Extremt bra ROM för S3:an

Permalänk
Medlem

Extremt bra ROM för S3:an

Tänkte bara tipsa om en ROM jag installerade på min S3:a för några dagar sedan.

Supernexus heter den och ger i princip en upplevelse identisk med Galaxy Nexus eller Nexus 7. Hittills har den varit helt stabil, det känns som helt ren Android och framförallt är den snabb som en ål i smör!

Webbläsaren har blivit helt otroligt snabb också, med många optimeringar.

Som en bonus gick det utmärkt att lägga in kameran från 4.2 också, så man får Photo Sphere.

Tråden på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1817345

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har ingen S3'a men XDA dev brukar ju göra bra grejer. Ifall det är likt vanilla Android som finns på N7 så skulle jag rekommendera det. Har själv beställt en N7 och dess OS kan rekommenderas starkt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Har sneglat på den flera ggr. Även laddat hem den utan att kommit till skott Har varit för nöjd med Viking rom med jkay deluxe framework.

Har hört mycket gott om den.

Hur är det med kameran etc o de små problem (lagg etc) som asop har/har haft pga stängda drivisar till hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har sneglat på den flera ggr. Även laddat hem den utan att kommit till skott Har varit för nöjd med Viking rom med jkay deluxe framework.

Har hört mycket gott om den.

Hur är det med kameran etc o de små problem (lagg etc) som asop har/har haft pga stängda drivisar till hårdvaran?

Har också läst om det men inte alls stött på något lagg. Den går helt silkeslent. Jag upplever den som mer smooth än stock touchwiz, så jag vet inte riktigt vad som menas med att AOSP skulle lagga.

Den enda stora grejen som står med i XDA-tråden är att wifi-tethering inte fungerar. Däremot har jag testat Bluetooth-tethering till min surfplatta och det fungerar utmärkt.

Just det ja, jag tror inte att MHL fungerar heller.

4.2-kameran är buggig, den kraschar en del så det är väl ingen kamera man använder till vardags, men jag ville bara testa Photo Sphere. Har inte testat den medföljande kameraappen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Tips på hur jag ska göra med mitt 64 Gb minneskort som är i fel format för den här romen, då det står att jag måste formatera.. Har en S2 men den klarar väl inte 64 Gb?
För jag måste backupa innan jag formaterar minneskortet..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Prova denna rom ist till din S2. Den är grym.
Den och Apollo JB 4.5 kernel.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2037363

64 Gb minneskort
http://www.infolookout.com/2011/10/64gb-micro-sd-card-works-o...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Själv kör jag JellyBam, stabilare än SuperNexus tycker jag.

http://www.bam-android.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Själv kör jag JellyBam, stabilare än SuperNexus tycker jag.

http://www.bam-android.com/

Något som INTE funkar med den? Hur är kameran?
Batteri tid?
Vilken Kernel kör du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Något som INTE funkar med den? Hur är kameran?
Batteri tid?
Vilken Kernel kör du?

Inga problem vad jag har märkt. Batteritid är bra, blev dåligt vid updatering en gång, detta fixade med ny uppdatering som kom efter någon timme!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceColdGlass:

Inga problem vad jag har märkt. Batteritid är bra, blev dåligt vid updatering en gång, detta fixade med ny uppdatering som kom efter någon timme!

Ska testa bam nu, kör Xilon annars och är kanonnöjd.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Ska testa bam nu, kör Xilon annars och är kanonnöjd.

Återkom med en retention sen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har lagt in JellyBam nu. Återstår att se om den är bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Då kameran fuckar upp sig hela tiden, tips hur jag får tbx till stock rom igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av juniorjesper:

Då kameran fuckar upp sig hela tiden, tips hur jag får tbx till stock rom igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Sammobile.com
Senaste NEE
Ladda ned Odin

Download mode, starta odin, välj PDA, starta..

Lite snabbt sådär från huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Då kameran fuckar upp sig hela tiden, tips hur jag får tbx till stock rom igen?

Skickades från m.sweclockers.com

*klipp* fel länk..... neatrom lite kan du testa, inga fuckupps. Senaste samsung bas.

Skrivet av salesale:

BACKUP, BACKUP, BACKUP...

I strongly recommend performing a Nandroid backup before installing Rom

Installation with Full wipe:

(-Install CWM Recovery with Odin)
-Download, and save zip to internal sdcard
-Go to recovery, Select Wipe data, Wipe cache
-Go to Advance and Select Wipe dalvik cache
-Go to Mounts and storage, select Format system
-Select Install Rom from SD card
Note, first boot takes about 5-10 mins, so don't panic

Permalänk
Skrivet av Boss302:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2060403 neatrom lite kan du testa, inga fuckupps. Senaste samsung bas.

Ja antingen skulle ja vilja ha stock eller nån custom rom men som funkar.. Missade ögonblick då kameran inte fungerade, kamera appen laggar o fryser till o från och då står de 'kan inte ansluta till kameran' eller något liknande..

Gärna tips på rom som stöder mitt minneskort typ ex format nånting och kamera som inte har att det är för lågt batteri, och gärna energisparläge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Ja antingen skulle ja vilja ha stock eller nån custom rom men som funkar.. Missade ögonblick då kameran inte fungerade, kamera appen laggar o fryser till o från och då står de 'kan inte ansluta till kameran' eller något liknande..

Gärna tips på rom som stöder mitt minneskort typ ex format nånting och kamera som inte har att det är för lågt batteri, och gärna energisparläge

Skickades från m.sweclockers.com

Denna ROM har iaf allt jag vill ha.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2037363

Just nu så provar jag JellyBam. Verkar helt okey, men är för tidigt att säga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Har lagt in JellyBam nu. Återstår att se om den är bra.

Den verkar kunna allt i tweaks men för mig blev det för mycket, åldern antagligen...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

Kan jag bara göra Factory Reset så blir den original igen? Stock rom alltså?

Edit: Laddar ner Supernexus 4.2.1 eller 4.2.2 och hoppas den funkar bättre

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2076672

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Kan jag bara göra Factory Reset så blir den original igen? Stock rom alltså?

Nej, du backar upp din nuvarande rom först. Gillar du inte Bam så går du in i recovery och flashar backupen (restore). LÄS PÅ om du tvekar det minsta!

Gör du en factory reset som du skriver så gör du den på Bam-romet.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kan jag bara göra Factory Reset så blir den original igen? Stock rom alltså?

Nej det rensar bara nedladdade appar o inställningar. NeatRom är typ som original. Den bygger på samsung stock o har då alla funktioner.
Aosp/kp (cyanogenmod/supernexus etc)funkar inte som de ska på s3an pga att det saknas riktiga drivrutiner till hårdvaran.

Edit såg nu att du inte diskuterade topic o hade en s2. Flasha inte den jag länkade tidigare!

Edit: Frugan har min gamla s2 med neat (hon vill ha "original utan strul").
Edit2: eller fattade jag fel o du liksom jag har både s2 och s3?

Permalänk
Medlem

Ska testa denna imorgon.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Efter lite kikande på romet. Vad skiljer den sig från cyanogenmod 10 egenrligen? Förutom att det släppts en stabil build till supernexus och vi med CM får endast nightly. Hinner skaffa en ny mobil innan en stabil släpps.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med CM 10 (Dock på min Xperia play) som jag tycker ger en bra blandning mellan vanilla android och extra funktioner, inget skin, bara en massa möjligheter!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Efter lite kikande på romet. Vad skiljer den sig från cyanogenmod 10 egenrligen? Förutom att det släppts en stabil build till supernexus och vi med CM får endast nightly. Hinner skaffa en ny mobil innan en stabil släpps.

Som jag förstått det så är Cyanogenmod öppet och resterande "romtillverkare" lägger till och tar bort som de önskar på denna. Alltså, i botten kör vi alla CM men inte längre öppet då Xylon, Bam och allt vad de heter skyddar "sin" rom.
Tror jag i alla fall.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Efter lite kikande på romet. Vad skiljer den sig från cyanogenmod 10 egenrligen? Förutom att det släppts en stabil build till supernexus och vi med CM får endast nightly. Hinner skaffa en ny mobil innan en stabil släpps.

Det är väl 100% cm kod som gör att den går att köra på denna hårdvara. Har cm en bugg så har alla andra "custom cm roms" den också.

Liksom andra custom roms som baseras på samsungs kod så kan de ju se olika ut o ha olika funktioner o lite tweaks etc.

Supernexus ser ut som en google nexus rom.

Permalänk
Medlem

Kör man Cyanogenmod får man räkna med buggar då den aldrig blir "färdig".
Det är mer en ROM för dom som vill testa det senaste hela tiden och inte är i behov av stabilitet och full funktionalitet.

AllianceROM är en stabil ROM som har som tema att allt ska kunna ändras, få telefonen att se ut som du vill ha den.

Den till skillnad mot Cyanogenmod är gjord för att fungera. Det fixas med nya moddar och buggfixar hela tiden. Men den är vad en kan kalla färdig ROM.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kör man Cyanogenmod får man räkna med buggar då den aldrig blir "färdig".
Det är mer en ROM för dom som vill testa det senaste hela tiden och inte är i behov av stabilitet och full funktionalitet.

AllianceROM är en stabil ROM som har som tema att allt ska kunna ändras, få telefonen att se ut som du vill ha den.

Den till skillnad mot Cyanogenmod är gjord för att fungera. Det fixas med nya moddar och buggfixar hela tiden. Men den är vad en kan kalla färdig ROM.

*lägger till lite*
Alliance rom är en tweakad samsung rom.
Det är gamla darkyrom teamet (utan darky)

Eftersom koden till hårdvaran är stängd så har man inte mycket att välja på om allt ska funka tyvärr.

Permalänk

Kameran vill inte fungera med Supernexus 4.2.2 heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kameran vill inte fungera med Supernexus 4.2.2 heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Du får flasha en samsung rom. Samma problem på alla aosp p.g.a att det inte finns riktiga drivrutiner.

Vill du ha aosp utseende så går det med samsungrom också.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1730397

Jag kör själv Neatrom lite med vertumus domination temat.