Permalänk

Skärm startar inte [Nytt bygge]

Satte ganska nyligen fast och kopplade in den sista komponenten på mitt första hemmabygge. Jag körde igång datorn och direkt installerade jag windows, allt gick näst intill felfritt och skärmen fungerade perfekt. Dock så snurrade inte chassifläktarna, men cpu fläkten var i fullgång så jag lät datorn köras.

När installationen av windows var klar ändrade jag upplösningen (som var helt inzoomad) till min upplösning på 1080*1920. Sedan stängde jag av datorn, utan att skaffa några direkta drivrutiner etc. Jag kollade alla fläktkopplingarna för att se om de satt på rätt, det gjorde de. Sedan körde jag igång datorn igen, och här är jag nu. Skärmen får ingen signal, den lyser upp lite men förblir svart. Vet inte vad jag ska göra, hjälp!

Det konstiga är ju som sagt att den startade vid första booten. Är det ändringen av upplösningen som är boven, eller kan det vara något annat?

Hjälp!

Lite speccs
cpu: i5 3570k
moderkort: asrock z77 extreme4
chassi: fractal design define r4
skärm: packardbell 21.5"
windows 7 home premium

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

QUOTE=ghandpivot;13114875]Satte ganska nyligen fast och kopplade in den sista komponenten på mitt första hemmabygge. Jag körde igång datorn och direkt installerade jag windows, allt gick näst intill felfritt och skärmen fungerade perfekt. Dock så snurrade inte chassifläktarna, men cpu fläkten var i fullgång så jag lät datorn köras.

När installationen av windows var klar ändrade jag upplösningen (som var helt inzoomad) till min upplösning på 1080*1920. Sedan stängde jag av datorn, utan att skaffa några direkta drivrutiner etc. Jag kollade alla fläktkopplingarna för att se om de satt på rätt, det gjorde de. Sedan körde jag igång datorn igen, och här är jag nu. Skärmen får ingen signal, den lyser upp lite men förblir svart. Vet inte vad jag ska göra, hjälp!

Det konstiga är ju som sagt att den startade vid första booten. Är det ändringen av upplösningen som är boven, eller kan det vara något annat?

Hjälp!

Lite speccs
cpu: i5 3570k
moderkort: asrock z77 extreme4
chassi: fractal design define r4
skärm: packardbell 21.5"
windows 7 home premium[/QUOTE]

Dold text

Lyckades få fläktarna att fungera, verkar vara lite glapp i kabeln som kopplar fläktkontrollern till nätagget. Dock är skärmen fortfarande stendöd, hjälp!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Satte ganska nyligen fast och kopplade in den sista komponenten på mitt första hemmabygge. Jag körde igång datorn och direkt installerade jag windows, allt gick näst intill felfritt och skärmen fungerade perfekt. Dock så snurrade inte chassifläktarna, men cpu fläkten var i fullgång så jag lät datorn köras.

När installationen av windows var klar ändrade jag upplösningen (som var helt inzoomad) till min upplösning på 1080*1920. Sedan stängde jag av datorn, utan att skaffa några direkta drivrutiner etc. Jag kollade alla fläktkopplingarna för att se om de satt på rätt, det gjorde de. Sedan körde jag igång datorn igen, och här är jag nu. Skärmen får ingen signal, den lyser upp lite men förblir svart. Vet inte vad jag ska göra, hjälp!

Det konstiga är ju som sagt att den startade vid första booten. Är det ändringen av upplösningen som är boven, eller kan det vara något annat?

Hjälp!

Lite speccs
cpu: i5 3570k
moderkort: asrock z77 extreme4
chassi: fractal design define r4
skärm: packardbell 21.5"
windows 7 home premium

Har du testat med någon annan ingång/utgång för bilden?
Annan sladd?
Kör du med den inbyggda grafikdelen?
-Om ej, testa att ta loss grafikkortet och koppla direkt till någon port på moderkortet.
Testat skärmen mot någon annan dator/tv-box/konsoll/x/x?

Lite fel forumdel btw.

Permalänk
Medlem

Som Ignostic säger, testa att ta ut grafikkortet och koppla direkt till moderkortet. Annars så kan du ju byta ut ditt grafikkort mot ett äldre, om du har det hemma, och sedan sänka upplösningen. Skulle vara bra att veta vilket grafikkort du har också.

Det konstiga är att vanligtvis så ska det inte gå att sätta upplösningen till 1920*1080 utan att ha installerat drivrutiner.

Visa signatur

| Corsair Carbide 500R | HIS Radeon 5850 1GB | Intel Core i5 750 3.2Ghz | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair XMS3 8GB | 120GB Force GT SSD |

Permalänk

Klarar din skärm av den upplösningen?

Kan tänka mig att du ser bios splash screen, windows load och sen blir de svart. Om så är fallet så har du satt för hög upplösning till skärmen.

Då skall du stänga av datorn, starta den, trycka f8 ca 1 gång per sekund tills du ser menyn för felsäkert läge. Välj istället aktivera vga läge och sen när windows laddat klart, välj lägre upplösning som din skärm klarar av, starta om och voila!

Edit: har för mig du måste ladda hem drivare för att få ut så högupplösning. Så alternativt testa det ovan eller så in i felsäkertläge med nätverk, ladda hem och installera rätt drivare och starta om.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Har du testat med någon annan ingång/utgång för bilden?
Annan sladd?
Kör du med den inbyggda grafikdelen?
-Om ej, testa att ta loss grafikkortet och koppla direkt till någon port på moderkortet.
Testat skärmen mot någon annan dator/tv-box/konsoll/x/x?

Lite fel forumdel btw.

1 och 2: Jag testade nu med en ny skärm och kabel, samt att koppla in den till TVn via HDMI, funkar ej. Så skärmen/sladden/uttaget är det nog inget fel på.
3. Jag kör inte med inbyggda grafikdelen, kör med ett Nvidia GTX 680 Twin Frozr 3. Fläktarna snurrar för fullt, så kortet har iallafall fått ström rätt... Hur menar du med att ta ut det och koppla det direkt till moderkortet? För tillfället sitter det i ett PCIE 16x slot.
4. Skärmen funkar på andra konsoler.

Skrivet av Mugo:

Som Ignostic säger, testa att ta ut grafikkortet och koppla direkt till moderkortet. Annars så kan du ju byta ut ditt grafikkort mot ett äldre, om du har det hemma, och sedan sänka upplösningen. Skulle vara bra att veta vilket grafikkort du har också.

Det konstiga är att vanligtvis så ska det inte gå att sätta upplösningen till 1920*1080 utan att ha installerat drivrutiner.

Konstigt att det går utan drivrutiner, tänkte precis likadant när jag såg 1920*1080 i upplösningsvalet. Dock ställde jag in det och skärmen fungerade perfekt i den upplösningen. För övrigt ska skärmen klara det, har använt den i 3 år till just den upplösningen, aldrig krånglat. Nej, det är inte skärmen det är fel på.

Skrivet av stoffeboffe:

Klarar din skärm av den upplösningen?

Kan tänka mig att du ser bios splash screen, windows load och sen blir de svart. Om så är fallet så har du satt för hög upplösning till skärmen.

Då skall du stänga av datorn, starta den, trycka f8 ca 1 gång per sekund tills du ser menyn för felsäkert läge. Välj istället aktivera vga läge och sen när windows laddat klart, välj lägre upplösning som din skärm klarar av, starta om och voila!

Edit: har för mig du måste ladda hem drivare för att få ut så högupplösning. Så alternativt testa det ovan eller så in i felsäkertläge med nätverk, ladda hem och installera rätt drivare och starta om.

Nej, jag ser ingen bios screen. Jag sätter på skärmen, den börjar lysa lite och sedan kommer en stor röd ruta där det står "ingen signal". Kan liknas med att sätta på skärmen utan att ha på datorn. Detta sker på båda skärmarna jag kopplat in samt TVn.

Moderkortets debug lampor visar först 99, sen F4, sen B2 sen A2 och sist D7. Kan ha missat någon lampa i början.
99 står för Super IO Initialization
F4 står för DXE IPL is started (kan ha varit 4F, kollade upp det i manualen direkt när det skedde men nu i skrivande stund har jag glömt ordningen)
B2 står för Legacy Option ROM Initialization
A2 står för IDE Detect
D7 står för No Console Input Devices are found (mus och tangentbord var inte ikopplade när jag fick denna, har för mig att den inte kom annars)
Några idéer?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

1 och 2: Jag testade nu med en ny skärm och kabel, samt att koppla in den till TVn via HDMI, funkar ej. Så skärmen/sladden/uttaget är det nog inget fel på.
3. Jag kör inte med inbyggda grafikdelen, kör med ett Nvidia GTX 680 Twin Frozr 3. Fläktarna snurrar för fullt, så kortet har iallafall fått ström rätt... Hur menar du med att ta ut det och koppla det direkt till moderkortet? För tillfället sitter det i ett PCIE 16x slot.
4. Skärmen funkar på andra konsoler.

Konstigt att det går utan drivrutiner, tänkte precis likadant när jag såg 1920*1080 i upplösningsvalet. Dock ställde jag in det och skärmen fungerade perfekt i den upplösningen. För övrigt ska skärmen klara det, har använt den i 3 år till just den upplösningen, aldrig krånglat. Nej, det är inte skärmen det är fel på.

Nej, jag ser ingen bios screen. Jag sätter på skärmen, den börjar lysa lite och sedan kommer en stor röd ruta där det står "ingen signal". Kan liknas med att sätta på skärmen utan att ha på datorn. Detta sker på båda skärmarna jag kopplat in samt TVn.

Moderkortets debug lampor visar först 99, sen F4, sen B2 sen A2 och sist D7. Kan ha missat någon lampa i början.
99 står för Super IO Initialization
F4 står för DXE IPL is started (kan ha varit 4F, kollade upp det i manualen direkt när det skedde men nu i skrivande stund har jag glömt ordningen)
B2 står för Legacy Option ROM Initialization
A2 står för IDE Detect
D7 står för No Console Input Devices are found (mus och tangentbord var inte ikopplade när jag fick denna, har för mig att den inte kom annars)
Några idéer?

Va har du för nätagg?
Kopplat in all ström till grafikkort och moderkort?
Edit: kopplat kabel till skärm från grafikkortet eller den utgång som sitter på I/O-plåten?
Testat annan kabel eller skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

hände exakt samma sak för mig!! då var det ett minne som helt spontant gick sönder!

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Va har du för nätagg?
Kopplat in all ström till grafikkort och moderkort?
Edit: kopplat kabel till skärm från grafikkortet eller den utgång som sitter på I/O-plåten?
Testat annan kabel eller skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett corsair 750w bronze, kopplat båda elkablarna till kortet. Testade även att ta loss det och montera in det helt på nytt, utan framgång. Funderar på att sätta in ett kort från en lite äldre dator och kolla om det fungerar.
Har kopplat skärmen till moderkortet, hur kopplar jag den till grafikkortet?

Edit: såg att jag fått med en adapter till grafikkortet, använder den för att koppla, återkommer med resultat.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Har ett corsair 750w bronze, kopplat båda elkablarna till kortet. Testade även att ta loss det och montera in det helt på nytt, utan framgång. Funderar på att sätta in ett kort från en lite äldre dator och kolla om det fungerar.
Har kopplat skärmen till moderkortet, hur kopplar jag den till grafikkortet?

Edit: såg att jag fått med en adapter till grafikkortet, använder den för att koppla, återkommer med resultat.

Jaa, jag kommer in på Bios. Här kan jag se att datorn hittar grafikkort, 2 ram, cpu, dvd-läsare, båda hårddiskarna, alla usb, tangentbord och mus. Ja, det verkar inte vara något som saknas!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Va har du för nätagg?
Kopplat in all ström till grafikkort och moderkort?
Edit: kopplat kabel till skärm från grafikkortet eller den utgång som sitter på I/O-plåten?
Testat annan kabel eller skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Kom in på datorn och började installera drivrutiner från moderkortets skiva, nu har datorn totalt låst sig när den kom till installationen av lan-drivers. Varken mus eller tangentbord svarar... vågar jag slå av datorn medans den står och installerar drivrutiner eller ska jag ge den 20 min?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

ge den en stund om inget händer även då efter 20 minuter så startar du om.
kika upp så du inte satt igång någon överklockning när du installerar drivrutiner.
vilka minnen har du ?
och vad går de i för hastighet och volt enligt bios ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ge den en stund om inget händer även då efter 20 minuter så startar du om.
kika upp så du inte satt igång någon överklockning när du installerar drivrutiner.
vilka minnen har du ?
och vad går de i för hastighet och volt enligt bios ?

Ajdå, jag valde att det skulle installera allt, utilities och drivrutiner. Rätt säker på att det kom med en turbo tuning eller något sånt...
Eftersom datorn är komplett frusen kan jag inte kolla volten på Ram-minnena, dock är de corsair vengance cl9 med DDR3 och 2*8gb stickor.
Ett annat orosmoment är att min andra hårddisk, inte ssd:n utan min 2tb hdd, inte dyker upp i utforskaren....

Ytterligare något som är konstigt är att min 250gb ssd endast har 190 gb minne kvar. Alla filer som ligger på den tillsammans tar 10gb...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ge den en stund om inget händer även då efter 20 minuter så startar du om.
kika upp så du inte satt igång någon överklockning när du installerar drivrutiner.
vilka minnen har du ?
och vad går de i för hastighet och volt enligt bios ?

Stängde av och satte på datorn igen. Den startar då automatiskt genast drivrutinsinstallationen och totallåser sig igen....

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Stängde av och satte på datorn igen. Den startar då automatiskt genast drivrutinsinstallationen och totallåser sig igen....

Vet inte om sånt här just skapar sådana problem som du skriver ovan, men moderkorts distanser?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Vet inte om sånt här just skapar sådana problem som du skriver ovan, men moderkorts distanser?

Hade datorn inte startat överhuvudtaget och moderkortet hade rykt så hade man kunnat misstänka att distanser saknas.
Nej, skämt å sido, distanserna är på, annars hade allt varit förstört långt innan jag kunde installera windows

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Stängde av och satte på datorn igen. Den startar då automatiskt genast drivrutinsinstallationen och totallåser sig igen....

Felsäkert läge med nätverk är din vän.
(Spamma F8 precis efter BIOS)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Felsäkert läge med nätverk är din vän.
(Spamma F8 precis efter BIOS)

Yup, trodde det också, men då kunde inte skivans setup fil köras.
Hursomhelst löste det hela sig. Laddade ner och överförde den krånglande filen på en annan dator till ett usb som jag sedan installerade den med. Sedan gick hela drivrutinsinstallationen perfekt och datorn verkar fungera som den ska.

DOCK ETT FEL.
Den hittar inte min HDD. HDDn hittas i BIOS men inte i "Den här datorn".

Sen är jag lite oroligt, att det inte fungerar att koppla in skärmen direkt i moderkortet visar ju på att något är fel. Genom att koppla den till grafikkortet kringgick jag felet, men ska jag inte göra något åt detta? Ska jag behålla en felande komponent bara för att jag funnit ett sätt att använda datorn trots felet?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Testpilot

Eftersom det handlar om felsökning ska tråden ligga i supportavdelningen, en hemmabyggd dator räknas inte som modifikation eller egen konstruktion.

*tråd flyttad*

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

ett tips om du kommer in i bios, ladda ned nyaste bios och flasha om den till de nyaste som finns, hade samma problem med skärmen som du felsökte som en tok men hittade inget fel så jag flashade om bioset till nyaste och voila

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, då plockade jag ut ramminnen samt resettade bios (plocka ut batteriet ur moderkort typ 20sec) å sen startade om, då fungerade det klockrent för mig iaf ^^

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk

Hade som sagt skärmen kopplad till processorns inbyggda grafikkort, kopplade det sedan till mitt 680 och det funkar kanon, tack för all hjälp

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hade som sagt skärmen kopplad till processorns inbyggda grafikkort, kopplade det sedan till mitt 680 och det funkar kanon, tack för all hjälp

Det är så du ska koppla så det var felkopplat från början. Ang din disk är den säkert inte formaterad om den är ny. Gå in i diskhanteraren och formatera så fungerar det säkert sen

Visa signatur

Lätt som Paj