att nästan alla vinner tester någon gång. Att storebror i serien är bäst säger inte nödvändigtvis mycket om de mindre om man inte har full koll på vilka komponenter de delar och hur bra resten fungerar.

Pioneer 527 är ny och därmed överprisad för vad man får. Den kommer nog ligga närmare 2k om ett år. Yamaha 671 är börjar närma sig slutet av sin cykel och är på väg att ersättas av 673 som verkar vara lite upphottad och ha några fler funktioner men också ett mycket högre pris.
Av 527 och 671 de skulle jag solklart välja 671 nu när de kostar detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det finns få stora märken och det görs många tester vilket innebär att nästan alla vinner tester någon gång. Att storebror i serien är bäst säger inte nödvändigtvis mycket om de mindre om man inte har full koll på vilka komponenter de delar och hur bra resten fungerar.

Pioneer 527 är ny och därmed överprisad för vad man får. Den kommer nog ligga närmare 2k om ett år. Yamaha 671 är börjar närma sig slutet av sin cykel och är på väg att ersättas av 673 som verkar vara lite upphottad och ha några fler funktioner men också ett mycket högre pris.
Av 527 och 671 de skulle jag solklart välja 671 nu när de kostar detsamma.

Beror väl på vad man värderar?

Det finns ett test på 527 och det är det jag länkat. Har iaf inte hittat något mer.

Och för en liten lägenhet tror jag ju också att 527 är alldeles tillräckligt.

Du har också en jämförelse på sidan ifall du kollar den jag länkade. 521 vilket är föregångaren piskade den såklart, även hyffsat i klass med Onkyo TX-SR313.

Permalänk
Medlem

H/K 156 får väl jag lov att rekommendera då. Eller en begagnad 255a.
Ett mindre kärnkraftverk är vad du får.
Staplar och kuber är H/K bra på. Bra och schysta mätningar, med BÅDA kanalerna drivna samtidigt. Inte som t.ex Onkyo's mätningar som är ett skämt.
Och menysystemet i t.ex en Yamaha 671 ser ut att vara hämtad från sent 80-tal, usch så fult det är. Och Yamaha's alla "SCENE"-lägen är ju så tragiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

H/K 156 får väl jag lov att rekommendera då. Eller en begagnad 255a.
Ett mindre kärnkraftverk är vad du får.
Staplar och kuber är H/K bra på. Bra och schysta mätningar, med BÅDA kanalerna drivna samtidigt. Inte som t.ex Onkyo's mätningar som är ett skämt.
Och menysystemet i t.ex en Yamaha 671 ser ut att vara hämtad från sent 80-tal, usch så fult det är. Och Yamaha's alla "SCENE"-lägen är ju så tragiska.

Fult spelar väl ingen roll? Spelar grejorna bra så är det ju det skit samma

Permalänk
Medlem

Mudde din elaking! Nu blev jag ju fundersam igen! Förbannat!

Permalänk
Medlem

Tackar för all input! Skall försöka provlyssna i dagarna och sen får jag se vad som låter bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Tackar för all input! Skall försöka provlyssna i dagarna och sen får jag se vad som låter bäst.

Återkom! Jag står själv i valet och kvalet mellan 671 och 527.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Återkom! Jag står själv i valet och kvalet mellan 671 och 527.

Det skall jag göra! Blir dock inte förrän efter den 25e som köpet kommer att ske, av förklarliga skäl

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ökat budgeten? Du länkar sämre högtalare och sämre förstärkare

Edit: Trodde jag sett Dynavoice 5.0-högtalare länkat ifrån blocket här i tråden?

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande dom Audiovector jag länkade till är bästa köp du kan göra vad gäller högtalare. Just högtalare tappar ju otroligt mycket i värde efter man har köpt, även om dom är i toppskick, så köpa nytt är bara dumt. Audiovector K1 Super har ett nypris på ca 6000 kr. Receiver bör du se till vad du behöver/vill ha för funktioner och möjligheter. Grundkriterier idag borde väl vara hdmi med stöd för 1080p24 samt senaste ljudformaten. Mediafunktioner i övrigt, så som streaming och appar, tycker jag alltid fungerar sisådär när det är integrerat i tv, förstärkare, bluray-spelare osv. Bättre att i så fall vid senare tillfälle satsa på htpc eller en bra dedikerad mediastreamer-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fult spelar väl ingen roll? Spelar grejorna bra så är det ju det skit samma

Nä ok. Vi är alla olika och värdesätter olika ting. Hade det varit så att Yama var överlägsen allt annat så hade jag inte brytt mig om OSD-systemet men nu är det inte så att Yama "äger" på speciellt många punkter, därför tog jag upp bl.a OSD-systemet som en stor brist. Kommer man från inget OSD-system alls så är man bara glad att det finns kanske, men kommer man, som jag, från H/K så är OSD-systemet ett skämt från Yama's sida.

Permalänk
Medlem

Nu tycks det som att Yamaha RX-V671 inte finns längre på fynda.se. Verkar bara finnas på typ Media Markt eller dyl för ca 3k. Typiskt bara för att man måste vänta på lön :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Nu tycks det som att Yamaha RX-V671 inte finns längre på fynda.se. Verkar bara finnas på typ Media Markt eller dyl för ca 3k. Typiskt bara för att man måste vänta på lön :S

527 har blivit billigare och jag har en känsla av att om du orkar vänta till slutet av augusti så kommer 922 gå för under 4k. Eller så får du 527 för 2500.

Vänta är mitt totalt oproffesionella tips som endast bygger på lite magkänsla och hopp för egen del om att 922 blir billigare