Permalänk
Medlem

Göra en egen lavalampa?

Fick en lavalampa för 2 år sen nu, lampan fungerade i ett halvår och först idag så köpte jag en ny lampa och satte för någon timme sedan igång lavalampan.

Nu kom jag på iden att det bör inte vara så svårt att göra en egen lavalampa, eller?

Jag menar, det är en lampa som värmer upp någon trögflytande vätska i en flaska, verka inte vara så svårt.

Är det någon som vet vad själv "lavan" är gjord av?

Permalänk

En sorts vax... av nåt slag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den är väll bara två stycken vätskor som inte förenar sig. Sedan behövs det nog en motor eller likn. för att få det att röra på sig.

Permalänk

de e ingen motor....
de e vax som blir uppvärmd och då flyter upp när den kommer upp från lampan svalnar vaxen och sjunker igen...

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Och den genomskinliga vätskan som vaxet ligger i luktar lacknafta

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

madmodder
undrar varför du har det namnet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

marwin...
en motor!?
tror inte du kollat in en lava lampa va...

ehm...
frågan är bara hur du ska få vätskan att inte bli varmare än typ
vaxet om det är det som är i... sen ska de inte blanda sig, vaxet ska
även vara ett material som är tungt när det är kallt och lätt när det är varmt.

lyckas du med det och skaffar en lampa som lyckas värma så blir det nog bra!

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk

lavan är vax..
vad vätska e vet jag inte helt säkert men det måste ju vara en vätska som har väldigt dåliga värmeledande egenskaper och inte blandar sig med vax... så antagligen e det nån sorts alkohol eller liknande..

förövrigt så luktar den typ laktnafta precis som madmodder sa...
h
mm... skulle ta och göra en åskboll istället.... tyverr vet jag inte riktigt vart jag skall få ta på neon gas...

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Damn it MaxLiv! jag täckte ju just skriva den!

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

använd ett vax som inte är polärt och en vätska som är polärt eller tvärt om, då kan de inte blandas.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
använd ett vax som inte är polärt och en vätska som är polärt eller tvärt om, då kan de inte blandas.

precis men det finns inga polära vaxer

Visa signatur

Cryptar wass here

Permalänk

en liten fråga jag hitintills inte undrat över i mitt 13-åriga liv: vad är en polär vax???

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
en liten fråga jag hitintills inte undrat över i mitt 13-åriga liv: vad är en polär vax???

ett vax

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

ett vax

no shit

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

En lavalampa består av olja och vax, vad för sorts olja och vax vet jag inte.

Visa signatur

SirX

Permalänk
Medlem

En polare tog sin fula standard lavalampa och hälde över allt i en absolut vodka flaska.

Nu är den skitläcker.

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en hel vetenskap att få det rätt!
Jag har en original lavalampa från Mathmos och efter ett år (jag hade vanvårdat den och haft den i solljus bla.) så såg man inte skillnad på "vatnet" och vaxet. Så jag mailade dom och frågade vad det var i en lavalampa.
Dom svarade att det var parafinwax och vanligt vatten.
(Vet inte om det var riktikgt sant)
Men hur som helst hällde jag ur "vattnet" och fyllde på med nytt kranvatten...det fungerade fint i ytterligare 1-2 år. Men nu händer det inte ett skit i lampan!!Även om den stått på i 6 timmar! Lavan stiger inte någonting längre.
Så det är ett tips, det kommer funka ett tag, men sen händer det inget=/

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedLed
Verkar ju vara en hel vetenskap att få det rätt!
Jag har en original lavalampa från Mathmos och efter ett år (jag hade vanvårdat den och haft den i solljus bla.) så såg man inte skillnad på "vatnet" och vaxet. Så jag mailade dom och frågade vad det var i en lavalampa.
Dom svarade att det var parafinwax och vanligt vatten.
(Vet inte om det var riktikgt sant)
Men hur som helst hällde jag ur "vattnet" och fyllde på med nytt kranvatten...det fungerade fint i ytterligare 1-2 år. Men nu händer det inte ett skit i lampan!!Även om den stått på i 6 timmar! Lavan stiger inte någonting längre.
Så det är ett tips, det kommer funka ett tag, men sen händer det inget=/

jag har också en mathmos, funkar finfint dyra är dom dock har för mig att man skall kunna köpa nya tuber och byta ut den gamla med..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

En god kamrat och granne vällte på fyllan ner sin lavalampa på linoleumgolvet så den gick sönder. det var som att kana runt på blank-is inne i hans rum efter det.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem

latyrx
Jag har sett att det ska gå att köpa utbytenbehållare jag med.
Men frågan är ju bara vad en sån kostar!?=) Tror jag gav 699kr för min lampa när den var ny för 6 år sedan. Tror de har gått upp i pris några hundra nu så en ny reservtank lär väll kosta en hel del.

Undra vad mathmos har för vätska i egentligen...det är deffinitivt inte bara vatten för det har jag konstaterat med min "orörliga" lampa.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Den är väll bara två stycken vätskor som inte förenar sig. Sedan behövs det nog en motor eller likn. för att få det att röra på sig.

Hur skulle vaxet röra sig av en motor? Det är ju glas runtomkring, hur fan tänkte du dig? Värme stiger uppåt, dvs. varma saker stiger uppåt. Tänk själv.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Hur skulle vaxet röra sig av en motor? Det är ju glas runtomkring, hur fan tänkte du dig? Värme stiger uppåt, dvs. varma saker stiger uppåt. Tänk själv.

Men din dumma fan, läs hela tråden så ser du att folk redan har konstaterat att det inte är en motor.

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filman
Men din dumma fan, läs hela tråden så ser du att folk redan har konstaterat att det inte är en motor.

han som skrev det drog en vild hypotes:o

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

jävligt vild hyptes:D man kanske ska pröva med färgat parfin vax o vatten i en gammal glas flaska:D o sen ställa den på en glödlampa...kanske funkar vem vet:P