Permalänk
Medlem

Jippie, rea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

För att inte tala om internethandeln, CDON m.fl. växer så det knakar.

Ja det har du helt rätt i. Men det är alltid trevligt att gå in i någon affär och kolla runt lite. T.ex. här på Gotland kommer det bara finnas Elgiganten & en annan liten dator butik kvar som inte har så mycket. Men Internet handeln kommer bara växa ännu mer. Om några år kanske det inte finns någon fysisk butik kvar, men vem vet det kanske kommer tillbaka någon butik. Den som lever får se :).

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Falköpings expert

Någon som vet fall expert i falköping ska lägga ner??!?!?! vill veta snabbt eeftersom jag ska praoa där nästa vecka!

Modedit: Undvik att skrika i tråden.

Versalmassaker
Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidNG:

NÅGON SOM VET FALL EXPERT I FALKÖPING SKA LÄGGA NER??!?!?! VILL VETA SNABBT EEFTERSOM JAG SKA PRAOA DÄR NÄSTA VECKA!

Ring och kolla? Så svårt kan det väl inte vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidNG:

NÅGON SOM VET FALL EXPERT I FALKÖPING SKA LÄGGA NER??!?!?! VILL VETA SNABBT EEFTERSOM JAG SKA PRAOA DÄR NÄSTA VECKA!

Hur fasen hade du tänkt att vi skulle veta?
Gå dit och fråga vettja.
Tror dock inte att dom stänger alla butiker på mindre än någon månad.
Dom måste sälja i alla fall en liten del av det som finns kvar.
Jag skulle nog inte oroa mig om jag var du.

Skrivet av mylife:

Ring och kolla? Så svårt kan det väl inte vara?

... 1 minut och jag skulle vart först!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Först onoff on nu detta! hur kommer det sluta

Det kommer att börja med IT handel och att dom inte har kunnat se att den startade för flera år sen, är deras eget fel!

Skrivet av Marticus:

Inget ont om expert, men har aldrig handlat hos dem. Går alltid till Elgiganten eller till och med Siba om det kniper.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge sen att jag var inne i en fysisk butik, så jag minns det inte ens!

Det ska bli så skönt att slippa dessa inlägg!!

Och här är svaret

Skrivet av Cindori:

Det är rätt idiotiskt att vara nöjd över detta. Lär de inte ut grundläggande ekonomi i grundskolan längre? Förutsatt att medlemmarna på sweclockers gått ut grundskolan, vilket oftast nog inte stämmer...

När det bara finns Mediamarkt kvar, vad tror ni händer med priserna egentligen? Jo, de kan prissätta hur de vill. Mediamarkt går inte minus flera miljoner varje år utan att ha ett mål med det, och deras mål är långsiktigt monopol.

Men man kan väl fortfarande handla över nätet? Mediamarkt har väl inte marknaden där precis. Min morfar handlar där, alla andra jag känner handlar på Inet/komplett!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är trist när aktörer försvinner, även om man själv inte handlar hos dem; i slutändan är det vi konsumenter som drar det kortaste strået när konkurrensen minskar. Jag är dock inte förvånad över det skedda alls, i en så stenhård bransch kommer man inte undan med att missköta ett bolag så som KF misskött Expert.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av WolfOfVengeance:

Något jag inte förstår är hur mediamarkt alltid spelas fram som otroligt billiga och bla. bla. bla.... nästan allt som jag varit intresserad av har varit som dyrast på just mediamarkt.

Väl genomtänkt och -förd marknadsföringsstrategi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Ja det har du helt rätt i. Men det är alltid trevligt att gå in i någon affär och kolla runt lite. T.ex. här på Gotland kommer det bara finnas Elgiganten & en annan liten dator butik kvar som inte har så mycket. Men Internet handeln kommer bara växa ännu mer. Om några år kanske det inte finns någon fysisk butik kvar, men vem vet det kanske kommer tillbaka någon butik. Den som lever får se :).

Men expert uppe på öster är väl en franchaisebutik tror jag, så den kanske finns kvar eller?
Glöm inte radio&tv hörnan på adelsgatan (dock inte datorprylar kanske)

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet: "Inet köper upp resterna av expert och kundernas garantier"?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ingen "expert" på ekonomi, men VARFÖR måste man ANSÖKA om konkurs? Antingen går väl företaget i konkurs eller inte? Kan de gå i "konkurs" utan att ansöka om det? Vad händer då???!

Juridik.

Syftet med konkurs är att en gäldenär på obestånd inte ska kunna gynna en viss borgenär framför de övriga genom att använda sina sista tillgångar till att betala just denne borgenärs fordran. Om detta ändå har skett strax innan konkursförfarandet inletts kan en sådan betalning krävas tillbaka av konkursboet genom återvinning.

Man måste ansöka om konkurs, om inget annat står under deras avtal.

Konkurshinder
2kap 10 §
En borgenär har inte rätt att få gäldenären försatt i konkurs, om
1. borgenären har betryggande pant eller därmed jämförlig säkerhet i egendom som tillhör gäldenären,
2. tredje man har ställt betryggande säkerhet för borgenärens fordran och konkursansökningen strider mot villkoren för säkerhetens ställande,
3. borgenärens fordran inte är förfallen till betalning och betryggande säkerhet erbjuds av tredje man.

Visa signatur

Dator[Mac Pro 12-Core] Dator2[27-inch iMac]
Surfplatta[iPad 4, mini , 3, 2]
Laptop[MacBook Air & MacBook Pro]
Mobil[iPhone 5 , 4s , 4]

Permalänk

Inte oväntat alls. Riktig skitaffär jämfört med resten av motsvarigheterna. Konstigt dock att dom klarade sig längre än OnOff.

Siba lär som sagt vara nästa att försvinna, då dom har stängt ner alla affärer jag känner till här omkring.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidNG:

NÅGON SOM VET FALL EXPERT I FALKÖPING SKA LÄGGA NER??!?!?! VILL VETA SNABBT EEFTERSOM JAG SKA PRAOA DÄR NÄSTA VECKA!

Jag kan inte hjälpa att det är offtopic! Men folk som SKRIKER får jag kraftig migrän av! Inget personligt alls!! Vi hör dig......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Varför säljer inte elgiganten,mediamarkt,expert,siba o s v komponenter till t.ex datorer? borde vara oftare någon går och köper en i5a och ett moderkort än en hel jäkla komplett dator som är full med ram-minnen men inget grafikkort för 9000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Siba och elgiganten har gått back de senaste år(en/et). De kan mycket väl gå i konkurs och då tar MM över.
Antar att det är vad alla tre kedjor hoppas på, att hålla ut tills de två andra inte klarar mer, och då höjer de priserna och tjänar feta cash.

http://www.allabolag.se/5564714474/Elgiganten_AB
http://www.allabolag.se/5562032937/El-Giganten_Grossist_AB

Plus?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Det var inte helt oväntat måste jag säga, knappt några kunder i de butiker jag besökt. När jag jobbade på Onoff i kungsgatan i Stockholm hade vi inte värst många kunder så som Elgiganten och Mediamarkt har men det var ändå många fler än hos Expert när man gick på besök och kollade konkurrensen.

Fördelen nu är väl att det blir feting rea när allt ska bort!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det var väl rätt väntat. Kändes som att det fanns en väldigt stor överetablering på hemelektroniksidan. Tror även att Siba ligger rätt risigt till snart.
Expert verkade inte ha något som helst som utmärkte just dem på något positivt sätt, varken bättre priser eller utbud. Känns inte som någon förlust alls att de försvinner, men naturligtvis är det tråkigt för deras anställda. Jag blev alltid trevligt bemött när jag kikade in i deras butiker.

Skrivet av Ainelover:

Varför säljer inte elgiganten,mediamarkt,expert,siba o s v komponenter till t.ex datorer? borde vara oftare någon går och köper en i5a och ett moderkort än en hel jäkla komplett dator som är full med ram-minnen men inget grafikkort för 9000 kr?

Håller helt med här. Skulle gärna önska att det fanns någon större välsorterad elektronikkedja som inte bara har mediokert gammalt skräp och överprisade grafikkort från stenåldern. Inet är väl skapliga, men deras butik är ju rätt minimal här i Stockholm. Det är ju inte så att man kan gå runt och spana på hela sortimentet.

Tanken bakom de vanliga elkedjornas utbud är väl dock att skapa hyfsat billiga datorer där de kan skryta med att ha tex ett gigantiskt internminne och hårddisk för att impa på okunniga Svenssons som sedan glatt köper och först efteråt märker hur kass datorn egentligen var.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Siba och elgiganten har gått back de senaste år(en/et). De kan mycket väl gå i konkurs och då tar MM över.
Antar att det är vad alla tre kedjor hoppas på, att hålla ut tills de två andra inte klarar mer, och då höjer de priserna och tjänar feta cash.

Elgiganten som helhet i Sverige går plus, ev breakeven men inga stora förluster. MM blöder otroligt stora mängder pengar och, vad jag vet långt över vad de budgeterat... Men det kan bara vara snack, oavsett så är de ju uppbackade av Saturn länge till innan de skulle dra pluggen...

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Det går ju inte köpa kläder online.
Du måste ju pröva dom innan för att se om dom passar just din kropp, om dom ens ser bra ut på dig...

Nä, klädbutikerna kommer nog inte konka.

jo det kan man faktist göra man kan köpa kläder online

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Skrivet av Ainelover:

Varför säljer inte elgiganten,mediamarkt,expert,siba o s v komponenter till t.ex datorer? borde vara oftare någon går och köper en i5a och ett moderkort än en hel jäkla komplett dator som är full med ram-minnen men inget grafikkort för 9000 kr?

Lösa komponenter = Man måste ordna större lager, ösa in mer "kunskap/manualsammanfattningar" till sina anställda och aktivt hålla ett öga för prisändringar. Detta är för jobbigt och krångligt för dessa "lagerbutiker".

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_for_life:

jo det kan man faktist göra man kan köpa kläder online

Läs igen för fan...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

kan bli tungt för de övriga när hamilton kränger ut allt som expert har på hyllan till vrakpriser! Får se vem som blir nästa att kasta in handuken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det var väl rätt väntat. Kändes som att det fanns en väldigt stor överetablering på hemelektroniksidan. Tror även att Siba ligger rätt risigt till snart.
Expert verkade inte ha något som helst som utmärkte just dem på något positivt sätt, varken bättre priser eller utbud. Känns inte som någon förlust alls att de försvinner, men naturligtvis är det tråkigt för deras anställda. Jag blev alltid trevligt bemött när jag kikade in i deras butiker.

SiBa kommer att falla snart dom med! Din känsla är min känsla!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vi kommer nästan aldrig ha kvar nån enda datorbutik snart i Sverige om det fortsätter så här!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dskjono:

Jag som köpte försäkring av expert för 1200kr till min S3a, pengar i sjön. ska fan begära tillbaks mina pengar

det är solid försäkringar som har hand om alla försäkringar, inte expert. så det påverkar dig inget utan du tar kontakt med solid.

Kunder som tecknat trygghetsförsäkring hos Solid Försäkrings AB påverkas inte av konkursen. För frågor om skadereglering kontakta Solid Försäkrings AB:s kundtjänst på telefon nr. 013 - 13 13 13.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Först onoff on nu detta! hur kommer det sluta

Som jag sa runt 2005: "Om 10-15 år kommer det knappt att finnas några elektronik-butiker kvar i Sverige."
Då var det ingen som trodde på mig och bara skrattade åt mina argument och hävdade att Svensson aldrig skulle klara sig utan den fysiska kundkontakten och tryggheten när det skulle handlas elektronik.

Jag hade givetvis rätt

Det finns helt enkelt inget behov. När gemene man vet lika mycket som säljaren inne på Butiken går han bara in på internet och letar upp billigaste ställer att handla på och vips så kommer paketet hem till dig dagen efter. Kundservice och support är dessutom extremt mycket bättre hos stora internetbutiker än ute i butiken.

Jag tycker att Inet och Komplett har hittat det perfekta konceptet, billiga produkter, snabb leverans, bra support & service med små hämtbutiker i storstäderna.

Sen kommer "Harrys IT-butik" alltid finnas i lite mindre städer.

Permalänk

ONOFF:s ägare måste varit smartast. ALLA har gått knackigt. Men det pumpas in pengar. nu tröttnade norrmännen pumpa in pengar i Expert Sverige. Får se när övriga aktörer tröttnar på att pumpa in pengar. Vad jag vet så ska väl mediamarkt öppna några till lådor snart. Så deras planer går nog som beräknat.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker synd om de som förlorar sina jobb, men Expert har alltid varit skit.

Permalänk
Medlem

va seriöst bara en tidsfråga innan de oxå skulle konka som onoff, företaget liknar onoff till inköpen och har liknande system

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt var det expert som köpte upp en massa av onoffs butiker då de gick i konkurs, kanske inte var de smartaste draget

Aldrig handlat där, inget som lockat direkt - tråkigt för de som förlorar sina jobb :/

Visa signatur

Hejsvejs